[19.] Gustaf Nilsson

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler

[19.] Gustaf Nilsson

Bericht door IsO »

Club Brugge heeft haar nieuwe spits te pakken. Gustaf Nilsson komt over van Union Saint-Gilloise en tekent een contract tot 2028.

Gustaf Nilsson is geen onbekende in het Belgisch voetbal. De 27-jarige Zweed was de voorbije twee seizoen actief in het Dudenpark. Hij won er met Union de beker en was bepalend in Europa met enkele belangrijke goals. In 93 matchen voor Union scoorde hij 27 goals en gaf hij 7 assists.

Met Nilsson haalt Club de nodige aanvallende versterking. De Zweedse international zal volgende week aansluiten bij de groep in het Basecamp. Enkele dagen later zou hij al meteen zijn eerste prijs met Club kunnen pakken in de Supercup tegen Union.
maartendr81
A-kern

Re: [19.] Gustaf Nilsson

Bericht door maartendr81 »

Nog niet 100% overtuigd dat hij 7M waard is maar zijn ingesteldheid past alleszins bij onze Club. We geven hem dus het voordeel van de twijfel en hopelijk brengt hij ons veel inzet en doelpunten!
Pica
Sleutelspeler

Bericht door Pica »

Is een goeie spits, gewoon niet het profiel (zowel qua type spits als qua leeftijd etc..) dat we als optie A voor ogen hebben.
Tijd zal ons leren of er andere factoren speelden zeker?
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Heretic schreef: 11 jul 2024, 12:23 Heb hier een Yaremchuk gevoel bij … Yaremchuk scoorde relatief veel bij Gent omdat David daar toen speelde die voor veel aanvoer zorgde , net zoals Amoura bij Union . Bij Club spelen we anders en hebben we geen David of Amoura.
De prijs is zeker correct. 7 miljoen is een batje voor een spits met die cijfers die dan nog de competitie kent.
Ik zag op twitter/X een draadje passeren over de data recruitment van Union, die voor spitsen in belangrijke mate schijnen te recruteren op "open play xG" (expected goals uit open play, dus zonder vrije trappen of penalties bijv.). Niet geheel verrassend natuurlijk.

Hier de stats van Yaremchuk bij Gent (eerste kolom Valencia, tweede kolom zijn laatste seizoen bij kwek):
Afbeelding

Hier de stats van Nilsson bij Union vorig seizoen:
Afbeelding

Toch niet helemaal hetzelfde type lijkt me.
Heretic
Belofte

Bericht door Heretic »

IsO schreef: 15 jul 2024, 12:19
[spoiler]
Heretic schreef: 11 jul 2024, 12:23 Heb hier een Yaremchuk gevoel bij … Yaremchuk scoorde relatief veel bij Gent omdat David daar toen speelde die voor veel aanvoer zorgde , net zoals Amoura bij Union . Bij Club spelen we anders en hebben we geen David of Amoura.
De prijs is zeker correct. 7 miljoen is een batje voor een spits met die cijfers die dan nog de competitie kent.
Ik zag op twitter/X een draadje passeren over de data recruitment van Union, die voor spitsen in belangrijke mate schijnen te recruteren op "open play xG" (expected goals uit open play, dus zonder vrije trappen of penalties bijv.).

Hier de stats van Yaremchuk bij Gent (eerste kolom Valencia, tweede kolom zijn laatste seizoen bij kwek):
Afbeelding

Afbeelding

Als ik het goed lees is hij slecht in afwerking en assists geven 😁… weer nen topper binnengehaald 🎉🎉🎉🤓
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Heretic schreef: 15 jul 2024, 13:23
[spoiler]
Ik zag op twitter/X een draadje passeren over de data recruitment van Union, die voor spitsen in belangrijke mate schijnen te recruteren op "open play xG" (expected goals uit open play, dus zonder vrije trappen of penalties bijv.).

Afbeelding

Afbeelding

Als ik het goed lees is hij slecht in afwerking en assists geven 😁… weer nen topper binnengehaald 🎉🎉🎉🤓
Kijk hier, enen die nóg slechter is in afwerking, en dan nog in de Noorse eerste klasse... schoon laten zitten waar hij zit!
Afbeelding
Heretic
Belofte

Bericht door Heretic »

IsO schreef: 15 jul 2024, 15:04
[spoiler]

Afbeelding

Afbeelding

Kijk hier, enen die nóg slechter is in afwerking, en dan nog in de Noorse eerste klasse... schoon laten zitten waar hij zit!
Afbeelding
Die had ik veel liever gehad 😉
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Heretic schreef: 16 jul 2024, 00:10
IsO schreef: 15 jul 2024, 15:04
[spoiler]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Die had ik veel liever gehad 😉
Wie niet. Maar Nilsson past wel in een bepaald profiel, dus ik begrijp waarom ze hem halen.
Pica
Sleutelspeler

Bericht door Pica »

Boniface in Noorwegen wilde niemand zijn vingers aan verbranden.....alleen al zijn blessuregevoeligheid ging hier al voor drama gezorgd hebben.
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Zetterberg in HNB over Nilsson:
[spoiler]
Pär Zetterberg gelooft in kersvers Club Brugge-spits Gustaf Nilsson: “Hij gaat véél scoren als Vanaken en co hem voldoende ballen geven”

anderlecht-icoon Pär Zetterberg (53) gelooft in zijn landgenoot Gustaf Nilsson (27) als nieuwe spits bij Club Brugge. De twee Zweden kennen elkaar persoonlijk. Meer nog, volgens Zetterberg is de aanvaller “de beste in de zestien van de tegenstander”.

Valerie Van Avermaet
Vandaag om 16:09

Dag Pär, heb je jouw landgenoot Gustaf Nilsson gefeliciteerd met zijn transfer naar Club Brugge?
“Uiteraard! Ik heb hem meteen een berichtje gestuurd.”

Het blijft toch de rivaal van jouw ex-club anderlecht hè.
(lacht) “Ik heb veel respect voor Club Brugge. Het is op dit moment de beste club van België, zowel op sportief als op financieel vlak. Ik kwam onlangs de ouders van Gustaf tegen hier in het dorp en heb hen ook gefeliciteerd (Zetterberg en Nilsson zijn allebei afkomstig van het Zweedse Falkenberg, red). We hebben wat gepraat over Club Brugge. Ze zijn supertrots op Gustaf. Voor hem is dit een mooie stap, met Champions League-voetbal volgend seizoen.”

Is hij nu plots een bekend figuur in Zweden?
“Het begint toch te komen, zijn bekendheid groeit. Met de nationale ploeg heeft hij de laatste maanden enkele heel goede wedstrijden gespeeld onder bondscoach Tomasson. Sinds hij scoorde voor Zweden, is hij vrij bekend. Toen hij tekende bij Club Brugge stonden er toch ook artikels in de Zweedse kranten.”

Hoe goed ken je Nilsson eigenlijk persoonlijk?
“Gustaf kwam vroeger vaak bij ons over de vloer. Mijn zoon Erik en hij speelden toen samen in de ploeg en zijn nu nog altijd goede vrienden. Ze horen elkaar nog verschillende keren per week. Met de vader van Gustaf heb ik dan weer zelf gevoetbald. Hem ken ik al sinds mijn vijftiende. Het is enkele maanden geleden dat Gustaf en ik elkaar gezien hebben, maar we sturen regelmatig berichtjes. Toen ik hem laatst zag, discussieerden we over welke stap hij zou kunnen zetten komend seizoen. Van Club Brugge was toen nog geen sprake.”

Jullie komen elkaar blijkbaar geregeld tegen in de fitness?
“Dat klopt. We zijn afkomstig uit hetzelfde dorp en gaan hier dus naar dezelfde fitness.”

Waar jij elke dag op dezelfde crosstrainer zit? Of is dat een grapje van Nilsson?
“Nee nee, hij heeft gelijk. Lopen is moeilijk geworden met mijn knieën, dus ik zit inderdaad altijd op de crosstrainer. Of ik doe aan padel. Maar we maken wel veel grapjes als we elkaar zien.”

Zoals wanneer jij aan hem vraagt hoe het weer daarboven is?
(lacht) “Hij is 1 meter 96 hè. Ik ben maar een klein geval ten opzichte van hem. Moet kunnen.”

Heeft hij, net zoals destijds bij zijn transfer naar Union, jouw raad gevraagd toen Club Brugge kwam aankloppen?
“Hij kent op dit moment de Belgische competitie beter dan ik, dus dat was niet nodig. Ik weet dat hij zich bij Union uitstekend voelde, maar Club Brugge is nog een ander niveau hé. Ik heb hem twee jaar geleden wel aangeraden om toen voor Union te kiezen. Toen ik bij anderlecht speelde, zat Union nog in derde klasse. Maar ik heb Union altijd een goede en warme club gevonden, met mooie fans. De club paste bij hem en ik wist dat hij er veel zou spelen. Op dat moment was het een goede stap in zijn carrière. In het begin had hij het er moeilijk, maar toen hij zijn kans eindelijk kreeg, heeft hij het geweldig gedaan.”

Wat verwacht je nu van hem bij de landskampioen?
“Als Vanaken en co hem genoeg ballen geven, zal hij héél vaak scoren voor Club Brugge. Daar ben ik zeker van. Gustaf is niet de spits die eerst twee man zal dribbelen en dan een plaatsbal tegen de netten zal schieten, maar dat hoeft ook niet. Als de bal in de zestien komt, is Gustaf wel altijd levensgevaarlijk. Hij wéét hoe hij moet scoren. Soms zie je hem niet, maar hij staat altijd op de juiste plaats. Club Brugge is een ploeg die in de Belgische competitie vaak dominant voetbal brengt en het balbezit opeist. Dat ligt Gustaf. Hij is de beste in de rechthoek van de tegenstander. Hij zal veel kansen krijgen.”

Hij staat ook bekend als een harde werker op het veld.
(knikt) “Zijn fysieke capaciteiten zijn extraordinair. Hij kan blijven lopen. Hij breekt nooit, geeft niet op. Hij weet ook hoe hij moet verdedigen en gaat vaak in duel. Je kan met hem ook lange ballen spelen en centers trappen. Gustaf is trouwens iemand die altijd lacht. Hij staat superpositief in het leven. 6 miljoen is eigenlijk best weinig geld voor iemand die 20 goals per seizoen maakt, toch? Club heeft echt een goede zaak gedaan door hem te halen.”

Zie jij in hem de nieuwe Igor Thiago?
“Hmm, dat denk ik niet. Ik ken Thiago niet super goed, maar in de wedstrijden die ik heb gezien, lijkt hij kleiner en meer costaud dan Gustaf, die toch wat minder breed is. Hoe groot is Thiago? 1m89?”

Zoiets, denk ik.
“Ik vind hem een ander type, een andere stijl. Afwachten wat de trainer wil van Gustaf en hoe hij wil spelen. Maar hij zal het goed doen. Ik geloof erin.”

Hoe zal hij omgaan met de druk bij, met alle respect voor Union, de landskampioen?
“Het doel zal zijn om een prijs te pakken. De titel, de beker, de tweede ronde in de Champions League… Die druk is er zeker, maar Gustaf is een speler die afhankelijk is van zijn ploegmaats dus de druk ligt ook bij hen. Hij gaat zelf het spel niet maken, dat is aan de anderen rondom hem.”

Zou hij op termijn nog hoger kunnen mikken dan Club Brugge?
“Dat zal duidelijk worden na de Champions League-wedstrijden, denk ik. Gustaf moet nu vooral kalm blijven en stap per stap vooruit blijven gaan. Op dit moment moet hij nog wel een aantal stappen zetten, dat is zeker.”

Wat is jouw ultieme tip voor hem voor het komende seizoen?
“Niet vóór anderlecht eindigen in het klassement. Van mij mag hij gerust twee keer scoren tegen anderlecht, zolang paars-wit dan maar met 3-2 wint. Ik denk dat mijn zoon hem dat ook al heeft gezegd.” (lacht)
Tiki Taka
Sterspeler

Bericht door Tiki Taka »

Nilsson is out met een ontsteking aan de achillespees...ik vrees dat we hem langere tijd zullen moeten missen.
Met Jutgla, die een onvoorstelbare vormdip heeft en Vermant die (nog) niet klaar is om de aanval van Club alleen te dragen,
zitten we de komende weken in de problemen wat de centrumspits positie betreft, me dunkt.
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Artikel over Nilsson in HNB:
[spoiler]
Hij wéét dat hij beter kan: hoe ze er bij Club alles aan doen om Gustaf Nilsson weer naar zijn beste niveau te tillen

Van onbetwiste nummer één voorin naar een trapje lager in de pikorde, met de perceptie tegen. Toch maken ze zich bij Club Brugge geen zorgen over Gustaf Nilsson (27). Met dank aan groepsgesprekken met zijn ploegmaats en zijn niet te onderschatten statistieken.

Valerie Van Avermaet
Gisteren om 17:00

One team, one dream. Bij Club Brugge trekken ze graag allemaal aan hetzelfde zeel. Wie even wat minder in zijn vel zit of wat minder goede prestaties laat optekenen, kan rekenen op de steun van de rest van de ploeg. Zo gaat het ook bij Gustaf Nilsson. Na een sterk seizoensbegin als onbetwiste nummer één bij Club Brugge moet de Zweed intussen Ferran Jutgla voor zich dulden in de pikorde.

De Spanjaard is simpelweg in een betere vorm dan Nilsson en krijgt daardoor de laatste tijd meer kansen. Nilsson zelf is zo de jongste tijd niet per se de grootste zonneschijn in Westkapelle. Niet omdat hij het Jutgla niet gunt, wel omdat hij wéét dat hij beter kan. Hij doet er dan ook alles aan om weer naar zijn beste niveau toe te groeien en ook zijn ploegmaats helpen daarbij.

Groepsgesprekjes
Het is bij Club Brugge al een tijd gangbaar gesprekken te organiseren tussen spelers onderling in kleine groepen. Bedoeling daarvan is dat de spelersgroep zichzelf reguleert, mekaar op scherp zet en eerlijk zegt wat beter kan. Bepaalde sterkere persoonlijkheden of spelers met veel ervaring worden om die reden bewust verdeeld over de verschillende groepjes. Onder meer spelers à la Simon Mignolet, Hans Vanaken en Maxim De Cuyper zijn daarin bijvoorbeeld belangrijk. Maar ook de verschillende linies – aanval, middenveld, verdediging – worden gespreid, zodat er voldoende verschillende visies op bepaalde fases of situaties zijn.

Ook deze week werd er op die manier op Nilsson ingepraat. Op zich niks nieuws en ook geen uitvinding enkel voor hem, maar op moeilijke momenten komt het voor sommige spelers net wat meer van pas om steun en feedback van ploegmaats te krijgen. Al vallen die moeilijke momenten zwart-op-wit eigenlijk best mee bij Nilsson. Hij oogt vaak onbeholpen, maar aan zijn rendement valt dat niet te zien. Zijn statistieken vallen meer mee dan sommigen denken. Met een goal of een assist om de 108 minuten in alle competities samen doet Nilsson het in absolute cijfers zeker niet slecht.

Perceptie tegen
Hij heeft de perceptie soms wat tegen, zo lijkt het wel. Zo ging het na de match tegen STVV bijvoorbeeld – niet voor het eerst – vooral over de huizenhoge misser van Nilsson van dichtbij. Hij lijkt op die momenten wat scherpte te missen en daar wordt wel degelijk aan gewerkt.

Al valt het niet te ontkennen dat de aanvaller de laatste tijd wat zoekende lijkt. Het oogt simpelweg niet altijd even zuiver. Hij is ook niet voor niets gezakt in de pikorde en hij werd niet zomaar gewisseld bij de rust tegen STVV. Wellicht een mentale opdoffer, maar Nilsson heeft normaal gezien op zijn 27ste intussen ervaring genoeg om daarmee om te gaan. Het lijkt voor zijn ploegmaats bij momenten wel aanpassen – hij is een totaal ander type dan Jutgla. Zo toonde Nilsson tegen AA Gent wel goede intenties, maar werd hij weinig gezocht en gevonden door zijn teammaats. Ook dat zal ongetwijfeld naar boven zijn gekomen in de gesprekken met zijn ploeggenoten deze week.

In tegenstelling tot Jutgla moet Nilsson het niet van zijn snelheid of technische sterkte hebben, wel van zijn kop- en duelkracht. Op de korte ruimte, waar het snel moet gaan, heeft hij het moeilijker dan Jutgla. Intern was niet iedereen om die reden even overtuigd toen zijn naam op tafel lag vorig seizoen, maar als Nilsson op de juiste manier wordt gebruikt, toont hij zich nuttig.

En er zijn ook verzachtende omstandigheden. Midden september spande Nilsson nog de kroon in de Jupiler Pro League met drie goals en vier assists, maar daarna was hij twee maanden out met een vervelende achillespeesblessure. Geen sinecure voor iemand die zich op dat moment eigenlijk nog aan het inwerken was in zijn nieuwe ploeg. Hij miste door die blessure trouwens tot nu toe een derde van de competitiematchen, maar dat belette hem niet om al negen goals te maken. Het is trouwens ook niet zo dat ze bij Club Brugge ontevreden zijn over de prestaties van de Zweed. Hij blijft ook als invaller meestal wel iets brengen. Zo ging het bijvoorbeeld in de heenmatch tegen Atalanta in de Champions League, waar hij de penalty afdwong en die zelf omzette waardoor Club de match winnend afsloot.

Al ligt de lat bij Club Brugge én bij zichzelf uiteraard hoger dan wat hij de laatste weken bracht.
Tiki Taka
Sterspeler

Bericht door Tiki Taka »

Absolute miscast wat mij betreft.
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Tiki Taka schreef: 07 mar 2025, 10:34 Absolute miscast wat mij betreft.

Is er eigenlijk al één spits gepasseerd bij Club waarvan op dit forum niet werd gezegd dat het een miscast was? Onze duurste uitgaande spits ooit werd hier begin vorig seizoen ook verketterd.

Hoe je het draait of keert, en ik heb het hier al gezegd: er blijft een mismatch tussen de Europese matchen waarin Club de bal vaker aan de tegenstander laat, en JPL-matchen waarin Club dominant kan zijn. Dat maakt dat je ofwel héél complete (en dus heel zeldzame en heel dure) spitsen nodig hebt, ofwel verschillende types aanvallers in uw kern. Dat Club niet altijd naar zijn sterktes speelt, is ongetwijfeld frustrerend voor Nilsson, net zoals het dat was voor pakweg Bas Dost. En toch scoren beiden hun goals, soms zelfs belangrijke.
Peter
Invaller

Bericht door Peter »

Maar Thiago kwam uit een zwakkere competitie, was jonger en had een aanpassingsperiode nodig. Zelfs in het begin van het seizoen was die enorm nuttig omwille van zijn inzet en druk zetten, dat mis ik toch bij Nilsson.
Hij is gehaald als een "zekerheid" en "onmiddellijke meerwaarde", iemand die de competitie kent en nu op zijn piek zou moeten zitten. Die piek lijkt mij eerlijk gezegd te klein. Ik vind hem vooral technisch veel te beperkt. Als hij het duel al wint, volgt er meestal een dramatische pass.
Het is mijn speler niet en dat zal hij nooit worden maar in bepaalde wedstrijden nuttig als breekijzer. Ik hoop eerlijk gezegd dat we volgend jaar een nieuwe eerste spits hebben.
Plaats reactie