Ondertussen blijkt dat Lukebakio een enkelbreuk opliep bij zijn invalbeurt tegen Liechtenstein. Veel beterschap Dodi!
- [spoiler]
- Franky Van der Elst en Hein Vanhaezebrouck maken hun Belgische selectie voor het WK: “Daar kies ik voor verrassende namen”
Nu het WK een zekerheid is, kan bondscoach Rudi Garcia aan de slag met de samenstelling van zijn selectie. Onze analisten Franky Van der Elst (64) en Hein Vanhaezebrouck (61) helpen een handje. Ze geven hun 26-koppige selectie op basis van het gegeven dat iedereen 100 procent fit zou zijn. “Niet simpel”, geeft Vanhaezebrouck toe. “De eerste 20 à 22 namen komen vlot, die laatste vier à vijf zijn moeilijker. Daar kies ik wel wat verrassend.”
Ludo Vandewalle
Chef voetbal
20 november 2025 om 03:00
Doelmannen
Van der Elst: “Ik ga voor Courtois, Sels, Lammens en Penders. Met vier, ja. Dat is niet nodig voor de wedstrijden, maar voor de training is dat wel handig. Ik verkies Penders boven Vandevoordt omdat Penders wél speelt.”
Vanhaezebrouck: “Dit is de gemakkelijkste linie. Ik neem maar drie doelmannen mee. Ik zou ervoor zorgen dat je een keeperstrainer hebt die nog kan meedoen, of een assistent-keeperstrainer meenemen die jong genoeg is om nog mee te doen. Met vier doelmannen verlies je de kans op een veldspeler. Mijn eerste vervanger is wel Penders en niet Vandevoordt.”
Verdedigers
Van der Elst: “Hier kies ik traditioneel. Castagne en Meunier voor de rechtsachter. Debast, De Winter, Theate en Mechele centraal in de defensie. Seys en De Cuyper op links. Ik heb er ook aan gedacht om Onana centraal in de defensie te zetten omdat ik niet zo’n grote fan ben van De Winter. Je hebt ook nog Smets, maar die speelt niet zo’n goed seizoen. Die blijft wat hangen. Goed, hij speelt bij Genk hoog en man tegen man op de middenlijn. Dat is niet makkelijk. Hij heeft goede voeten, maar is ook niet zo snel.”
Vanhaezebrouck: “Dit is de meest zorgwekkende linie. Ten eerste omdat we die grote leiders achterin niet hebben. Twee: we hebben ook geen kolossen meer zoals Kompany, Van Buyten, vroeger nog Albert, Demol, Millecamps, Dewalque en Thissen. Op de flanken liepen dan nog kerels als Gerets en Renquin. Zulke grote, stevige gasten heb je nodig om te verdedigen. We hebben dat niet momenteel. Daar moeten we misschien eens aan denken: leiden we nog zulke kolossen op?”
“Goed, op de rechtsachter is het makkelijk met Meunier en Castagne. Op links even klassiek met De Cuyper en Seys, hoewel ik vind dat Seys nog moet bevestigen in de rest van het seizoen. Op links staat Mokio in reserve. Omdat hij polyvalent is en op meerdere plaatsen kan spelen. Zelfs centraal in een driemansdefensie en op het middenveld. Mokio moet wel meer spelen bij Ajax. Moreira is puur links ook een optie.”
“Centraal dan. Mechele, Debast en Theate, omdat die twee laatsten het vaakst hebben samengespeeld. Puur defensief is Theate misschien wel onze beste verdediger, maar de transmissie van zijn kopje naar zijn voeten is niet altijd perfect. Ik stel ook de vraag: wie is nu de leider? In die zin heb ik keuzes gemaakt voor jongens die de rol kunnen vervullen. De man met de meeste kwaliteit aan de bal en in de organisatie is Matte Smets. Geen Ngoy of De Winter. Dat zijn jongens die zich alleen op de bal focussen, Smets houdt zich ook bezig met de ploeg te organiseren. Hij kan de linies breken met een pass, een diagonale pass trappen. Dat kunnen al die mannen die er nu staan veel minder. Ik kies ook voor extra ervaring. Dan kom ik bij Axel Witsel terecht. De Bruyne en Courtois kunnen al eens kribbig uit de hoek komen en dan kan Witsel de bemiddelaar zijn. Hij is het cement.”
Middenvelders
Van der Elst: “Raskin, Tielemans, De Bruyne, Onana, Vanhoutte, Vanaken en ik zet De Ketelaere hier ook bij. Die kan ook in de aanval spelen. Lavia is natuurlijk ook een kandidaat, maar wanneer gaat die nog eens sjotten? Ik zie ook wel dat die goed is, maar als hij maar af en toe speelt, kan je dat risico niet nemen. Vermeeren is ook steeds beter bezig. Dat zijn twee spelers die net onder die streep staan.”
Vanhaezebrouck: “Ik heb er maar zes genomen omdat Witsel al bij de verdedigers zit. Lavia zet ik erbij, maar dan wel onder de voorwaarde dat hij dit seizoen nooit meer geblesseerd is. Anders is het risico veel te groot op zo’n WK. Aan Tielemans, De Bruyne, Vanaken, Raskin en Onana twijfelt niemand. Lukt het niet met Lavia, dan gaat het tussen Vanhoutte en Vermeeren, met op dit moment een lichte voorkeur voor Vanhoutte. Ook Heynen en Mangala, die we allemaal vergeten zijn, komen in aanmerking. Maar dan moet Mangala na zijn zware knieblessure wel weer op niveau komen. Anders dan bij Lukaku of De Bruyne is Mangala zo’n speler die wel 100 procent fit moet zijn om er opnieuw bij te komen.”
Aanvallers
Van der Elst: “Saelemaekers, Lukebakio, Lukaku, Openda, Doku, Trossard en Fofana. De Ketelaere dus ook als je hem als aanvaller beschouwt.”
Vanhaezebrouck: “Zes namen staan voor mij boven alle twijfel: Lukaku, Doku, Fofana, Saelemaekers, De Ketelaere en Trossard. Daarna is het afwegen. Op de flanken zijn er nog Lukebakio, Bakayoko en voor mij zelfs Thorgan Hazard. Maar we hebben natuurlijk al veel wingers. Van de zes eerder genoemden kan alleen Lukaku niet op de flank spelen. Er nog meer meenemen heeft dan ook geen zin, ook al zijn die fantastisch bezig.”
“Over centrumspits Lukaku bestaat geen twijfel, maar voor de andere twee centrumspitsen kies ik voor verrassende namen. Openda heeft nu ook al de strijd om de tweede spits na Lukaku verloren van De Ketelaere. Openda is een beëindigd verhaal, want hij speelt ook niet veel bij Juventus. Als je na een heel jaar alleen op de bank bij een nationale ploeg moet spelen, waar zijn type niet echt aansluit bij de manier van voetballen, tja, dan heeft het niet veel zin. Niemand gelooft nog in Batshuayi. Waarom niet onmiddellijk een heel nieuwe kaart trekken? Ik kies voor Adriano Bertaccini en Hugo Cuypers. Het zijn twee gasten die niet twijfelen als ze de kans krijgen. Bertaccini kan ook vanaf de zijkant komen. Cuypers kan dan weer in verschillende systemen spelen. Die gast gaat er altijd volledig voor. Ook als Lukaku op het veld staat. Zet er Cuypers naast en je weet dat hij keihard voor Lukaku gaat werken. Druk zetten, ballen recupereren, Lukaku zal het graag hebben. Men spreekt ook over Benteke. Welnu, die scoorde tot hiertoe negen keer in de MLS, Cuypers zit aan 21 goals. Vermant niet. Die is niet eens titularis bij Club Brugge.”
Franky en Hein kiezen 21 dezelfde spelers
Doel
Thibaut Courtois
Matz Sels
Senne Lammens
Defensie
Timothy Castagne
Thomas Meunier
Zeno Debast
Arthur Theate
Brandon Mechele
Joaquin Seys