[14] Bjorn Meijer

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

[14] Bjorn Meijer

Bericht door t4nd »

BJORN MEIJER NAAR CLUB BRUGGE

Bjorn Meijer komt over van het Nederlandse FC Groningen.
Club bereikte vandaag een akkoord met FC Groningen over de overgang van Bjorn Meijer. De Nederlandse jeugdinternational tekent een contract voor 4 jaar bij Blauw-Zwart.

Meijer (19) is een fysiek sterke flankverdediger die dit seizoen indruk maakte in de Eredivisie. De Groninger stond op de radar van verschillende clubs maar kiest uiteindelijk voor Blauw-Zwart. Meijer tekent tot 2026 bij Club.
Gebruikersavatar
Jens27
Profvoetballer
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 dec 2016, 14:16

Re: [??] Bjorn Meijer

Bericht door Jens27 »

Welkom, vriend!
Lijkt me ook de mogelijkheid te geven om Buchanan vooraan uit te spelen wanneer Lang en/of Charles vertrekken. En eindelijk eens tijdig huiswerk i.p.v. late paniekaankopen. Mooi zo. Benieuwd naar deze gast.
:hupclub: :hupclub: :hupclub:
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [??] Bjorn Meijer

Bericht door IsO »

Artikel over Bjorn in S/VM:
[spoiler]
Club Brugge: hoe 'nobody' Bjorn Meijer een speler van 6 miljoen euro werd

Steve Van Herpe
Redacteur bij Sport/Voetbalmagazine

De transfer van Bjorn Meijer is een werelddeal voor FC Groningen, maar is hij ook een goeie zaak voor Club Brugge?


Ronduit ongelukkig. Zo werd de eerste basisplaats van Bjorn Meijer begin dit seizoen bij FC Groningen omschreven. Tijdens de rust tegen de Friese buren van SC Heerenveen haalde trainer Danny Buijs de jonge linksachter dan ook al van het veld. Daarna verdween Meijer een aantal maanden uit het vizier.

Niet verwonderlijk misschien, want hij gold de jaren daarvoor ook nooit als een van de grotere talenten. Het duurde zelfs vrij lang voor hij überhaupt een jeugdcontract kreeg. Ook bij aanvang van dit seizoen was het vertrouwen in hem niet groot. Dat bleek toen FC Groningen vorige zomer nog een andere linksback kocht: Yahya Kalley. Die voldeed echter niet.

Daardoor zat de Trots van het Noorden met een linksachterprobleem opgezadeld. Ook oudgediende Bart van Hintum schoot immers te kort op die positie. Technisch directeur Mark-Jan Fledderus overwoog om in januari een extra linkervleugelverdediger aan te trekken.

Maar toen kwam de wedstrijd tegen AZ, op 21 december. Bjorn Meijer kreeg opnieuw een kans in de basis en leverde een puntgave prestatie af, ondanks het 1-0-verlies. Het is de voorbode van een spectaculair 2022.

Vergelijking met Hateboer

Tijdens de winterstop maakte Bjorn Meijer zoveel indruk op coach Danny Buijs dat die van hem bombardeerde tot basisspeler. Daardoor zag Mark-Jan Fledderus uiteindelijk af van zijn voornemen om een meer ervaren linksback te halen.

Sinds midden januari 2022 speelt Meijer nagenoeg alles. 'Voor een trainer is hij de ideale speler om mee te werken', aldus Buijs in Voetbal International. 'Bjorn wil leren, luisteren, staat open voor kritiek én is zelfkritisch. Door die combinatie van factoren ontwikkelt hij zich enorm en maakt hij het team sterker.'

Meijer is van origine een linksback, maar kan door zijn fysieke vermogens ook als wingback de hele flank bestrijken. Hij valt op met zijn volwassen en betrouwbare verdedigende spel en draagt ook offensief zijn steentje bij. Daarbij is behalve zijn dynamiek zijn voorzet een wapen; hij leverde dit seizoen drie assists af.

Op de tribunes van de Euroborg werd Meijer al voorzichtig vergeleken met Hans Hateboer, die als rechterwingback bij FC Groningen de basis legde voor een carrière bij Atalanta Bergamo en Oranje. Zo ver is Meijer nog lang niet, maar zijn ontwikkeling van het afgelopen halve seizoen is wel spectaculair te noemen.

'Bjorn heeft weinig vlieguren gemaakt, maar als hij zijn prestaties van de afgelopen maanden nog een poosje had doorgetrokken, was Club Brugge waarschijnlijk kansloos geweest', vertelt Fledderus overtuigd aan Voetbal International. 'Dat weten zij ook. Vandaar dat ze nu heel snel spijkers met koppen hebben geslagen. Voor Bjorn en ons is er daarmee een mooie transfer tot stand gekomen.'

Een speler met potentie

FC Groningen houdt zo miljoenen over aan een speler van wie het dat in eerste instantie niet verwacht had. Fledderus: 'We maken altijd voor de winterstop een begroting richting het komende seizoen, met daarin een aanname over waarschijnlijke inkomsten op de transfermarkt. Toen we dat een paar maanden geleden deden, stond Bjorn inderdaad niet bij onze kandidaat-vertrekkers. Deze transfer bewijst dat sommige zaken in de voetballerij gewoon niet te plannen zijn.

Meijer had bij zijn club zelfs nog steeds een jeugdcontract. Of zoals het ergens omschreven werd: een salaris 'dat vergelijkbaar is met dat van een vakkenvuller'.

'Bij blauw-zwart krijgt hij een loon waar ze bij FC Groningen sowieso niet aan zouden kunnen tippen. Club, dat bijna zes miljoen euro over had voor Meijer, heeft ook een plan klaarliggen waarin hij op redelijk korte termijn kan uitgroeien tot vaste linksback. 'We merkten in de gesprekken met Club Brugge al heel snel dat zij niet op directe kwaliteit kopen, maar op potentie', aldus Fledderus. 'In het geval van Bjorn wilden zij er daarom heel snel bij zijn.'

Edoeard Sobol en Federico Ricca mogen zich aan een serieuze concurrent verwachten.

Echte Groninger

Bjorn Meijer is een geboren en getogen Groninger. 'In de jeugd speelde ik voor VV Helpman. Ik geloof dat ik een jaar of negen was toen ik in de voetbalschool van FC Groningen terechtkwam. Twee jaar later ging ik over naar de jeugdopleiding', vertelt Meijer in Voetbal International. 'Vanaf dat moment zat ik elke thuiswedstrijd op de tribune. Met de andere jeugdspelers zaten we vlak naast het uitvak, beetje ruziën met de bezoekende supporters. Ikzelf wat minder dan sommige teamgenoten van destijds. (lacht) Voor de tijd dat ik naar de wedstrijden ging kon ik thuis altijd horen wat er in het stadion gebeurde, zo dicht wonen we bij de Euroborg.'
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5312
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [??] Bjorn Meijer

Bericht door Tiki Taka »

Jens27 schreef: 20 apr 2022, 08:19 Welkom, vriend!
Lijkt me ook de mogelijkheid te geven om Buchanan vooraan uit te spelen wanneer Lang en/of Charles vertrekken. En eindelijk eens tijdig huiswerk i.p.v. late paniekaankopen. Mooi zo. Benieuwd naar deze gast.
Klopt, Buchanan speelt niet op zijn favoriete positie en Meijer zou vooral een verdedigende LB zijn, dus mogelijk een goede combinatie. Persoonlijk vind ik € 6 miljoen veel geld voor iemand met slechts 1 seizoen ervaring op het hoogste niveau en magere statistieken. Ik lees dan wel weer dat hij geneeskunde studeert, dus het zal een intelligente jongen zijn.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [14] Bjorn Meijer

Bericht door IsO »

Ondanks de slechte wedstrijd vorige zondag toch een paar mooie dingen gezien van Meijer bij z'n invalbeurt. Gebruikte een keer goed zijn lichaam om de bal te recupereren, en kwam ook eens zeer gepast centraler anticiperen op een inspeelpass van Eupen, waarmee hij de bal recupereerde. Ik zie eerlijk gezegd wel potentieel, hoewel het natuurlijk nog vroeg dag is.

Anderzijds nog heel jong natuurlijk (19), en dat zag je bijvoorbeeld ook bij die fase op het einde, waar het (als ik me niet vergis) zijn onoordeelkundige inworp was die er mee voor zorgde dat Eupen ons de laatste minuten vast kon zetten tegen de cornervlag/onze eigen achterlijn (N'dri deed dat goed).

Ben in elk geval benieuwd naar meer!
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [14] Bjorn Meijer

Bericht door IsO »

Artikeltje over Bjorn in S/VM:
[spoiler]
Bjorn Meijer: ‘Niet verbaasd dat ik meteen veel speel bij Club Brugge’

De nieuwe linksachter van Club Brugge vertelt bij onze collega’s van Voetbal International over de overstap naar de Belgische landskampioen. ‘Dit is de perfecte club.’


Het was een grote verrassing dat Club Brugge maar liefst 6 miljoen euro op tafel legde voor Bjorn Meijer. De jonge Nederlandse linksachter was nog maar sinds januari dit jaar titularis bij Groningen, maar toch ging blauw-zwart al vol voor hem. Ook Meijer zelf zag dat niet aankomen. ‘Toen ik drie wedstrijden achter elkaar in de basis had gespeeld, zijn er gesprekken gekomen, over verlengen bij FC Groningen’, verteld Meijer in het Nederlandse VI. ‘Mijn eerste gedachte was: gewoon doen. Maar mijn manager zei op dat moment: “Deze, deze en deze clubs volgen je. Het is jouw keuze, maar denk er even over na voordat je iets besluit”. Dat was voor mij een soort wake-upcall. Ik had me helemaal niet gerealiseerd dat ik op dat moment al in de gaten gehouden werd door clubs uit Europa.’

Een van die ploegen was dus Club Brugge. ‘Daar was ik gelijk heel enthousiast over. Als mensen me vragen waardoor ik zo enthousiast werd, dan zeg ik steeds: Het verhaal. Dat is vaag, maar het is voor mij ook lastig uit te leggen.

‘Het zit hem in het hele plaatje’, gaat Meijer verder, ‘het trainingscomplex, de faciliteiten, het spelen op heel hoog niveau, de spelers die zich hier eerder al sterk ontwikkeld hebben. Dat is gewoon geweldig. Voor mij was daardoor snel duidelijk: dit is de perfecte club. Het motto No Sweat No Glory past precies bij mij.’

Bij Club Brugge kreeg Meijer ook meteen zijn kans. Van even aanpassen aan de nieuwe Club was geen sprake, zo leek het. Al verschiet de jonge Nederlander daar ook niet van. ‘Dat ik gelijk veel ben gaan spelen bij Club Brugge, dat heeft mij niet zo verbaasd. Ze hadden dat bedrag echt niet voor me betaald als het de bedoeling was dat ik op de bank zou gaan zitten. Natuurlijk was het wel aan mij om mezelf te bewijzen, dat is me gelukt.

‘Het was aan het begin even aanpoten. Ik vond mezelf gewoon slecht op de eerste training. Ik dacht: waar ben ik beland, wat gebeurt me nu? Na die eerste dag belde ik mijn ouders op, toch wel een beetje bezorgd. Ook omdat op dat moment onze internationals nog niet meetrainden, dus het niveau zou nog verder omhooggaan. Ik pikte qua niveau gelukkig al snel aan en toen de internationals erbij kwamen, merkte ik dat ik opnieuw redelijk snel kon aanhaken. Vanaf dat moment kreeg ik het gevoel: dit niveau kan ik aan.’
Gebruikersavatar
The_One
Basisspeler
Berichten: 1560
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:05
Locatie: Babes-topic

Re: [14] Bjorn Meijer

Bericht door The_One »

Sterke scouting moet ik zeggen, als je zelf je potentieel niet zag, maar de mensen van Club wel...
FCBrugesawayoflife
Jeugdspeler
Berichten: 174
Lid geworden op: 30 mei 2016, 11:08

Re: [14] Bjorn Meijer

Bericht door FCBrugesawayoflife »

Vakie 214
Gebruikersavatar
The_One
Basisspeler
Berichten: 1560
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:05
Locatie: Babes-topic

Re: [14] Bjorn Meijer

Bericht door The_One »

Verschiet ik niet van, elke keer opnieuw vergeet ik dat die kerel nog maar 19-20 jaar is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [14] Bjorn Meijer

Bericht door IsO »

The_One schreef: 24 feb 2023, 19:32 Verschiet ik niet van, elke keer opnieuw vergeet ik dat die kerel nog maar 19-20 jaar is.
Idem hier. Hij had mij al vrij snel overtuigd van zijn potentieel. Ik had vrienden van mij die minder overtuigd waren ook al gezegd dat ze nog wel zouden bijdraaien.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5312
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [14] Bjorn Meijer

Bericht door Tiki Taka »

Een jongen met een voorbeeldige mentaliteit, 7 longen, verdedigend heel sterk...
Als hij daar nog eens wat meer statistieken (assists en goals) kan aan koppelen, is het een absolute topper.
Zal inderdaad moeilijk houdbaar zijn in de zomer.
Nu ja, met De Cuyper hebben we reeds een vervanger in eigen rangen.
Peter
A-kern
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: [14] Bjorn Meijer

Bericht door Peter »

Al weken de beste verdediger, vaak de beste man op het veld. Hopelijk kunnen we er toch nog een seizoen extra van genieten, maar het gaat heel hard voor deze jongen dus die kans lijkt eerder klein.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [14] Bjorn Meijer

Bericht door IsO »

Wie zegt dat hij al weg wil? Speelt hier op zijn leeftijd veel, en won de concurrentiestrijd met Sobol. Met De Cuyper wordt het misschien een ander verhaal, maar het zal aan Maxim zijn om hem uit de ploeg te spelen. We zijn ook nog in de running voor Europees voetbal volgend seizoen (ook al is het spannend). Misschien wil hij wel gewoon nog een jaar blijven, met meer kans op speelgelegenheid?

Ik vind trouwens dat hij best al wel deftige statistieken kan voorleggen als het gaat om goals en assists. 2 goals en 5 assists (waarvan 1 in de CL) is zeker niet slecht. Zeker ook omdat we niet meteen met een targetman spelen voorin zoals een Onuachu of Dost, waar je als flankspeler praktisch blind je voorzetten naar kan trappen.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3198
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [14] Bjorn Meijer

Bericht door Pica »

Na een zoekende start, gewoon terecht de strijd gewonnen van Eddy en ondertussen een serieuze meerwaarde geworden voor de ploeg. Qua mentaliteit past hij ook gewoon bij ons.

Denk niet dat hij persé weggaat in de zomer, maar als hij geen dip heeft, zal er wel interesse zijn natuurlijk.
Peter
A-kern
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: [14] Bjorn Meijer

Bericht door Peter »

Ik zie hem graag blijven. Er zullen er al genoeg vertrekken (Skov, Buchanan, Lang, Onyedika, Jutgla) en we moeten nog iets over houden om op te bouwen. Héél graag op deze jongen, die inderdaad perfect bij ons past qua mentaliteit.
Plaats reactie