Duffman schreef: ↑24 mar 2025, 02:53
Misschien nog een chance dat die twee voorgaande clo... bondscoaches te blind waren om Hans au sérieux te nemen. Anders hadden we hem niet al die jaren kunnen houden.
Maar wel jammer voor Hans zelf, en voor de Duivels, die ik ook een warm hart toedraag. Ik zeg al jaren dat Hans Vanaken de missing link is op dat middenveld, minstens in die kern.
Lukaku na de match van gisteren:
Ik heb die connectie met Kevin, maar ook met Jeremy Doku en Hans Vanaken. Ik weet dat ik van Hans zulke passes tussendoor mag verwachten zoals bij die 3-0. Ik ben heel blij dat Vanaken terug is bij de nationale ploeg. Hij heeft kwaliteiten die perfect aansluiten bij de mijne. Hij en Kevin spelen ballen graag in één tijd. Als ik dan de goeie loopactie maak… Het is goed dat ook jongens uit de Jupiler Pro League ons blijven pushen. Dat geldt ook voor Bryan Heynen van Genk. De onderlinge concurrentie bij de Duivels moet omhoog.
Na het afhaken van Courtois (die geblesseerd zou zijn), werd Jackers bij de selectie gehaald. Mooie beloning voor zijn goed werk bij Club! Ook Hans, Brandon en Max zijn er terug bij.
Op Sporza een stuk uit een interview met Hans in aanloop naar de interlands van vrijdag en maandag:
Hans Vanaken bejubelt Duivelse samenwerking met De Bruyne: "Maar ik ben niet gekomen om basisplek op te eisen"
di 3 juni 2025
13:44
Bij de Rode Duivels voelt Hans Vanaken zich als een vis in het water. Een nieuwe basisplek in de eerste 2 WK-kwalificatieduels tegen Noord-Macedonië (vrijdag) en Wales (maandag) verwacht hij evenwel niet. "Maar onder de nieuwe bondscoach voel ik me wel deel van deze ploeg", zegt de aanvoerder van Club Brugge.
9 dagen geleden bikkelde Hans Vanaken met Club Brugge nog tegen Antwerp tijdens de ontknoping van de play-offs.
Na een korte vakantie is zijn vizier nu gericht op de 2 WK-kwalificatiematchen van de Rode Duivels. Kan de Club-metronoom zich daarvoor nog opladen na een lang en intens seizoen?
"Na de match tegen Antwerp had ik het gevoel dat het al een lang seizoen was geweest", geeft Vanaken toe.
"Ik heb ondertussen een week gehad om me mentaal en fysiek op te laden. Hoe ik dat gedaan heb? Ik ben op vakantie geweest, wel met het idee dat ik mijn conditie nog moest bijhouden."
Maar daar had Vanaken geen probleem mee. "Ik ben met heel veel plezier naar het basecamp in Tubeke gekomen. Er zit een goeie dynamiek in de groep om die 2 wedstrijden af te werken."
Chemie met KDB
In de vorige interland (tegen Oekraïne op 25 maart) floreerde Vanaken als basisspeler. Eist hij nu opnieuw een basisplek op tegen Noord-Macedonië en Wales?
"Ik ben niet naar hier gekomen om iets op te eisen", zegt Vanaken bescheiden. "Ik ben veeleer gekomen met het idee "we zullen wel zien" dan dat ik verwacht om te starten."
"Waarom? Youri Tielemans is nu terug in de groep, net als Amadou Onana. Zij waren er tegen Oekraïne niet bij. Het is aan de coach om te beslissen wie er start."
Vanaken voelt wel vertrouwen van bondscoach Rudi Garcia.
"Onder de nieuwe coach voel ik me we deel van deze ploeg. Als ik kansen krijg, wil ik de bondscoach tonen dat ik de ploeg iets kan bijbrengen."
Dat toonde Vanaken al tegen Oekraïne, toen hij een ijzersterk duo vormde met Kevin De Bruyne.
"Waarom het zo goed klikt met Kevin? Hij is gewoon een ongelooflijke speler met een enorm gevoel voor de bal en de ruimte. Dat maakt het gemakkelijker om met hem samen te spelen."
"Met Kevin op het veld is mijn taak ook iets anders dan in Brugge. In plaats van de beslissende passes te geven, loop ik en maak ik ruimte voor Kevin zodat hij beslissend kan zijn."
We hebben tegen Oekraïne gezien dat dat een succesrecept is.
Onderschatting
En dan moeten we het ook nog hebben over de tegenstanders van de Rode Duivels in de WK-kwalificatie.
Op papier lijkt het in een groep met Wales, Noord-Macedonië, Kazachstan en Liechtenstein een koud kunstje om groepswinnaar te worden.
"Maar onderschatting kan al een eerste gevaar zijn", waarschuwt Vanaken.
"Als we op ons niveau spelen, zijn dat inderdaad tegenstanders die we aankunnen."
"Maar ik weet uit ervaring dat het bijvoorbeeld in Wales niet gemakkelijk kan worden. En ook Noord-Macedonië mogen we niet onderschatten."
"Denken dat we het op 80 procent kunnen afhandelen, moeten we vermijden. Want dan kan het slecht aflopen."
Infos #DiablesRouges : The national technical department considering Timmy Simons (#Westerlo) to take over the U21s. The idea is to work with a coach who could grow within the Belgian FA, inspired by the Luis de la Fuente model with the Spanish Federation. #mercato #JPL
- Mike Penders: van Genk naar Chelsea, direct uitgeleend aan Strasbourg (Ligue 1)
- Senne Lammens: van antwerp naar Man United (Premier League)
- Koni De Winter: van Genoa naar AC Milan (Serie A)
- Sebastiaan Bornauw: van Wolfsburg naar Leeds United (Premier League)
- Maxim De Cuyper: van onze Club naar Brighton & Hove Albion (Premier League)
- Arthur Vermeeren: verhuurd door RB Leipzig aan Olymique Marseille (Ligue 1), met aankoopoptie.
- Charles Vanhoutte: van Union naar Nice (Ligue 1)
- Albert Sambi Lokonga: van Arsenal naar Hamburger SV (1. Bundesliga)
- Aster Vranckx: door Wolfsburg verhuurd aan Sassuolo (Serie A), met aankoopoptie
- Kevin De Bruyne: van Man City transfervrij naar Napoli (Serie A)
- Axel Witsel: van Atletico Madrid transfervrij naar Girona (La Liga)
- Samuel Mbangula: Van Juve naar Werder Bremen (1. Bundesliga)
- Johan Bakayoko: van PSV naar RB Leipzig (1. Bundesliga)
- Alexis Saelemaekers: terug bij AC Milan na uitleenbeurt aan AS Roma vorig seizoen
- Cyril Ngonge: door Napoli verhuurd aan Torino (Serie A), met aankoopoptie
- Loïs Openda: van RB Leipzig naar Juventus (Serie A)
- Norman Bassette: Door Coventry uitgeleend aan Stade Reims (Ligue 2), met aankoopoptie
Aangename match gisteren, ook al was het opnieuw tegen een mindere tegenstander. De Ketelaere was goed als targetman/valse 9 combo. Voor herhaling vatbaar. In het algemeen leken ze zich in de tweede helft tegen Liechtenstein en gisteren ook echt wel te amuseren op het plein, en zie je bepaalde patronen opduiken. Zie ik graag!
Regent momenteel blessures bij onze duivels, de ene al steviger dan de andere. Hopelijk herstelt iedereen spoedig en kan de silver lining zijn dat sterkhouders als Lukaku en De Bruyne frisser aan de start komen van het WK van volgend jaar.
O Romeo, O Romeo, komt gij naar Tubeke, mijn Romeo.
We hebben eindelijk eens een bondscoach met zin voor realisme ofwa (lees: spelers die spelen en presteren bij hun club)?
“Never say never, because limits, like fears, are often just an illusion.” - Michael Jordan -
Duffman schreef: ↑07 nov 2025, 13:26
O Romeo, O Romeo, komt gij naar Tubeke, mijn Romeo.
We hebben eindelijk eens een bondscoach met zin voor realisme ofwa (lees: spelers die spelen en presteren bij hun club)?
Niet dat Romeo basisspeler is natuurlijk momenteel, maar ben wel blij dat hij er bij is. Profiel dat we niet echt hebben bij de duivels, en ook als invaller bijna altijd een meerwaarde. Verdiende selectie!
Topmatch van Doku gisteren tegen Liverpool. Een aantal van zijn stats waren in de Premier league niet meer gezien sinds 2019, toen ene Eden Hazard ze liet optekenen https://x.com/OptaJoe/status/1987583927658090613?s=19