[19.] Gustaf Nilsson

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
HeervanBiesen
Invaller

Re: [19.] Gustaf Nilsson

Bericht door HeervanBiesen »

Peter schreef: 07 mar 2025, 18:21 Maar Thiago kwam uit een zwakkere competitie, was jonger en had een aanpassingsperiode nodig. Zelfs in het begin van het seizoen was die enorm nuttig omwille van zijn inzet en druk zetten, dat mis ik toch bij Nilsson.
Hij is gehaald als een "zekerheid" en "onmiddellijke meerwaarde", iemand die de competitie kent en nu op zijn piek zou moeten zitten. Die piek lijkt mij eerlijk gezegd te klein. Ik vind hem vooral technisch veel te beperkt. Als hij het duel al wint, volgt er meestal een dramatische pass.
Het is mijn speler niet en dat zal hij nooit worden maar in bepaalde wedstrijden nuttig als breekijzer. Ik hoop eerlijk gezegd dat we volgend jaar een nieuwe eerste spits hebben.
Vind hem nuttiger in een 2 spitsensysteem zoals dat bij Union het geval was.
Vleminckx destijds was ook zo een transfer, hele goede speler, maar hij paste gewoon niet in ons spelsysteem.
Peter
Invaller

Bericht door Peter »

HeervanBiesen schreef: 12 mei 2025, 23:43
Peter schreef: 07 mar 2025, 18:21 Maar Thiago kwam uit een zwakkere competitie, was jonger en had een aanpassingsperiode nodig. Zelfs in het begin van het seizoen was die enorm nuttig omwille van zijn inzet en druk zetten, dat mis ik toch bij Nilsson.
Hij is gehaald als een "zekerheid" en "onmiddellijke meerwaarde", iemand die de competitie kent en nu op zijn piek zou moeten zitten. Die piek lijkt mij eerlijk gezegd te klein. Ik vind hem vooral technisch veel te beperkt. Als hij het duel al wint, volgt er meestal een dramatische pass.
Het is mijn speler niet en dat zal hij nooit worden maar in bepaalde wedstrijden nuttig als breekijzer. Ik hoop eerlijk gezegd dat we volgend jaar een nieuwe eerste spits hebben.
Vind hem nuttiger in een 2 spitsensysteem zoals dat bij Union het geval was.
Vleminckx destijds was ook zo een transfer, hele goede speler, maar hij paste gewoon niet in ons spelsysteem.
Zou kunnen, maar dan is het een miskoop. Enfin, ik vind het sowieso een miskoop wegens ruim onvoldoende.
macfall
Profvoetballer

Bericht door macfall »

10 goals en 5 assists voor 6 miljoen euro is echt geen miskoop

Met zijn blessures heeft die minder gebracht dan verwacht. Als die blessures (achillespees) blijvend zijn, is dat wel een probleem.
Peter
Invaller

Bericht door Peter »

macfall schreef: 13 mei 2025, 09:38 10 goals en 5 assists voor 6 miljoen euro is echt geen miskoop

Met zijn blessures heeft die minder gebracht dan verwacht. Als die blessures (achillespees) blijvend zijn, is dat wel een probleem.
Hij heeft minder gebracht omdat het gewoon geen goeie voetballer is, ondertussen staat hij achter Jutgla én Vermant in de pikorde (volledig terecht overigens). Zijn 5 assists komen uit een xA van 2.3 en zijn laatste is van 26 december tegen Westerlo. Die assist was een foute controle die Siquet heerlijk binnenjast.

Van zen 10 goals zijn er 3 penalties, zijn non pen xG is 10.1, dus hij underperformed zijn xG redelijk significant. Hij zou het moeten hebben van zijn goals want in het samenspel vind ik het redelijk dramatisch.

Komt véél en véél te kort om hier eerste spits te zijn. 6 miljoen voor een invaller is prijzig.
macfall
Profvoetballer

Bericht door macfall »

Peter schreef: 13 mei 2025, 10:12
macfall schreef: 13 mei 2025, 09:38 10 goals en 5 assists voor 6 miljoen euro is echt geen miskoop

Hij heeft minder gebracht omdat het gewoon geen goeie voetballer is, ondertussen staat hij achter Jutgla én Vermant in de pikorde (volledig terecht overigens). Zijn 5 assists komen uit een xA van 2.3 en zijn laatste is van 26 december tegen Westerlo. Die assist was een foute controle die Siquet heerlijk binnenjast.

Van zen 10 goals zijn er 3 penalties, zijn non pen xG is 10.1, dus hij underperformed zijn xG redelijk significant. Hij zou het moeten hebben van zijn goals want in het samenspel vind ik het redelijk dramatisch.

Komt véél en véél te kort om hier eerste spits te zijn. 6 miljoen voor een invaller is prijzig.
Romero haalt alvast een lager rendement :-)

Nilsson heeft zijn nut bewezen, penalties binnen sjotten is ook een kunst dat niet iedereen kan. Niemand verwacht ook dat we die uiteindelijk met een meerwaarde zullen verkopen. Tis ook niet dat de statistieken van Jutgla er zo bovenuit steken. Met hun 3 hebben ze samen allemaal hun nut bewezen.

Diepe spits halen die een ritme van 3 matchen in de week aan kan, en der 25 maakt over alle competities heen, dat passeert niet elke 5 jaar in België.
Peter
Invaller

Bericht door Peter »

macfall schreef: 13 mei 2025, 13:08 Romero haalt alvast een lager rendement :-)
Romero wordt geblokkeerd door het duo Ordonez - Mechele, 1 van onze beste duo's ooit centraal vanachter. Maar akkoord, die transfer is ook geen voltreffer.
macfall schreef: 13 mei 2025, 13:08 Nilsson heeft zijn nut bewezen, penalties binnen sjotten is ook een kunst dat niet iedereen kan. Niemand verwacht ook dat we die uiteindelijk met een meerwaarde zullen verkopen. Tis ook niet dat de statistieken van Jutgla er zo bovenuit steken. Met hun 3 hebben ze samen allemaal hun nut bewezen.

Diepe spits halen die een ritme van 3 matchen in de week aan kan, en der 25 maakt over alle competities heen, dat passeert niet elke 5 jaar in België.
Jutgla zijn g+a steken er niet speciaal uit, maar als je de rest van de stats gaat bekijken komt Nilsson er belabberd uit: https://fbref.com/en/stathead/player_co ... =2024-2025

Bevestigd ook mijn gevoel dat Ferran voetballend een stuk beter is. Ook qua druk zetten en werkkracht doet hij meer, vind ik.

Nilsson heeft zijn nut, als invaller en/of als breekijzer maar als 1ste spits komt hij te kort.
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Nilsson paar weken buiten strijd met blessure aan achillespees. Club hoopt hem terug fit TR krijgen tegen de voorrondewedstrijden voor de CL https://x.com/tomaztaecke/status/194260 ... 37619?s=19

Edit: zou volgens HNB niet om dezelfde achillespees gaan waar hij vorig jaar al mee sukkelde, maar om die van z'n ander been.
macfall
Profvoetballer

Bericht door macfall »

IsO schreef: 08 jul 2025, 18:55 Nilsson paar weken buiten strijd met blessure aan achillespees. Club hoopt hem terug fit TR krijgen tegen de voorrondewedstrijden voor de CL https://x.com/tomaztaecke/status/194260 ... 37619?s=19

Edit: zou volgens HNB niet om dezelfde achillespees gaan waar hij vorig jaar al mee sukkelde, maar om die van z'n ander been.
dat wordt iets chronisch....
Tiki Taka
Sterspeler

Bericht door Tiki Taka »

macfall schreef: 09 jul 2025, 10:41
IsO schreef: 08 jul 2025, 18:55 Nilsson paar weken buiten strijd met blessure aan achillespees. Club hoopt hem terug fit TR krijgen tegen de voorrondewedstrijden voor de CL https://x.com/tomaztaecke/status/194260 ... 37619?s=19

dat wordt iets chronisch....
Een achillespees blessure kan inderdaad heel lang aanslepen
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Eentje voor Peter :mrgreen: :
Afbeelding
Peter
Invaller

Bericht door Peter »

IsO schreef: 10 jul 2025, 11:50
[spoiler]
Afbeelding
Interpreteer ik het juist als ik zeg dat hij veelal in het penalty gebied aan de bal komt en vrij vaak schiet?
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Peter schreef: 10 jul 2025, 12:54
IsO schreef: 10 jul 2025, 11:50
[spoiler]
Afbeelding
Interpreteer ik het juist als ik zeg dat hij veelal in het penalty gebied aan de bal komt en vrij vaak schiet?
Klopt. En dat zijn non-penalty xG vrij hoog ligt (grootte bolletje). Zegt niks over andere kwaliteiten of gebreken, noch over de kwaliteit van zijn schoten bijvoorbeeld. Wou u wat uit uw kot lokken :hide:
Peter
Invaller

Bericht door Peter »

IsO schreef: 10 jul 2025, 17:05 Klopt. En dat zijn non-penalty xG vrij hoog ligt (grootte bolletje). Zegt niks over andere kwaliteiten of gebreken, noch over de kwaliteit van zijn schoten bijvoorbeeld. Wou u wat uit uw kot lokken :hide:
Gho ja, dat bevestigt het beeld dat ik van hem heb als poacher. Misschien heb ik dat soort spitsen gewoon minder graag want ik vind Haaland als voetballer ook maar niets.

Wel straf dat Tolu daar zo hoog staat want naar mijn gevoel draagt die veel bij aan het spel van Genk.
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Artikeltje in HNB van voor de wedstrijd van deze namiddag:
[spoiler]
In de etalage, maar eerder deze week tegen Rangers wél gretig ingevallen: hoe Gustaf Nilsson tussen twee vuren zit

Nog steeds in de etalage maar zondag gewoon in de selectie voor Gent-Club Brugge: de situatie van Gustaf Nilsson (28) blijft er eentje tussen twee vuren. Tegen Rangers viel de Zweedse spits gretig in, straks zit hij wellicht gewoon op de bank. Als er géén transfer komt, zal Nicky Hayen daar evenmin rouwig om zijn.

03:00
Een schot in de roos kunnen we de transfer van Gustaf Nilsson naar Club Brugge vooralsnog niet noemen. Met 11 goals en 5 assists in 43 wedstrijden - Nilsson was bepalend om de 137 minuten - ogen zijn statistieken nochtans niet dramatisch. Maar vooral zijn blessures, en het feit dat de Zweed voetballend soms beperkt lijkt, maken zijn verhaal bij blauw-zwart niet evident.

Met Vermant en Tresoldi heeft Nilsson twee jonge talenten voor zich in de pikorde. Zelfs de 18-jarige Furo zou nu een plaatsje opschuiven. Maar kijk: Vermant raakte geblesseerd en Furo is nog niet klaar voor het grote werk. Tresoldi is momenteel de enige volwaardige spits. Tegen Rangers maakte Nilsson zijn eerste minuten van het seizoen én tekende hij voor een gretige invalbeurt. Heeft de Zweed dan toch nog een toekomst bij Club? Of diende dat halfuurtje als extra schijnwerper?

Part of the team
Alles hangt af van de komende week. Nilsson staat nog steeds in de etalage. Daar hebben de omstandigheden, en blessure van Vermant, niets aan veranderd. “We moeten afwachten welke aanbiedingen Gustaf heeft”, zegt zijn coach Nicky Hayen. “We staan dagelijks in contact met zijn management. Meer kunnen we daar op moment niet over zeggen.”

Voor een speler die mag vertrekken, blijft Nilsson wel gewoon part of the team. De Brugse oefenmeester zou er naar verluidt niet mee zitten om Nilsson gewoon te houden. Hij weet ook dat Vermant en Tresoldi, zijn twee eerste keuzes, amper 21 jaar zijn. En dat Club minstens tot eind januari op drie fronten actief blijft. Een ervaren spits met lengte die de boel eens kan open breken: dat type heb je ook nodig. Zeker in de Champions League.

Club ontvangt begin november Barcelona, Union begint nieuwe campagne in Nederland: speeldata van onze ploegen in Champions League zijn bekend

Maar Hayen begrijpt het bredere plaatje natuurlijk ook. Om de jonge Furo perspectief te bieden (en te laten bijtekenen), moet die stilaan zijn kans krijgen. Vier centrumspitsen is dan misschien te veel van het goede. “We moeten ook meedenken in functie van het verhaal van de club”, zegt Hayen. En daar werd begin deze week beslist dat Nilsson mag vertrekken. Al is er, een week voor het sluiten van de transfermarkt, nog geen oplossing.

Opties
Zondag zit Nilsson dan ook gewoon in de kern voor de verplaatsing naar AA Gent. Schrik niet als de Zweed opnieuw minuten krijgt. “Spelers die hier zijn, gaan we ook gebruiken”, haalde Hayen zijn schouders op. “De transfermarkt blijft nog enkele dagen open. We zien wel wat er gaat gebeuren.” Of Hayen Nilsson dan niet gewoon liever achter de hand houdt, om meer opties te hebben? “Dat gaan we de komende dagen bespreken”, bleef de coach op de vlakte. Maar als er geen transfer komt, zal hij daar evenmin rouwig om zijn.
Plaats reactie