[70.] Roman Yaremchuk

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Sanders
Supersub
Berichten: 1084
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door Sanders »

The_One schreef: 02 sep 2022, 22:43 Lap, gescoord in debuut, volgens Mannaert is dat een vloek bij Club 😅
Kheb het ook gehoord deze week in mid mid :mrgreen:
Sanders
Supersub
Berichten: 1084
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door Sanders »

Vandaag in Het Nieuwsblad:
De vloek van de Brugse recordaankoop: waarom het niet vreemd is dat Roman Yaremchuk zich (nog) niet kan doorzetten bij Club

Wat hebben Eden Hazard, Philippe Coutinho en Paul Pogba (voorlopig) gemeen met Roman Yaremchuk? Dat ze als duurste spelers ooit bij hun club het prijskaartje niet konden waarmaken. Niets ongewoons. Bij Club Brugge is er stilaan sprake van ‘de vloek van de recordtransfer’. Of is er iets anders aan de hand?

Sinds die lucky goal in zijn debuut tegen Cercle zwijgt het kanon van Roman Yaremchuk. Nul goals in zes wedstrijden, even vaak onzichtbaar als onnauwkeurig voor doel. Zoals zaterdag tegen Westerlo, toen hij oogde zoals in zijn beginperiode bij AA Gent. Niet de doeltreffende Chuk, wel de doelmissende. Niets nieuws eigenlijk.

Geen enkele andere Brugse recordtransfer van de laatste vijftien jaar brak door – een vloek die ook bij andere clubs voorkomt. Op één na: Hans Vanaken, die na een inloopperiode pas echt open bloeide toen Victor Vazquez vertrok. Sommigen kwamen nooit boven water omdat de transfersom als een molensteen om hun nek hing. Zoals Kaveh Rezaei, of de sterk gestarte David Okereke, ook even de duursten in de geschiedenis van Club. “Voor mijn transfer speelde ik alles”, vertelde Okereke ons achteraf. “Ik begon aan het seizoen, maar na een paar weken verhuisde ik naar de bank, zat ik zelfs even in de tribune. It f*cked up my head. Elke speelkans die ik kreeg voelde as a trial, een proces.”

Afbeelding

De concurrentiestrijd bleek niet het enige probleem voor Rezaei, ex-Charleroi. “Ik raakte geblesseerd. Zes maanden lang heeft niemand het probleem kunnen vinden. In Brugge hebben ze het vaak opgelost met pijnstillers”, vertelde de nooit honderd procent fitte Rezaei. De Iraniër verdween al na één seizoen bij Club, Okereke na twee.

Afbeelding

De Man van Vier Miljoen

Koen Daerden bleef langer, maar hij was – net als Yaremchuk nu – jarenlang de duurste transfer ooit in ons land. Een Rode Duivel met uitstekende mentaliteit, pas 24 jaar: Daerden moest in 2006 de opvolger worden van de gestopte Gert Verheyen. “Mijn eerste jaar was niet makkelijk omdat Club nog héél onstabiel was”, verwijst Daerden naar het moeilijke seizoen 2006-2007. “En dan liep ik een kraakbeenblessure op in de knie waardoor ik nooit meer mijn niveau haalde.”

Het prijskaartje woog nooit rechtstreeks. “Ik werd wel De Man van Vier Miljoen genoemd, maar ik zei toen al: over tien jaar spreken we niet meer over een dergelijk bedrag. Die transfersom vormde geen druk op zich. Wel werd er meer van mij verwacht. Dat mag ook. Als een club jou duur betaalt, is dat ook omdat je voordien al iets bewezen hebt. Het gemor van supporters richtte zich destijds niet op Jason Vandelannoite of Kevin Roelandts, wel op mij, Sven Vermant, Joos Valgaeren of Salou die toen van Waregem kwam. Logisch.”

Afbeelding

Het probleem Sowah

Yaremchuk heeft zijn eigen verhaal. Lichamelijk is hij fit, maar is hij dat ook mentaal? Bij Gent bleek dat hij een twijfelaar is. Soms een tikje fragiel. Dat zijn vrouw en zoontje niet meteen meereisden en in Portugal bleven, speelt misschien een rol. Dat zijn land in oorlog is, helpt de fiere Oekraïner evenmin. En er is de concurrentie. Bij Benfica werd hij nooit de spits-nummer-één, maar in Brugge had hij verwacht meteen meer minuten te krijgen, om zijn aanpassing te versnellen. Tenslotte had Club Brugge hem een spitsenduo Jutgla-Yaremchuk voorgespiegeld.

Zijn concurrent doet het echter prima en blijft hoger in pikorde. Kamal Sowah – officieel de vorige recordtransfer voor Yaremchuk – bewijst daarmee wel het voordeel dat dure vogels hebben. Ze krijgen meer kansen. Anders doe je aan kapitaalsvernietiging. Sowah werd vorig seizoen na een moeilijk halfjaar uitgeleend aan AZ, maar hielp nu wel Porto en Atlético Madrid over de knie leggen. “Bij een mindere dag blijf je staan. Op die prijs kan je wel even teren”, weet Daerden. “Maar dat krediet is niet oneindig. En de tijden zijn veranderd. Club heeft veel meer financiële daadkracht nu. Ik wil zelfs niet weten hoe groot kern hun kern is of hoeveel spitsen ze hebben. (lacht) Als het niet lukt met Yaremchuk, kunnen ze dat tegenwoordig wel hebben.”

Afbeelding

Ik was al eerder aan de voorzichtige kant bij zijn transfer (lees één van mijn eerste reacties hier op dit topic).
We hebben voor Yaremchuk ons transferrecord gebroken, en nog geen klein beetje ook. Maar voorlopig rendeert hij nog niet.
Oké, we hebben wel een vast spitsenduo dat fantastisch draait momenteel, maar in de matchen dat hij een kans krijgt zijn zijn prestaties momenteel bleek.
Aan wat kan het liggen? Past zijn stijl niet in wat Hoefkens voor ogen heeft en hoe de ploeg speelt? Weegt de transfersom op zijn schouders? Voelt hij geen vertrouwen door het bankzittersstatuut, ondanks dat hij met voorsprong onze duurste inkomende transfer is?
Het is geweten dat hij een fragiel zelfvertrouwen heeft, dan zullen bovenstaande zaken al zeker niet helpen. Als hij dan ook nog niet tot scoren toekomt en de ploeg verliest als hij aan de aftrap staat, bestaat de kans dat hij zich dit allemaal gaat aantrekken.
Een aantal goede matchen, en liefst tegen goede ploegen, zou hem goed doen.
We mogen natuurlijk ook geen 25 goals van hem verwachten, die cijfers haalde hij in zijn topperiode bij Gent ook niet.
Om het met de woorden van een zekere Johan Cruijff te zeggen: "Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken."

Yaremchuk heeft duidelijk nog tijd nodig. En die kan hij momenteel krijgen, dankzij het duo Jutgla-Sowah dat perfect werkt voor onze manier van voetballen.
En Sowah is trouwens ook het perfecte voorbeeld van een speler die er wel kan doorkomen ondanks een minder eerste jaar. Vertrouwen van een coach kan veel doen.

Of is het toch gewoon de vloek van het doelpunt bij je debuut...
The_One schreef: 02 sep 2022, 22:43 Lap, gescoord in debuut, volgens Mannaert is dat een vloek bij Club 😅
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door t4nd »

Hij mist momenteel wat ritme en vertrouwen, maar tegelijk vind ik dat Westerlo niet als waardemeter mag gelden. Ik zou hem graag zien spelen met Sowah in steun, want Lang probeert te veel de zaken zelf te forceren en houdt de bal te veel bij. Eigenlijk erger ik me bij Noa aan dezelfde zaken als aan Hazard. Een dribbel is leuk als hij efficiënt is, gewoon met de bal rondlopen van links naar rechts vertraagt het spel en heeft geen enkel nut.

De match verliep ook niet echt vlot. Club is beter in de eerste helft maar vergeet te scoren. Als Hans die bal in de eerste helft binnentrapt volgen er in de 2de helft waarschijnlijk nog een paar goals. Nu valt de bal elke keer fout en scoren zij terwijl de goal afgekeurd had moeten worden. Hoefkens moet gewoon met hem blijven praten en hem kansen blijven geven, hij komt er wel door.
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 898
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door Vergas Ronald »

Yaremchuk komt wel hoor, heb geduld.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
Kevinho
Profvoetballer
Berichten: 328
Lid geworden op: 21 apr 2021, 23:19

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door Kevinho »

Makker 16 miljoen euro en zelfs een slak maakt meer meters als gij. Vandaag weeral super beschaamd over jouw invalbeurt . Schande !!
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Bekijk de match nog eens, beste Kevinho.
Dan zie je hopelijk zelf ook waarom Yaremchuk geen bal geraakt heeft. We hebben de laatste 10 minuten als ploeg de bal niet meer kunnen bijhouden. Om dan alles op Yaremchuk te steken, is niet correct.
Trouwens, leuk weekend gehad ?
Ik best wel, het was goed weer en onze club heeft gewonnen.
Fijne werkweek !
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5322
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door Tiki Taka »

Een spits heeft vertrouwen nodig en speelminuten om in topvorm te geraken.
Dat krijgt deze man momenteel niet.
Los daarvan, mist hij tegen Westerlo toch een aantal grote kansen.
Wat mij betreft is die 16 miljoen, toch net iets te veel geweest voor hem.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door t4nd »

Op dit moment ben ik geneigd je gelijk te geven. Anderzijds, vorig seizoen zei iedereen hetzelfde over Sowah en in deze CL-campagne heeft hij wat mij betreft zijn waarde al meer dan bewezen.
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

inderdaad, geef hem toch wat tijd. Hoeveel minuten heeft hij bij ons al gehad ?
Veel vertrouwen heeft hij nog niet kunnen opdoen.
maartendr81
Belofte
Berichten: 206
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door maartendr81 »

Bovendien was het geweten, al van bij gent, dat hij iemand is die vertrouwen zeer sterk nodig heeft. Ik vermoed dat het dus inderdaad wat langer gaat duren. Maar ik zit wel op dezelfde lijn als T4nd.
macfall
Jeugdspeler
Berichten: 122
Lid geworden op: 25 jan 2021, 15:25

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door macfall »

kvond hem tegen anderlecht ook "mak" invallen
kdenk wel dat het goed komt, moet zijne draai nog vinden, hopelijk komt zijn familie in brugge wonen want die familiale rust zal hij nodig hebben
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5322
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door Tiki Taka »

Ik vermoed dat hij vanavond tegen Stvv opnieuw zal starten.
Hopelijk grijpt hij zijn kans.
Kevinho
Profvoetballer
Berichten: 328
Lid geworden op: 21 apr 2021, 23:19

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door Kevinho »

Iedereen moet de tijd krijgen om zich in te werken. Maar de basiswaarde van Club is no sweat no glory : als je hem dan ziet invallen => wint bijna geen enkel duel , zet geen druk op de verdediging van de tegenstander,… dat heeft niks te maken met tijd nodig hebben voor de automatismen of wat dan ook hé. Als je dan Jutgla 90 minuten lang de tegenstanders het vuur aan de schenen ziet leggen dan is het contrast met Yaremchuk wel heeeel groot.
Levi
A-kern
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2016, 21:03

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door Levi »

Kevinho schreef: 19 okt 2022, 17:43 Iedereen moet de tijd krijgen om zich in te werken. Maar de basiswaarde van Club is no sweat no glory : als je hem dan ziet invallen => wint bijna geen enkel duel , zet geen druk op de verdediging van de tegenstander,… dat heeft niks te maken met tijd nodig hebben voor de automatismen of wat dan ook hé. Als je dan Jutgla 90 minuten lang de tegenstanders het vuur aan de schenen ziet leggen dan is het contrast met Yaremchuk wel heeeel groot.
Is dat diezelfde jutgla die jij na 1 oefenmatch had afgeschreven wegens te plat in de duels? Ging een miscast zijn toch? Soms moet je spelers tijd geven kenner
Kevinho
Profvoetballer
Berichten: 328
Lid geworden op: 21 apr 2021, 23:19

Re: [70.] Roman Yaremchuk

Bericht door Kevinho »

Levi schreef: 19 okt 2022, 18:32
Kevinho schreef: 19 okt 2022, 17:43 Iedereen moet de tijd krijgen om zich in te werken. Maar de basiswaarde van Club is no sweat no glory : als je hem dan ziet invallen => wint bijna geen enkel duel , zet geen druk op de verdediging van de tegenstander,… dat heeft niks te maken met tijd nodig hebben voor de automatismen of wat dan ook hé. Als je dan Jutgla 90 minuten lang de tegenstanders het vuur aan de schenen ziet leggen dan is het contrast met Yaremchuk wel heeeel groot.
Is dat diezelfde jutgla die jij na 1 oefenmatch had afgeschreven wegens te plat in de duels? Ging een miscast zijn toch? Soms moet je spelers tijd geven kenner
Het ging hier over Yaremchuk en het feit dat hij geen meter loopt en weinig inzet vertoont . Zag Hoefkens net van zijn kloten maken tegen hem omdat hij geen verdedigende meters maakte. Duel verliezen en zelfs geen moeite doen om de bal te recupereren …
Plaats reactie