[15.] Raphael Onyedika

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
The_One
Basisspeler
Berichten: 1560
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:05
Locatie: Babes-topic

Re: [15.] Raphael Onyedika

Bericht door The_One »

Als we doorstoten na nieuwjaar, en die kans is reeel, dan gaan er niet te veel spelers gaan lopen hoor :-)
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [15.] Raphael Onyedika

Bericht door Tiki Taka »

The_One schreef: 05 okt 2022, 09:13 Als we doorstoten na nieuwjaar, en die kans is reeel, dan gaan er niet te veel spelers gaan lopen hoor :-)
Ik heb het over komende zomer he...
Gebruikersavatar
The_One
Basisspeler
Berichten: 1560
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:05
Locatie: Babes-topic

Re: [15.] Raphael Onyedika

Bericht door The_One »

Right, gisteren wat te hard gevierd precies :hide:
Sanders
Supersub
Berichten: 1098
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [15.] Raphael Onyedika

Bericht door Sanders »

Tiki Taka schreef: 05 okt 2022, 08:38
t4nd schreef: 05 okt 2022, 08:36
Tiki Taka schreef: 05 okt 2022, 08:30 Van alle spelers binnen onze kern, vermoed ik dat deze jongeman de grootste carrière gaat maken.
WAT een speler. Hoe matuur, technisch verzorgd en slim deze is, echt niet normaal.
Hij kan binnen 2 seizoenen met Jutgla strijden voor het uitgaand transferrecord :-)
Als er in de zomer absolute topploegen komen aankloppen met ongeziene bedragen, zijn ze onhoudbaar,
dat is nu eenmaal de realiteit van de Jupiler Pro League.
Niet vergeten, dat de kampioen komend seizoen niet automatisch CL speelt.
Klopt, niet-automatisch CL; maar als je uw spelers kan overtuigen (al is het maar om door die laatste voorronde te geraken) om te blijven, dan sta je weer met een sterk team in de poule-fase.
Ik denk ook dat Onyedika de mooiste carrière zal maken van de spelers binnen onze huidige kern, maar wou het hier nog niet luidop zeggen.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [15.] Raphael Onyedika

Bericht door IsO »

Zit in de selectie van Nigeria voor de komende Afrika Cup. Zullen hem dus wellicht een tijd moeten missen...
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: [15.] Raphael Onyedika

Bericht door Peter »

Daar ging ik al even van uit eerlijk gezegd. Ik vermoed dat we Nielsen op de 6 zullen zien.
Sanders
Supersub
Berichten: 1098
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [15.] Raphael Onyedika

Bericht door Sanders »

Als je Onyedika de afgelopen 2 matchen zag spelen, moet je je afvragen of je hem wel moet laten gaan deze zomer, zoals HLN liet uitschijnen in een artikel vorige donderdag over de voorstelling van Jashari.
Ik zeg dit uiteraard in de waan van de dag :)
Zijn afgelopen twee matchen vegen zijn seizoen niet uit.

Quote uit dit artikel:
Exit Onyedika

De branie en bravoure die Jashari straks met zich meebrengt, miste Club dit seizoen vooral op het middenveld. Blauw-zwart schoof non-stop met Onyedika, Nielsen, Vetlesen en Balanta. Geen van hen presteerde de voorbije negen maanden naar behoren. Die laatste is straks einde contract en verlaat de club. Daarnaast zal ook Onyedika de club zo goed als zeker verlaten. De Nigeriaan kostte blauw-zwart zo’n tien miljoen, maar haalde nooit meer zijn niveau van in de Champions League-campagne onder Hoefkens. Voor hem is er in die mate interesse, dat het aannemelijk is dat Onyedika na dit seizoen verkocht wordt.

De vraag is wat er met Nielsen zal gebeuren. Sinds zijn komst van Union presteert de Deen wisselvallig. Recent kwam hij opnieuw op de bank terecht. Het is zeker niet zo dat Club Nielsen naar de uitgang wil begeleiden. Maar het is wel begrijpelijk dat men bij een vertrekwens, omwille van onvoldoende speelkansen, niet dwars zal liggen. Hoe dan ook is het in de play-offs money time voor Onyedika en Nielsen nu Club de beoogde versterking beet heeft voor de verdediging. Het geldt in zekere zin ook voor Vetlesen, al ligt diens voorkeurpositie hoger in het veld dan van zijn concurrenten. Anderzijds kan Jashari ook als nummer acht fungeren.

Hoe dan ook heeft Club Brugge zijn eerste zomeraanwinst niet gehaald als wisselspeler of met het oog op de toekomst. Hij wordt in principe de vaste nummer zes waar blauw-zwart al even naar op zoek is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [15.] Raphael Onyedika

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 08 apr 2024, 07:27 Als je Onyedika de afgelopen 2 matchen zag spelen, moet je je afvragen of je hem wel moet laten gaan deze zomer, zoals HLN liet uitschijnen in een artikel vorige donderdag over de voorstelling van Jashari.
Ik zeg dit uiteraard in de waan van de dag :)
Zijn afgelopen twee matchen vegen zijn seizoen niet uit.

Quote uit dit artikel:
Exit Onyedika

De branie en bravoure die Jashari straks met zich meebrengt, miste Club dit seizoen vooral op het middenveld. Blauw-zwart schoof non-stop met Onyedika, Nielsen, Vetlesen en Balanta. Geen van hen presteerde de voorbije negen maanden naar behoren. Die laatste is straks einde contract en verlaat de club. Daarnaast zal ook Onyedika de club zo goed als zeker verlaten. De Nigeriaan kostte blauw-zwart zo’n tien miljoen, maar haalde nooit meer zijn niveau van in de Champions League-campagne onder Hoefkens. Voor hem is er in die mate interesse, dat het aannemelijk is dat Onyedika na dit seizoen verkocht wordt.

De vraag is wat er met Nielsen zal gebeuren. Sinds zijn komst van Union presteert de Deen wisselvallig. Recent kwam hij opnieuw op de bank terecht. Het is zeker niet zo dat Club Nielsen naar de uitgang wil begeleiden. Maar het is wel begrijpelijk dat men bij een vertrekwens, omwille van onvoldoende speelkansen, niet dwars zal liggen. Hoe dan ook is het in de play-offs money time voor Onyedika en Nielsen nu Club de beoogde versterking beet heeft voor de verdediging. Het geldt in zekere zin ook voor Vetlesen, al ligt diens voorkeurpositie hoger in het veld dan van zijn concurrenten. Anderzijds kan Jashari ook als nummer acht fungeren.

Hoe dan ook heeft Club Brugge zijn eerste zomeraanwinst niet gehaald als wisselspeler of met het oog op de toekomst. Hij wordt in principe de vaste nummer zes waar blauw-zwart al even naar op zoek is.
Ik zou eens de statistieken willen zien die dit stuk onderbouwen. Was Onyedika écht zo veel beter in de CL vorig jaar dan nadien? Waren zijn stats zoveel slechter dit seizoen als vorig seizoen? en hoe verschillen die van de voorbije twee matchen (waarin hij inderdaad als bevrijd leek te spelen) met die van de reguliere?

Hier al een eerste aanzet: vorig seizoen vs dit seizoen (best "toggle per 90 stats" aanklikken om een representatiever beeld te krijgen): https://fbref.com/en/players/751a0fb5/Raphael-Onyedika
Zoek de 10 verschillen.
Sanders
Supersub
Berichten: 1098
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [15.] Raphael Onyedika

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 08 apr 2024, 09:12
Sanders schreef: 08 apr 2024, 07:27 Als je Onyedika de afgelopen 2 matchen zag spelen, moet je je afvragen of je hem wel moet laten gaan deze zomer, zoals HLN liet uitschijnen in een artikel vorige donderdag over de voorstelling van Jashari.
Ik zeg dit uiteraard in de waan van de dag :)
Zijn afgelopen twee matchen vegen zijn seizoen niet uit.

Quote uit dit artikel:
Exit Onyedika

De branie en bravoure die Jashari straks met zich meebrengt, miste Club dit seizoen vooral op het middenveld. Blauw-zwart schoof non-stop met Onyedika, Nielsen, Vetlesen en Balanta. Geen van hen presteerde de voorbije negen maanden naar behoren. Die laatste is straks einde contract en verlaat de club. Daarnaast zal ook Onyedika de club zo goed als zeker verlaten. De Nigeriaan kostte blauw-zwart zo’n tien miljoen, maar haalde nooit meer zijn niveau van in de Champions League-campagne onder Hoefkens. Voor hem is er in die mate interesse, dat het aannemelijk is dat Onyedika na dit seizoen verkocht wordt.

De vraag is wat er met Nielsen zal gebeuren. Sinds zijn komst van Union presteert de Deen wisselvallig. Recent kwam hij opnieuw op de bank terecht. Het is zeker niet zo dat Club Nielsen naar de uitgang wil begeleiden. Maar het is wel begrijpelijk dat men bij een vertrekwens, omwille van onvoldoende speelkansen, niet dwars zal liggen. Hoe dan ook is het in de play-offs money time voor Onyedika en Nielsen nu Club de beoogde versterking beet heeft voor de verdediging. Het geldt in zekere zin ook voor Vetlesen, al ligt diens voorkeurpositie hoger in het veld dan van zijn concurrenten. Anderzijds kan Jashari ook als nummer acht fungeren.

Hoe dan ook heeft Club Brugge zijn eerste zomeraanwinst niet gehaald als wisselspeler of met het oog op de toekomst. Hij wordt in principe de vaste nummer zes waar blauw-zwart al even naar op zoek is.
Ik zou eens de statistieken willen zien die dit stuk onderbouwen. Was Onyedika écht zo veel beter in de CL vorig jaar dan nadien? Waren zijn stats zoveel slechter dit seizoen als vorig seizoen? en hoe verschillen die van de voorbije twee matchen (waarin hij inderdaad als bevrijd leek te spelen) met die van de reguliere?

Hier al een eerste aanzet: vorig seizoen vs dit seizoen (best "toggle per 90 stats" aanklikken om een representatiever beeld te krijgen): https://fbref.com/en/players/751a0fb5/Raphael-Onyedika
Zoek de 10 verschillen.
Voor alle duidelijkheid, ik ben het niet eens met het artikel dat we zomaar Onyedika moeten verkopen, noch heb ik het ooit opgeworpen. Ik wou dit gewoon even aanhalen.

Zijn stats zijn an sich inderdaad niet zo heel veel verschillend, maar je moet stats altijd samen nemen met wat je ziet op het veld. Onze tegenstander gisteren had volgens fbref een hoger xG dan ons, maar dat weerspiegelt niet de match van gisteren. Wij hebben veel meer gevaarlijke kansen of mogelijkheden verkwanselt (denk bvb aan Thiago).
Wat bvb in de CL en Onyedika zijn begindagen zijn sterkte was, waren onderscheppingen en gewoon op de juiste plek staan om passes te onderscheppen.
Zijn Interceptions en Clearences lagen vorig jaar ook veel hoger. Ook was hij in het begin opvallend sterk in het ontvangen van de bal, doordraaien met een man in de rug en een strakke lange pass om het spel snel te verleggen (waarbij hij stationnetjes overslaat en dus de veilige pass overslaat). Je ziet dat zijn Passcompletion% voor lange passes duidelijk hoger lag vorig jaar. Dit jaar was hij vaak slapper in duels, leek het alsof hij niet durfde doordraaien en het spel verleggen en koos hij vaker een veilige positie en passing.
Je kan je afvragen: is het dat dat ik wil van mijn "6" ? Dat is een vraag dat je moet kaderen in het systeem. Deila wou duidelijk meer een breker, balafpakker type. Mede doordat in het systeem Deila de wingbacks hoog staan en de 2 andere middenvelders ook idealiter hoog staan. Dat bleek niet te werken door allerlei omstandigheden. Jorginho bij Arsenal is ook geen echte balafpakker pur sang, maar krijgt toch vaker de voorkeur om naast Rice te staan, zodat Rice zijn indrukwekkende fysiek kan uitspelen. Door de tactische keuzes van Arteta moet Jorginho ook niet alles alleen opkuisen in defensief opzicht en vallen zijn mindere verdedigende kwaliteiten dus minder op.
Met de juiste spelopvatting en de juiste soort spelers rondom hem, kan Onyedika echt wel beter dan wat hij het grootste deel van dit seizoen heeft laten zien.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [15.] Raphael Onyedika

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 08 apr 2024, 09:50
IsO schreef: 08 apr 2024, 09:12
Sanders schreef: 08 apr 2024, 07:27 Als je Onyedika de afgelopen 2 matchen zag spelen, moet je je afvragen of je hem wel moet laten gaan deze zomer, zoals HLN liet uitschijnen in een artikel vorige donderdag over de voorstelling van Jashari.
Ik zeg dit uiteraard in de waan van de dag :)
Zijn afgelopen twee matchen vegen zijn seizoen niet uit.

Quote uit dit artikel:
Exit Onyedika

De branie en bravoure die Jashari straks met zich meebrengt, miste Club dit seizoen vooral op het middenveld. Blauw-zwart schoof non-stop met Onyedika, Nielsen, Vetlesen en Balanta. Geen van hen presteerde de voorbije negen maanden naar behoren. Die laatste is straks einde contract en verlaat de club. Daarnaast zal ook Onyedika de club zo goed als zeker verlaten. De Nigeriaan kostte blauw-zwart zo’n tien miljoen, maar haalde nooit meer zijn niveau van in de Champions League-campagne onder Hoefkens. Voor hem is er in die mate interesse, dat het aannemelijk is dat Onyedika na dit seizoen verkocht wordt.

De vraag is wat er met Nielsen zal gebeuren. Sinds zijn komst van Union presteert de Deen wisselvallig. Recent kwam hij opnieuw op de bank terecht. Het is zeker niet zo dat Club Nielsen naar de uitgang wil begeleiden. Maar het is wel begrijpelijk dat men bij een vertrekwens, omwille van onvoldoende speelkansen, niet dwars zal liggen. Hoe dan ook is het in de play-offs money time voor Onyedika en Nielsen nu Club de beoogde versterking beet heeft voor de verdediging. Het geldt in zekere zin ook voor Vetlesen, al ligt diens voorkeurpositie hoger in het veld dan van zijn concurrenten. Anderzijds kan Jashari ook als nummer acht fungeren.

Hoe dan ook heeft Club Brugge zijn eerste zomeraanwinst niet gehaald als wisselspeler of met het oog op de toekomst. Hij wordt in principe de vaste nummer zes waar blauw-zwart al even naar op zoek is.
Ik zou eens de statistieken willen zien die dit stuk onderbouwen. Was Onyedika écht zo veel beter in de CL vorig jaar dan nadien? Waren zijn stats zoveel slechter dit seizoen als vorig seizoen? en hoe verschillen die van de voorbije twee matchen (waarin hij inderdaad als bevrijd leek te spelen) met die van de reguliere?

Hier al een eerste aanzet: vorig seizoen vs dit seizoen (best "toggle per 90 stats" aanklikken om een representatiever beeld te krijgen): https://fbref.com/en/players/751a0fb5/Raphael-Onyedika
Zoek de 10 verschillen.
Voor alle duidelijkheid, ik ben het niet eens met het artikel dat we zomaar Onyedika moeten verkopen, noch heb ik het ooit opgeworpen. Ik wou dit gewoon even aanhalen.

Zijn stats zijn an sich inderdaad niet zo heel veel verschillend, maar je moet stats altijd samen nemen met wat je ziet op het veld. Onze tegenstander gisteren had volgens fbref een hoger xG dan ons, maar dat weerspiegelt niet de match van gisteren. Wij hebben veel meer gevaarlijke kansen of mogelijkheden verkwanselt (denk bvb aan Thiago).
Wat bvb in de CL en Onyedika zijn begindagen zijn sterkte was, waren onderscheppingen en gewoon op de juiste plek staan om passes te onderscheppen.
Zijn Interceptions en Clearences lagen vorig jaar ook veel hoger. Ook was hij in het begin opvallend sterk in het ontvangen van de bal, doordraaien met een man in de rug en een strakke lange pass om het spel snel te verleggen (waarbij hij stationnetjes overslaat en dus de veilige pass overslaat). Je ziet dat zijn Passcompletion% voor lange passes duidelijk hoger lag vorig jaar. Dit jaar was hij vaak slapper in duels, leek het alsof hij niet durfde doordraaien en het spel verleggen en koos hij vaker een veilige positie en passing.
Je kan je afvragen: is het dat dat ik wil van mijn "6" ? Dat is een vraag dat je moet kaderen in het systeem. Deila wou duidelijk meer een breker, balafpakker type. Mede doordat in het systeem Deila de wingbacks hoog staan en de 2 andere middenvelders ook idealiter hoog staan. Dat bleek niet te werken door allerlei omstandigheden. Jorginho bij Arsenal is ook geen echte balafpakker pur sang, maar krijgt toch vaker de voorkeur om naast Rice te staan, zodat Rice zijn indrukwekkende fysiek kan uitspelen. Door de tactische keuzes van Arteta moet Jorginho ook niet alles alleen opkuisen in defensief opzicht en vallen zijn mindere verdedigende kwaliteiten dus minder op.
Met de juiste spelopvatting en de juiste soort spelers rondom hem, kan Onyedika echt wel beter dan wat hij het grootste deel van dit seizoen heeft laten zien.
Ik heb het voor alle duidelijkheid wat polemisch gesteld :mrgreen: Onyedika was niet zo goed als hij had kunnen zijn (en nu misschien weer is, fingers crossed dat wat we tot nu toe zagen in PO I bevestigd wordt), maar ook niet afwezig of zo. Ik denk persoonlijk nog steeds dat Deila hem inderdaad op bepaalde vlakken in een bepaald keurslijf dwong dat hem minder lag. En daarnaast heeft zijn Afrika Cup-afwezigheid natuurlijk ook niet echt geholpen, bijv. qua wedstrijdritme. Heeft daar wel kunnen rusten, dat dan weer wel :mrgreen:
maartendr81
Belofte
Berichten: 214
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: [15.] Raphael Onyedika

Bericht door maartendr81 »

Het is behoorlijk vroeg (slechts 2 wedstrijden) om al een conclusie te trekken. Maar het is mij wel opgevallen dat Onyedika de laatste 2 wedstrijden veel meer de aanvallende keuze vond door, zoals sander al aangaf, door te draaien en dan die bal in de ruimte te spelen. Daar waar hij onder Deila vaak een laterale of zelfs achteruit de pass gaf. Met wat er de laatste dagen geschreven is over Deila en Hayen kan ik mij niet ontdoen van de gedachte dat een jonge speler (22 voor die positie is voor mij nog redelijk jong) duidelijkheid nodig heeft van wat een trainer van hem verwacht op die positie. Het feit dat die duidelijkheid er bij Hayen toch iets meer is, heeft duidelijk al effect gehad. Zowel op Cercle als thuis tegen RSCA vond ik bij de betere wedstrijden van Onyedika. Los van de doelpunten die hij scoort. Ik hoop dan ook dat hij dit niveau kan doortrekken naar de volgende 8 wedstrijden. Met het bijhorende CL ticket is die 2e plek nog steeds een zéér belangrijke doelstelling.
Sanders
Supersub
Berichten: 1098
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [15.] Raphael Onyedika

Bericht door Sanders »

IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [15.] Raphael Onyedika

Bericht door IsO »

In HNB van vrijdag:
[spoiler]
Ronny Deila vond hem maar niks maar nu is Onyedika topschutter in de Champions’ Play-Offs: “Hij kan de absolute top bereiken”

Bedelen. Hongerlijden. Misschien de criminaliteit. Dat leek voorbestemd voor Club-speler Raphael Onyedika (22). Tot daar ineens Churchill Oliseh was. En Onyedika werd wie hij nu is: “Een rolmodel.” En de verrassende topschutter van de Champions’ Play-offs.

Pieter-Jan Calcoen
Gisteren om 15:35

“B*lgi*m i* a won*e*fu* pl*ce”, zegt Churchill Oliseh, of dat dénken we tenminste, want de helft van de woorden valt weg – de lijn kraakt. België is een prachtige plek dus, en Churchill kan het weten: hij was meermaals in ons land omdat zijn broer Sunday grote sier maakte bij Club Luik en Racing Genk. “Binnenkort kom ik nog eens op bezoek”, belooft de Nigeriaan, maar dan niet om louter bij Sunday langs te gaan. Ook in Brugge volgt dan een tussenstop. “Raphael noemt me dad. (trots) Ik ben als een papa voor hem.”

Churchill – heerlijke naam – heeft Onyedika gered. Er was geen perspectief voor de Club-middenvelder. Minstens even erg was dat er vaak ook geen eten was voor hem en zijn vijf broers. Zijn vader overleed toen Onyedika twee was, het gezin leefde in armoede in de Nigeriaanse miljoenenstad Onitsha. “Een woelige omgeving”, vertelt Churchill. “Toen ik er talent zocht, had ik zelfs beveiligingsagenten nodig – zo veel onrust was er. En daar, op straat, vond ik Raphael. Hij was al vijftien. But he was special.”

FC Ebedei

Onyedika was er aan het voetballen, op blote voeten, zoals hij dat elke dag deed. Stiekem dromend dat hij er op een dag zijn familie mee zou kunnen onderhouden, maar eigenlijk was dat een waanidee. Maar als bij wonder kwam die kans er wel, via Churchill, die Onyedika naar FC Ebedei bracht. “De beste opleidingsclub van Afrika”, zegt Churchill over zijn project. “Wij spelen met tieners tegen mannen. Bijgevolg verliezen we vaak – we zitten in de derde klasse. Het maakt niet uit: de jongens worden er beter van.”

Voor Onyedika was de uitgestoken hand van Churchill een godsgeschenk. “Plots had hij geen honger meer. Kreeg hij medische zorgen. Deftige kledij. En kon hij misschien toch iets maken van zijn leven. Raphael had talent, dat zag ik meteen, maar wat hem voornamelijk onderscheidde van de anderen was zijn achtergrond. Hij was een vechter. Mentaal was hij sterk, net omdat hij zo veel tegenslagen had gekend. Hij was zeer vastberaden. En hij heeft een goed hart – dat helpt ook altijd.”

Het zijn geluiden die we ook in Brugge noteren: Onyedika is weliswaar stil – “Is ie altijd al geweest”, beweert Churchill –, maar bijzonder aangenaam in de omgang. Kijkt u er gerust de beelden van zijn goals tegen anderlecht en Antwerp op na: de hele ploeg was oprecht gelukkig voor hem.

Ook omdat iedereen in de kleedkamer weet dat de middenvelder moeilijke maanden achter de rug heeft. Het was niet meer zoals in zijn eerste Brugse seizoen, toen hij schitterde in de Champions League. Ronny Deila vond Onyedika maar niks. De Noor stelde hem wel sporadisch op, maar níét omdat hij Onyedika zo fantastisch vond, wel omdat er geen alternatieven waren. De speler voelde geen vertrouwen. En presteerde dan ook niet zoals voorheen. Pas nu, onder Nicky Hayen, is de echte Onyedika terug.

Weg in de zomer?

“Zelfs de grootsten, denk maar aan Messi en Ronaldo, hebben weleens een coach gehad die niet in hen geloofde”, zegt Churchill. “Dat gebeurt nu eenmaal. Het zegt niks over het potentieel van Raphael. Zijn lat ligt hoog. Enorm hoog. Ik ben er zeker van dat Raphael de absolute top kan bereiken.” Het is een overtuiging die ook in Brugge leeft: niet voor niks was AC Milan vorig jaar al geïnteresseerd. En ook nu is er veel belangstelling, zo wordt gefluisterd: een transfer in de zomer is een reële optie.

Onyedika weet wat het is om te verhuizen. Eerst liet hij als kind alles achter om naar FC Ebedei te gaan, in 2019 trok hij naar Midtjylland in Denemarken. Geen toeval: “Midtjylland steunt mijn academie. In ruil krijgen ze jeugdspelers. De béste jeugdspelers.”

In die categorie zat Onyedika dus, net als zijn ploegmaats bij Nigeria Frank Onyeka (nu bij Brentford) en Paul Onuachu (ex-Genk, nu bij Trabzonspor). “Zij zijn rolmodellen voor de jeugd”, aldus Churchill. “They are good boys, want ze nemen die taak ter harte. Ze doen vaak financiële giften – dat op zich is fantastisch. Maar wat minstens even veel waard is, is dat Raphaël, telkens hij in de buurt is, langskomt om de kinderen te motiveren in zijn voetsporen te treden. Op die manier maakt hij een wezenlijk verschil.”

Zoals hij dat dezer dagen opnieuw voor Club Brugge doet. Door het slot op de deur te zijn voor de defensie. Door vooruit te voetballen in balbezit. Door te infiltreren – hij lokte zo een strafschop uit tegen PAOK. En door zowaar te scoren. Zijn ‘vader’ Churchill ziet dat het goed is.
Plaats reactie