De Rode Duivels

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
Sanders
Supersub
Berichten: 1251
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 30 mei 2024, 11:18 Ballonnetje:

- Tedesco selecteerde maar 25 namen in plaats van de 26 die hij kon meenemen.
- De selectie werd dinsdag al bekendgemaakt, maar moet pas definitief worden ingediend op 7 juni (volgens Sporza). Tedesco zou ook nog 2 reserves aanduiden, logischerwijze (lijkt me) uit de ruime voorselectie van 40 namen die eerder verscheen.
- Courtois zat in de voorselectie (ook al liet hij zelf ergens uitschijnen van niet).
- Courtois is fit en speelt dit weekend wellicht de CL-finale.
- Van de 23-26 spelers die een bondscoach voor het EK mag selecteren volgens de recent gewijzigde UEFA-reglementen, moeten er 3 doelman zijn. De regels lijken niet te beletten dat een vierde doelman wordt opgeroepen.

Kortom: ik denk dat die 26e "effectieve" plaats wordt vrijgehouden voor Thibaut, en dat de bond (Vercauteren?) achter de schermen nog een allerlaatste poging gaat doen om Thibaut alsnog mee te krijgen.

Ik kan me vergissen natuurlijk, maar zoals ik het zie, laat de manier waarop dit wordt opgezet ook toe om Courtois' ego te strelen: "als jij niet meegaat, nemen we geen 26e speler mee. It's you, or no one".

Stel dat hij toch plooit (wat niet evident zal zijn), dan kunnen ze ook communiceren naar het publiek toe "we zouden er aanvankelijk maar 25 meenemen, maar ondertussen werd alles uitgepraat tussen alle betrokkenen, en voor een wereldtopper als Thibaut maken we natuurlijk graag een uitzondering".
Het kan zijn dat ze het nog een laatste keer proberen om de brokken te lijmen.
Al hoeft dat niet per se een indicator te zijn dat die 26e plek ook effectief ingevuld wordt. Er is een land (Spanje?) dat zelfs de selectie bij 23 spelers houdt.

Ander ballonnetje:
Witsel wordt er nu bijgenomen, naar alle waarschijnlijkheid als centrale verdediger.
Tedesco houdt van een dynamisch elftal.
Witsel, geen enkele keer geselecteerd in de kwalificatie, ga je er nu niet bijnemen om hem op de bank te zetten. Dat zou getuigen van weinig respect en had je hem beter kunnen thuislaten. Ruzie gegarandeerd dan.
Ik zie Tedesco ook niet plots wisselen naar een driemansdefensie.
Stel dat Witsel dus een zekerheid is als centrale verdediger, wie valt er dan uit?
Faes, waar sommigen vaak kritiek op hebben? Maar die dekt, net als Theate, wel door op de man en heeft nog wat snelheid. Dan krijg je een duo Vertonghen-Witsel. Beide dekken als verdediger niet door waardoor je opnieuw een gat krijgt tussen verdediging en middenveld en ze zijn alletwee niet meer de meest wendbare. Dan kan je zo de kritiek van het afgelopen WK recycleren.
Of haal je er Vertonghen uit? Ik vermoed dat die dan ook op zijn zachtst gezegd "not amused" zal zijn. Dan krijg je een duo Witsel-Faes of heel onwaarschijnlijk Witsel-Debast.

Tedesco zal hier wel uitvoerig over nagedacht hebben en dit goed hebben doorsproken met Witsel toen hij naar Madrid is geweest.

Er gaat alleszins iemand teleurgesteld zijn in Duitsland die gedacht had te starten.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3581
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 30 mei 2024, 12:33
IsO schreef: 30 mei 2024, 11:18 Ballonnetje:

- Tedesco selecteerde maar 25 namen in plaats van de 26 die hij kon meenemen.
- De selectie werd dinsdag al bekendgemaakt, maar moet pas definitief worden ingediend op 7 juni (volgens Sporza). Tedesco zou ook nog 2 reserves aanduiden, logischerwijze (lijkt me) uit de ruime voorselectie van 40 namen die eerder verscheen.
- Courtois zat in de voorselectie (ook al liet hij zelf ergens uitschijnen van niet).
- Courtois is fit en speelt dit weekend wellicht de CL-finale.
- Van de 23-26 spelers die een bondscoach voor het EK mag selecteren volgens de recent gewijzigde UEFA-reglementen, moeten er 3 doelman zijn. De regels lijken niet te beletten dat een vierde doelman wordt opgeroepen.

Kortom: ik denk dat die 26e "effectieve" plaats wordt vrijgehouden voor Thibaut, en dat de bond (Vercauteren?) achter de schermen nog een allerlaatste poging gaat doen om Thibaut alsnog mee te krijgen.

Ik kan me vergissen natuurlijk, maar zoals ik het zie, laat de manier waarop dit wordt opgezet ook toe om Courtois' ego te strelen: "als jij niet meegaat, nemen we geen 26e speler mee. It's you, or no one".

Stel dat hij toch plooit (wat niet evident zal zijn), dan kunnen ze ook communiceren naar het publiek toe "we zouden er aanvankelijk maar 25 meenemen, maar ondertussen werd alles uitgepraat tussen alle betrokkenen, en voor een wereldtopper als Thibaut maken we natuurlijk graag een uitzondering".
Het kan zijn dat ze het nog een laatste keer proberen om de brokken te lijmen.
Al hoeft dat niet per se een indicator te zijn dat die 26e plek ook effectief ingevuld wordt. Er is een land (Spanje?) dat zelfs de selectie bij 23 spelers houdt.

Ander ballonnetje:
Witsel wordt er nu bijgenomen, naar alle waarschijnlijkheid als centrale verdediger.
Tedesco houdt van een dynamisch elftal.
Witsel, geen enkele keer geselecteerd in de kwalificatie, ga je er nu niet bijnemen om hem op de bank te zetten. Dat zou getuigen van weinig respect en had je hem beter kunnen thuislaten. Ruzie gegarandeerd dan.
Ik zie Tedesco ook niet plots wisselen naar een driemansdefensie.
Stel dat Witsel dus een zekerheid is als centrale verdediger, wie valt er dan uit?
Faes, waar sommigen vaak kritiek op hebben? Maar die dekt, net als Theate, wel door op de man en heeft nog wat snelheid. Dan krijg je een duo Vertonghen-Witsel. Beide dekken als verdediger niet door waardoor je opnieuw een gat krijgt tussen verdediging en middenveld en ze zijn alletwee niet meer de meest wendbare. Dan kan je zo de kritiek van het afgelopen WK recycleren.
Of haal je er Vertonghen uit? Ik vermoed dat die dan ook op zijn zachtst gezegd "not amused" zal zijn. Dan krijg je een duo Witsel-Faes of heel onwaarschijnlijk Witsel-Debast.

Tedesco zal hier wel uitvoerig over nagedacht hebben en dit goed hebben doorsproken met Witsel toen hij naar Madrid is geweest.

Er gaat alleszins iemand teleurgesteld zijn in Duitsland die gedacht had te starten.
Ik ben nog niet zo zeker dat we geen driemansdefensie gaan zien in Duitsland. René Vandereycken suggereerde dat al als oplossing voor de defensieve problemen die we hadden tegen Engeland bijvoorbeeld. Daarnaast zou dat een Maxim bijvoorbeeld iets meer aanvallende vrijheid kunnen geven. Onze kern heeft onder Martinez praktisch altijd in een driemansdefensie gespeeld, en de centrale verdedigers die er toen nog niet (vaak) bij waren, zoals Theate, Debast of Faes, speelden bij hun respectievelijke clubs af en toe al in een driemansdefensie. Witsel zelfs praktisch altijd bij Atletico (die ene match dit seizoen waarin ze een 4-4-2 speelden begon hij op de bank), waar hij soms ook wel als een soort van libero speelt.

Ook Tedesco zelf gebruikte in zijn carrière al verschillende opstellingen met 3- of (zeldzamer) 5-mansdefensie. Misschien nog niet bij de Duivels, maar wel al bij eerdere ploegen die hij coachte, zowel bij Schalke, Spartak Moskou als Leipzig.

Maar er zijn nog andere mogelijkheden waarbij hij minstens op papier niet noodzakelijk hoeft af te stappen van een viermansdefensie. Guardiola bijvoorbeeld (maar ook Arteta bij Arsenal) gebruikt geregeld 4 centrale verdedigers, waarbij verschillende animaties mogelijk worden. Stones die alterneert tussen middenveld en rechtsback, Akanji die in balbezit als middenvelder gaat spelen naast Rodri of zelfs nog een rijtje hoger, met een driemansrestdefensie, Rodri die inzakt om Walker diep te laten gaan, enzovoort.

Met Theate hebben we, indien hij fit raakt, alvast een centrale verdediger op linksback. Is het toeval dat Tedesco experimenteerde met Debast op rechtsback, en Onana op een gegeven moment centrale verdediger liet spelen?
Sanders
Supersub
Berichten: 1251
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 30 mei 2024, 15:30
Sanders schreef: 30 mei 2024, 12:33
IsO schreef: 30 mei 2024, 11:18 Ballonnetje:

- Tedesco selecteerde maar 25 namen in plaats van de 26 die hij kon meenemen.
- De selectie werd dinsdag al bekendgemaakt, maar moet pas definitief worden ingediend op 7 juni (volgens Sporza). Tedesco zou ook nog 2 reserves aanduiden, logischerwijze (lijkt me) uit de ruime voorselectie van 40 namen die eerder verscheen.
- Courtois zat in de voorselectie (ook al liet hij zelf ergens uitschijnen van niet).
- Courtois is fit en speelt dit weekend wellicht de CL-finale.
- Van de 23-26 spelers die een bondscoach voor het EK mag selecteren volgens de recent gewijzigde UEFA-reglementen, moeten er 3 doelman zijn. De regels lijken niet te beletten dat een vierde doelman wordt opgeroepen.

Kortom: ik denk dat die 26e "effectieve" plaats wordt vrijgehouden voor Thibaut, en dat de bond (Vercauteren?) achter de schermen nog een allerlaatste poging gaat doen om Thibaut alsnog mee te krijgen.

Ik kan me vergissen natuurlijk, maar zoals ik het zie, laat de manier waarop dit wordt opgezet ook toe om Courtois' ego te strelen: "als jij niet meegaat, nemen we geen 26e speler mee. It's you, or no one".

Stel dat hij toch plooit (wat niet evident zal zijn), dan kunnen ze ook communiceren naar het publiek toe "we zouden er aanvankelijk maar 25 meenemen, maar ondertussen werd alles uitgepraat tussen alle betrokkenen, en voor een wereldtopper als Thibaut maken we natuurlijk graag een uitzondering".
Het kan zijn dat ze het nog een laatste keer proberen om de brokken te lijmen.
Al hoeft dat niet per se een indicator te zijn dat die 26e plek ook effectief ingevuld wordt. Er is een land (Spanje?) dat zelfs de selectie bij 23 spelers houdt.

Ander ballonnetje:
Witsel wordt er nu bijgenomen, naar alle waarschijnlijkheid als centrale verdediger.
Tedesco houdt van een dynamisch elftal.
Witsel, geen enkele keer geselecteerd in de kwalificatie, ga je er nu niet bijnemen om hem op de bank te zetten. Dat zou getuigen van weinig respect en had je hem beter kunnen thuislaten. Ruzie gegarandeerd dan.
Ik zie Tedesco ook niet plots wisselen naar een driemansdefensie.
Stel dat Witsel dus een zekerheid is als centrale verdediger, wie valt er dan uit?
Faes, waar sommigen vaak kritiek op hebben? Maar die dekt, net als Theate, wel door op de man en heeft nog wat snelheid. Dan krijg je een duo Vertonghen-Witsel. Beide dekken als verdediger niet door waardoor je opnieuw een gat krijgt tussen verdediging en middenveld en ze zijn alletwee niet meer de meest wendbare. Dan kan je zo de kritiek van het afgelopen WK recycleren.
Of haal je er Vertonghen uit? Ik vermoed dat die dan ook op zijn zachtst gezegd "not amused" zal zijn. Dan krijg je een duo Witsel-Faes of heel onwaarschijnlijk Witsel-Debast.

Tedesco zal hier wel uitvoerig over nagedacht hebben en dit goed hebben doorsproken met Witsel toen hij naar Madrid is geweest.

Er gaat alleszins iemand teleurgesteld zijn in Duitsland die gedacht had te starten.
Ik ben nog niet zo zeker dat we geen driemansdefensie gaan zien in Duitsland. René Vandereycken suggereerde dat al als oplossing voor de defensieve problemen die we hadden tegen Engeland bijvoorbeeld. Daarnaast zou dat een Maxim bijvoorbeeld iets meer aanvallende vrijheid kunnen geven. Onze kern heeft onder Martinez praktisch altijd in een driemansdefensie gespeeld, en de centrale verdedigers die er toen nog niet (vaak) bij waren, zoals Theate, Debast of Faes, speelden bij hun respectievelijke clubs af en toe al in een driemansdefensie. Witsel zelfs praktisch altijd bij Atletico (die ene match dit seizoen waarin ze een 4-4-2 speelden begon hij op de bank), waar hij soms ook wel als een soort van libero speelt.

Ook Tedesco zelf gebruikte in zijn carrière al verschillende opstellingen met 3- of (zeldzamer) 5-mansdefensie. Misschien nog niet bij de Duivels, maar wel al bij eerdere ploegen die hij coachte, zowel bij Schalke, Spartak Moskou als Leipzig.

Maar er zijn nog andere mogelijkheden waarbij hij minstens op papier niet noodzakelijk hoeft af te stappen van een viermansdefensie. Guardiola bijvoorbeeld (maar ook Arteta bij Arsenal) gebruikt geregeld 4 centrale verdedigers, waarbij verschillende animaties mogelijk worden. Stones die alterneert tussen middenveld en rechtsback, Akanji die in balbezit als middenvelder gaat spelen naast Rodri of zelfs nog een rijtje hoger, met een driemansrestdefensie, Rodri die inzakt om Walker diep te laten gaan, enzovoort.

Met Theate hebben we, indien hij fit raakt, alvast een centrale verdediger op linksback. Is het toeval dat Tedesco experimenteerde met Debast op rechtsback, en Onana op een gegeven moment centrale verdediger liet spelen?

Die variaties in veldbezetting a la Guardiola en Arteta zijn theoretisch mogelijk, maar vereisen tactisch heel wat trainingswerk. Iets wat je niet hebt bij een nationaal elftal.

Vandereycken is voor mij geen referentie qua tactiek :mrgreen:
Die speelde ooit thuis tegen Kazachtstan (toen nr 140 op de ranglijst) met 6 (!!!!!) verdedigers in zijn opstelling en verloor
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3581
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 30 mei 2024, 16:22
IsO schreef: 30 mei 2024, 15:30
Sanders schreef: 30 mei 2024, 12:33
IsO schreef: 30 mei 2024, 11:18 Ballonnetje:

- Tedesco selecteerde maar 25 namen in plaats van de 26 die hij kon meenemen.
- De selectie werd dinsdag al bekendgemaakt, maar moet pas definitief worden ingediend op 7 juni (volgens Sporza). Tedesco zou ook nog 2 reserves aanduiden, logischerwijze (lijkt me) uit de ruime voorselectie van 40 namen die eerder verscheen.
- Courtois zat in de voorselectie (ook al liet hij zelf ergens uitschijnen van niet).
- Courtois is fit en speelt dit weekend wellicht de CL-finale.
- Van de 23-26 spelers die een bondscoach voor het EK mag selecteren volgens de recent gewijzigde UEFA-reglementen, moeten er 3 doelman zijn. De regels lijken niet te beletten dat een vierde doelman wordt opgeroepen.

Kortom: ik denk dat die 26e "effectieve" plaats wordt vrijgehouden voor Thibaut, en dat de bond (Vercauteren?) achter de schermen nog een allerlaatste poging gaat doen om Thibaut alsnog mee te krijgen.

Ik kan me vergissen natuurlijk, maar zoals ik het zie, laat de manier waarop dit wordt opgezet ook toe om Courtois' ego te strelen: "als jij niet meegaat, nemen we geen 26e speler mee. It's you, or no one".

Stel dat hij toch plooit (wat niet evident zal zijn), dan kunnen ze ook communiceren naar het publiek toe "we zouden er aanvankelijk maar 25 meenemen, maar ondertussen werd alles uitgepraat tussen alle betrokkenen, en voor een wereldtopper als Thibaut maken we natuurlijk graag een uitzondering".
Het kan zijn dat ze het nog een laatste keer proberen om de brokken te lijmen.
Al hoeft dat niet per se een indicator te zijn dat die 26e plek ook effectief ingevuld wordt. Er is een land (Spanje?) dat zelfs de selectie bij 23 spelers houdt.

Ander ballonnetje:
Witsel wordt er nu bijgenomen, naar alle waarschijnlijkheid als centrale verdediger.
Tedesco houdt van een dynamisch elftal.
Witsel, geen enkele keer geselecteerd in de kwalificatie, ga je er nu niet bijnemen om hem op de bank te zetten. Dat zou getuigen van weinig respect en had je hem beter kunnen thuislaten. Ruzie gegarandeerd dan.
Ik zie Tedesco ook niet plots wisselen naar een driemansdefensie.
Stel dat Witsel dus een zekerheid is als centrale verdediger, wie valt er dan uit?
Faes, waar sommigen vaak kritiek op hebben? Maar die dekt, net als Theate, wel door op de man en heeft nog wat snelheid. Dan krijg je een duo Vertonghen-Witsel. Beide dekken als verdediger niet door waardoor je opnieuw een gat krijgt tussen verdediging en middenveld en ze zijn alletwee niet meer de meest wendbare. Dan kan je zo de kritiek van het afgelopen WK recycleren.
Of haal je er Vertonghen uit? Ik vermoed dat die dan ook op zijn zachtst gezegd "not amused" zal zijn. Dan krijg je een duo Witsel-Faes of heel onwaarschijnlijk Witsel-Debast.

Tedesco zal hier wel uitvoerig over nagedacht hebben en dit goed hebben doorsproken met Witsel toen hij naar Madrid is geweest.

Er gaat alleszins iemand teleurgesteld zijn in Duitsland die gedacht had te starten.
Ik ben nog niet zo zeker dat we geen driemansdefensie gaan zien in Duitsland. René Vandereycken suggereerde dat al als oplossing voor de defensieve problemen die we hadden tegen Engeland bijvoorbeeld. Daarnaast zou dat een Maxim bijvoorbeeld iets meer aanvallende vrijheid kunnen geven. Onze kern heeft onder Martinez praktisch altijd in een driemansdefensie gespeeld, en de centrale verdedigers die er toen nog niet (vaak) bij waren, zoals Theate, Debast of Faes, speelden bij hun respectievelijke clubs af en toe al in een driemansdefensie. Witsel zelfs praktisch altijd bij Atletico (die ene match dit seizoen waarin ze een 4-4-2 speelden begon hij op de bank), waar hij soms ook wel als een soort van libero speelt.

Ook Tedesco zelf gebruikte in zijn carrière al verschillende opstellingen met 3- of (zeldzamer) 5-mansdefensie. Misschien nog niet bij de Duivels, maar wel al bij eerdere ploegen die hij coachte, zowel bij Schalke, Spartak Moskou als Leipzig.

Maar er zijn nog andere mogelijkheden waarbij hij minstens op papier niet noodzakelijk hoeft af te stappen van een viermansdefensie. Guardiola bijvoorbeeld (maar ook Arteta bij Arsenal) gebruikt geregeld 4 centrale verdedigers, waarbij verschillende animaties mogelijk worden. Stones die alterneert tussen middenveld en rechtsback, Akanji die in balbezit als middenvelder gaat spelen naast Rodri of zelfs nog een rijtje hoger, met een driemansrestdefensie, Rodri die inzakt om Walker diep te laten gaan, enzovoort.

Met Theate hebben we, indien hij fit raakt, alvast een centrale verdediger op linksback. Is het toeval dat Tedesco experimenteerde met Debast op rechtsback, en Onana op een gegeven moment centrale verdediger liet spelen?

Die variaties in veldbezetting a la Guardiola en Arteta zijn theoretisch mogelijk, maar vereisen tactisch heel wat trainingswerk. Iets wat je niet hebt bij een nationaal elftal.

Vandereycken is voor mij geen referentie qua tactiek :mrgreen:
Die speelde ooit thuis tegen Kazachtstan (toen nr 140 op de ranglijst) met 6 (!!!!!) verdedigers in zijn opstelling en verloor
je hebt zeker een punt wat die variaties betreft. Driemansdefensie geeft dat probleem minder, want gekend. Ben wel benieuwd!

En ja, Vandereycken :mrgreen: veel op gevloekt destijds, maar ook wel de coach die een deel van onze "gouden generatie" in 2008 een referentiematch liet spelen tegen Spanje. Ook wel met veel verdedigers op het veld geloof ik.
Sanders
Supersub
Berichten: 1251
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »



Interessant om te zien hoe anderen naar onze selectie kijken. Al doet hij in mijn ogen onze defensie toch wat te kort.
Akkoord dat ze niet op hetzelfde niveau zijn dan onze aanvallende spelers, maar het zijn ook geen prutsers he.
Ik ben het wel eens dat we zelfs tegen de kleinere landen al te vaak twijfelende momenten meemaakten achteraan.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3581
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 31 mei 2024, 07:19

Interessant om te zien hoe anderen naar onze selectie kijken. Al doet hij in mijn ogen onze defensie toch wat te kort.
Akkoord dat ze niet op hetzelfde niveau zijn dan onze aanvallende spelers, maar het zijn ook geen prutsers he.
Ik ben het wel eens dat we zelfs tegen de kleinere landen al te vaak twijfelende momenten meemaakten achteraan.
Inderdaad interessant! Stel me er wel wat vragen bij dat hij suggereert dat Witsel wel eens als CV zou kunnen spelen, maar hem wel bij de middenvelders zet. Er is natuurlijk duidelijk gecommuniceerd dat hij meegaat als verdediger. Maar naar zijn niet-geïnitieerde volgers zal hij achteraf kunnen zeggen "told you so!" :mrgreen:

Als je kijkt naar de individuen in onze defensie:

- hij is geen fan van Faes. Die is natuurlijk geen Kompany, en heeft zijn beperkingen, maar was dit seizoen wél één van de beste centrale verdedigers in de Championship. Volgens deze site zelfs de beste ball playing defender in die competitie, en beter dan pakweg Struijk, vorig seizoen gevolgd door PSG en door onze voetbalbond, of Leicester-collega en 10-voudig Engels international Conor Coady: https://www.footballtransfers.com/en/st ... ampionship

- Hij vindt Vertonghen een "legend", maar ook veel te oud. Wendbaarheid en snelheid hebben er natuurlijk bij ingeboet met de leeftijd, en Jan laat ook al eens een steek vallen, maar ervaring voor een verdediger is zo ongelofelijk belangrijk en wordt zo hard onderschat... Jan zal komend tornooi een paar maanden ouder zijn dan Chiellini toen hij Europees kampioen werd met Italië.

- Debast: jonge gast, niet opgeleid als verdediger, maar groeit - naast Jan - nog elk seizoen in de verschillende aspecten van zijn positie. Automatismen met Jan kunnen nuttig blijken. anderlecht wordt niet zijn eindstation, Sporting Lissabon (Portugees landskampioen) zou concreet zijn.

- Theate: jonge, talentvolle gast die ik graag bezig zie en het al bij al goed doet in de Ligue 1 na zijn ervaring in de Serie A. Brengt energie, heeft goeie voeten, en groeimarge.

- Witsel: basisspeler bij de nummer 4 in La Liga onder een veeleisende coach als Simeone, kwartfinale CL. Tactische intelligentie ten over.

- Castagne: geen wereldtopper, maar draait al jaren mee in Serie A (Atalanta) en Premier League (Leicester, Fulham), en je weet wat je er aan hebt als coach. Tactisch ook vrij sterk en mede daardoor ook polyvalent. Deed bij Atalanta nog de volledige linkerflank, maar van nature een rechtsback die in nood ook als buitenste centrale verdediger in een driemansdefensie uit de voeten kan.

- Meunier: leunde ooit dicht aan bij de Europese top op zijn positie, ondanks zijn defensieve beperkingen. Jaartje ouder ondertussen, maar vond bij Trabzonspor (met ook Denswil in de ploeg) als basisspeler op rechtsback speelminuten en spelplezier terug. Haalde met zijn ploeg ook de Turkse bekerfinale (die ze wel verloren). 1 goal en 7 assists in 1679 speelminuten.

- De Cuyper: man in vorm, kan op zijn 23e op alle vlakken nog progressie maken, maar vooral verdedigend, hoewel hij daar zeker stappen zette het voorbije seizoen. Grote motor, uitstekende voorzet en uitstekend schot met zijn linker, sterk op stilstaande fases en kan ook tegen zijn voet op rechtsback indien nodig (wegens blessure of om tactische redenen). Club is niet zijn eindstation.

Kortom: ik zie op individueel vlak een mix van redelijk jonge, talentvolle gasten die nog niet op hun top zijn maar wel al vrij veel tot veel ervaring hebben voor hun leeftijd (Debast, De Cuyper, Theate, en Faes reken ik hier ook nog bij; CV zit nog niet aan zijn top op zijn 26), met een meer ervaren jongen die op niveau speelt, wellicht tegen zijn top aan zit maar geen wereldtopper is (Castagne), tot voormalige (sub)toppers die al wat over hun top zijn maar bakken ervaring meebrengen (Vertonghen, Meunier, Witsel). Er zijn landen die het met minder moeten doen. Doe dus achteraan maar iets dat wat degelijker is dan een Fiat.

Qua verdedigende animatie/aanpak denk ik dat er een plan-Witsel is. We zullen zien.

Sowieso is verdedigen ook een collectief verhaal. Tedesco gaat voor een dynamisch middenveld, dat zeker ook zijn deel van het verdedigende werk moet opknappen. Pressing is ook een deel van hoe een team verdedigt, en dat doen we volgens mij toch al beter dan onder Martinez, hoewel er nog marge is. We hebben ook voorin spelers waarmee we kunnen pressen, met Charles' ervaring op dat vlak van bij Atalanta, maar ook een Doku (onderbelicht wat dat betreft) en KDB zijn gewend om hoog te pressen. Idem voor Bakayoko (goed in de hoge pressing, minder in counter-pressing hoewel hij wel stappen zette wat dat betreft vorig seizoen) of Openda.
Sanders
Supersub
Berichten: 1251
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

Oefenmatchen zoals gisteren tegen Macedonië betekenen niets, maar je kan er toch veel uit leren ook.

+ De Cuyper had een goede eerste match en kan, zeker tegen Roemenië en Slovenië, zonder schrik op dit niveau ingepast worden. Hij had enkele mooie acties, zoals we hem kennen. Dat hij de corners nog niet mag nemen is jammer, want dat is toch één van zijn sterktes. De werking met Carrasco was al meteen goed.
+ Als Onana niet overmoedig wordt of er geen roekeloze tackles uitsmijt, is hij echt een beest op de 6
+ Debast is een voetballend wapen tegen zulke tegenstanders, want hij durft die strakke verticale pass over de grond trappen
+ De Bruyne heeft er zin in

- Openda heeft echt een goaltje nodig, mist toch teveel "gemakkelijke" kansen. Carrasco lijkt ook zijn killersinstinct wat kwijt.
- Trossard is geen vervanger voor De Bruyne, absoluut niet. Gisteren tegen godbetert dit Macedonië had hij het moeilijk om het spel vast te pakken. Iets met wat als en Vanaken... Trossard op die positie blijft voor mij eerder een hangende spits dan een spelverdeler. Bij Arsenal heeft hij Odegaard die het spel verdeelt en bij Genk destijds had hij Pozuelo.
- Waar is de Lukebakio van het begin van de campagne naartoe? Speelt die zware blessure hem nog altijd parten?
- Vermeeren kan absoluut niet wegsteken dat hij geen matchritme heeft.
- Mangala leek mij niet goed te weten waar hij nu eigenlijk moest lopen. Nochtans heeft hij mij al kunnen bekoren bij de Duivels.
- Witsel bewijst, in mijn ogen, mijn gelijk dat hij niet in een viermansdefensie kan spelen als centrale verdediger in het systeem van Tedesco. Werd er op 40 meter los uitgelopen door die spits die met 2 meter achterstand begon en tegen de backlijn er al volledig voorbij was. Opbouwend ook vaak te veilig, twijfelend of zelfs slordig voor iemand met zijn metier. Het veilige balletje is meer zijn ding ipv de verticale pass. Durft ook niet doordekken, net uit schrik voor gepakt te worden in de rug. Doordekken is wel nodig in systeem-Tedesco.
- Casteels zijn uitvoetballen over langere afstand stelde mij wat teleur. Te vaak bereikte een bal de speler niet of ging die gewoon buiten.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3581
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Helemaal mee eens. Met enkel Trossard misten we overduidelijk creativiteit. Dan moet je hopen dat Tielemans er snel terug bij zal zijn, hoewel ook ik vind dat Hans hier een meer dan waardige optie was geweest.

Casteels is zeker een goeie doelman, maar ik vond Sels de voorbije matchen zeker niet minder.

Ik hoop dat Tedesco hetzelfde gezien heeft als wij
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3581
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Zou wel eens kunnen dat Meunier een kruis over zijn EK mag maken. Hoop voor hem dat het meevalt!

Vrij goeie prestatie vanavond, ook al was dat dan tegen een klein landje als Luxemburg
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3581
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Trossard eraf voor De Cuyper aub. Die gaf denk ik nog geen deftige pass
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1973
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

Moesten we nu maar iemand mee hebben die centraal de bal kan bijhouden en een pass kan geven. Hans V... ow nee, doe dan maar Tielemans :-(.
Sanders
Supersub
Berichten: 1251
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

Wat een absolute teleurstelling.

Als je zuiver naar de statistieken kijkt hadden we dit altijd moeten winnen. Lukaku alleen heeft denk ik een volle 1.0 xG gemist aan kansen (zijn afgekeurde doelpunten niet meegeteld).

Maar als je dan wat meer gedetailleerd naar de match kijkt, zag ik toch een hele hoop dingen die heel hard fout liepen.
Ik ben altijd een voorstander geweest van de keuze voor Tedesco en ik zag hem vaak interessante tweaks maken aan zijn tactisch plan in functie van de tegenstander. Maar ditmaal sloeg hij toch een paar keer de bal goed mis. Hij werd echter ook niet geholpen door zijn spelers.

Over Tedesco en zijn, in mijn ogen, vreemde keuzes:
- Vreemd om plots met Carrasco te beginnen als linksachter, iets wat nooit geprobeerd is. Hij is tevens een rechtsvoetige, die zelfs als hij aanvallender speelt, zelden zijn linkse voet gebruikt. De Cuyper had hier toch veel logischer geweest in de opbouw. Dat Debast tegen zijn voet moest staan is nu eenmaal het gevolg van de blessures. Maar zo valt wel heel hard op dat hij maar een gewone verdediger is als hij zijn lange kruisbal niet kan gebruiken.
Trossard als flankspeler in het systeem van Tedesco mislukte alweer. Doku op rechts laten beginnen mislukte alweer (werd al getest en afgeschreven bij City). Trossard is en blijft een hangende spits of valse 9 en Doku moet vanop links komen.

Over de spelers:
Carrasco mag dan wel tegen zijn voet spelen, hij durfde met moeite vooruit inspelen. Debast veel te veel alibi-tikjes. Onana maar zelden verticaal. Mangala was een sof, veel te passief ipv zich aan te bieden, liep teveel in de zone van Onana en zorgde zelden voor aansluiting. Trossard wist precies niet wat doen.
Lukaku mist jammer genoeg alweer veel te veel gemakkelijke kansen. Waar was het verticale inspelen van de twee oefenmatchen? Waar was de aansluiting in de box? waar was het drukzetten vooruit? Niets van dat gezien. Ook hebben we veel te weinig de verdediging van Slovakije achteruit proberen drukken. Hoeveel keer hebben we een bal in de ruimte gevraagd? Te weinig. Zelfs Lukaku begint ballen in de voet te vragen, ondanks dat zijn sterktes met het gezicht naar doel, in de loop, liggen.
Te veel statische spelers. Teveel alibi-tikjes. Te weinig initiatief om er iets van te maken.
En Doku, tjah. Voor mij geen jeugdzonde, maar gewoon een dikke fout. Die jongen speelt al profvoetbal van zijn 16e. Als het er na die jaren dan nog niet inzit om ten eerste daar niet te dribbelen en ten tweede daar geen pas naar het centrum te geven... Dat is gewoon een grove fout.

Ge het maar doen tegen Roemenië; dat zich nu de koning te rijk voelt na een 3-0 overwinning.

Om het met een oude Belgische wijsheid te zeggen: "Mathematisch kan het nog!"

PS: waarom wordt er bij Openda naar hands gekeken en niet bij die fase met Doku in het begin van de match (penalty toch?)?
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1973
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

Omdat de arbitrage ondermaats was, maar dat is geen excuus want de Duivels waren dat ook.

Op linksachter had Tedesco altijd zijn enige échte linksachter moeten zetten. Vermoedelijk wou hij meer ervaring in het team omdat er voor de rest ook al een hoop vrij jonge gasten op het plein stonden. Die ervaring had opgelost kunnen worden door centraal voor Vanaken in plaats van Mangala te kiezen, maar daar wou hij de jeugd meenemen op het EK.
Trossard op de flank is vasthouden in de boosheid. De eerste afgekeurde goal komt er dankzij een voorzet van Trossard, maar niet omdat hij op de flank speelt want het was gewoon na een ingooi. Doku op rechts is ook geen geweldig verstandige zet.

Ik was altijd fan van Tedesco, maar wat mij betreft is de nederlaag gisteren toch (groten)deels zijn schuld. Een groot deel van de match had ik een déjà vu gevoel van Club onder Deila. Er staan wel 11 spelers op het plein, maar ze weten niet allemaal wat ze aan het doen zijn & ze hopen eigenlijk gewoon op een flits om het verschil te maken.
Sanders
Supersub
Berichten: 1251
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

t4nd schreef: 18 jun 2024, 07:50 Omdat de arbitrage ondermaats was, maar dat is geen excuus want de Duivels waren dat ook.

Op linksachter had Tedesco altijd zijn enige échte linksachter moeten zetten. Vermoedelijk wou hij meer ervaring in het team omdat er voor de rest ook al een hoop vrij jonge gasten op het plein stonden. Die ervaring had opgelost kunnen worden door centraal voor Vanaken in plaats van Mangala te kiezen, maar daar wou hij de jeugd meenemen op het EK.
Trossard op de flank is vasthouden in de boosheid. De eerste afgekeurde goal komt er dankzij een voorzet van Trossard, maar niet omdat hij op de flank speelt want het was gewoon na een ingooi. Doku op rechts is ook geen geweldig verstandige zet.

Ik was altijd fan van Tedesco, maar wat mij betreft is de nederlaag gisteren toch (groten)deels zijn schuld. Een groot deel van de match had ik een déjà vu gevoel van Club onder Deila. Er staan wel 11 spelers op het plein, maar ze weten niet allemaal wat ze aan het doen zijn & ze hopen eigenlijk gewoon op een flits om het verschil te maken.
Klopt wat je zegt.
Vreemde keuzes en inderdaad volharden in zijn eigen keuzes, ook als je merkt dat het niet werkt.
Je zag bvb vrij snel dat Mangala en Onana te passief waren in de opbouw én dat Slovakije daardoor te gemakkelijk de paslijnen naar De Bruyne kon afsnijden.
Dan kan je bvb uw driehoek omdraaien en Mangala de opdracht geven hoger te staan. Je moet hem daardoor niet altijd aanspelen, maar je trekt daardoor wel een tegenstander wat weg van De Bruyne.
Als hij dan wel per se Mangala en Onana voor de verdediging wou houden, had hij ook kunnen opbouwen in een 3-2-4-1, zoals bvb Oranje deed.
Laat in balbezit Carrasco gewoon hoog gaan staan (zoals Dumfries). Daardoor trek je Trossard naar binnen. Laat Castagne naar binnen knijpen om als derde centrale verdediger de opbouw te doen. In deze formatie heb je verschillende driehoeken en ruiten in je formatie die een opbouw kunnen vergemakkelijken.

Ik denk zelfs dat Tedesco zijn idee was om iets te doen zoals mijn laatst beschreven variant, gezien zijn keuze voor Carrasco. Maar het kwam er gewoon niet uit.
Carrasco durfde duidelijk niet hoger te gaan staan, uit onervarenheid als linksachter en onzeker te zijn of hij het hem wel kon riskeren.

En je zag ook dat de spelers het zelf niet goed wisten. De Bruyne begon zich te ergeren aan de opbouw en begon meer en meer te gesticuleren naar ploegmaats om in te schuiven, om die pas te geven, om zich aan te bieden,... Dat toont dat de spelers rond De Bruyne niet wisten of beseften wat ze moesten doen.

PS: ik vond het ook een zwakke arbitrage, maar op de afgekeurde doelpunten valt niets te zeggen, vind ik. Voor het tornooi was duidelijk dat de chip in de bal ook ging gebruikt worden om hands te detecteren. De massale verontwaardiging bij het grote publiek over deze fase komt er gewoon omdat ze er niet van op de hoogte zijn/waren dat die chip in die bal zit. Niet meer of niet minder.
Wat je wel kan poneren is waarom die handsbal in minuut 9 niet wordt onderzocht. Slowakije haalt hier overduidelijk voordeel uit.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3581
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Grotendeels mee eens. Individueel bij een aantal nog veel progressie mogelijk/nodig. Maar ook tactisch/collectief moet het overduidelijk nog beter. Het enkel op de spelers steken is te makkelijk.

Enkele aanvullende bedenkingen:

- De Bruyne zat er door na 80 minuten. Liep dan ook overal: ging af en toe voorop in de pressing (die er in het algemeen nog te weinig uitkwam, maar toch weer voor een bijna-doelpunt zorgde, net zoals die goal van KDB in een oefenmatch voortkwam uit pressing op de doelman van de tegenstander), maar kwam op het einde ook de bal ophalen bij zijn verdediging omdat de opbouw niet klopte. Ik vond hem goed, met uitzondering van zijn stilstaande fases (waar ik me bij hem geregeld aan erger, maar goed)

- Carrasco had het positioneel inderdaad niet makkelijk, maar vond ik toch nog beter dan Trossard op links. Ik heb een beetje het gevoel dat Tedesco Carrasco sowieso in zijn ploeg wil. Speelde hem ook al op de 10 uit tijdens eerdere wedstrijden.

- Doku is een hele goeie dribbelaar, maar dat herhaaldelijke veinzen voor hij zijn man passeert leidt er wel toe dat de tegenstander al terug is en de potentiële aanspeelpunten voor Doku al opnieuw moeilijker bereikbaar. Eens Vinicius-gewijs aannemen en meteen op snelheid man voorbij, zoals Openda bijvoorbeeld wél deed met die (afgekeurde) goal tot gevolg, zou zijn spel nog efficiënter en minder voorspelbaar worden. Helemaal mee eens overigens dat in zijn geval eigenlijk niet meer over een jeugdfout zou mogen worden gesproken.

- Door het tamme spel van Mangala (die nochtans vaak dynamischer speelt, maar bij Lyon ook niet al te vaak aan de bak kwam denk ik na de winterstop) stond ons centraal blok (CV's + dubbele pivot) vaak even geïsoleerd te spelen als de laatste periode onder Martinez.

- wat de arbitrage betreft: inderdaad handsbal in de carré van de Slovaak in minuut 9. Altijd penalty voor ons vind ik, tenzij het "natuurlijk beweging" is tijdens zijn val. Maar dan moet dat ook gelden voor Openda. Wat die hands-fase betreft, ben ik het niet helemaal eens met het punt van Sanders over die chip in de bal om hands te detecteren. Als die chip het enige beoordelingscriterium is, waarom wordt de arbiter dan door de VAR naar het scherm geroepen? En daar loopt het blijkbaar mis, volgens Sporza:
Wat zegt reglement? En werd VAR juist toegepast?
Het reglement spreekt van handspel indien een speler de bal met opzet raakt met zijn hand/arm of indien een speler de bal beroert met zijn hand/arm wanneer die "het lichaam onnatuurlijk groter maken".

"Een speler wordt beschouwd als een speler die zijn lichaam onnatuurlijk groter gemaakt heeft wanneer de positie van zijn arm/hand niet het gevolg is van - of gerechtvaardigd is door - de lichaamsbeweging van de speler in die specifieke situatie."

Dat Openda de bal onbewust met zijn hand raakte, lijkt in dit geval buiten kijf te staan. Maar deel 2 van de handspelregel - de natuurlijke positie van arm/hand bij een specifieke beweging - zet uiteraard de deur open voor (een eeuwige) discussie.

En dan was er nog de VAR en ref Halil Umut Meler die - zo konden we zien op de tv-beelden - de bewuste fase in slow motion herbekeek. En zo viel er natuurlijk niet naast te kijken dat Openda de bal met zijn hand raakte.

Nochtans staat in het VAR-reglement dat handspelfases best op normale snelheid beoordeeld worden. "De VAR kan de beelden in slow motion of op normale snelheid bekijken", schrijft het reglement. "Maar in het algemeen moet wel de normale snelheid gebruikt worden om te beoordelen of er sprake was van hands."

Die duivelse VAR toch.
Gary Lineker noemde het ondertussen een "Bullshit decision". Henry Winter (Engelse voetbaljournalist) plaatste volgende post op X (twitter):
Terrible decision, the type of forensic-examining, goal-hating, joy-shredding decision that has scarred the Premier League. It’s re-refereeing games. Openda was being pushed, he was sprinting, his hand was in a natural position & does well to keep his balance. Belgium robbed.
Plaats reactie