Forumscouting

Alle transfernieuws

Moderator: Bosko

IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3353
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Forumscouting

Bericht door IsO »

Pica schreef: 03 mar 2023, 10:17 Als je de mix ziet in de kern vandaag, is er niet genoeg aandacht geweest voor de extra sportieve kwaliteiten van spelers: mentaliteit, groepsdynamiek, ...
Ik vind dat wat makkelijk en zeker te veralgemenend. Jutglà bijvoorbeeld lijkt me een stille werker.
Van Buchanan kan je veel zeggen, maar niet dat hij zich niet geeft op het veld. Idem voor Meijer. Idem voor Odoi. Idem voor Sowah. Met die jongens hun mentaliteit is volgens mij niet veel mis. Zelfs over Yaremchuk zegt Parker dat hij hard werkt op training. En over de mentaliteit van vaste waarden als Mignolet of Mechele moeten we het niet eens hebben, want daar bestaat geen twijfel over.

Groepsdynamiek is een complex gegeven. Ndiaye halen was bijvoorbeeld totaal fout vanuit het oogpunt "groepsdynamiek": een al wat oudere speler waarvan je weet dat hij al elders voor problemen zorgde, gaat niet plots gaan veranderen en gaat in een groep met een totaal andere mentaliteit voor frustraties zorgen. Voor andere, jongere jongens waarvan soms wordt gezegd dat ze "moeilijk" zijn (om Lang niet te noemen) kan ik begrijpen dat ze vonden dat de toenmalige groep, met sterke persoonlijkheden als Vormer en Simon, sterk en stabiel genoeg was om dat te "sturen".

Nu is die dynamiek wel wat gewijzigd, voornamelijk door het vertrek van Rudy. Hans heeft niet dezelfde impact op een groep als hij. Er zijn nog wel sterke persoonlijkheden, maar die zijn ofwel minder mondig (Brandon), ofwel wat gereserveerder/minder direct (Simon). Als ik dan lees dat een Skov door sommigen wat als een eenzaat wordt gezien die enkel communiceert met Nielsen, dan denk ik dat zoiets met Vormer erbij misschien niet had gepakt.

"Vormers" lopen natuurlijk ook niet extreem dik gezaaid, en zelfs hij is niet van de ene op de andere dag die rol in de kleedkamer gaan opnemen; zoiets groeit met verloop van tijd vaak organisch, naarmate je respect afdwingt binnen een groep. Misschien zitten er wel persoonlijkheden in onze kern die met verloop van tijd een gelijkaardig rol kunnen opnemen, maar ik denk wel dat we zo'n profiel op vandaag missen.

Een "externe" motivator kan zo'n lacune wel mee helpen opvullen, en da's denk ik ook één van de redenen waarom 1) Parker is gehaald (die toch een bepaalde reputatie had wat dat betreft in Engeland) en 2) Rudy Heylen is teruggehaald als mental coach. Die laatste kan wellicht onze coach en recruitment cel ondersteunen bij de analyse van onze kern wat die extrasportieve kwaliteiten en dynamieken betreft. Misschien zijn er in onze kern al wel spelers met onvermoede leiderschapskwaliteiten die kunnen ontwikkeld worden. En indien niet kan hij misschien ook aangeven welk (extrasportief) profiel deze kern nodig heeft, en of er bepaalde onevenwichten zijn die best worden aangepakt/weggewerkt.

Edit: zat Rits ook niet in de spelersraad onder Schreuder? Misschien is hij wel iemand die de ploeg op het veld mee kan trekken op moeilijke momenten, indien hij terug vaker zou spelen...

Edit 2: een ander element dat bijvoorbeeld meespeelt in groepsdynamiek is humor. Als het wat minder gaat, kunnen ontspannen, eens kunnen lachen... ik kan me voorstellen dat Mata in onze groep belangrijk is daarvoor, maar Mata zal de laatste tijd misschien ook wat minder de lolbroek hebben uitgehangen dan anders, gelet op zijn eigen aanslepende enkelprobleem. De laatste weken lijkt het terug beter te gaan met hem (fingers crossed), dus mogelijk zal daarmee ook de grapjas in hem terug wat meer naar boven komen.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3206
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Forumscouting

Bericht door Pica »

IsO schreef: 03 mar 2023, 14:38
Pica schreef: 03 mar 2023, 10:17 Als je de mix ziet in de kern vandaag, is er niet genoeg aandacht geweest voor de extra sportieve kwaliteiten van spelers: mentaliteit, groepsdynamiek, ...
Ik vind dat wat makkelijk en zeker te veralgemenend. Jutglà bijvoorbeeld lijkt me een stille werker.
Van Buchanan kan je veel zeggen, maar niet dat hij zich niet geeft op het veld. Idem voor Meijer. Idem voor Odoi. Idem voor Sowah. Met die jongens hun mentaliteit is volgens mij niet veel mis. Zelfs over Yaremchuk zegt Parker dat hij hard werkt op training. En over de mentaliteit van vaste waarden als Mignolet of Mechele moeten we het niet eens hebben, want daar bestaat geen twijfel over.

Groepsdynamiek is een complex gegeven. Ndiaye halen was bijvoorbeeld totaal fout vanuit het oogpunt "groepsdynamiek": een al wat oudere speler waarvan je weet dat hij al elders voor problemen zorgde, gaat niet plots gaan veranderen en gaat in een groep met een totaal andere mentaliteit voor frustraties zorgen. Voor andere, jongere jongens waarvan soms wordt gezegd dat ze "moeilijk" zijn (om Lang niet te noemen) kan ik begrijpen dat ze vonden dat de toenmalige groep, met sterke persoonlijkheden als Vormer en Simon, sterk en stabiel genoeg was om dat te "sturen".

Nu is die dynamiek wel wat gewijzigd, voornamelijk door het vertrek van Rudy. Hans heeft niet dezelfde impact op een groep als hij. Er zijn nog wel sterke persoonlijkheden, maar die zijn ofwel minder mondig (Brandon), ofwel wat gereserveerder/minder direct (Simon). Als ik dan lees dat een Skov door sommigen wat als een eenzaat wordt gezien die enkel communiceert met Nielsen, dan denk ik dat zoiets met Vormer erbij misschien niet had gepakt.

"Vormers" lopen natuurlijk ook niet extreem dik gezaaid, en zelfs hij is niet van de ene op de andere dag die rol in de kleedkamer gaan opnemen; zoiets groeit met verloop van tijd vaak organisch, naarmate je respect afdwingt binnen een groep. Misschien zitten er wel persoonlijkheden in onze kern die met verloop van tijd een gelijkaardig rol kunnen opnemen, maar ik denk wel dat we zo'n profiel op vandaag missen.

Een "externe" motivator kan zo'n lacune wel mee helpen opvullen, en da's denk ik ook één van de redenen waarom 1) Parker is gehaald (die toch een bepaalde reputatie had wat dat betreft in Engeland) en 2) Rudy Heylen is teruggehaald als mental coach. Die laatste kan wellicht onze coach en recruitment cel ondersteunen bij de analyse van onze kern wat die extrasportieve kwaliteiten en dynamieken betreft. Misschien zijn er in onze kern al wel spelers met onvermoede leiderschapskwaliteiten die kunnen ontwikkeld worden. En indien niet kan hij misschien ook aangeven welk (extrasportief) profiel deze kern nodig heeft, en of er bepaalde onevenwichten zijn die best worden aangepakt/weggewerkt.

Edit: zat Rits ook niet in de spelersraad onder Schreuder? Misschien is hij wel iemand die de ploeg op het veld mee kan trekken op moeilijke momenten, indien hij terug vaker zou spelen...

Edit 2: een ander element dat bijvoorbeeld meespeelt in groepsdynamiek is humor. Als het wat minder gaat, kunnen ontspannen, eens kunnen lachen... ik kan me voorstellen dat Mata in onze groep belangrijk is daarvoor, maar Mata zal de laatste tijd misschien ook wat minder de lolbroek hebben uitgehangen dan anders, gelet op zijn eigen aanslepende enkelprobleem. De laatste weken lijkt het terug beter te gaan met hem (fingers crossed), dus mogelijk zal daarmee ook de grapjas in hem terug wat meer naar boven komen.
Tuurlijk is het een complex gegeven, maar spelers als Skov, TJ, Chuk en co zijn puur voetballend een meerwaarde, maar als je kijkt naar mentaliteit zijn is dat niet hetzelfde gewoon. De realiteit van vandaag geeft dat ook duidelijk weer: voetballend de beste kern in 15 jaar of zo, maar we hebben eveneens onze leuze die we niet meer zien op het veld. Dat ligt niet enkel aan de trainer.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Forumscouting

Bericht door Tiki Taka »

DIT DUS !!

Introspectie...Mannaert en Verhaeghe hebben ENORM veel verdienste voor Club, maar dit seizoen slaan ze met de 2 trainers, 2 keer de bal volledig mis.
Daarenboven record transfers gehaald vnl. de laatste seizoenen in het aanvallende compartiment die compleet mislukken ; Rezaie, Krmencik, Yaremchuk, N Diaye, Okereke...
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Forumscouting

Bericht door Tiki Taka »

Er zullen koppen rollen in de sportieve cel van Club, mensen zoals Mommens enz. mogen terecht vrezen voor hun job.
Tja, Mannaert kan moeilijk zichzelf ontslaan ?!
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Forumscouting

Bericht door t4nd »

Ik denk dat we op zich wel kwaliteitsvolle spelers gekocht hebben die een aanvulling op de kern zijn. Alleen is er bij de scouting geen of onvoldoende aandacht gegeven aan het mentale aspect en aan het leiderschap. Vroeger had je met Vormer een sterke figuur die die de groep bij elkaar bracht. Spelers als Vanaken, Mignolet, Mechele, Mata groeien mee dankzij zo'n leider waardoor je er meer staat als team. We hebben een hele tijd ook een centrale groep gehad van spelers die dezelfde taal spreken, ook dat helpt volgens mij.
Nu hebben we enorm talentvolle spelers, maar ze hangen als los zand aan elkaar. Ik blijf erbij dat een Rits op het middenveld op dat vlak misschien wel meer kan betekenen dan Onyedika.

Naar volgend seizoen zie ik dan ook graag een paar sterke figuren erbij zien komen. Met talent alleen ben je niet genoeg.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Forumscouting

Bericht door Tiki Taka »

t4nd schreef: 08 mar 2023, 10:44 Ik denk dat we op zich wel kwaliteitsvolle spelers gekocht hebben die een aanvulling op de kern zijn. Alleen is er bij de scouting geen of onvoldoende aandacht gegeven aan het mentale aspect en aan het leiderschap. Vroeger had je met Vormer een sterke figuur die die de groep bij elkaar bracht. Spelers als Vanaken, Mignolet, Mechele, Mata groeien mee dankzij zo'n leider waardoor je er meer staat als team. We hebben een hele tijd ook een centrale groep gehad van spelers die dezelfde taal spreken, ook dat helpt volgens mij.
Nu hebben we enorm talentvolle spelers, maar ze hangen als los zand aan elkaar. Ik blijf erbij dat een Rits op het middenveld op dat vlak misschien wel meer kan betekenen dan Onyedika.

Naar volgend seizoen zie ik dan ook graag een paar sterke figuren erbij zien komen. Met talent alleen ben je niet genoeg.
Zoals hier eerder aangehaald wordt is Club momenteel financieel heel gezond, omwille van al die opeenvolgende CL deelnames en enkele uitgaande transfers.
Echter is waakzaamheid aan de orde want voor het aantrekken van (centrum)spitsen heeft Club al massa`s geld gespendeerd de voorbije seizoenen, in spelers die allesbehalve succesvol waren. (Rezaie, Krmencik, Okereke, Diagne, Yaremchuk)
Stel dat we volgend seizoen Conference League spelen, zijn die inkomsten in de verste verte niet te vergelijken met die van de CL.
Ook voor het behouden of aantrekken van bepaalde spelers speelt deelname aan Europees voetbal een rol.
Het klopt dat we geen natuurlijke leider hebben en op dat vlak Vormer enorm wordt gemist.
De huidige kern is niet evenwichtig, er laten er te veel hun hoofd hangen als het tegenslaat en het verval in niveau is frappant.
PetjeFCB
Supersub
Berichten: 1330
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:05

Re: Forumscouting

Bericht door PetjeFCB »

Tiki Taka schreef: 08 mar 2023, 09:58 Er zullen koppen rollen in de sportieve cel van Club, mensen zoals Mommens enz. mogen terecht vrezen voor hun job.
Tja, Mannaert kan moeilijk zichzelf ontslaan ?!
Niet alleen op u bedoeld, maar zeker veel algemener

Waarom steeds roepen om ontslag van Mannaert en bij uitbreiding Verhaeghe? Zij hebben club wel gebracht tot waar we nu staan. Dit is onze eerste dip sinds ze ons er bovenop hebben gekregen. Mogen zij ook eens een fout maken? Of kan dat niet, verwacht je dat zij übermenschen zijn die zich nooit vergissen.

Heb eens vertrouwen op basis van hun prestaties voor de laatste 10+ jaar. Of moeten we dat allemaal vergeten na 1 rotseizoen? Ja er zijn fouten gemaakt, zeker dit jaar, en ook vroeger. Maar we zijn met vallen en opstaan gegroeid naar de grootste Club van België. Daar zal ik hen eeuwig dankbaar voor zijn. Laat die mensen nu eens verder doen. Ze zijn bezig met verdere uitbouw van de organisatie met mensen met veel verstand van voetbal (bv Tom Caluwé). Je gooit toch niet alles op de schop omdat het 1 seizoen slecht is?

Bovendien vraag ik mij af in hoeverre dat allemaal de schuld van Vincent is. Onyedika en Nielsen bv. Vind ik persoonlijk hele goeie transfers, alleen delen beide in de malaise. Jutgla, wie zei eind oktober dat dit een slechte transfer was...

Wat ze nu moeten doen is de huidige malaise analyseren, kern evalueren en een plan maken om bij te sturen. En ik laat dit heel graag over aan Mannaert en co. Nog steeds alle vertrouwen in. Op lange termijn gaan we er zeker beter van worden, maar zal met vallen en opstaan zijn. Zoals ze ons ook tot hier al hebben gebracht.
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: Forumscouting

Bericht door Peter »

PetjeFCB schreef: 08 mar 2023, 10:58
Tiki Taka schreef: 08 mar 2023, 09:58 Er zullen koppen rollen in de sportieve cel van Club, mensen zoals Mommens enz. mogen terecht vrezen voor hun job.
Tja, Mannaert kan moeilijk zichzelf ontslaan ?!
Niet alleen op u bedoeld, maar zeker veel algemener

Waarom steeds roepen om ontslag van Mannaert en bij uitbreiding Verhaeghe? Zij hebben club wel gebracht tot waar we nu staan. Dit is onze eerste dip sinds ze ons er bovenop hebben gekregen. Mogen zij ook eens een fout maken? Of kan dat niet, verwacht je dat zij übermenschen zijn die zich nooit vergissen.

Heb eens vertrouwen op basis van hun prestaties voor de laatste 10+ jaar. Of moeten we dat allemaal vergeten na 1 rotseizoen? Ja er zijn fouten gemaakt, zeker dit jaar, en ook vroeger. Maar we zijn met vallen en opstaan gegroeid naar de grootste Club van België. Daar zal ik hen eeuwig dankbaar voor zijn. Laat die mensen nu eens verder doen. Ze zijn bezig met verdere uitbouw van de organisatie met mensen met veel verstand van voetbal (bv Tom Caluwé). Je gooit toch niet alles op de schop omdat het 1 seizoen slecht is?

Bovendien vraag ik mij af in hoeverre dat allemaal de schuld van Vincent is. Onyedika en Nielsen bv. Vind ik persoonlijk hele goeie transfers, alleen delen beide in de malaise. Jutgla, wie zei eind oktober dat dit een slechte transfer was...

Wat ze nu moeten doen is de huidige malaise analyseren, kern evalueren en een plan maken om bij te sturen. En ik laat dit heel graag over aan Mannaert en co. Nog steeds alle vertrouwen in. Op lange termijn gaan we er zeker beter van worden, maar zal met vallen en opstaan zijn. Zoals ze ons ook tot hier al hebben gebracht.
Volledig akkoord, mijn vertrouwen in Bart & Vince is niet minder omdat we een slecht seizoen draaien. Maar er moeten wel lessen getrokken worden uit dit seizoen: te veel egos, te grote kern en te veel blind gestaard op "namen".
Sanders
Supersub
Berichten: 1096
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Forumscouting

Bericht door Sanders »

PetjeFCB schreef: 08 mar 2023, 10:58
Tiki Taka schreef: 08 mar 2023, 09:58 Er zullen koppen rollen in de sportieve cel van Club, mensen zoals Mommens enz. mogen terecht vrezen voor hun job.
Tja, Mannaert kan moeilijk zichzelf ontslaan ?!
Niet alleen op u bedoeld, maar zeker veel algemener

Waarom steeds roepen om ontslag van Mannaert en bij uitbreiding Verhaeghe? Zij hebben club wel gebracht tot waar we nu staan. Dit is onze eerste dip sinds ze ons er bovenop hebben gekregen. Mogen zij ook eens een fout maken? Of kan dat niet, verwacht je dat zij übermenschen zijn die zich nooit vergissen.

Heb eens vertrouwen op basis van hun prestaties voor de laatste 10+ jaar. Of moeten we dat allemaal vergeten na 1 rotseizoen? Ja er zijn fouten gemaakt, zeker dit jaar, en ook vroeger. Maar we zijn met vallen en opstaan gegroeid naar de grootste Club van België. Daar zal ik hen eeuwig dankbaar voor zijn. Laat die mensen nu eens verder doen. Ze zijn bezig met verdere uitbouw van de organisatie met mensen met veel verstand van voetbal (bv Tom Caluwé). Je gooit toch niet alles op de schop omdat het 1 seizoen slecht is?

Bovendien vraag ik mij af in hoeverre dat allemaal de schuld van Vincent is. Onyedika en Nielsen bv. Vind ik persoonlijk hele goeie transfers, alleen delen beide in de malaise. Jutgla, wie zei eind oktober dat dit een slechte transfer was...

Wat ze nu moeten doen is de huidige malaise analyseren, kern evalueren en een plan maken om bij te sturen. En ik laat dit heel graag over aan Mannaert en co. Nog steeds alle vertrouwen in. Op lange termijn gaan we er zeker beter van worden, maar zal met vallen en opstaan zijn. Zoals ze ons ook tot hier al hebben gebracht.
Het zijn wel steeds dezelfde personen die hier roepen om het ontslag van Mannaert. Ikzelf ben echter van mening dat een vertrek van Mannaert en/of Verhaeghe absoluut niet aan de orde is. Zij hebben de laatste jaren een lijn uitgetekend die duidelijk de juiste is.
Zij stellen dan wel de sportieve staff aan (gaande van trainers over scouting tot analisten etc); maar zij zijn in mijn ogen niet verantwoordelijk voor het feit dat spelers onder hun niveau presteren. Zij nemen de "solicitatiegesprekken" af met bvb een trainer en kunnen enkel oordelen over die trainer op basis van de gesprekken en zijn track record. Het is niet dan Mannaert zelf de training aan het geven is, tactische richtlijnen geeft en motiverende speeches geeft aan de spelers. Dat is de taak de trainer. Mannaert gaat de spelers ook niet zelf gaan scouten, dat doen scouts en analisten voor hem. Hij zal, net zoals de trainer, de profielen voor zich krijgen. Profielen waarvan onze scouts denken dat zij de juiste zijn om de gevraagde posities in te vullen rekening houdend met de sportieve visie.

Als de CEO van mijn bedrijf iemand ontslaat omdat hij toch niet voldoende presteert, of niet past in het bedrijf of ... dan stapt die CEO toch ook niet op?
De taak van een technisch/sportief directeur is er juist voor zorgen dat de visie op de lange termijn wordt behouden. En de laatste jaren tonen aan de gekozen visie op de lange termijn de juiste is/was.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3206
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Forumscouting

Bericht door Pica »

Vince moeit zich wel graag met de ploeg, kwatongen kunnen dan ook redeneren dat de aanstelling van Clement (initieel), Alfie (initieel), Hoefkens (over de hele lijn) en Parker (ook over de hele lijn) passen in het verhaal dat hij minder sterke trainers zoekt, die zijn autoriteit niet teveel betwisten.

Clement en Alfie op het einde had hij niet meer in de hand, waardoor het vertrek van beide wel een galante uitweg was.

Neem dat bovenop de behandeling van Vormer en het mentale aspect in de kleedkamer die niet "on point" is, dan kom je toch tot een minder positief verhaal.

Er is zeker dankbaarheid voor wat hij samen met Verhaeghe van onze Club gemaakt heeft, laat ons dat vooral niet vergeten, maar in een topclub (en dat pretenderen we toch te zijn), moet je wel durven die spiegel voorhouden.

Wie doet dat bij Club? Op basis van wat we kunnen zien, is de conclusie: niet.
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: Forumscouting

Bericht door Peter »

Pica schreef: 08 mar 2023, 21:28 Vince moeit zich wel graag met de ploeg, kwatongen kunnen dan ook redeneren dat de aanstelling van Clement (initieel), Alfie (initieel), Hoefkens (over de hele lijn) en Parker (ook over de hele lijn) passen in het verhaal dat hij minder sterke trainers zoekt, die zijn autoriteit niet teveel betwisten.
Dat lijken mij dan toch eerder kwatongen dan goed geïnformeerde mensen. Alleen Hoefkens valt voor mij onder die categorie en lettend op hoe hij met de spelers omging (regelmatig iemand naar de tribune verwijzen), lijkt me dat ook sterk.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Forumscouting

Bericht door Tiki Taka »

Peter schreef: 09 mar 2023, 08:48
Pica schreef: 08 mar 2023, 21:28 Vince moeit zich wel graag met de ploeg, kwatongen kunnen dan ook redeneren dat de aanstelling van Clement (initieel), Alfie (initieel), Hoefkens (over de hele lijn) en Parker (ook over de hele lijn) passen in het verhaal dat hij minder sterke trainers zoekt, die zijn autoriteit niet teveel betwisten.
Dat lijken mij dan toch eerder kwatongen dan goed geïnformeerde mensen. Alleen Hoefkens valt voor mij onder die categorie en lettend op hoe hij met de spelers omging (regelmatig iemand naar de tribune verwijzen), lijkt me dat ook sterk.
Nee hoor, is gewoonweg zo, Mannaert moeit zich met de ploeg.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Forumscouting

Bericht door t4nd »

Staat toevallig een artikel daarover in de krant, ik zet het bij het juiste deeltje van het forum :-)
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Forumscouting

Bericht door Tiki Taka »

t4nd schreef: 09 mar 2023, 10:59 Staat toevallig een artikel daarover in de krant, ik zet het bij het juiste deeltje van het forum :-)
Duidelijk artikel en goed geschreven van het Nieuwsblad.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Forumscouting

Bericht door t4nd »

Tiki Taka schreef: 09 mar 2023, 11:50
Duidelijk artikel en goed geschreven van het Nieuwsblad.
Ik was even verbaasd als jij ;-)
Plaats reactie