Als je als laatste verdediger de aanvaller onderuit haalt, krijg je rood en enkele speeldagen schorsing afhankelijk van de manier waarop je de aanvaller stopt.t4nd schreef: ↑19 sep 2023, 09:48 Ik vind het dubbel.
Enerzijds is het een 'lichte' overtreding en aangezien hij direct rood kreeg was zijn ploeg benadeeld want ze moesten een hele tijd met 10 spelen. Ze kregen ook een penalty tegen, maar dat is geen 'straf' aangezien hij een 100% zeker doelpunt heeft tegengehouden. De penalty is eerder een nadeel voor de andere ploeg, denk maar aan Uruguay tegen Ghana & de rode kaart voor Suarez.
Anderzijds vind ik dat 'enkel de wedstrijd zelf' onvoldoende is als straf. Stel dat je in de 92ste minuut hands maakt en een zeker doelpunt stopt, is 'enkel deze match geschorst' dan ook voldoende? Hierbij kan ik opnieuw verwijzen naar Suarez .
Dus... Wat mij betreft is 'een zeker doelpunt stoppen' zeker 1 match extra schorsing, kwestie van gewoon 1 lijn erin te krijgen en iedereen minstens 1 match te schorsen. Je benadeelt je eigen team deels, maar dat is je eigen keuze. Daarnaast benadeel je ook het andere team want in plaats van een zeker doelpunt hebben ze plots maar een kans op een doelpunt, en iedereen weet dat een penalty ook gemist kan worden.
Ow, en ik vind dat de beroepsprocedure ook te makkelijk is. Ploegen gaan continu tegen alles in beroep. Van mij mogen er extra sancties zijn tegen die beroepsprocedures in de vorm van een extra geldstraf voor teams die onnodig in beroep gaan. Ik weet niet wat het reglement exact zegt in het geval van Debast, maar het lijkt me een vrij duidelijk geval: opzettelijk hands in de 16 waardoor een goal gestopt werd. Op basis van de indicatieve tabel is er een sanctie en daar moet een ploeg zich maar bij neerleggen.
De redenering daar is dat je een zekere kans ontneemt.
Met handspel een zeker doelpunt verhinderen is evenzeer een doelrijpe kans ontnemen. Handspel zou hier dus niet lichter mogen zijn dan een aanvaller onderuit trekken/schoffelen.
En ja, dit kan ook misschien ooit tegen ons werken als iemand van ons dat doet. Maar met je hand een bal uit doel slaan, is nu ook niet echt fair play.
En fair play zou nog altijd de geest van het spel moeten zijn.
PS: volledig losstaand van dit geval: in België straffen we niet altijd zwaar genoeg voor een rode kaart. Gisteren avond keek ik naar Nottingham-Burnley. Lyle Foster (ex-Westerlo) gaf een relatief lichte elleboog in de borst van zijn verdediger om zich los te maken in duel (zonder bal). VAR komt tussen voor "violent conduct". In Engeland weet je dan dat je direct minstens 3 speeldagen op kant zit. Van Dijk werd onlangs ook extra gestraft bovenop zijn schorsing van zijn rode kaart omwille van zijn uitlatingen aan de scheidsrechter. Door zwaarder te straffen kan je proberen om dergelijke zaken uit het spel te krijgen.