Belgisch voetbal algemeen

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
unleashed1990
Tester
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 mei 2021, 22:19

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door unleashed1990 »

En de soap rond het behoud begint weer:
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210509_97088792

Als de bond dat zo lang wist van die vervalsde testen waarom kom ze er nu maar mee aan?
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door Vergas Ronald »

Afin wat is de conference league? Ik heb dat toch juist voor? 3de krijgt Europa League ticket van Genk, 4de speelt conference league?
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3198
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Pica »

intertoto cup
unleashed1990
Tester
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 mei 2021, 22:19

Re: wedstrijden Club Brugge

Bericht door unleashed1990 »

Vergas Ronald schreef: 20 mei 2021, 19:24 Afin wat is de conference league? Ik heb dat toch juist voor? 3de krijgt Europa League ticket van Genk, 4de speelt conference league?
Deze video legt het goed uit :
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

Peter Croonen (voorzitter KRC Genk) in S/VM:
[spoiler]
5. Had u zich schuldig gevoeld als u, aan de Champions play-offs begonnen met tien punten achterstand op Club, zondag toch kampioen was geworden?

'Helemaal niet. Club is over een heel seizoen gezien de terechte kampioen, maar de spelregels zijn wat ze zijn. Het is niet omdat je pas in de sprint wint, dat dat geen verdiende overwinning is. We weten dat Club tegen de puntendeling is, terwijl wij met Genk voor play-offs en puntendeling zijn. Ik snap dat dat voor sommigen een pijnpunt is, maar je hebt ook play-off-formules waar alle ploegen met nul punten herstarten.

'Ik stel vast dat play-off 1 én play-off 2 dit jaar goeie competities waren, met een goeie media coverage. Precies door die halvering zijn veel ploegen lang blijven geloven in hun kansen. Die halvering is een wapen om het spannend te houden. De ambitie van Club om het Bayern van België te worden is mooi, maar negen keer op rij dezelfde kampioen zou het Belgische voetbal niet ten goede komen.'
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3198
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Pica »

Of je kan zelf zorgen dat die kloof zo groot niet meer is ipv de gokken op de competitie formule...
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

Pica schreef: 26 mei 2021, 16:20 Of je kan zelf zorgen dat die kloof zo groot niet meer is ipv de gokken op de competitie formule...
Voor sommige ploegen is de kans om om de paar jaar voordeel te halen uit het play-off systeem door zich op die manier ondanks een mogelijk tegenvallende reguliere toch nog te kwalificeren voor Europa of zelfs nog kampioen te spelen, zoals Genk bijna presteerde dit jaar, zo'n gokje wel waard blijkaar. Zielig eigenlijk als je het mij vraagt.

Ik ben nooit fan geweest van play-offs en zal het ook nooit worden. In het voetbal heb je de nationale competitie, die door de band genomen de ploeg beloont die het regelmatigst sterke prestaties op de mat legt, iets wat door play-offs sterk wordt uitgehold door sterke finishers/sprinters (om het met de woorden van Croonen te zeggen) alsnog buienproportioneel te belonen. Voor de suspens en verrassingen zijn er in het voetbal de talrijke bekercompetities met knock-out-fases, nationaal, Europees en internationaal. De 2 mogen er zijn wat mij betreft. Hybrides zoals onze play-offs mogen voor mij dan weer de vuilbak in.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

Ik vind niet dat Genk schuldgevoel had moeten hebben moesten ze op deze manier de titel gepakt hebben. Moesten wij in hun situatie geweest zijn, ik had ook geen schuldgevoel gehad moesten wij op zo'n manier de titel pakken. Het competitieformat is wat het is, en binnen een paar jaar herinneren mensen zich vooral dát je een titel gewonnen hebt - niet hóe.

Anderzijds is het format gewoon een wangedrocht. Degryse heeft blijkbaar al eens gesuggereerd om de gewone competitie te spelen met 2 punten voor een overwinning & 1 voor een gelijkspel, en dan in PO terug naar het 3 pt / 1 pt systeem te gaan. Dan beloon je de ploegen iets meer in de reguliere en haal je vooral het aspect "we verliezen de helft van de voorsprong" weg. Qua mentale beleving lijkt het me sowieso een beter alternatief dan wat we nu doen.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3198
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Pica »

Als de smurfen de titel gepakt, dan moesten we het zelf maar weten é. Het is niet omdat de punten gehalveerd worden, dat ge er geen meer moet pakken in de PO's.

Van mij mogen de PO's met 4 blijven, zonder puntendeling als de belofteploeg weer in 1B mag aantreden.
FrankFarinaII

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door FrankFarinaII »

t4nd schreef: 26 mei 2021, 18:35 Ik vind niet dat Genk schuldgevoel had moeten hebben moesten ze op deze manier de titel gepakt hebben. Moesten wij in hun situatie geweest zijn, ik had ook geen schuldgevoel gehad moesten wij op zo'n manier de titel pakken. Het competitieformat is wat het is, en binnen een paar jaar herinneren mensen zich vooral dát je een titel gewonnen hebt - niet hóe.

Anderzijds is het format gewoon een wangedrocht. Degryse heeft blijkbaar al eens gesuggereerd om de gewone competitie te spelen met 2 punten voor een overwinning & 1 voor een gelijkspel, en dan in PO terug naar het 3 pt / 1 pt systeem te gaan. Dan beloon je de ploegen iets meer in de reguliere en haal je vooral het aspect "we verliezen de helft van de voorsprong" weg. Qua mentale beleving lijkt het me sowieso een beter alternatief dan wat we nu doen.
Het blijft gewoon een gedrocht wat opfleuren met allerhande kunstgrepen. Play offs zijn ridicuul en zeker in de format zoals bij ons. Als je een ploeg hebt die constant presteert bestraft door hun punten te halveren en prutsploeg zo de kans geeft om toch nog prijzen te pakken is dit geen meerwaarde voor het voetbal, eerder een nivellering naar onderen toe. De zogenaamde spanning is artificieel, want niets te maken met beter voetbal enkel met meer inkomsten en spanning omdat ploegen (die in een dip zitten) minder punten pakken.
Play offs gaan ten koste van andere competities zoals Europees en beker. Ploegen die europees spelen worden daar beloond, maar bestraft bij ons omdat ze "pieken" op het verkeerde moment en dan niet meer aan de bak komen in de play offs en zo hun rechtmatige plaats verliezen. Daardoor komen minder goede ploegen op de plaatsen die europees van belang zijn en de circel kan beginnen: coefficient naar beneden, etc

int kort: schaf die play offs af en focus op Europees voetbal dat sowieso een hoger( nouja) voetbalgehalte heeft dan kunstmatige matchen zonder inhoud
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

Ik ben het met je eens, maar het is een feit dat de meerderheid van de ploegen wél een PO wil en je dan naar een systeem moet zien te evolueren zodat het 'meer acceptabel' is. Gewenst gaat het nooit zijn wat mij betreft :-).

Zaken afpakken ligt altijd moeilijk. Om een vergelijking te maken met de Mol, Lennart biedt 10.000 euro op een vrijstelling. Daardoor 'steelt' hij als mol 10.000 euro, wat voor enorm veel kijkers de perceptie gaf dat hij nooit de mol kon zijn. Het gaf de groep ook een enorme klap omdat er ineens 10.000 euro die verdiend waren verdwenen. Een veel érgere klap dan als ze gewoon een proef van 5.000 euro verloren (dankzij de mol).

Als je dat voorstel van Degryse bekijkt (2pt voor overwinning, 1 pt voor gelijkspel in reguliere competitie). Dan weet je elke week waarvoor je speelt en is er minder de laissez-faire houding die sommigen hebben van "het zijn toch maar 1.5 punten". Dit seizoen zou de stand als volgt geweest zijn dan :
1. Club Brugge - 52 punten
2. anderlecht - 43 punten
3. Antwerp - 42 punten
4. Genk - 40 punten

Nog altijd niet wat het moet zijn, maar toch al iets beter dan het was.
FrankFarinaII

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door FrankFarinaII »

Het is niet omdat velen nu gedwongen worden in ridicuul PO competitie, dat dit ook een goed systeem is ;-) (tijd is geen vergoelijking van een slechte beslissing)
PO dienen enkel kleine ploegen, die anders steeds uit de boot vallen, en nu plots een onverdiende kans krijgen om prijzen te pakken. Of je nu 3, 2 of 1 punt geeft, dit is imo gewoon nog altijd sportieve zelfmoord.
Er zijn talloze vergelijkingen mogelijk, maar koers vind ik nog steeds een leuke:

- De koprenner moet zijn 3 min voorsprong op 10 km van de meet halveren, omdat hij anders wint en dit is niet fair tov het peleton. Hij moest maar niet zo goed gepresteerd hebben in de 200km rit met cols van buiten categorie....

Ik wacht nog steeds op een causaal gevolg van de zogenaamde meerwaarde van de playoffs en de (sportieve) evolutie van onze clubs...die is er gewoon niet. Meestal is de eerste in de reguliere competitie, na de PO ook kampioen, dus waarom dan nog PO's? om de andere ploegen nog stoelensdans te laten houden voor europese tickets? Nah, hou een gewonen competitie en dan krijgen de ploegen pas echt wat ze verdienen, gelinkt aan hun plaats in het klassement. Dan kunnen ze hun een heel jaar focussen op bestendig groeien en een degelijk club uitbouwen, met resultaten en de Europese beloning die erbij hoort.
unleashed1990
Tester
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 mei 2021, 22:19

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door unleashed1990 »

t4nd schreef: 27 mei 2021, 11:59 Ik ben het met je eens, maar het is een feit dat de meerderheid van de ploegen wél een PO wil en je dan naar een systeem moet zien te evolueren zodat het 'meer acceptabel' is. Gewenst gaat het nooit zijn wat mij betreft :-).

Zaken afpakken ligt altijd moeilijk. Om een vergelijking te maken met de Mol, Lennart biedt 10.000 euro op een vrijstelling. Daardoor 'steelt' hij als mol 10.000 euro, wat voor enorm veel kijkers de perceptie gaf dat hij nooit de mol kon zijn. Het gaf de groep ook een enorme klap omdat er ineens 10.000 euro die verdiend waren verdwenen. Een veel érgere klap dan als ze gewoon een proef van 5.000 euro verloren (dankzij de mol).

Als je dat voorstel van Degryse bekijkt (2pt voor overwinning, 1 pt voor gelijkspel in reguliere competitie). Dan weet je elke week waarvoor je speelt en is er minder de laissez-faire houding die sommigen hebben van "het zijn toch maar 1.5 punten". Dit seizoen zou de stand als volgt geweest zijn dan :
1. Club Brugge - 52 punten
2. anderlecht - 43 punten
3. Antwerp - 42 punten
4. Genk - 40 punten

Nog altijd niet wat het moet zijn, maar toch al iets beter dan het was.
Ik ben geen fan van het 2 punten systeem omdat dan veel ploegen voor een gelijkspel gaan spelen. en je dus veel minder atractief voetbal ziet. Het 3 punten systeem is daar in veel beter.

Dat zie je ook aan je fictieve rangschikking anderlecht een ploeg dat het meest gelijkgespeeld heeft staat 2des.

het voorstel van degryse is nog slechter dan de play offs. Zo gaan we 3/4 van de ploegen naar het jan breydel komen om gelijk te spelen.

Ik ben voorstander van het nederlandse model 34 speelrondes en de nummers 1 tot en met 3 spelen europees. Plaatsen 4 tot en met 7 spelen play offs in een knock out wedstrijd met heen en terug match voor het laatste ticket.
FrankFarinaII

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door FrankFarinaII »

Hilarisch artikel in het nieuwsblad: RSCA klaagt dat Brugge transfers bemoeilijkt en dat vinden ze niet eerlijk... lol, ze vergeten hun eigen verleden blijkbaar heel gemakkelijk

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210703_93696068
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

Artikel over de Balikwisha-soap in S/VM:
[spoiler]
Achter de schermen: waarom Balikwisha niet voor Club koos en dreigde met de wet van 1978
06/07/21 om 13:28
Bijgewerkt om 13:29
Guillaume Gautier
Journalist bij Sport/Voetbalmagazine en Sport/Footmagazine.

De Standardspeler gebruikte de zogenaamde 'wet van 1978' om een einde te maken aan zijn contract bij de Rouches. Een verhaal van tegengestelde belangen.

Alles leek aanvankelijk vlot te zullen verlopen. In de eerste dagen van het nieuwe jaar toonde Club Brugge interesse. Die werd wat later concreet gemaakt via een bod ter waarde van een bedrag dat gelijkaardig was aan hetgeen blauw-zwart voor Noa Lang had uitgegeven. Het dient gezegd dat Michel-Ange Balikwisha (20) niet alleen indrukwekkende statistieken kon voorleggen voor een eerste seizoen op het hoogste niveau (9 goals), maar ook charmeerde door zijn modern profiel: zowel intelligente loopacties als rushes met een hoge intensiteit. Het is geen toeval dat ook scouts van de Red Bullstal hem de voorbije maanden in het oog hielden.

De verkoop van een van de Luikse lichtpuntjes van het afgelopen seizoen is op sportief vlak niet zo prettig, maar de verwachte deal met de landskampioen zou wel financieel heilzaam zijn voor Standard, dat op zoek is naar centen voor het zich op de transfermarkt kan begeven. Aan de ene kant wekt de verkoop van een goudhaantje aan de concurrentie de onaangename indruk dat Standard de tweede viool gaat spelen in eerste klasse, aan de andere kant is het onmogelijk om te verzaken aan de zeven miljoen euro die Club op tafel legt. Alles leek dus in kannen en kruiken...

Wet van '78

Tot de tussenkomst van Didier Frenay, de makelaar van de speler, die er aanstoot aan neemt dat de deal tussen de clubs achter zijn rug werd gesloten. Omdat hij goed bekend is bij Wolfsburg, waar hij eerder Landry Dimata naartoe bracht, droomt de makelaar ervan om voor zijn poulain van Standard de poort naar Duitsland te openen. Hij krijgt evenwel geen enkel bod uit het buitenland. Uiteindelijk komt hij bij Standard aandraven met een bod van Antwerp. Eerst 4 miljoen en na de Luikse weigering 4,5 miljoen. Aan de oevers van de Maas is men verbaasd dat het tweede Antwerpse bod onmiddellijk door Frenay zelf wordt uitgebracht. Hij heeft in dit dossier kennelijk een mandaat van de club en niet meer van de speler zelf. Enkele uren na de tweede njet van Bruno Venanzi dreigt Balikwisha ermee de wet van '78 te activeren.

Die procedure wordt vaak gezien als een dreigement of een manier om druk op de ketel te zetten, maar het gebeurt zelden dat men ermee doorgaat tot het eind. Concreet betekent het dat een speler onder zijn contract onderuit kan komen als hij de som betaalt die hij volgens dat contract zelf nog als salaris zou ontvangen. In het geval van de jongste van de broers Balikwisha gaat het bij benadering om slechts 300.000 euro. De speler had sinds zijn profdebuut immers geen opslag gekregen en ontving dus nog altijd het salaris dat de jongeren van de Académie krijgen wanneer ze een profcontract tekenen. Vanaf daar lopen de versies uiteen: in het kamp van de speler betreurt men dat het Luikse bestuur nooit is ingegaan op hun vraag om het contract te herzien, terwijl het bestuur zelf beweert dat de speler of zijn makelaar nooit gevraagd hebben om daarover te onderhandelen.

Gentlemen's agreement

De uitkomst die uiteindelijk geboden werd aan het dossier, redt zowel de meubels van het Belgisch voetbal als de schatkist van Standard, dat uiteindelijk meer dan zes miljoen euro beurt voor een speler die twaalf maanden geleden nog een onbekende was bij het brede publiek.

Wettelijk gezien had Antwerp het jonge talent gratis kunnen overnemen. Er is echter een gentlemen's agreement waarin de clubs van de Pro League elkaar beloven om zoiets niet te doen. Net na de aankondiging had Standard trouwens al aan de Pro League laten weten dat een overstap van Balikwisha naar de Bosuil via de wet van '78 een gevaarlijk precedent zou scheppen. De Belgische markt zou dan een jungle worden. Zo zou een club een speler ertoe kunnen aanzetten om zijn contract te verbreken, hem aldus gratis over te nemen en vervolgens te verkopen naar het buitenland (tenminste als dat manoeuvre zou afgerond worden voor 30 juni, op straffe van boetes voor het seizoen dat administratief gezien begint op 1 juli).
Plaats reactie