Belgisch voetbal algemeen

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

Ik kan begrijpen dat ze nadenken over de toekomst van het Belgisch voetbal.
Belgische clubs spelen gewoon teveel matchen én vaak te belangrijke matchen op slechte momenten. Denk aan de Europese voorrondes in de zomer (kernen niet compleet, maar kwalificatie is wel belangrijk) en Europese knock-out rondes juist voor en tijdens de play-offs. Dan moet je daar nog ergens bekervoetbal tussen proppen, met om de één of andere domme reden 2 matchen als halve finale.
Maar dit heeft voor mij opnieuw veel weg van wat eigenlijk de Europese Super League wil proberen: de kleintjes moeten eruit vallen, de "rijke" mogen met alles gaan lopen.

Want laat ons eerlijk zijn. 1B is financieel nu enkel leefbaar dankzij rijke (buitenlandse) eigenaars zoals het geval is bij bvb Deinze, of als je de tering naar de nering zet zoals Lierse die bewust voor een zo Belgisch mogelijk project kiezen en voorlopig nog geen ambitie hebben om mee te draaien in de top. Beerschot en Oostende zijn eigendom van buitenlanders, maar ze willen er alweer van af. Seraing, satelietclub van Metz, moet opletten dat het niet meteen weer degradeert. Zulte doet een gooi naar promotie om hun verblijf in 1B zo kort mogelijk te houden. Als ze daar niet in slagen zal hun werkingsbudget volgend seizoen ook moeten krimpen.

Als je nu opnieuw extra ploegen naar 1B duwt omdat je een kleinere hoogste klasse wilt, duw je 2 extra ploegen in het moeras. Want 1B lokt te weinig toeschouwers, verdient te weinig aan het tv-contract en vindt moeilijk sponsors.
2 extra ploegen naar 1B betekent ook 2 extra ploegen weg uit 1B. De kans is groot dat de kleinere ploegen dan gaan eisen dat dat 2 beloftenteams moeten zijn, zodat de echte eerste ploegen toch plek hebben in 1B. De grote ploegen hebben het er nu eindelijk door gekregen om de beloften te laten aantreden op een deftig niveau, nu zet je dat alweer op de helling.

Ik vrees ook dat hierdoor de kloof tussen 1A en 1B alleen maar groter wordt. Want onze afzetmarkt is dusdanig klein, dat een tv-contract enkel interessant is voor de 1A ploegen. 1B en de SuperLeague bij de vrouwen wordt hij wel bij betrokken, maar de broadcasters zitten hier niet op te wachten. Er lijkt dus enkel financieel gewin voor wie overblijft bij de 14 gelukkigen.

Ik moet nog altijd overtuigd worden van het voordeel van de play-offs. Het blijft kunstmatig opgebouwde spanning, te vaak met slechte matchen omdat de druk om niet te verliezen in die PO's zo groot is. Als je Europees al eens ver geraakt, blijf je ook met die play-offs zitten. Heb je die niet, bestaat de kans dat je tussen die Europese rondes eens links en rechts een speler kan laten rusten omdat je een OHL, Westerlo of Kortrijk treft in het weekend.

Het lijkt dat ik tegen mijn eigen ploeg preek, want Club weet uiteraard dat een kleine competitie, mét PO's, voor een beter tv-contract zal zorgen.

En er zijn inderdaad teveel matchen.
16 ploegen met PO's met 6 zijn uiteindelijk 40 competitiematchen. Volgend jaar, als je in een Europese groepsfase zit, sowieso 8 Europese matchen. Dan tel ik de kwalificatierondes, knock-outrondes en bekervoetbal nog niet mee.
16 ploegen met PO's met 4 zijn 36 matchen. Schrap de dubbele halve finale in de beker. Schrap de PO's en je blijft over met 30 competitie matchen. Onze top is momenteel breed genoeg om topmatchen te hebben doorheen het jaar.
Door de PO's wordt je als succesvolle ploeg sportief teveel gestraft want je moet je in maart/april/mei dan mogelijks concentreren op 3 fronten tegelijk. Kijk naar Union die schijnbaar op hun tandvlees zitten. Aan de andere kant heb je mauve die het nu goed doet door telkens van weekend naar weekend te kunnen werken. Antwerp vorig jaar had ook geen last van Europees voetbal; maar dit seizoen heeft de CL hen ook krachten en punten gekost. Gent had na nieuwjaar amper nog spelers, maar moest wel nog in drie competities aantreden met belangrijke matchen.

Wil je de kloof kleiner tussen 1A en 1B, zorg dan voor voldoende gelegenheid om te promoveren uit 1B. Als je met 3 kan overgaan uit 1B, dan moet je financieel een tikkeltje minder ver gaan dan dat er maar 1 ploeg overgaat. Het geeft degraderende ploegen ook uitzicht op een snelle terugkeer.
Als er 3 ploegen overkomen uit 1B is de kans ook groter dat er minstens eentje zich redt en zich kan settelen in 1A. Dan kan je als club op de (middel)lange termijn werken.
Hoe kleiner uw hoogste klasse, hoe groter ook de kans dat je een degradant bent uiteraard. Dus ook meer stress bij de ploegen onderaan het klassement met mogelijks ongezonde financiële risico's om er toch maar in te blijven en geen werking op lange termijn. Trainersontslagen en match-per-match-politiek.

Maar ja, wat weet ik als jarenlange supporter en volger van voetbal nu iets af van hoe een competitie moet werken :zien:

PS: Standard en Charleroi bij de Grote 8 is toch ook enkel en alleen om een draagvlak in Wallonië te creëren...
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

De krabbel is gezet: ondanks rel met voetbalbond tekent bondscoach Marc Brys contract bij Kameroen

Na alle comedy-capers tekent Brys dus toch als bondscoach van Kameroen.
Ik benijd zijn positie niet, goed wetende dat Eto'o hem dus eigenlijk niet steunt en die laatste ook dikwijls nogal populistisch is aangelegd.
Eto'o was ook degene die doodserieus onderstaande pronostiek deed voor het WK in Qatar met 3 Afrikaanse teams bij de halve finalisten...

Afbeelding
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

Onze Belgische voetbalbond wil zijn nationale jeugdelftallen verder professionaliseren, of toch de omkadering ervan.
Een gevolg hiervan is dat bvb bondscoaches zich full-time ten dienste moeten stellen van de bond voor trainingen, opleidingen, scouting, analyse,... en dat ze er dus niets meer mogen bijdoen.
Zoals bvb analisten- en/of tv-werk.
Sonck bedankte voor de full time job bij de Belgische voetbalbond en mogelijks zou Sven Vermant hierdoor ook stoppen.

Het is toe te juichen de voetbalbond verder inzet in goede omkadering om onze jeugd nog beter te begeleiden, op te leiden en op te sporen.

Ergens vind ik het wel jammer, want ik hoorde veel goede geluiden van Sonck als jeugdcoach.

https://www.hln.be/belgisch-voetbal/wes ... ~a0c4d4f3/

Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

De goalviering van het jaar toch in de JPL :mrgreen:

IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 15 apr 2024, 06:43 De goalviering van het jaar toch in de JPL :mrgreen:

What the hell was dat man :hide: voor 't zelfde geld is die goed geblesseerd
Plaats reactie