De Rode Duivels

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Paar kanttekeningen toch:
Sanders schreef: 27 sep 2022, 06:59 De voorbeelden dat andere coaches hun werk doen zijn hiervan toch legio. Hoeveel landen lokken ons niet uit ons kot om snel te counteren? (ons gebrek aan snelheid uitspelen). Hoeveel landen doen korte (man)dekking op Hazard en De Bruyne om ons het spelen te beletten? Wij neutraliseren heel weinig het gevaar van de tegenstander. Hoeveel landen zetten hun defensieve lijn niet lager om te voorkomen dat Lukaku kan uitbreken met gezicht naar doel en dat De Bruyne die bal in de rug van de verdediging kan spelen?
Een match die mij hierover altijd bijblijft is België-Italië op EK2016. Bonucci, één van de weinige verdedigers met het overzicht en de passtechniek (zowel kort als lang, in de lucht als over de grond) werd door ons in die match constant aan de bal gelaten. Resultaat: die jongen strooide met heerlijke passes die telkens gevaar opleverden voor Italië. Toenmalige bondscoach Wilmots liet hem 90 minuten lang doen :facewall: Haal die lange bal eruit en Italië was toen lam gelegd.

Afgelopen match ook weer tegen Nederland: Dumfries is een speler die desnoods 2 matchen na elkaar zijn flank kan blijven op en af gaan, verdedigend en aanvallend meer dan degelijk en nog snel is ook. Martinez brengt dan Carrasco tegenover hem. Carrasco die al verdedigend minder gedisciplineerd is, en die niet kan geholpen worden door Vertonghen omdat die laatste zelf gedekt stond door het tweespitsensysteem van Van Gaal. Klaassen mocht continu infiltreren vanuit de Nederlandse driehoek op hun middenveld, niemand pikte hem op.
Martinez wacht telkens te lang, of doet helemaal niets, om daar bij te stellen.
Dat zijn allemaal kleine dingen, waar je zelfs eigenlijk niet hoeft op te trainen, maar die wel een match in een bepalende richting kunnen duwen.

En toch kan het anders. Een schrijnend voorbeeld hierover wordt verteld door Kompany in die Sporza documentaire na het WK2018.
Kompany overslaapt zich voor de bespreking van de stilstaande fases tegen Brazilië.
Nadien neemt hij die door met de assistent en moet Kompany daar als speler opmerken aan de technische staf dat Brazilië verdedigt zoals Man City dat doet. Kompany toont aan dat de zwakte daarvan ligt aan de eerste paal en vraagt dat Chadli de corners trapt in de zone net voor de eerste paal. Gevolg: Kompany (of is het nu Fernandinho) scoort hierop. Kleine details, groot verschil.

Je moet binnen uw spelfilosofie aanpassingen durven maken om sterktes van tegenstanders te vermijden en zwaktes uit te spelen.
- Match tegen Italië op EK 2016 was Wilmots nog bondscoach geloof ik. Verder kan ik jouw punt over die match (het vrijlaten van Bonucci) wel volgen

- Het voorbeeld van de corner tegen Brazilië op het WK 2018 waaruit die goal valt, is opnieuw een stilstaande fase. Dat is inderdaad een domein waarop nog steeds progressie kan worden geboekt, en waarop blijkbaar te lang te weinig werd gefocust. Met Anthony Barry werd de set pieces-coach van Ierland en Chelsea aangetrokken om die leemte op te vullen binnen onze technische staff, maar ik zie nog steeds progressiemarge

- met jouw laatste zin (binnen spelfilosofie aanpassingen durven maken in functie van sterktes en zwaktes tegenstander) ben ik het in theorie helemaal eens. Alleen is de vraag waar je in de praktijk de lijn trekt/kan trekken. Guardiola paste zich de voorbije seizoenen, binnen zijn spelfilosofie, geregeld sterk aan aan de tegenstander, en waren dát dan net de wedstrijden waarin City eruit gaat. Ook MPH bijvoorbeeld, in zijn periode bij ons, kon daar wel iets van. Dat evenwicht vinden, zeker met een landenteam dat minder automatismes heeft dan een clubteam, is denk ik niet altijd evident. Het is geen toeval dat Italië bijvoorbeeld het volledige EK 2020 in hetzelfde systeem bleef spelen (energieke 4-3-3 met punt naar achter), Frankrijk op de eerste match na het volledige WK 2018 een 4-2-3-1 speelt (beide teams trouwens met sterke focus op stilstaande fases), Portugal het volledige EK 2016 in een 4-1-3-2 aantreedt...

- het klopt niet helemaal dat Martinez zich zelden tot nooit zou aanpassen aan de tegenstander. Elke tegenstander wordt zowel door datascouts (tot 10 wedstrijden terug) als door wedstrijdscouts geanalyseerd voor elke match. Het heeft natuurlijk maar weinig zin om daar zoveel tijd en energie in te steken, om er daarna niks mee te doen. Ik denk dus wél dat aandacht wordt besteed aan de tegenstander. Op het WK in 2018 waren die aanpassingen wel nog zichtbaarder: toen koos Martinez tegen Brazilië voor een 4-3-3 in plaats van zijn gebruikelijke 3-4-2-1, waarbij rechter wingback Meunier rechtsback werd, Vertonghen linksback werd en linker wingback Chadli naar binnen/middenveld werd getrokken om de runs van Paulinho in onze linker halfspace te verdedigen. De Bruyne kwam een rijtje hoger te staan, en Fellaini kwam op het middenveld om Meunier bij te staan tegen Neymar/Coutinho. Tegen Frankrijk koos Martinez voor een 4-2-3-1 met een versterkt middenveld (Dembele, Witsel, Fellaini). De afloop kennen we. Dembele stelde toen teleur maar ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik die toen ook zou opgesteld hebben in die wedstrijd, om Vertonghen te helpen bij het afstoppen van Mbappé, toen nog op de rechterflank bij de Fransen. Ik kan me daarentegen sindsdien geen matchen meer voor de geest halen waarin we zijn gestart in een andere formatie dan een 3-4-2-1 (die dan, naargelang de sterkte van de tegenstander, in de praktijk al eens eerder een 5-2-2-1 of een 3-4-3 werd). De aanpassingen zijn nu eerder beperkt tot het proberen onze verdediging hoger op het veld te krijgen, en het zetten van een ander type op een welbepaalde positie, zoals Castagne op linker wingback tegen Nederland, of Dendoncker/Debast op de RCV.

- Eén van de problemen van deze generatie, en meteen ook één van de redenen waarom Martinez destijds voor een driemansdefensie koos, is natuurlijk het gebrek aan backs, vooral dan linksvoetigen. Destijds was Meunier praktisch de enige back die op hoog niveau speelde (PSG), met daarachter Castagne (toen nog Genk) en Foket (toen nog gent). Voor de linksback speelde Jordan Lukaku nog wel vaak bij Lazio in seizoen '17-'18, maar was ook heel vaak geblesseerd en verdedigend niet altijd even gedisciplineerd of secuur. Meer winger dan back. We beschikten toen ook wel over veel goeie CV's, met Kompany (City), Toby en Jan (Tottenham) en Vermaelen (Barcelona), met goeie voeten, wat de keuze voor 3 CV's vergemakkelijkte.

Ondertussen zien we toch dat het niet altijd even makkelijk meer is om onze driemansdefensie kwalitatief in te vullen, met het stoppen van Vermaelen en Kompany en het ouder worden van Toby en Jan. Op papier nog steeds een meer dan degelijke verdediging, ook met een aantal opkomende nieuwe namen, maar toch anders dan 4 jaar terug. Op rechtsback hebben we met Meunier, Castagne (ondertussen via Atalanta naar Leicester), Foket (Reims), en daarachter Castro-Montes, Samoise, Siquet,... wel wat meer kwaliteit en talent lopen, maar op linksback blijft het nog steeds vrij mager (kom ik straks nog op terug). Een viermansdefensie blijft dus niet evident met het spelersmateriaal dat we hebben. Nochtans is onze driemansdefensie, als we tegen ploegen spelen die ons bekampen met 1 spits, ook één van de redenen waarom we elders op het veld soms een mannetje tekort komen.

- Over onze linksback/linker wingback positie: een ander nadeel van België (en eigenlijk ook wel van Clubs 3-5-2, bij momenten), is het feit dat de assymetrie op de flanken, waarbij de ene meer verdedigend is en de andere meer aanvallend, heel duidelijk is en moeilijk kan worden omgekeerd. Op links heeft België geen linksvoetige die kan wat een goeie Meunier wél kan op rechts, en onze tegenstanders weten dat ook. Castagne is defensief gezien eigenlijk onze beste optie daar, maar staat dan tegen zijn voet.

Ik vond het op zich eigenlijk een goeie zet van Martinez om met hem te starten tegen sneltrein/bulldozer Dumfries. Alleen pakt Castagne al na 6 minuten geel, en moet die dus nog een ganse match op het scherp van de snee duels gaan uitvechten met een snellere en sterkere tegenstander, met alle risico's op tweede geel vandien. Dat Castagne bij de rust dan ook van flank wordt gewisseld (ter vervanging van een minder in de match zittende Meunier), waar hij tegen Blind (toch een ander type dan Dumfries) komt te staan, vind ik eigenlijk niet onlogisch.

Alleen is er in onze kern geen evenwaardig verdedigend alternatief om Castagnes rol op de linkerflank over te nemen. Thorgan, Trossard en Carrasco spelen allemaal geregeld in die linker wingback/linksmid-rol bij hun respectievelijke clubs, maar zijn geen echte verdedigers zoals Castagne dat wel is. Met Thorgan uit met blessure ging de keuze tussen de frêlere Trossard en de snellere en wat stevigere Carrasco, dus dan begrijp ik wel dat Martinez voor hem kiest tegen Dumfries, bij gebrek aan betere opties op dat moment. Echte alternatieven op de linker wingback/linksback zie ik eerlijk gezegd ook niet talrijk rondlopen. Castro-Montes speelt nu soms bij gent op de linkerflank, maar ook tegen z'n voet. We moeten eigenlijk al hopen dat Maxim De Cuyper (wél linksvoetig) het goeie dat hij bij Westerlo al liet zien, kan bevestigen en dat hij kan doorgroeien tot een volwaardige optie voor onze nationale ploeg. Ndenbe speelt blijkbaar ook wel in de MLS, en bij Lille zit er met Burlet ook een degelijke naar het schijnt, maar die laatsten zijn dus nog afwachten.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 27 sep 2022, 07:54 artikel uit nieuwsblad over selecties van Martinez

Afbeelding

Ik vind de tabel nog niet helemaal correct, je moet ook kijken hoe oud de nieuwelingen zijn en op welk moment ze gehaald zijn. Vanaken bijvoorbeeld was al vrij oud toen hij erbij kwam en dat was na een paar gouden schoenen en profvoetballer van het jaar-verkiezingen. Mechele is erbij gehaald als tribunezitter om blessures op te vangen, dus die telt zelfs niet helemaal mee.

Bij anderlecht heb je allemaal jonge gastjes die nog maar net in het eerste elftal opdraven.

Verder is De Ketelaere pas opgeroepen nadat hij basisspeler was bij ons én op CL-niveau meegedraaid had terwijl op dat moment zowel Verschaeren als Doku de voorkeur kregen op hem bij de Rode Duivels (2 halve basisspelers bij een kwakkelend anderlecht).
Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje een opgeklopte discussie. Ik ben het er bijvoorbeeld wel mee eens dat CDK al eerder zijn kans had moeten en kunnen krijgen bij de Duivels, maar Martinez ziet hem vooral als een speler voor in de pockets, waar de plaatsjes natuurlijk duur waren/zijn. Anderzijds begrijp ik het oproepen van een Verschaeren destijds ook wel. Die liet bij de u21 ook hele mooie dingen zien, en doet qua wendbaarheid/bal afschermen soms wat aan Eden denken. Op het moment van zijn eerste oproeping was hij ook al een half seizoen basisspeler geweest bij anderlecht en was hij het seizoen ook weer als basisspeler begonnen. En daarnaast was Eden toen geen optie bij de Duivels wegens blessure. Als jonge gast moet je soms ook op het juiste moment wat meeval hebben. Dat Verschaeren nu nog niet op een hoger niveau speelt, komt in mijn ogen ook alleen maar doordat hij is afgeremd door blessures.

Tielemans, Doku, Sambi-Lokonga spelen ondertussen wel allemaal op hoger niveau, en - als we eerlijk zijn - niet omdat Martinez die heeft opgeroepen toen ze nog bij mauve speelden, maar omdat die al jaren in allerhande scoutsboekjes stonden. Zelfs bij anderlecht zijn er echter uitzonderingen: zo'n Saelemaekers (ondertussen bij AC Milan toch vaak in de basis) werd ook pas opgeroepen na zijn transfer naar Italië.

Als we kijken naar de andere namen in dat tabelletje, zien we heel vaak linksvoetige verdedigers. Hadden wij een goede Belgische linksvoetige CV of wingback gehad met degelijke prestaties in eerste, was die ook opgeroepen geweest, gewoon omdat daar een tekort aan is. Zie Kayembe, Van der Heyden, Theate (toen nog bij Oostende). Bij anderlecht liepen er toevallig 2 rond, met Cobbaut en later Delcroix.

Een andere categorie die ik zou uitlichten zijn voetballende centrale verdedigers. Martinez is daar zot van, getuige o.a. de oproepingen van Debast en Vanheusden. Was die laatste niet constant geblesseerd, was hij wellicht al basisspeler en mocht Debast nog wachten. Had de jonge Engels nu bij ons rondgelopen, was hij wellicht ook al eens opgeroepen.

De Keepers in het lijstje hecht ik persoonlijk minder belang aan, omdat dat toch gaat om 3e-4e keepers, vaak dan nog als één van de eerste 3 keepers uitvalt.

Kortom: een deel van de oproepingen kwam snel door het intrinsieke talent van de spelers in kwestie, vaak in combinatie met het uitvallen van een vaste naam in de selectie, waardoor (tijdelijk) een plaatsje vrij kwam. Zo'n Doku voegt ook gewoon iets toe dat onze kern nu niet meer heeft. Een ander deel van de oproepingen vloeit voort uit leemtes in de huidige Duivels-kern; voor spelers die die leemte kunnen invullen (sowieso zijn linksvoetigen al zeldzamere profielen) ligt de lat om opgeroepen te worden en ook effectief te debuteren lager, los van de vraag bij welke ploeg die spelers spelen. Met uitzondering van De Cuyper (met wat geluk) zie ik bij ons ook niet meteen jongens opstaan die kunnen bijdragen aan het invullen van die leemtes, en zie ik ook niet meteen jongens uit het verleden die dat hadden gekund. Onze LCV's he(et)ten Denswil, Deli, Nsoki of Sylla, en geen van allen kwamen of komen ze in aanmerking voor de Duivels.
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 27 sep 2022, 11:20 Paar kanttekeningen toch:
Sanders schreef: 27 sep 2022, 06:59 De voorbeelden dat andere coaches hun werk doen zijn hiervan toch legio. Hoeveel landen lokken ons niet uit ons kot om snel te counteren? (ons gebrek aan snelheid uitspelen). Hoeveel landen doen korte (man)dekking op Hazard en De Bruyne om ons het spelen te beletten? Wij neutraliseren heel weinig het gevaar van de tegenstander. Hoeveel landen zetten hun defensieve lijn niet lager om te voorkomen dat Lukaku kan uitbreken met gezicht naar doel en dat De Bruyne die bal in de rug van de verdediging kan spelen?
Een match die mij hierover altijd bijblijft is België-Italië op EK2016. Bonucci, één van de weinige verdedigers met het overzicht en de passtechniek (zowel kort als lang, in de lucht als over de grond) werd door ons in die match constant aan de bal gelaten. Resultaat: die jongen strooide met heerlijke passes die telkens gevaar opleverden voor Italië. Toenmalige bondscoach Wilmots liet hem 90 minuten lang doen :facewall: Haal die lange bal eruit en Italië was toen lam gelegd.

Afgelopen match ook weer tegen Nederland: Dumfries is een speler die desnoods 2 matchen na elkaar zijn flank kan blijven op en af gaan, verdedigend en aanvallend meer dan degelijk en nog snel is ook. Martinez brengt dan Carrasco tegenover hem. Carrasco die al verdedigend minder gedisciplineerd is, en die niet kan geholpen worden door Vertonghen omdat die laatste zelf gedekt stond door het tweespitsensysteem van Van Gaal. Klaassen mocht continu infiltreren vanuit de Nederlandse driehoek op hun middenveld, niemand pikte hem op.
Martinez wacht telkens te lang, of doet helemaal niets, om daar bij te stellen.
Dat zijn allemaal kleine dingen, waar je zelfs eigenlijk niet hoeft op te trainen, maar die wel een match in een bepalende richting kunnen duwen.

En toch kan het anders. Een schrijnend voorbeeld hierover wordt verteld door Kompany in die Sporza documentaire na het WK2018.
Kompany overslaapt zich voor de bespreking van de stilstaande fases tegen Brazilië.
Nadien neemt hij die door met de assistent en moet Kompany daar als speler opmerken aan de technische staf dat Brazilië verdedigt zoals Man City dat doet. Kompany toont aan dat de zwakte daarvan ligt aan de eerste paal en vraagt dat Chadli de corners trapt in de zone net voor de eerste paal. Gevolg: Kompany (of is het nu Fernandinho) scoort hierop. Kleine details, groot verschil.

Je moet binnen uw spelfilosofie aanpassingen durven maken om sterktes van tegenstanders te vermijden en zwaktes uit te spelen.
- Match tegen Italië op EK 2016 was Wilmots nog bondscoach geloof ik. Verder kan ik jouw punt over die match (het vrijlaten van Bonucci) wel volgen

- Het voorbeeld van de corner tegen Brazilië op het WK 2018 waaruit die goal valt, is opnieuw een stilstaande fase. Dat is inderdaad een domein waarop nog steeds progressie kan worden geboekt, en waarop blijkbaar te lang te weinig werd gefocust. Met Anthony Barry werd de set pieces-coach van Ierland en Chelsea aangetrokken om die leemte op te vullen binnen onze technische staff, maar ik zie nog steeds progressiemarge

- met jouw laatste zin (binnen spelfilosofie aanpassingen durven maken in functie van sterktes en zwaktes tegenstander) ben ik het in theorie helemaal eens. Alleen is de vraag waar je in de praktijk de lijn trekt/kan trekken. Guardiola paste zich de voorbije seizoenen, binnen zijn spelfilosofie, geregeld sterk aan aan de tegenstander, en waren dát dan net de wedstrijden waarin City eruit gaat. Ook MPH bijvoorbeeld, in zijn periode bij ons, kon daar wel iets van. Dat evenwicht vinden, zeker met een landenteam dat minder automatismes heeft dan een clubteam, is denk ik niet altijd evident. Het is geen toeval dat Italië bijvoorbeeld het volledige EK 2020 in hetzelfde systeem bleef spelen (energieke 4-3-3 met punt naar achter), Frankrijk op de eerste match na het volledige WK 2018 een 4-2-3-1 speelt (beide teams trouwens met sterke focus op stilstaande fases), Portugal het volledige EK 2016 in een 4-1-3-2 aantreedt...

- het klopt niet helemaal dat Martinez zich zelden tot nooit zou aanpassen aan de tegenstander. Elke tegenstander wordt zowel door datascouts (tot 10 wedstrijden terug) als door wedstrijdscouts geanalyseerd voor elke match. Het heeft natuurlijk maar weinig zin om daar zoveel tijd en energie in te steken, om er daarna niks mee te doen. Ik denk dus wél dat aandacht wordt besteed aan de tegenstander. Op het WK in 2018 waren die aanpassingen wel nog zichtbaarder: toen koos Martinez tegen Brazilië voor een 4-3-3 in plaats van zijn gebruikelijke 3-4-2-1, waarbij rechter wingback Meunier rechtsback werd, Vertonghen linksback werd en linker wingback Chadli naar binnen/middenveld werd getrokken om de runs van Paulinho in onze linker halfspace te verdedigen. De Bruyne kwam een rijtje hoger te staan, en Fellaini kwam op het middenveld om Meunier bij te staan tegen Neymar/Coutinho. Tegen Frankrijk koos Martinez voor een 4-2-3-1 met een versterkt middenveld (Dembele, Witsel, Fellaini). De afloop kennen we. Dembele stelde toen teleur maar ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik die toen ook zou opgesteld hebben in die wedstrijd, om Vertonghen te helpen bij het afstoppen van Mbappé, toen nog op de rechterflank bij de Fransen. Ik kan me daarentegen sindsdien geen matchen meer voor de geest halen waarin we zijn gestart in een andere formatie dan een 3-4-2-1 (die dan, naargelang de sterkte van de tegenstander, in de praktijk al eens eerder een 5-2-2-1 of een 3-4-3 werd). De aanpassingen zijn nu eerder beperkt tot het proberen onze verdediging hoger op het veld te krijgen, en het zetten van een ander type op een welbepaalde positie, zoals Castagne op linker wingback tegen Nederland, of Dendoncker/Debast op de RCV.

- Eén van de problemen van deze generatie, en meteen ook één van de redenen waarom Martinez destijds voor een driemansdefensie koos, is natuurlijk het gebrek aan backs, vooral dan linksvoetigen. Destijds was Meunier praktisch de enige back die op hoog niveau speelde (PSG), met daarachter Castagne (toen nog Genk) en Foket (toen nog gent). Voor de linksback speelde Jordan Lukaku nog wel vaak bij Lazio in seizoen '17-'18, maar was ook heel vaak geblesseerd en verdedigend niet altijd even gedisciplineerd of secuur. Meer winger dan back. We beschikten toen ook wel over veel goeie CV's, met Kompany (City), Toby en Jan (Tottenham) en Vermaelen (Barcelona), met goeie voeten, wat de keuze voor 3 CV's vergemakkelijkte.

Ondertussen zien we toch dat het niet altijd even makkelijk meer is om onze driemansdefensie kwalitatief in te vullen, met het stoppen van Vermaelen en Kompany en het ouder worden van Toby en Jan. Op papier nog steeds een meer dan degelijke verdediging, ook met een aantal opkomende nieuwe namen, maar toch anders dan 4 jaar terug. Op rechtsback hebben we met Meunier, Castagne (ondertussen via Atalanta naar Leicester), Foket (Reims), en daarachter Castro-Montes, Samoise, Siquet,... wel wat meer kwaliteit en talent lopen, maar op linksback blijft het nog steeds vrij mager (kom ik straks nog op terug). Een viermansdefensie blijft dus niet evident met het spelersmateriaal dat we hebben. Nochtans is onze driemansdefensie, als we tegen ploegen spelen die ons bekampen met 1 spits, ook één van de redenen waarom we elders op het veld soms een mannetje tekort komen.

- Over onze linksback/linker wingback positie: een ander nadeel van België (en eigenlijk ook wel van Clubs 3-5-2, bij momenten), is het feit dat de assymetrie op de flanken, waarbij de ene meer verdedigend is en de andere meer aanvallend, heel duidelijk is en moeilijk kan worden omgekeerd. Op links heeft België geen linksvoetige die kan wat een goeie Meunier wél kan op rechts, en onze tegenstanders weten dat ook. Castagne is defensief gezien eigenlijk onze beste optie daar, maar staat dan tegen zijn voet.

Ik vond het op zich eigenlijk een goeie zet van Martinez om met hem te starten tegen sneltrein/bulldozer Dumfries. Alleen pakt Castagne al na 6 minuten geel, en moet die dus nog een ganse match op het scherp van de snee duels gaan uitvechten met een snellere en sterkere tegenstander, met alle risico's op tweede geel vandien. Dat Castagne bij de rust dan ook van flank wordt gewisseld (ter vervanging van een minder in de match zittende Meunier), waar hij tegen Blind (toch een ander type dan Dumfries) komt te staan, vind ik eigenlijk niet onlogisch.

Alleen is er in onze kern geen evenwaardig verdedigend alternatief om Castagnes rol op de linkerflank over te nemen. Thorgan, Trossard en Carrasco spelen allemaal geregeld in die linker wingback/linksmid-rol bij hun respectievelijke clubs, maar zijn geen echte verdedigers zoals Castagne dat wel is. Met Thorgan uit met blessure ging de keuze tussen de frêlere Trossard en de snellere en wat stevigere Carrasco, dus dan begrijp ik wel dat Martinez voor hem kiest tegen Dumfries, bij gebrek aan betere opties op dat moment. Echte alternatieven op de linker wingback/linksback zie ik eerlijk gezegd ook niet talrijk rondlopen. Castro-Montes speelt nu soms bij gent op de linkerflank, maar ook tegen z'n voet. We moeten eigenlijk al hopen dat Maxim De Cuyper (wél linksvoetig) het goeie dat hij bij Westerlo al liet zien, kan bevestigen en dat hij kan doorgroeien tot een volwaardige optie voor onze nationale ploeg. Ndenbe speelt blijkbaar ook wel in de MLS, en bij Lille zit er met Burlet ook een degelijke naar het schijnt, maar die laatsten zijn dus nog afwachten.
- In 2016 was het inderdaad Wilmots, mijn aanpassing is er blijkbaar niet doorgekomen.

- Correct, op stilstaande fases is nog enorm veel progressie mogelijk. Zeker als je iemand hebt als De Bruyne voor ze te geven.

- Het is inderdaad een dunne lijn in het aanpassen binnen je spelfilosofie.
Hoe ik het zie, is als volgt: Je blijft binnen jezelfde opstelling, maar kan naargelang de tegenstander een andere invulling geven aan een positie.
Denk aan Messi als valse 9 ipv een echte diepe 9 (was voorheen een flankspeler). Denk aan Pirlo die destijds door Ancelotti van de 10 naar de 6 werd gehaald met een pitbull/loopwonder naast hem. Denk aan Mourinho die Fellaini in de EL-finale tegen Ajax op de 10-positie zette om lange ballen te pompen en te duelleren tegen de frêle Nederlanders. Denk aan Mandzukic die bij Juventus destijds linksbuiten stond, zodat hij daar luchtduels kon winnen tegen de kleinere backs ipv tegen de grotere centrale verdedigers. Denk aan Cancelo die bij City als rechtsvoetige op linksachter naar binnen snijdt, om zo aanvallende middenvelders hoger op het veld te krijgen en toch verdedigend nog een blok te hebben.
De structuur, het geraamte, de kapstok, de opstelling blijft hetzelfde; de invulling verandert lichtjes om een zwakte van de tegenstander uit te buiten. Guardiola durft inderdaad te ver gaan in zijn aanpassingen, maar daar faalt het ook soms omdat hij dan ineens minder verdedigers ofzoiets opstelt. Iets waar iedereen de wenkbrauwen bij fronst.
Sommige van deze aanpassingen kunnen volgens mij perfect binnen een nationale ploeg, zelfs met de beperkte trainingsuren die ze maar hebben. (Denk aan Lukaku tegen Brazilië toen hij wat meer rechts ging spelen om de ruimte in de rug van Marcelo te benutten)

- De aanpassingen die je aanhaalt zijn er inderdaad geweest, zij het met wisselend succes zoals je zelf schreef.
(En ook ik had niet verwacht dat Dembélé daar zo zwaar door het ijs zou zakken). Maar voor elke match waar hij het wel gedaan heeft, is er wel een match te vinden waar hij niet aanpast.

-Verdediging/wingbacks. Het klopt dat in 2016 bij wijze van spreken iedereen het doodnormaal vond dat we met 3 centrale verdedigers gingen spelen en met wingbacks wegens een gebrek aan flankverdedigers. Tijden veranderen, ondertussen zijn we 6 jaar verder en zijn een aantal spelers gestopt/verouderd zoals je zelf aangaf. Daarom moeten we inderdaad naar een manier zoeken om Vertonghen en Alderweireld zo goed mogelijk te ondersteunen. In een viermansdefensie kan dit, maar dan moeten we ons blok lager op het veld zetten en de ruimte in de rug kleiner maken, maar dan spelen Meunier en Castagne echt rechts- en linksback. Ofwel houden we de driemansdefensie, maar hebben we echt wel nood aan een sneller en wendbaarder profiel, liefst als middenste van de drie zodat deze complete dekking kan geven. Meunier kan op rechts blijven, en Castagne op links. Castagne doet dat meer dan behoorlijk tegen zijn voet. Hoeft ook geen probleem te zijn. Back-up (zowel verdedigend als aanvallend) op die wingback is er voorlopig genoeg (daarom kwalitatief niet allemaal hetzelfde).
Ik zou het geen schande vinden om, met de snelle spelers die we hebben (Lukaku, Doku, Carrasco, Meunier, en zelfs De Bruyne en De Ketelaere), wat meer op de omschakeling te spelen. Op die manier kan je wat dieper inzakken, ruimte in de rug beperkten. Lok de tegenstander uit hun kot.

Martinez is op zich geen slechte coach, maar ik krijg vaak het gevoel dat het beter kan dan wat we te zien krijgen. Ook houdt hij soms te lang vast aan spelers die hem diensten hebben bewezen. Het doel van een nationale ploeg is niet om uw spelers matchritme te laten opdoen. Nationale ploeg moet een beloning zijn.
Let op, dit wil niet zeggen dat hij moet selecteren naar de waan van de dag (remember Bakali destijds, of hoe sommigen nu al Duranville zouden pushen).
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

René Vandereycken suggereert in Het Nieuwsblad Theate als optie op de linker wingback, en zou Origi meenemen naar het WK
HeervanBiesen
A-kern
Berichten: 617
Lid geworden op: 26 jun 2017, 16:56

Re: De Rode Duivels

Bericht door HeervanBiesen »

Ik weet niet of het mag, zo niet mag mijn post verwijderd worden.

Maar wil hier even een oproep doen om berichtje te sturen naar Thomas Meunier zijn insta om hem een spoedig herstel te wensen.

Denk dat hij de steun wek kan gebruiken, naar aanloop v het wk met zijn jukbeenblessure.
HeervanBiesen
A-kern
Berichten: 617
Lid geworden op: 26 jun 2017, 16:56

Re: De Rode Duivels

Bericht door HeervanBiesen »

Wanneer is er eigelijk een voorselectie bekend?
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

HeervanBiesen schreef: 29 okt 2022, 13:07 Wanneer is er eigelijk een voorselectie bekend?
We hebben vorige week al een zeer ruime preselectie van 55 namen moeten doorgeven aan de FIFA. Die lijst is niet publiek, maar er zijn wel wat namen gelekt van jongens die nog nooit zijn opgeroepen, zoals Lavia, Stroeykens, Duranville, Heynen, Mike Trésor of Maxim De Cuyper. Op 10 november volgt dan normaal gezien de definitieve lijst van 26 namen, waar wellicht niet al te veel verrassingen gaan bij zitten.
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

Het interview met Martinez waarin hij die preselectie een beetje uitlegt was alweer tenenkrullend.
Hij legt uit dat sommigen altijd zeker zijn van hun selectie op basis van hun verdiensten voor de Rode Duivels in vorige matchen en tornooien. Anders moet je meteen ook Ceulemans oproepen dan...
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Herval van Lukaku is toch ferme domper... hopelijk valt het mee! Batshuayi en Openda scoren ook wel vlot momenteel (beiden hattrick vorig weekend geloof ik), maar wegen toch minder op een verdediging dan Lukaku... Origi zou, met zijn completer profiel, een optie kunnen zijn, maar is ook vrij blessuregevoelig en zou dan ook meteen een bepaalde constante in zijn spel moeten krijgen... Anderzijds is hij wel een speler die een podium zoals een WK nodig heeft om het beste uit zichzelf naar boven te kunnen halen...

Fingers crossed!
Yago
Belofte
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:29

Re: De Rode Duivels

Bericht door Yago »

Als Martinez ogen in zijn kop had, zet die gewoon Openda tot Lukaku weer helemaal fit is.
HeervanBiesen
A-kern
Berichten: 617
Lid geworden op: 26 jun 2017, 16:56

Re: De Rode Duivels

Bericht door HeervanBiesen »

Yago schreef: 31 okt 2022, 18:05 Als Martinez ogen in zijn kop had, zet die gewoon Openda tot Lukaku weer helemaal fit is.
Vrees dat de doorsnee supporter momenteel een nuchtere neutrale kijk heeft op de spelers, maar niet de huidige selectieheer..

Merk dat het kriebelt om wk matchen te volgen, maar dit wk heb ik een gevoel dat ik nog nooit gehad heb.. Dat is dat we aan een tornooi gaan beginnen met een coach die al lang buiten moest liggen en een tactische zeef is.
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: De Rode Duivels

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Ik vrees ervoor dat onze duivels na de eerste ronde huiswaarts mogen keren
Verliezen van Kroatië en Marokko, en een puntje tegen Canada
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

vanGentmaarvoorClub schreef: 02 nov 2022, 11:12 Ik vrees ervoor dat onze duivels na de eerste ronde huiswaarts mogen keren
Verliezen van Kroatië en Marokko, en een puntje tegen Canada
Hoop dat je vrees niet bewaarheid wordt. Maar inderdaad niet te onderschatten poule...
HeervanBiesen
A-kern
Berichten: 617
Lid geworden op: 26 jun 2017, 16:56

Re: De Rode Duivels

Bericht door HeervanBiesen »

Stand van zaken is dat Lukaku bij Lieven Maeschalk wordt klaargestoomd fit te geraken..

Vertonghen heeft een blessure opgelopen

Castro-Montes zou op de lijst van 55 staan en is net terug fit

Meunier geraakt wellicht net wel/niet fit
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5309
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: De Rode Duivels

Bericht door Tiki Taka »

Boyata is toch geen Rode Duivel niveau ?
Plaats reactie