"No sweat, no glory", het Club-DNA, en onze voetbalfilosofie

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Plaats reactie
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 30 okt 2023, 10:32
Levi schreef: 30 okt 2023, 01:14 Omdat we al jaren tientallen miljoenen euro’s spenderen en nog steeds geen herkenbaar dominant voetbal op de mat brengen in België. Als je ziet wat wij spenderen in vergelijking met anderen mag het dan niet wat meer zijn dan dit? Eerste helft beide ploegen precies tegen degradatie aant spelen. Rond tikken van Antwerp en wij die afwachten.
Sorry maar met onze middelen verwacht ik een herkenbaar systeem met dominant voetbal. We zijn al heel lang zoekende. Jaren hebben we op flitsen kunnen teren.
Ik zeg chapeau Union wat ze met die middelen nu derde jaar doen. Jullie doen alsof we zoveel meer punten verdienen dan we hebben. Feiten zijn dat we al weken weinig creeeren en steeds goals slikken.
Blij zijn met punten wel ben ik ook, maar is toch duidelijk dat het absoluut niet goed gaat met onze club?
Ik denk dat deze post onze malaise eigenlijk netjes samenvat. De afgelopen jaren hebben we vooral 'spelers' gekocht en nadien gekeken hoe we ons systeem konden aanpassen om ze te laten renderen. Als Club zijnde zouden we een systeem moeten hebben en spelers aankopen die binnen het systeem passen. Dat betekent dat je soms een goeie speler niet moet kopen omdat hij niet of minder rendeert in ons systeem.

Bij Union doen ze dat wél. Ze kijken niet naar namen maar wél naar de positie in het 11tal waarop ze versterking nodig hebben - vandaar dat ze zo goed blijven meedraaien bovenaan.
Union heeft door zijn link met Brighton toegang tot een veel grotere scoutingcel dan wij, die inderdaad wel (in eerste instantie) scout op basis van een welbepaald datamodel. Ze haalden daar tot nu toe zeker mooie successen mee, maar hun filosofie werd ook nog nooit echt getest op CL-niveau, als ik me niet vergis.

Bij ons heb ik vooral de indruk dat de laatste jaren wordt gestreefd naar een polyvalente kern, om trainers maximale flexibiliteit te bieden. Op zich niet helemaal onlogisch, gelet op de spreidstand tussen het niveau van onze tegenstanders (en dus onze speelstijl) in CL vs competitie. Spreidstand die er voor ploegen uit de G5-competities toch al wat minder is. Wij kunnen gewoon moeilijk spelers aantrekken waarmee we ook tegen pakweg Real consistent dominant kunnen spelen, dat is nu eenmaal een economische realiteit.

Een duidelijke filosofie zou inderdaad wel meer richting kunnen geven aan ons transferbeleid en de jeugdopleiding, net zoals bijvoorbeeld ook het geval is in de Redbull-groep. Vraag is dan alleen : "dewelke?" . Ik lees soms over het 'Club-DNA', maar vraag is wat dat historisch gezien is, behalve "no sweat, no glory", en hoe je dat DNA dan vertaalt naar een op vandaag relevante voetbalfilosofie op een wijze die voldoende flexibiliteit toelaat om daar over meerdere jaren/decennia successen mee te behalen (desgevallend via diverse binnen deze filosofie passende systemen). Als iemand dat (zelfs in grote lijnen) kan omschrijven, lees ik het graag.

En een beetje provocerend misschien, maar ik lees ook graag eens wat dan wel de filosofie is van een van de objectief gezien meest succesvolle ploegen in Europa/ter wereld, Real Madrid. Of van Bayern München.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

"No sweat, no glory", het Club-DNA, en onze voetbalfilosofie

Bericht door IsO »

Ik heb bovenstaande discussie verplaatst omdat die een apart topic verdient. Laat de sportief directeur in uzelf los!
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: "No sweat, no glory", het Club-DNA, en onze voetbalfilosofie

Bericht door Sanders »

Om even voort te gaan op de originele post van IsO:

Je kan in mijn ogen perfect een filosofie installeren en toch competitief zijn in eigen land en tegelijk proberen beter doen in Europa.
Als je de No Sweat, No Glory wil omzetten naar een moderne filosofie ga je volgens mij niet ver eindigen van de Redbull-school.
No Sweat, No Glory wil volgens mij zeggen: mouwen opstropen, er elke seconde 100% voor gaan, er voor leven en geen vedettenstreken uitstralen. Liefst met mooi voetbal, maar vooral met een ploeg die er elke seconde zijn kop voorlegt en een tegenstander fysiek overpowert, zonder daarom in vuile duels te moeten vervallen.
Deze intensiteit, bereidheid,... die bij onze filosofie zou passen, kan ook perfect in Europa meegenomen worden, waar we in 9 op de 10 gevallen in de CL de underdog zijn en je het sowieso al meer van je inzet moet hebben, omdat je tegenstander voetbaltechnisch beter kan/zal zijn.
Als je dat dan vertaalt naar een tactisch concept zou ik denken aan: hoge druk, counterpressing, verticaal voetbal (geen eindeloos gebrei zoals nu) en kansen creëren. Een schot mag al eens overgaan of in corner gaan. Maar zo hou je druk op de verdediging van de tegenstander en dwing je hen achteruit.
Een filosofie is vaak ook iets waar je je als supporter mee identificeert (naast een lokale band). Bvb het rustieke van Westerlo of Eupen, het hippe van Union, het streekgevoel van STVV,...

Wat de filosofie betreft van Europese topploegen:
- Manchester City (en dan sinds de overname, en de aanstelling van Pep): via technisch verzorgd voetbal de tegenstander de kans ontnemen om tot voetballen te komen.
- Liverpool: ook meer mouwen-opstropen-mentaliteit die daar leeft. Klopp zijn stijl past daar perfect.
- Man U: sinds Sir Alex Ferguson daar begon: prijzen winnen met verticaal voetbal en steengoede organisatie. Sinds zijn pensioen zijn ze het noorden kwijt wegens teveel personen die komen en gaan.
- Chelsea: was pas een topploeg sinds de overname van Abramovic. Sterren kopen prijzen winnen, zonder oog voor een tactische stijl. Sinds zijn vertrek zijn ze ook wat het noorden kwijt.
- Arsenal: Verzorgd voetbal, geïntroduceerd door Wenger en weer op de kaart gezet door Arteta.
- Barcelona: zijn een echte topclub sinds Cruijf daar was. Zij hebben volledig zijn filosofie van mooi, technisch verzorgd voetbal overgenomen inclusief de positiewissels, tot op vandaag onder Xavi.
- Real: prijzen winnen door de juiste spelers en trainers te kopen. Zelf opleiden doen ze niet. Zij willen de sterren van het voetbal in hun ploeg hebben. (zie hun geflirt met Mbappe, de periode C.Ronaldo, de Galacticos,...)
- Bayern München: hun bijnaam Hollywood hebben ze destijds ook niet gestolen. Ze zijn er ook steeds op uit om de beste spelers (en dan vooral uit eigen competitie) bij elkaar te kopen. Wel nog steeds gestoeld op de Duitse fysieke stijl om een ganse match te kunnen gaan. Enkele slechte trainerskeuzes de laatste jaren heeft ervoor gezorgd dat de kern er wat was scheefgegroeid.
- PSG: tot vorig jaar kon je zeggen: filosofie = geld smijten en de sterren kopen. Daar lijken ze nu van af gestapt en lijken ze te willen gaan bouwen.
- Ajax: technisch verzorgd voetbal, liefst met eigen opgeleide spelers (ondanks de recente malaise wegens slecht bestuur).

In België:
- anderlecht: De individueel beste spelers hebben die technisch overwicht hebben. Winnen met technisch overwicht.
- Standard: spelers die met passie en vuur spelen, desnoods over lijken gaan.
- Genk: hun filosofie lijkt mij nog steeds: alles mag, niets moet
- Gent: goede vraag
- Antwerp: ik heb ze destijds niet bewust in eerste klasse weten spelen. Ik zou zeggen sinds de overname van Gheysens dat ze toch trachten te bouwen aan een team. Een bepaalde filosofie/speelstijl herken ik er nog niet in. Misschien wel een fysieke, potige stijl?
- Union: voorlopig wegens budgetbeperkingen: "onbekende" spelers vinden die statistisch gezien hoger meekunnen.

Wat veel supporters, volgens mij, nu enerveert; is dat we te weinig Sweat zien. Die verbetenheid om een tegenstander te willen wegspelen, zeker thuis.
Waarom zijn spelers à la Simons, Van Der Elst, Verheyen, Cools, etc zo geliefd? In de eerste plaats speelden ze elke match alsof het bij wijze van spreken een WK-finale was.
Het klopt dat we nu misschien voetbal technisch de beste kern ooit hebben, maar wat heb je eraan als je in de fysieke JPL geen duels wint?
Onyedika, Skov, Vetlesen, Zinckernagel,... In balbezit zijn ze vaak leuk om naar te kijken, maar in balverlies lijken ze niet het uiterste te doen.
Ik bedoel dan de bal willen terugwinnen, niet gewoon weer in positie de zone komen afdekken (alibi-verdedigen).
Door de vertrouwenscrisis in de groep zitten we nu op een moment dat we liever een bal op onze keeper spelen dan een risicobal vooruit. En dan morren supporters.
So what als er eens een voorwaartse bal bij een tegenstander eindigt. Probeer hem daar dan meteen te veroveren met inzet en verbetenheid. Voordeel is dat je dan ook nog eens dicht bij de tegenstander zijn doel staat en je dan uw technische kwaliteiten ook kan gebruiken.

Mijn idee is dan ook dat een club een spelersgroep moet samenstellen naar zijn filosofie. Dat wil ook zeggen dat een trainer in die filosofie moet passen.
Als je trainers het grotendeel van je groep laat samenstellen heb je na enkele trainerspassages zo een diverse groep dat je er niets meer in herkent.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: "No sweat, no glory", het Club-DNA, en onze voetbalfilosofie

Bericht door Tiki Taka »

Voor mij is Karel Geeraerts de verpersoonlijking van deze leuze en filosofie.
Echt jammer dat uiteindelijk voor Deila werd gekozen.
Alweer een verkeerde trainerskeuze, wat mij betreft.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: "No sweat, no glory", het Club-DNA, en onze voetbalfilosofie

Bericht door t4nd »

Ik denk dat er voor Deila gekozen is omdat op dat moment Geraerts zijn contract wou verlengen bij Union. Als ik me niet vergis is nadien pas gebleken dat zijn contract niet verlengd zou worden. Maar inderdaad, grote fan van Karel!

En ik weet het eerlijk gezegd niet qua kern. Union slaagt erin om telkens opnieuw goede spelers te halen (toch al 3 seizoenen op rij), ze slagen er ook in om Europees competitief te zijn. Wel niet op CL niveau, maar toch - ze doen het elke keer opnieuw constant én goed. Ik zie ze graag eens CL halen want ik ben benieuwd hoe ze het daar zouden doen.
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: "No sweat, no glory", het Club-DNA, en onze voetbalfilosofie

Bericht door Peter »

Tiki Taka schreef: 31 okt 2023, 14:58 Voor mij is Karel Geeraerts de verpersoonlijking van deze leuze en filosofie.
Echt jammer dat uiteindelijk voor Deila werd gekozen.
Alweer een verkeerde trainerskeuze, wat mij betreft.
Ik vond Geeraerts veel realistisch voetbal spelen bij Union eerlijk gezegd, met als uitschieter Club - Union in PO1. Kent natuurlijk het huis en is in veel opzichten de verpersoonlijking van no sweat, no glory.
Deila past voor mij nog altijd in onze stijl: hoog druk, veel inzet, verticaal voetbal. Moet gezegd zijn dat we daar al even niet veel meer van zien.
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 900
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: "No sweat, no glory", het Club-DNA, en onze voetbalfilosofie

Bericht door Vergas Ronald »

IsO schreef: 31 okt 2023, 11:32Laat de sportief directeur in uzelf los!
Als je 5 titels wint in 8 jaar zou ik als sportief directeur vooral niet veel veranderen :)
Sanders schreef: 31 okt 2023, 14:36 In België:
- anderlecht: De individueel beste spelers hebben die technisch overwicht hebben. Winnen met technisch overwicht.
- Standard: spelers die met passie en vuur spelen, desnoods over lijken gaan.
anderlecht beste spelers individueel is 10 jaar geleden, van de huidige kern bij RSCA wie zou bij ons in de basis staan? Debast voor Spileers?
standard over lijken gaan, wij hadden afgelopen jaren in champions league verschillende keren meest gelopen kms, meeste high speed runs en meest gewonnen duels. Standard was fysiek de beste ploeg rond 2008 met witsel, fellaini, jovanovic enz. De jaren daarvoor waren wij dat met Simons, Verheyen enz. Nu zijn wij dit al jaren opnieuw. De match in Leipzig is beste voorbeeld, kunt ploegen in Europa die Leipzig kloppen in een uitputtingsstrijd op uw handen tellen.

Nu hebben wij gewoon al jaren technisch én fysiek de beste spelers. 5X kampioen in 8 jaar? Vorig jaar was het in de competitie niet goed maar we hebben ons kunnen troosten met fantastische europese campagne, nu zijn we ook onze draai aan 't vinden. Mensen die nu al panikeren hebben van 2005 tot 2015 niet gekeken of zijn het vergeten, tien jaar met één bekertje.

Vertrek Clement werd goed opgevangen met Schreuder die onverhoopt kampioen werd. De stommiteit was Hoefkens te snel op straat zetten, je zag in champions league dat Carl kwaliteiten heeft. Zelfs onze timing om eens een slecht seizoen te hebben was goed :) vorig jaar was het enige seizoen dat er voor kampioen géén champions league ticket was.

Staan 4,5 punten achter op Union in competitie met nog 8 maanden te spelen, staan op kop in conference league en de cup moet nog beginnen. Zijt nekeer rustig

Onze stijl is nauwelijks veranderd sinds Preud'Homme, enige die er vanaf week was Schreuder. 433/352 hoog druk, direct verticaal voetbal. Onze stijl is herkenbaar, dermate herkenbaar dat toen Clement trainer werd van Monaco dat Monaco na 3 weken als Club Brugge speelde. Was heel 'tzelfde, achterlijn halen met snelle jongens en helft van de ploeg was doorgeschoven tot in de grote carré. Dit zal onder Deila ook wel lukken hoor en is bagger om tegen te verdedigen.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: "No sweat, no glory", het Club-DNA, en onze voetbalfilosofie

Bericht door Sanders »

Vergas Ronald schreef: 01 nov 2023, 02:05
Sanders schreef: 31 okt 2023, 14:36 In België:
- anderlecht: De individueel beste spelers hebben die technisch overwicht hebben. Winnen met technisch overwicht.
- Standard: spelers die met passie en vuur spelen, desnoods over lijken gaan.
anderlecht beste spelers individueel is 10 jaar geleden, van de huidige kern bij RSCA wie zou bij ons in de basis staan? Debast voor Spileers?
standard over lijken gaan, wij hadden afgelopen jaren in champions league verschillende keren meest gelopen kms, meeste high speed runs en meest gewonnen duels. Standard was fysiek de beste ploeg rond 2008 met witsel, fellaini, jovanovic enz. De jaren daarvoor waren wij dat met Simons, Verheyen enz. Nu zijn wij dit al jaren opnieuw. De match in Leipzig is beste voorbeeld, kunt ploegen in Europa die Leipzig kloppen in een uitputtingsstrijd op uw handen tellen.

Het is niet omdat het enkele jaren niet draait bij ploeg X of Y dat je de filosofie niet kan herkennen he.

Hazard, Dolberg, Schmeichel, Delaney, Vertonghen,... Grote namen die gekocht werden. Dat is net hetzelfde als destijds Boussoufa en Hassan, of later Mbokani en Jovanovic. Ze hebben hun filosofie willen veranderen (In Youth We Trust), maar door verschillende omstandigheden is dat niet gelukt en wil de mauve supporter toch nog steeds die grote namen. Ik zou niet zo meewarig doen over anderlecht dit seizoen. Na het sluiten van de transferperiode heb ik gezegd dat die gaan meedoen tot het einde eens het daar begint te draaien. En daar lijkt het nu wel op. Dus ja, je kan mogelijks wel een paar spelers vinden die bij ons in de basis zouden staan.

Idem bij Standard. Door hun financiële realiteit kunnen ze niet meer de absolute topspelers halen, maar de spelers die ze halen zijn wel nog altijd fysiek sterke, potige spelers. Sowah (blijft lopen), Vanheusden (als hij speelt is het een been), idem Bokadi. Ngoy is vooral een verdediger, geen voetballer. Fossey, Dewaele, Hayden durven ook in duel te gaan.
Vergas Ronald schreef: 01 nov 2023, 02:05
Staan 4,5 punten achter op Union in competitie met nog 8 maanden te spelen, staan op kop in conference league en de cup moet nog beginnen. Zijt nekeer rustig

Onze stijl is nauwelijks veranderd sinds Preud'Homme, enige die er vanaf week was Schreuder. 433/352 hoog druk, direct verticaal voetbal. Onze stijl is herkenbaar, dermate herkenbaar dat toen Clement trainer werd van Monaco dat Monaco na 3 weken als Club Brugge speelde. Was heel 'tzelfde, achterlijn halen met snelle jongens en helft van de ploeg was doorgeschoven tot in de grote carré. Dit zal onder Deila ook wel lukken hoor en is bagger om tegen te verdedigen.
We staan door halvering inderdaad maar 4,5 punten achter op Union. Maar de voorbije seizoenen leert ons respect te hebben voor Union. Dit is geen verhaal zoals Beerschot die met nieuwjaar nog bovenin stond maar dan instortte, of KVM en Westerlo die na hun promotie op enthousiasme enkele maanden meedraaiden.
Maar er is ook niet alleen Union. Gent staat daar ook nog, samen met anderlecht. Cercle staat er ook nog tussen. Die gaan niet meedoen voor de hoofdprijs, maar gaan mijns inziens niet wegvallen. Ik doe niet mee aan de waan van de dag, maar die dag is ondertussen al een dikke maand geworden.
Statistisch zijn we enorm slecht bezig. Ik weet ook dat je met statistieken veel kan bewijzen, maar ze zijn er ook om rekening mee te houden.

En dat onze stijl niet zoveel veranderd is durf ik toch tegen te spreken.
Onder Preudhomme/Leko waren we aanvallend veel verticaler met spelers als Diaby, Dennis, Diatta, Limbombe, Danjuma, Izquierdo in zijn eerste periode; en zelfs Okereke en Tau hadden liever een bal in de diepte om achter te lopen dan in hun voet. We scoorden toen ook veel meer uit zogenaamde "forty-fives".
De laatste jaren heeft onze kern een transitie gemaakt naar meer technisch vaardige buitenspelers, die vooral naar binnen willen komen, met bal aan de voet een actie willen starten. Door het vertrek van Vormer en Rits zijn er ook veel minder infiltrerende loopacties vanuit het middenveld om gaten te trekken. Iedereen herinnert zich de goal op Standard waar Vormer met een typische loopactie tussen centrale verdediger en back de bal diep vraagt. (de "hands"sliding).
Hoeveel dergelijke loopacties heb je dit seizoen van onze spelers al gezien? Heel weinig. We zijn dus meer balgeoriënteerd geworden waarbij er minder acties worden gemaakt om ruimte te zoeken/maken voor medespelers.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3206
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: "No sweat, no glory", het Club-DNA, en onze voetbalfilosofie

Bericht door Pica »

Sanders schreef: 01 nov 2023, 09:59 En dat onze stijl niet zoveel veranderd is durf ik toch tegen te spreken.
Onder Preudhomme/Leko waren we aanvallend veel verticaler met spelers als Diaby, Dennis, Diatta, Limbombe, Danjuma, Izquierdo in zijn eerste periode; en zelfs Okereke en Tau hadden liever een bal in de diepte om achter te lopen dan in hun voet. We scoorden toen ook veel meer uit zogenaamde "forty-fives".
De laatste jaren heeft onze kern een transitie gemaakt naar meer technisch vaardige buitenspelers, die vooral naar binnen willen komen, met bal aan de voet een actie willen starten. Door het vertrek van Vormer en Rits zijn er ook veel minder infiltrerende loopacties vanuit het middenveld om gaten te trekken. Iedereen herinnert zich de goal op Standard waar Vormer met een typische loopactie tussen centrale verdediger en back de bal diep vraagt. (de "hands"sliding).
Hoeveel dergelijke loopacties heb je dit seizoen van onze spelers al gezien? Heel weinig. We zijn dus meer balgeoriënteerd geworden waarbij er minder acties worden gemaakt om ruimte te zoeken/maken voor medespelers.
MPH: Joske speelde linksback, in niets te vergelijken met Leko
Leko: nul tactiek, alles op mentaliteit
Als je 45's wilde zien, moet je maar het begin van Phille herbekijken, is denk ik ook wanneer het begrip furore maakte

"No Sweat, No Glory" kan je op vele manieren invullen, zie je ook aan dat lijstje:

MPH: vechten voor iedere meter
Leko: vechten voor iedere bal
Phille: push push push, hoge pressing

In plaats van te kijken naar tactiek, zou ik eerder eens zien naar de spelersgroep en de transfers in de laatste jaren....
Plaats reactie