[70.] Roman Yaremchuk

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

[70.] Roman Yaremchuk

Bericht door IsO »

ROMAN YAREMCHUK NAAR CLUB BRUGGE

Roman Yaremchuk tekent een contract tot 2026 bij Club Brugge.

Club Brugge en Benfica bereikten vandaag een akkoord over de definitieve overgang van Roman Yaremchuk.

Yaremchuk (26) is een jeugdproduct van Dynamo Kiev. De rijzige aanvaller kwam in 2017 naar België. Bij KAA Gent was hij in 152 wedstrijden maar liefst 79 keer beslissend. De Oekraïense international maakte daarna een toptransfer naar het Portugese Benfica. Daar vond Yaremchuk 9 keer de netten, waaronder drie keer in de Champions League groepsfase.

Hij tekent een contract tot 2026.
GraspopperFCB
Jeugdspeler
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 jan 2018, 16:53

Re: [. ] Roman Yaremchuk

Bericht door GraspopperFCB »

Mignolet
Mata-boyota-Sylla(Meijer/Vertonghen😅)
Skov olsen-Odiyenka-Nielsen-Buchanan
Vanaken-jutgla
Yaremchuk
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: [. ] Roman Yaremchuk

Bericht door Vergas Ronald »

27 miljoen uitgegeven in 2 dagen met Yaremchuk en Onyedika :mrgreen: Benfica spelers kopen waar Sevilla achter zit :mrgreen:
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [. ] Roman Yaremchuk

Bericht door Sanders »

Vergas Ronald schreef: 30 aug 2022, 04:48 27 miljoen uitgegeven in 2 dagen met Yaremchuk en Onyedika :mrgreen: Benfica spelers kopen waar Sevilla achter zit :mrgreen:
Ik ben aan de voorzichtige kant gezien het transferbedrag van Yaremchuk. Het is niet dat we een zekerheid aan doelpunten gaan halen zijn.
En hoe concreet zou de interesse van Sevilla geweest zijn? Ik kan me moeilijk inbeelden dat hij voor ons zou kiezen als hij echt uitzicht had op gegarandeerde speelminuten bij een Europese subtopper als Sevilla.
Wat ik dan wel positief vind, is dat hij wel al ervaring heeft in verschillende competities. Scoorde al in België en Portugal, en zowel in EL als in CL.
Kan hierdoor misschien van goudwaarde zijn Europees om onze andere spitsen zonder druk te laten spelen.

Ik ben blij dat we een extra spits, met een ander profiel, gaan halen zijn, maar ik ben benieuwd wegens de toch wel hoge kost. (of moet ik nog gewoon worden aan de toenemende marktprijzen zoals Anthony voor mogelijks 100 miljoen naar ManU)
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door IsO »

Artikel in S/VM:
[spoiler]
Van de lessen van Sjevtsjenko tot de rol van de psychologe: wie is Roman Jaremtsjoek?

Steve Van Herpe
Redacteur bij Sport/Voetbalmagazine

Na één jaar in Portugal keert de 26-jarige Oekraïense spits terug naar de Jupiler Pro League. Portret van de aanwinst van Club Brugge.

In augustus 2017 strijkt in Gent een schuchtere 21-jarige jongeman neer. Zijn naam: Roman Jaremtsjoek. Dankzij een tip van makelaar Christophe Henrotay belandt de Oekraïense jeugdinternational in de Ghelamco Arena voor een bedrag van om en bij de 2 miljoen euro. De onderhandelingen met Dinamo Kiev verliepen moeizaam, maar op het einde van de mercato slaagden de Buffalo’s er toch in om Jaremtsjoek los te weken.

Sergej Serebrennikov, makelaar en ex-speler van Club en Cercle Brugge, schat de jongeling op dat moment hoog in: ‘Hij behoort bij de grootste talenten van Oekraïne’, vertelt hij aan Sport/Voetbalmagazine. ‘Tijdens een uitleenbeurt aan Oleksandria kon hij zich tonen en Dinamo Kiev riep hem halverwege het seizoen terug, maar daar werd hij geblokkeerd door ervaren spitsen zoals Dieumerci Mbokani en Júnior Moraes. Gent is de juiste ploeg voor hem, ze proberen te voetballen. In Oekraïne spelen de meeste ploegen zeer verdedigend, de spitsen loeren er op de counter en teren op snelheid. Bij Gent kan Jaremtsjoek die troeven uitspelen, maar die ook aanvullen. Ik zie hem op termijn bij de nationale ploeg doorbreken, daar ligt in ieder geval een vacante plaats voor het rapen als nummer 9. ‘

Profetische woorden, want Jaremtsjoek schitterde in de zomer van 2021 met Oekraïne op het EK, waar het pas in de kwartfinale door Engeland uitgeschakeld werd. Hij sluit het toernooi af met twee goals, eentje tegen Nederland en eentje tegen Noord-Macedonië. Veel heeft ook te maken met Andrij Sjevtsjenko, toen nog bondscoach van Oekraïne. De ex-topspits gelooft rotsvast in Jaremtsjoek en lanceert hem in 2018 al bij de nationale ploeg. Sjevtsjenko leert hem om koelbloediger te zijn voor doel. Hij hamert erop dat je als aanvaller moet scoren en niet te veel de bal moet raken. Bovendien, zo zegt de toenmalige bondscoach, is het altijd interessant om alles te weten over je rechtstreekse tegenstander. Lessen die Jaremtsjoek opslaat op zijn harde schijf.

‘Dankjewel Eva’

Het had wel wat voeten in de aarde om van de Oekraïner de gevreesde diepe spits te maken die hij nu is. De eerste maanden bij Gent zijn erg moeizaam. Jaremtsjoek kampt met een conditionele achterstand en zijn Engels is gebrekkig, wat de communicatie bemoeilijkt. Aanvankelijk mag hij bij de beloften wedstrijdritme opdoen. Daar torent hij, samen met Giorgi Tsjakvetadze, boven de rest van de groep uit. Aan zijn atletisch vermogen wordt gewerkt via een strikt gepersonaliseerd schema: een uitgekiend dieet, veel fitnessoefeningen en extra trainingen.

Dat rendeert, want onder Yves Vanderhaeghe volgen begin 2018 de eerste doelpunten. De coach stelt hem wel op als linkerflankspeler, maar hij geeft de jonge Oekraïner veel vertrouwen. Dat heeft die nodig, want hij kampt met een laag zelfbeeld. Zo vertrouwt hij aan Vanderhaeghe toe dat het hem niet lukt om te scoren op verplaatsing. Daarom introduceert de trainer een beurtrol: Jaremtsjoek begint aan de thuisduels, terwijl Mamadou Sylla aan de aftrap komt in uitwedstrijden.

Ondertussen schakelt KAA Gent clubpsychologe Eva Maenhout in om het zelfvertrouwen van Jaremtsjoek op te krikken. De aanvaller, die van zijn tiende tot zestiende op internaat zat in Kiev, komt namelijk uit een regime waar je vooral moest werken en zwijgen.

‘Door met Eva samen te werken, ben ik me meer bewust van wat er in mijn hoofd omgaat’, vertelt Jaremtsjoek in 2019 aan Sport/Voetbalmagazine. ‘Eén keer per week, na de match, spraken we af. Dan vroeg ze mij: wat dacht je voor de wedstrijd, tijdens de wedstrijd, voor doel, …? Het was alsof ik weer op school zat, maar ik vind dat wel interessant: hoe je leert stress onder controle te houden, leert focussen, leert positief te zijn en niet de hele tijd aan slechte dingen te denken, zelfs na een slechte wedstrijd. Dat komt mijn vertrouwen ten goede en helpt mij sterk te zijn en rustiger te blijven voor doel. Ik moet ‘dankjewel Eva’ zeggen.’

Het vertrouwen van Jess

Met de komst van coach Jess Thorup in oktober 2018 volgt een nieuw kantelmoment. De Deense coach installeert een 4-4-2-systeem, waarin Jonathan David als offensieve middenvelder steun verleent aan het spitsenduo Laurent Depoitre-Jaremtsjoek. Die tridente blijkt een gouden ingeving: het opportunisme van de Canadese spelmaker wordt gekoppeld aan de kracht van de Belg en de diepgang van de Oekraïner.

Thorup is bovendien iemand die veel met zijn spelers praat, belangrijk voor Jaremtsjoek. ‘Nog nooit in mijn leven zag ik een coach zoals Jess’, vertelt de spits erover in Sport/Voetbalmagazine. ‘Hij spreekt na elke wedstrijd met iedere speler individueel, ook met degenen die niet speelden, en vraagt hoe je je voelt en hoe het met je familie gaat. Hij wordt dan ook door iedereen van ons gerespecteerd.’

Intussen gaat het crescendo met de statistieken van Jaremtsjoek, met als kers op de taart zijn 23 goals en 8 assists in het seizoen 2020/21 (alle competities inbegrepen), zijn laatste in de Ghelamco Arena. Dat seizoen was nochtans in mineur begonnen, met het vertrek van Thorup, de miscast van László Bölöni en interim-oplossing Wim De Decker in afwachting van de terugkeer van Hein Vanhaezebrouck. De vele trainerswissels zorgen voor frustraties bij de spelersgroep. En opmerkelijk genoeg is de Oekraïner een van de weinige A-kernspelers die de ergernissen verwoordt naar de buitenwereld. Een duidelijk bewijs dat hij zelfbewuster is geworden. Begin oktober 2020 dreigt hij zelfs met een vertrek, maar zover komt het niet.

Op het paard

KAA Gent verzilvert het topseizoen van Jaremtsjoek in de zomer van 2021 met een transfer naar Benfica, dat 17 miljoen euro ophoest voor hem. In Lissabon, waar hij in de spits naast klepper Darwin Núñez speelt, kan hij door een oogletsel, een coronabesmetting en een trainerswissel nooit echt helemaal doorbreken. ‘Benfica is een geweldige club, maar de druk is er niet te onderschatten’, geeft Jaremtsjoek voor de camera’s van de UEFA nog een reden aan voor zijn wisselvallige seizoen in Portugal. ‘Het was mijn keuze om naar hier te komen en ik heb er ook geen spijt van, maar ik verwacht wel veel meer van mezelf.’

Een typische uitspraak, want de Oekraïner legt de lat voor zichzelf altijd heel hoog. Het is nu zaak de verwachtingen bij Club Brugge in te lossen. Want met een prijskaartje van 16 miljoen euro zal hij met een vergrootglas gevolgd worden. ‘Voetbal is zo onvoorspelbaar. Soms zit je op het paard, soms hang je eronder’, zei hij ooit zelf. Aan Carl Hoefkens om zijn diepe spits snel in het zadel te krijgen…
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3198
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door Pica »

Nummer 70, grote schoenen om te vullen
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door Sanders »

Pica schreef: 30 aug 2022, 19:32 Nummer 70, grote schoenen om te vullen
Bacca als ik niet mis ben? Ander type speler, hopelijk wel dezelfde impact :-)
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 30 aug 2022, 20:20
Pica schreef: 30 aug 2022, 19:32 Nummer 70, grote schoenen om te vullen
Bacca als ik niet mis ben? Ander type speler, hopelijk wel dezelfde impact :-)
Vorige speler die we haalden bij Benfica was Mario Stanic. En zo kunnen we de druk en verwachtingen blijven opvoeren, alsof de transfersom al niet genoeg is :mrgreen:
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 30 aug 2022, 21:34
Sanders schreef: 30 aug 2022, 20:20
Pica schreef: 30 aug 2022, 19:32 Nummer 70, grote schoenen om te vullen
Bacca als ik niet mis ben? Ander type speler, hopelijk wel dezelfde impact :-)
Vorige speler die we haalden bij Benfica was Mario Stanic. En zo kunnen we de druk en verwachtingen blijven opvoeren, alsof de transfersom al niet genoeg is :mrgreen:
Inderdaad :mrgreen: Ik dacht dat je een link zocht met rugnummer 70 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3198
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door Pica »

was ook een referentie naar Bacca :mrgreen:
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door IsO »

Pica schreef: 31 aug 2022, 09:33 was ook een referentie naar Bacca :mrgreen:
Stanic droeg bij ons het rugnummer 8 als ik me niet vergis
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door IsO »

Artikel in S/VM:
[spoiler]

Waarom Roman Jaremtsjoek brokken kan maken in het systeem van Club Brugge

Guillaume Gautier
Journalist bij Sport/Voetbalmagazine en Sport/Footmagazine.

Roman Jaremtsjoek, de nieuwe duurste transfer in de Jupiler Pro League ooit, heeft met zijn 1m91 een atypisch profiel dat niet bepaald dat van een echte nummer 9 is.

Dat Roman Jaremtsjoek niet onmiddellijk openbloeide bij zijn eerste Belgische passage komt ten eerste door een misverstand. In een Jupiler Pro League die houdt van aanvallers met een basketbalpostuur, lijkt de lengte van de Oekraïner met zijn 1,91 meter perfect, maar schijn bedriegt. Met hem denk je een stevige bonk in huis te hebben gehaald, maar dat bleek al snel niet zo te zijn. Jaremtsjoek is geen speler voor in luchtduels. Eigenlijk is hij bijna te groot voor het soort voetbal dat hij graag speelt, dat van een spits die vaker van buiten het strafschopgebied scoort dan met zijn hoofd.

Ook al boekte Jaremtsjoek vooruitgang in het gebruik van zijn lichaam in de duels, de Oekraïner zal nooit dé targetman van de ploeg worden. Elk van zijn coaches leek dat geleidelijk aan te hebben begrepen en steeds werd een nieuw systeem gevonden om hem zo productief mogelijk te laten zijn. In de 4-2-3-1 van Yves Vanderhaeghe had Gent Rangelo Janga aangetrokken om in de spits te spelen, waardoor Jaremtsjoek naar de linkervleugel verhuisde in een rol die soms deed denken aan de rol die Massimiliano Allegri op maat had gemaakt voor Mario Mandzukic. Maar waar het idee van de Italiaanse coach was om van de sterkte in de lucht van de Kroaat te profiteren tegen de veel kleinere backs van de tegenstanders, haalde Vanderhaeghe Jaremtsjoek net weg van die centrale as om uit de luchtduels te blijven.

Het duo van Thorup

De man met roots in Lviv werd opnieuw in het centrum geposteerd onder Jess Thorup en ontplofte volledig toen de Deense coach een ruit op het middenveld zette en zo Jaremtsjoek naast Laurent Depoitre zette in de spits. De Oekraïner kon zo uit de duels blijven en bewoog zich vrijer, waarbij hij vaak de linkerkant opzocht om met een goeie actie naar zijn rechtervoet te draaien.

Ondanks het vertrek van Thorup, dat kort volgde op het vertrek van Jonathan David, die de belangrijkste reden was voor het nieuwe systeem van de Deen, bleven aanvallende duo’s de norm in Gent, met interim-coach Wim De Decker en daarna de terugkeer van Hein Vanhaezebrouck. Onder die laatste werd Jaremtsjoek de spil in de aanval, geflankeerd door Osman Bukari, Anderson Niangbo of Tarik Tissoudali.

Onder Vanhaezebrouck stond Jaremtsjoek steeds steviger op zijn voeten wanneer hij met zijn rug richting doel kwam te staan en was hij ook vaker in staat om het duel aan te gaan met de middenvelders van de tegenpartij. Hij sloot een seizoen vol onrust af met 23 doelpunten en 8 assists in alle competities.

Club en Jutglà

Na EURO 2020, waar hij de aanvalsleider was van het Oekraïne van bondscoach Andrej Sjevtsjenko, kreeg hij de kans om Gent te verlaten voor het veel grotere Benfica. Daar werd de Oekraïner een waardevol lid van Jorge Jesus’ tweespitsensysteem in de Champions League, waar hij werd gekoppeld aan de sterke Darwin Núñez, maar hij verdween geleidelijk toen de coachwissel ook leidde tot een verandering van het systeem. Sinds deze zomer is ex-PSV-coach Roger Schmidt de grote man in Lissabon en hij geeft de voorkeur aan een 4-2-3-1 systeem, een voetbalstijl die beter past bij de jonge Portugese belofte Gonçalo Ramos, en die de deur opende voor een nieuw avontuur van Jaremtsjoek.

Club en zijn 3-5-2 sprongen in de dans om zijn handtekening. Of Jaremtsjoek echt de nieuwe targetman van Club zal worden, zoals vroeger Wesley met verve deed, is niet zeker. Een combinatie met Ferran Jutglà, die week na week bewijst dat hij wel als aanspeelpunt kan fungeren in het grondspel, zou echter veel schade kunnen aanrichten. De Oekraïense reus is groot geworden sinds zijn eerste stappen in Gent, maar voelt zich nog steeds op zijn best in een duo.
Gebruikersavatar
Fanzy
Belofte
Berichten: 222
Lid geworden op: 31 mei 2016, 12:24

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door Fanzy »

Wat is dat toch met die journalisten die Yaremchuck per se met een "J" schrijven?
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door IsO »

Fanzy schreef: 01 sep 2022, 13:17 Wat is dat toch met die journalisten die Yaremchuck per se met een "J" schrijven?
Zijn naam is oorspronkelijk in het Cyrillisch schrift, en dat wordt anders omgezet naar het Engels dan naar het Nederlands bijvoorbeeld. Wij (en waarschijnlijk de speler zelf) gebruiken de Engelse transliteratie 'Yaremchuk', terwijl bijvoorbeeld VRT-journalisten de regels voor transliteratie naar het Nederlands moeten volgen van hun redactie. En dan wordt dat 'Jaremtsjoek' .
Gebruikersavatar
The_One
Basisspeler
Berichten: 1560
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:05
Locatie: Babes-topic

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door The_One »

Lap, gescoord in debuut, volgens Mannaert is dat een vloek bij Club 😅
Plaats reactie