Belgisch voetbal algemeen

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
yocake
Tester
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2016, 10:27

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door yocake »

kingpietro105 schreef: 12 mei 2020, 02:18
ClubFanVinne schreef: 11 mei 2020, 22:15
t4nd schreef: 12 apr 2020, 07:45 .https://sporza.be/
nl/2020/04/10/karel-fraeye-spiekt-bij-nederland-voor-oplossing-1b-lagere-lonen-meer-kans-op-promotie~1586550727307/.

Artikel op Sporza met een realistisch idee voor 2de klasse. Minder hoge lonen daar, semi-professionele ploegen, beloftenploegen erbij (die kunnen degradaren maar niet promoveren) & 2 rechtstreekse stijgers + 1 potentiële via een play-offsysteem.
In Spanje zitten de beloftenploegen ook in de lagere klassen, en die moeten aan het begin van het seizoen een spelerskern doorgeven waar ze maximaal 3 (denk ik) wijzigingen aan mogen doorvoeren tijdens het seizoen. 't Is dus niet zo dat de ene week 5 A-spelers meedoen en de volgende enkel 18-jarigen.
Dit er nog bij en akkoord.
Er moet terug een eerste klasse komen met 18 ploegen. Geen 1B meer en jeugdploegen van prof clubs starten in 4de klasse, kunnen maximum in 2de klasse raken en kunnen degraderen zo laag het maar kan.
10 ploegen in 1ste en 10 ploegen in 2de en 36 speeldagen dus 4 keer tegen elkaar. In ireland doen ze het ook zo. Daar hebben ze netzoals belgie niet genoeg profclubs.

Dit is volgens mij de beste oplossing.
En hoeveel Ierse ploegen spelen europees? Als je sterke topclubs wil, heb je een sterke competitie nodig. En een sterke competitie is geen competitie met 6 of 10 ploegen, maar met minimum 16 ploegen. Verdeel het tv geld eerlijk en kleine clubs zullen ook beter worden.
Het idee dat Belgie te klein is voor meer dan 14 topclubs is voor mij echt een fabeltje.
Steden als Antwerpen en Brussel hebben maar 1 ploeg in eerste klasse. Dit zouden er toch gemakkelijk 2 of 3 kunnen zijn mits wat lange termijnvisie. Wallonie heeft slechts 4 ploegen in eerste klasse, mijn inziens toch ook 2 te weinig.
Het feit dat veel kleine clubs zo zwak zijn ligt meer aan het oneerlijke tv contract, het kerkhof 1B én gebrek aan visie bij die clubs.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

Ik denk dat vooral 1B een probleem is dat dringend aangepakt moet worden. Er degradeert 1 team & er kan 1 team promoveren. Degradatie is dus enorm erg want de kans dat je snel terug stijgt is niet geweldig groot. Pas dat systeem aan zoals in Nederland, waar (als ik me niet vergis) er 2 rechtstreekse stijgers/dalers zijn én nog een 3de mogelijke via een nacompetitie. Op die manier is het niet dodelijk erg om te degraderen en gaan clubs zich niet in schulden werken om toch maar die degradatie te voorkomen of om te promoveren.

Daarnaast moet er meer op het financiële luik toegekeken worden. Het kan eigenlijk niet dat heel 2de klasse systematisch verlies draait, daar moet iets aan veranderen. Eigenlijk aan heel het voetbalgebeuren want in amateurklasse worden ook veel te hoge lonen betaald. Ik denk dat voetbal de enige sport is waar spelers op lagere niveaus toch fulltime als sporter betaald worden. 2de klasse zou wat mij betreft een groeimogelijkheid moeten zijn voor jongeren, geen plaats waar te dure buitenlanders aangekocht worden.
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Cedrinho »

kingpietro105 schreef: 12 mei 2020, 02:1810 ploegen in 1ste en 10 ploegen in 2de en 36 speeldagen dus 4 keer tegen elkaar. In ireland doen ze het ook zo. Daar hebben ze netzoals belgie niet genoeg profclubs.

Dit is volgens mij de beste oplossing.
Ook mijn voorkeur.
kingpietro105
Profvoetballer
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 sep 2018, 09:04
Locatie: Gijzegem

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door kingpietro105 »

yocake schreef: 12 mei 2020, 11:22
kingpietro105 schreef: 12 mei 2020, 02:18
ClubFanVinne schreef: 11 mei 2020, 22:15
t4nd schreef: 12 apr 2020, 07:45 .https://sporza.be/
nl/2020/04/10/karel-fraeye-spiekt-bij-nederland-voor-oplossing-1b-lagere-lonen-meer-kans-op-promotie~1586550727307/.

Artikel op Sporza met een realistisch idee voor 2de klasse. Minder hoge lonen daar, semi-professionele ploegen, beloftenploegen erbij (die kunnen degradaren maar niet promoveren) & 2 rechtstreekse stijgers + 1 potentiële via een play-offsysteem.
In Spanje zitten de beloftenploegen ook in de lagere klassen, en die moeten aan het begin van het seizoen een spelerskern doorgeven waar ze maximaal 3 (denk ik) wijzigingen aan mogen doorvoeren tijdens het seizoen. 't Is dus niet zo dat de ene week 5 A-spelers meedoen en de volgende enkel 18-jarigen.
Dit er nog bij en akkoord.
Er moet terug een eerste klasse komen met 18 ploegen. Geen 1B meer en jeugdploegen van prof clubs starten in 4de klasse, kunnen maximum in 2de klasse raken en kunnen degraderen zo laag het maar kan.
10 ploegen in 1ste en 10 ploegen in 2de en 36 speeldagen dus 4 keer tegen elkaar. In ireland doen ze het ook zo. Daar hebben ze netzoals belgie niet genoeg profclubs.

Dit is volgens mij de beste oplossing.
En hoeveel Ierse ploegen spelen europees? Als je sterke topclubs wil, heb je een sterke competitie nodig. En een sterke competitie is geen competitie met 6 of 10 ploegen, maar met minimum 16 ploegen. Verdeel het tv geld eerlijk en kleine clubs zullen ook beter worden.
Het idee dat Belgie te klein is voor meer dan 14 topclubs is voor mij echt een fabeltje.
Steden als Antwerpen en Brussel hebben maar 1 ploeg in eerste klasse. Dit zouden er toch gemakkelijk 2 of 3 kunnen zijn mits wat lange termijnvisie. Wallonie heeft slechts 4 ploegen in eerste klasse, mijn inziens toch ook 2 te weinig.
Het feit dat veel kleine clubs zo zwak zijn ligt meer aan het oneerlijke tv contract, het kerkhof 1B én gebrek aan visie bij die clubs.
Dromen zijn vaak bedrog. laten we niet doen aslof wij als klein landje meer profclubs hebben dan andere groter landen.

Het is nogmaals bewezen door de vele faillissementen dat 1B niet leefbaar is en dat er in 1A teveel ploegen zitten.

Mijn oplossing van 10 ploegen in 1ste en 10 ploegen in 2de lossen dit het best op.
Jeugdscheidsrechter
yocake
Tester
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2016, 10:27

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door yocake »

kingpietro105 schreef: 12 mei 2020, 21:54
yocake schreef: 12 mei 2020, 11:22
kingpietro105 schreef: 12 mei 2020, 02:18
ClubFanVinne schreef: 11 mei 2020, 22:15

Dit er nog bij en akkoord.
Er moet terug een eerste klasse komen met 18 ploegen. Geen 1B meer en jeugdploegen van prof clubs starten in 4de klasse, kunnen maximum in 2de klasse raken en kunnen degraderen zo laag het maar kan.
10 ploegen in 1ste en 10 ploegen in 2de en 36 speeldagen dus 4 keer tegen elkaar. In ireland doen ze het ook zo. Daar hebben ze netzoals belgie niet genoeg profclubs.

Dit is volgens mij de beste oplossing.
En hoeveel Ierse ploegen spelen europees? Als je sterke topclubs wil, heb je een sterke competitie nodig. En een sterke competitie is geen competitie met 6 of 10 ploegen, maar met minimum 16 ploegen. Verdeel het tv geld eerlijk en kleine clubs zullen ook beter worden.
Het idee dat Belgie te klein is voor meer dan 14 topclubs is voor mij echt een fabeltje.
Steden als Antwerpen en Brussel hebben maar 1 ploeg in eerste klasse. Dit zouden er toch gemakkelijk 2 of 3 kunnen zijn mits wat lange termijnvisie. Wallonie heeft slechts 4 ploegen in eerste klasse, mijn inziens toch ook 2 te weinig.
Het feit dat veel kleine clubs zo zwak zijn ligt meer aan het oneerlijke tv contract, het kerkhof 1B én gebrek aan visie bij die clubs.
Dromen zijn vaak bedrog. laten we niet doen aslof wij als klein landje meer profclubs hebben dan andere groter landen.

Het is nogmaals bewezen door de vele faillissementen dat 1B niet leefbaar is en dat er in 1A teveel ploegen zitten.

Mijn oplossing van 10 ploegen in 1ste en 10 ploegen in 2de lossen dit het best op.
10 ploegen in 1ste? In de loop van het seizoen strijden nummers 1 tot 8 voor europees én nummers 5 tot 10 tegen degradatie??? Stop met het bedenken van die idiote mini competities. Probeer nu eens met goed beleid een sterk merk te maken van je competitie.

En het feit dat er zoveel faillissementen zijn in 1B kom voornamelijk door de risico's voor dat ene ticket terug naar 1ste te kunnen bemachten.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

kingpietro105 schreef: 12 mei 2020, 21:54 Dromen zijn vaak bedrog. laten we niet doen aslof wij als klein landje meer profclubs hebben dan andere groter landen.

Het is nogmaals bewezen door de vele faillissementen dat 1B niet leefbaar is en dat er in 1A teveel ploegen zitten.

Mijn oplossing van 10 ploegen in 1ste en 10 ploegen in 2de lossen dit het best op.
2x 10 ploegen lost het probleem niet op, ze gaan het enkel verschuiven. De 10 in 2de klasse gaan zich nog steeds in schulden werken om toch maar te kunnen promoveren en doordat er in 1ste meer "top"clubs zitten gaan de kleintjes minder kans hebben om punten te pakken tegen elkaar waardoor ze het nóg moeilijker gaan krijgen. Je gaat (volgens mij) dan een situatie creëren waarbij de topploegen enkel groter gaan worden en de kleintjes gewoon wat meedraaien in de hoop eens naar de Europa league te mogen.

Je vermeldt Ierland, daar had je de laatste 6 seizoenen 5x dezelfde kampioen en europees hebben ze haast niets bereikt. Schotland hetzelfde en daar is Celtic ondertussen 8 seizoenen op rij kampioen...

Voor een sterke competitie heb je (volgens mij) voldoende ploegen nodig die elk 2x tegen elkaar spelen én waarbij elke match belangrijk is. Stel dat je het format neemt dat Genk voorstelt, dan zou je op het einde nog matchen tussen de top-4 hebben voor de Europese tickets. Ofwel is dat via een systeem zoals het nu is (waarbij je dus 18 punten extra kan verdienen en je je huidige punten behoudt - volledig of gehalveerd). Ofwel is dat in rechtstreekse duels waarbij het dus niet boeit of je 4de of 1ste bent. In beide gevallen is de nacompetitie belangrijker dan de gewone en moet je enkel bij de eerste 4 zien te eindigen.

Maak matchen tegen KV Oostende en Waasland-Beveren terug belangrijker en zorg dat die ploegen iets meer geld krijgen zodat ze ook sterker worden en je competitie gaat groeien. De 'mindere' ploegen verder uithollen gaat op termijn enkel nefaste gevolgen hebben.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Tiki Taka »

De BeNeliga lijkt me een interessante piste.
ClubFanVinne
Profvoetballer
Berichten: 410
Lid geworden op: 07 jan 2019, 16:01

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door ClubFanVinne »

t4nd schreef: 12 mei 2020, 11:39 Ik denk dat vooral 1B een probleem is dat dringend aangepakt moet worden. Er degradeert 1 team & er kan 1 team promoveren. Degradatie is dus enorm erg want de kans dat je snel terug stijgt is niet geweldig groot. Pas dat systeem aan zoals in Nederland, waar (als ik me niet vergis) er 2 rechtstreekse stijgers/dalers zijn én nog een 3de mogelijke via een nacompetitie. Op die manier is het niet dodelijk erg om te degraderen en gaan clubs zich niet in schulden werken om toch maar die degradatie te voorkomen of om te promoveren.

Daarnaast moet er meer op het financiële luik toegekeken worden. Het kan eigenlijk niet dat heel 2de klasse systematisch verlies draait, daar moet iets aan veranderen. Eigenlijk aan heel het voetbalgebeuren want in amateurklasse worden ook veel te hoge lonen betaald. Ik denk dat voetbal de enige sport is waar spelers op lagere niveaus toch fulltime als sporter betaald worden. 2de klasse zou wat mij betreft een groeimogelijkheid moeten zijn voor jongeren, geen plaats waar te dure buitenlanders aangekocht worden.
18 ploegen in 1a is momenteel de enige oplossing zonder juridisch een bom te leggen onder volgend seizoen. Maar daarna kan alles. Ik ben voorstander van 2x 12 ploegen waarbij er 2x tegen elkaar wordt gespeeld en dan de eerste 8 playoffs spelen voor de Europese tickets. De laatste 4 spelen samen met de eerste 4 van 1b. Een na competitie waarbij de eerste 4 volgend jaar in 1a mogen deelnemen de laatste 4 in 1b. De overige 8 van 1 b worden in 2 reeksen opgedeeld met daarin telkens 5 ploegen 4 van 1b en 1 van 1ste amateur met licentie voor profvoetbal. Als de amateur ploeg erin slaagt niet laatste te worden in zijn poele mag hij promoveren, in dat geval daalt de laatste. Voor de eersten zou er in elke nacompetitie een geldprijs moeten zijn dat aan de hand van de tv rechten wordt betaald. bvb 100milj tv rechten alle prof clubs krijgen 3.5 milj. Ploeg die kampioen is krijg daar nog eens 4milj boven op, 2de 2.5milj, 3de 2mil en 4de 1.5milj, 5, 6,7,8 en eerste van playoff2 krijgen elk 1 milj. winnaars van playoff3 krijgen elk 500k.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Tiki Taka »

Wordt morgen ongetwijfeld een boeiende meeting...
Zoals Van Den Bempt schrijft; `Club zal zijn titel moeten kopen/betalen`.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

ClubFanVinne schreef: 14 mei 2020, 09:25 Ik ben voorstander van 2x 12 ploegen waarbij er 2x tegen elkaar wordt gespeeld en dan de eerste 8 playoffs spelen voor de Europese tickets. De laatste 4 spelen samen met de eerste 4 van 1b. Een na competitie waarbij de eerste 4 volgend jaar in 1a mogen deelnemen de laatste 4 in 1b. De overige 8 van 1 b worden in 2 reeksen opgedeeld met daarin telkens 5 ploegen 4 van 1b en 1 van 1ste amateur met licentie voor profvoetbal. Als de amateur ploeg erin slaagt niet laatste te worden in zijn poele mag hij promoveren, in dat geval daalt de laatste. Voor de eersten zou er in elke nacompetitie een geldprijs moeten zijn dat aan de hand van de tv rechten wordt betaald. bvb 100milj tv rechten alle prof clubs krijgen 3.5 milj. Ploeg die kampioen is krijg daar nog eens 4milj boven op, 2de 2.5milj, 3de 2mil en 4de 1.5milj, 5, 6,7,8 en eerste van playoff2 krijgen elk 1 milj. winnaars van playoff3 krijgen elk 500k.
In zo'n systeem hol je volgens mij je competitie weer uit hé. Hoe zie je de play-offs? Terug beginnen van 0, halvering van de punten, gewoon alle punten behouden? In de eerste 2 gevallen ga je de matchen van de 'reguliere' competitie weer minder belangrijk maken, het laatste geval gaat nooit een meerderheid halen 'omdat de spanning dan weg is'.
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Tiki Taka schreef: 14 mei 2020, 09:31 Wordt morgen ongetwijfeld een boeiende meeting...
Zoals Van Den Bempt schrijft; `Club zal zijn titel moeten kopen/betalen`.
Gelukkig niet in dezelfde zin zoals de mauven, die zoveel titels gekocht hebben :-)
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Jêèèjjj !
Gebruikersavatar
Alethio
Sleutelspeler
Berichten: 3452
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:17

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Alethio »

Verdiend, zeker?

Voel toch niet echt te veel vreugde.
kingpietro105
Profvoetballer
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 sep 2018, 09:04
Locatie: Gijzegem

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door kingpietro105 »

Hoe hypcoriet zijn sommige club haters eerst zitten zeuren dat club geen kampioen kan worden als er geen zakker is en dat de competitie maar nietig verklaard moet worden.

Nu dat er een zakker is vinden ze dat club brugge het omgekocht heeft en zo een titel heeft.

Wat is het nu eigenlijk?
Jeugdscheidsrechter
PetjeFCB
Supersub
Berichten: 1329
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:05

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door PetjeFCB »

We hebben titel verdiend, maar hier is echt niks aan. Geen beetje vreugde hier.
Plaats reactie