Forumscouting

Alle transfernieuws

Moderator: Bosko

Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: Forumscouting

Bericht door Peter »

Sanders schreef: 27 sep 2023, 10:09 Dit weekend een stukje Genk-STVV gezien.
Mogelijk interessante verdediger om in de gaten te houden: Matte Smets
19 jaar.
Ik was wel onder de indruk van het lef waarmee hij durfde uitvoetballen. Draaide daar eens mooi weg van Tolu, terwijl hij met zijn gezicht naar eigen doel de bal ingespeeld kreeg door zijn keeper.
Was gisteren lang niet verkeerd. Viel op dat STVV het makkelijker had om uit te voetballen dan wij. Mag bij op de radar :thumbb:
ClubFanVinne
Profvoetballer
Berichten: 413
Lid geworden op: 07 jan 2019, 16:01

Re: Forumscouting

Bericht door ClubFanVinne »

Marcao is nog steeds beschikbaar is linksvoetige en was voor sevilla toch een leider bij galatasaray. Mss huren met een aankoopoptie deze winter. Daarnaast zou ik ook een verdediger halen met snelheid want dat missen we nu ook. Leonidas Stergiou is een speler met veel potentieel komt momenteel ni veel aan de bak bij stuttgard en hij is enorm rap. Ideaal om mechele zijn traagheid te cancelen.

Matte Smets is idd een veel belovend talent en zouden we mss moeten kopen en terug uitlenen aan stvv zodat hij blijft groeien. Na 1 of 2 jaar kan hij dan strijden voor een plaats bij club.
Yago
Belofte
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:29

Re: Forumscouting

Bericht door Yago »

Ik zie niet in waarom je hem terug zou uitlenen moest je hem kopen. Smets zou meteen onze beste verdediger zijn.
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: Forumscouting

Bericht door Peter »

Lijkt mij ook een onmiddellijke versterking, mogelijk nog ff inpassen maar puur kwalitatief beter dan wat wij hebben rondlopen op dit moment.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Forumscouting

Bericht door Sanders »

Ik wil even een ballonnetje oplaten en zien wat jullie denken; dit naar aanleiding van Mignolet die zei dat we smeerlapjes missen.

Onze leuze is "No Sweat, No Glory!".
Mijn stelling: we missen in ons basiselftal teveel die mentaliteit.

Voldoen aan de mentaliteit in mijn ogen: Mignolet, Mechele, Spileers, Vanaken, Odoi, Balanta, Nielsen, Meijer en Vermant
Randgeval: Jutgla en Thiago. (werken wel veel, maar gaan ze er echt hun kop voor smijten)
Teren meer op hun technisch vernuft en gaan niet altijd tot het gaatje: Skov Olsen, Nusa, Zinckernagel, De Cuyper, Onyedika, Vetlesen, Homma.
Geen oordeel, twijfelgeval: onze reservekeepers, Sabbe, Boyata (vis noch vlees), Ordonez, Barbera, Skoras en Talbi
Buchanan is een categorie apart, aangezien die er soms overgaat als hij het fysiek wil oplossen.

Als we dan naar onze basiself kijken zijn er misschien net teveel die net dat tikkeltje minder inzet (al is dat misschien een verkeerd woord) hebben.
Skov, Nusa en Zinckernagel zullen hun rechtstreekse tegenstander al eens laten lopen, of verdedigen niet verbeten genoeg als ze hem al eens volgen.
Vetlesen en Onyedika staan voor onze verdediging, maar proberen het toch vooral voetballend op te lossen. De Cuyper moet verdedigend nog stappen zetten. Sabbe is nog jong, Buchanan moet ook nog leren als rechtsachter.

Hebben we net iets teveel prima voetballers aangetrokken?
Onze twee grootste smeerlappen zijn Odoi en Balanta, maar die zijn eerder kernvulling dan basismateriaal momenteel.
Moeten we een Balanta naast Onyedika zetten ten nadele van Vetlesen, die uit een zomercompetitie kwam en dus al veel matchen op zijn teller heeft dit jaar?

Ik heb het in deze oplijsting in mijn ogen enkel over de mentaliteit, of ze kwalitatief voldoen laat ik hier buiten beschouwing (zie discussie centrale verdedigers).
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Forumscouting

Bericht door IsO »

Thorsten Fink in HNB over Matte Smets:
[spoiler]
Wanneer speelt Matte Smets in de Bundesliga?

“Er zijn al drie grote Duitse clubs die bij mij informeerden wat voor een speler hij is. Dat is de eerste fase die hem op de long- of de shortlist zet. Daarna volgt de echte scouting. Ach, we zullen wel zien. Matte heeft alles om het te maken. Hij is snel, flexibel, sterk, hij kan centraal achterin op de drie posities spelen, zijn techniek is uitstekend, moet ik nog doorgaan? (lacht) Ze zeggen weleens dat hij met zijn ongeveer 1,85 meter te klein is maar dat is onzin. Manchester City betaalde 100 miljoen euro voor Josko Gvardiol en die is even groot. Of hij qua persoonlijkheid uit het goede hout gesneden is? Absoluut, hij is nederig, heeft karakter en is nooit nerveus voor een match. Weet je? Ik moest laatst nog denken aan een quote die ik ergens gelezen heb. Hoe groot kan je dromen als je weet dat je niet kan falen? Dat omschrijft het zo’n beetje, denk ik. Dat zijn woorden die ik ook graag tegen mijn zonen wil zeggen. Dat ze altijd blijven geloven, ook als het even wat minder gaat. Het levensparcours kan hobbelig zijn. Dan moet je karakter tonen.”
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Forumscouting

Bericht door Tiki Taka »

IsO schreef: 26 okt 2023, 15:29 Thorsten Fink in HNB over Matte Smets:
[spoiler]
Wanneer speelt Matte Smets in de Bundesliga?

“Er zijn al drie grote Duitse clubs die bij mij informeerden wat voor een speler hij is. Dat is de eerste fase die hem op de long- of de shortlist zet. Daarna volgt de echte scouting. Ach, we zullen wel zien. Matte heeft alles om het te maken. Hij is snel, flexibel, sterk, hij kan centraal achterin op de drie posities spelen, zijn techniek is uitstekend, moet ik nog doorgaan? (lacht) Ze zeggen weleens dat hij met zijn ongeveer 1,85 meter te klein is maar dat is onzin. Manchester City betaalde 100 miljoen euro voor Josko Gvardiol en die is even groot. Of hij qua persoonlijkheid uit het goede hout gesneden is? Absoluut, hij is nederig, heeft karakter en is nooit nerveus voor een match. Weet je? Ik moest laatst nog denken aan een quote die ik ergens gelezen heb. Hoe groot kan je dromen als je weet dat je niet kan falen? Dat omschrijft het zo’n beetje, denk ik. Dat zijn woorden die ik ook graag tegen mijn zonen wil zeggen. Dat ze altijd blijven geloven, ook als het even wat minder gaat. Het levensparcours kan hobbelig zijn. Dan moet je karakter tonen.”
Kwam deze van Club NXT ?
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: Forumscouting

Bericht door Peter »

Nee, uit de jeugd van Genk / STVV. Lijkt een hele goeie te gaan worden en staat bijgevolg op de radar van een aantal mensen hier.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Forumscouting

Bericht door Tiki Taka »

Peter schreef: 26 okt 2023, 15:50 Nee, uit de jeugd van Genk / STVV. Lijkt een hele goeie te gaan worden en staat bijgevolg op de radar van een aantal mensen hier.
Vorige week een artikel gelezen mbt. de jeugd van Genk. Die steken er samen met de mauve met kop en schouders bovenuit qua invulling in de nationale jeugdploegen
EN die gaan een nieuw trainingscomplex bouwen van 40 miljoen, sjonge jonge.
Zou me heel sterk verwonderen mocht die kerel voor Club gaan kiezen.
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: Forumscouting

Bericht door Peter »

We zien wel, stap naar Duitsland is misschien wat groot. Niet gezegd dat hij op de radar van Club staat, ook al zou dat moeten imo.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Forumscouting

Bericht door Sanders »

Peter schreef: 26 okt 2023, 18:16 We zien wel, stap naar Duitsland is misschien wat groot. Niet gezegd dat hij op de radar van Club staat, ook al zou dat moeten imo.
Goh, Arne Engels maakte wel de stap van NXT naar Augsburg.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Forumscouting

Bericht door Sanders »

Uit het wedstrijdtopic steel ik even volgende quote:
Peter schreef: 14 nov 2023, 09:57 Onze spitsenwerking is een schande. Openda hebben we 2 jaar uitgeleend en vervreemd om in dezelfde periode 40+ miljoen aan spitsen uit te geven.
Ik weet dat transfers geen exacte wetenschap is (heb ik hier al eens proberen uit de doeken te doen) en dat er soms nogal snel om Mannaert gebashed wordt.
Maar jammer genoeg zit een kern van waarheid in.

Ondanks de enkele jonge talenten die we voor veel geld verkocht hebben, is dat een relatief mager beestje als je enkel de echte diepe spitsen bekijkt.
We hebben er in het recente verleden veel aangetrokken en geprobeerd, maar er is weinig goeds uitgekomen. Wesley werd nog voor een mooi bedrag verkocht, maar brak nadien geen potten meer. De Ketelaere is eigenlijk geen diepe spits en speelde soms daar bij ons, bij gebrek aan andere opties.

Je moet altijd eerst naar jezelf kijken en dan pas naar anderen, maar ik ga er ditmaal andere ploegen toch even naast leggen.
Antwerp heeft met Mbokani, Frey en Janssen 3 goede diepe spitsen gehad. Niet de jonge talenten, maar eerder het ervaren type, een kapstok in het elftal.
Union haalde onbekende, jongere en al iets oudere spitsen. Spitsen die elk op hun manier belangrijk waren of zijn momenteel.
Genk heeft er in een recent verleden toch ook succes mee gehad. Samatta kende een gouden jaar onder Clement. Onuachu scoorde ze met de ogen toe. En Tolu lijkt ook zijn draai te gaan vinden en belangrijk te zijn in hun spel.
Gent heeft na jarenlang sukkelen nu toch ook drie goede spitsen.
Zelfs anderlecht heeft in hun recente slechte periode ook altijd wel een goede spits gehad waar het elftal zich nog een beetje kon aan optrekken: Zirkzee, Nmecha en nu Dolberg.

Ik ken de interne werking bij ons niet en/of hoe er gekeken wordt naar het profiel van diepe spits. Maar daar lijkt mij de laatste jaren, om uiteenlopende redenen, toch iets mis te lopen. Daar moet toch eens een interne evaluatie van gemaakt worden over wat er misloopt en wat er beter kan. (veel diepgaander dan wat wij hier doen wegens meer kennis van zaken)
We hebben het twee keer kunnen rechttrekken met de huurtransfers van Dost en Adamyan; en met De Ketelaere als spits te gebruiken.
Een transfer kan om uiteenlopende redenen mislukken (blessure, persoonlijk, tactisch keurslijf,...) maar toch niet bijna elke transfer van onze diepe spits?

Als ik op Transfermarkt even sorteer op inkomende transfers en dan centrumaanvallers haal ik er toch enkele opvallende namen uit.
Opvallend in de zin dat het allemaal recente en dure spelers zijn geweest. Uiteraard duur, rekening houdend met de tijdsperiode waarin ze gekocht werden.

Yaremchuk, Krmencik en Rezaei in een recent verleden.
Castillo en Leandro "Banana" Pereira in een iets minder recent verleden.
Okereke en Sowah reken ik dan nog niet als echte diepe spits en Thiago beoordeel ik nog niet wegens nog maar enkele maanden hier.

Waar loopt het mis en wat zorgt ervoor dat wij deze blijkbaar niet kunnen vinden?
Een spits die 20 goals maakt in alle competities per seizoen is ook al lang geleden bij ons. En nochtans kan dat al heel wat problemen en minder spel verdoezelen.
Wat doen wij anders dan andere ploegen.

PS: Openda wou hier zelf weg. En als ik mij goed herinner was dat niet alleen om sportieve redenen, maar kwam hij ook op menselijk vlak niet overeen met toen onze T1 (ik denk Clement). Wat kan gebeuren natuurlijk, soms botst het gewoon tussen mensen.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Forumscouting

Bericht door Tiki Taka »

Sanders schreef: 14 nov 2023, 14:45 Uit het wedstrijdtopic steel ik even volgende quote:
Peter schreef: 14 nov 2023, 09:57 Onze spitsenwerking is een schande. Openda hebben we 2 jaar uitgeleend en vervreemd om in dezelfde periode 40+ miljoen aan spitsen uit te geven.
Ik weet dat transfers geen exacte wetenschap is (heb ik hier al eens proberen uit de doeken te doen) en dat er soms nogal snel om Mannaert gebashed wordt.
Maar jammer genoeg zit een kern van waarheid in.

Ondanks de enkele jonge talenten die we voor veel geld verkocht hebben, is dat een relatief mager beestje als je enkel de echte diepe spitsen bekijkt.
We hebben er in het recente verleden veel aangetrokken en geprobeerd, maar er is weinig goeds uitgekomen. Wesley werd nog voor een mooi bedrag verkocht, maar brak nadien geen potten meer. De Ketelaere is eigenlijk geen diepe spits en speelde soms daar bij ons, bij gebrek aan andere opties.

Je moet altijd eerst naar jezelf kijken en dan pas naar anderen, maar ik ga er ditmaal andere ploegen toch even naast leggen.
Antwerp heeft met Mbokani, Frey en Janssen 3 goede diepe spitsen gehad. Niet de jonge talenten, maar eerder het ervaren type, een kapstok in het elftal.
Union haalde onbekende, jongere en al iets oudere spitsen. Spitsen die elk op hun manier belangrijk waren of zijn momenteel.
Genk heeft er in een recent verleden toch ook succes mee gehad. Samatta kende een gouden jaar onder Clement. Onuachu scoorde ze met de ogen toe. En Tolu lijkt ook zijn draai te gaan vinden en belangrijk te zijn in hun spel.
Gent heeft na jarenlang sukkelen nu toch ook drie goede spitsen.
Zelfs anderlecht heeft in hun recente slechte periode ook altijd wel een goede spits gehad waar het elftal zich nog een beetje kon aan optrekken: Zirkzee, Nmecha en nu Dolberg.

Ik ken de interne werking bij ons niet en/of hoe er gekeken wordt naar het profiel van diepe spits. Maar daar lijkt mij de laatste jaren, om uiteenlopende redenen, toch iets mis te lopen. Daar moet toch eens een interne evaluatie van gemaakt worden over wat er misloopt en wat er beter kan. (veel diepgaander dan wat wij hier doen wegens meer kennis van zaken)
We hebben het twee keer kunnen rechttrekken met de huurtransfers van Dost en Adamyan; en met De Ketelaere als spits te gebruiken.
Een transfer kan om uiteenlopende redenen mislukken (blessure, persoonlijk, tactisch keurslijf,...) maar toch niet bijna elke transfer van onze diepe spits?

Als ik op Transfermarkt even sorteer op inkomende transfers en dan centrumaanvallers haal ik er toch enkele opvallende namen uit.
Opvallend in de zin dat het allemaal recente en dure spelers zijn geweest. Uiteraard duur, rekening houdend met de tijdsperiode waarin ze gekocht werden.

Yaremchuk, Krmencik en Rezaei in een recent verleden.
Castillo en Leandro "Banana" Pereira in een iets minder recent verleden.
Okereke en Sowah reken ik dan nog niet als echte diepe spits en Thiago beoordeel ik nog niet wegens nog maar enkele maanden hier.

Waar loopt het mis en wat zorgt ervoor dat wij deze blijkbaar niet kunnen vinden?
Een spits die 20 goals maakt in alle competities per seizoen is ook al lang geleden bij ons. En nochtans kan dat al heel wat problemen en minder spel verdoezelen.
Wat doen wij anders dan andere ploegen.

PS: Openda wou hier zelf weg. En als ik mij goed herinner was dat niet alleen om sportieve redenen, maar kwam hij ook op menselijk vlak niet overeen met toen onze T1 (ik denk Clement). Wat kan gebeuren natuurlijk, soms botst het gewoon tussen mensen.
Het is onbegrijpelijk dat Club tientallen miljoenen uitgaf de voorbije 5 seizoenen aan spitsen en dat er niet 1 topper tussen zit.
Wat mij betreft heeft de scouting en de sportieve cel veel boter op het hoofd.
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: Forumscouting

Bericht door Arnio »

Zou Vertessen geen 'goedkope' optie zijn?
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: Forumscouting

Bericht door Peter »

Die moet mij nog kunnen overtuigen eerlijk gezegd.

Voor de verdediging: Martin Vitik. Weliswaar rechtsvoetig.
Plaats reactie