Belgisch voetbal algemeen

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Arnio »

Neem maar de agenda erbij competitie voor volgend jaar ziet er zo uit:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230608_96810584
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Tiki Taka »

Arnio schreef: 09 jun 2023, 08:41 Neem maar de agenda erbij competitie voor volgend jaar ziet er zo uit:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230608_96810584
Beter zo, terug met 16 ploegen ipv 18 en 6 ipv 4 ploegen in play off1.
Heel belangrijk, ik herhaal het nogmaals, de kampioen volgend seizoen is rechtstreeks geplaatst voor de CL.
De hervormde CL welteverstaan, met financieel een heel pak meer middelen.
Opnieuw kampioen spelen is dus de boodschap voor Club !
Gebruikersavatar
Hannes
A-kern
Berichten: 634
Lid geworden op: 29 sep 2016, 21:49
Locatie: Laken

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Hannes »

Tiki Taka schreef: 09 jun 2023, 09:12
Arnio schreef: 09 jun 2023, 08:41 Neem maar de agenda erbij competitie voor volgend jaar ziet er zo uit:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230608_96810584
Beter zo, terug met 16 ploegen ipv 18 en 6 ipv 4 ploegen in play off1.
Heel belangrijk, ik herhaal het nogmaals, de kampioen volgend seizoen is rechtstreeks geplaatst voor de CL.
De hervormde CL welteverstaan, met financieel een heel pak meer middelen.
Opnieuw kampioen spelen is dus de boodschap voor Club !
Jammer toch? PO met 4 ipv 6 ploegen is veel intenser. En het soort fantastische ontknopingen die we dit jaar hadden zouden we vaker hebben doordat de ene wedstrijd op elke PO-speeldag onmogelijk los te koppelen valt van de andere.
18 ploegen in eerste vind ik ook een voordeel: meer kleine clubs die profiteren van het geld in eerste klasse en zowel sportief als financieel blij zijn om zich eens te mogen meten met de toppers.
Gebruikersavatar
Duffman
Invaller
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:05
Locatie: Het gat van Pluto

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Duffman »

De JPL zou veel meer gebaat zijn met een gesloten elite-competitie van max. 16 teams. (dus geen degradaties en promevendussen naar Amerikaans model). Dan voorkom je opgescheept te geraken met brol zoals bv. een Seraing of Waasland die niks, maar dan ook niks van meerwaarde brengen. Stel uw competitie samen met criteria als budget, accomodatie e.d.
“Never say never, because limits, like fears, are often just an illusion.”
- Michael Jordan -
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

Duffman schreef: 11 jun 2023, 23:02 De JPL zou veel meer gebaat zijn met een gesloten elite-competitie van max. 16 teams. (dus geen degradaties en promevendussen naar Amerikaans model). Dan voorkom je opgescheept te geraken met brol zoals bv. een Seraing of Waasland die niks, maar dan ook niks van meerwaarde brengen. Stel uw competitie samen met criteria als budget, accomodatie e.d.
Dat kan kloppen, maar dan kom je in Super League-discussies terecht natuurlijk. De sterken die de zaken naar hun hand willen zetten, en (relatieve) "sprookjes" als dat van Union, die het voetbal ook wel mooi maken (zeker voor de voetbalromantici) worden onmogelijk.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 12 jun 2023, 09:14
Duffman schreef: 11 jun 2023, 23:02 De JPL zou veel meer gebaat zijn met een gesloten elite-competitie van max. 16 teams. (dus geen degradaties en promevendussen naar Amerikaans model). Dan voorkom je opgescheept te geraken met brol zoals bv. een Seraing of Waasland die niks, maar dan ook niks van meerwaarde brengen. Stel uw competitie samen met criteria als budget, accomodatie e.d.
Dat kan kloppen, maar dan kom je in Super League-discussies terecht natuurlijk. De sterken die de zaken naar hun hand willen zetten, en (relatieve) "sprookjes" als dat van Union, die het voetbal ook wel mooi maken (zeker voor de voetbalromantici) worden onmogelijk.
Ik sluit mij hier bij aan. We staan op onze achterste poten als de Europese topclubs een gesloten superleague willen maken om zo alle geld naar zich te trekken, maar zouden wel hetzelfde doen ik eigen competitie. Beetje hypocriet.
Voor een Manchester City en PSG zijn wij hun "Seraing of Eupen"...
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

Ik weet dat het nog vroeg is, maar de huidige top 6 zou wel eens de 6 ploegen voor PO1 kunnen zijn. Buiten Standard lijkt niemand zijn start te hebben gemist.
Uiteraard hadden sommige op meer punten gehoopt, vooral Genk dan na gisterenavond.
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Arnio »

Sanders schreef: 21 aug 2023, 07:56 Ik weet dat het nog vroeg is, maar de huidige top 6 zou wel eens de 6 ploegen voor PO1 kunnen zijn. Buiten Standard lijkt niemand zijn start te hebben gemist.
Uiteraard hadden sommige op meer punten gehoopt, vooral Genk dan na gisterenavond.
Hebben ze echt hun start gemist of is er een gebrek aan kwaliteit...
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

Arnio schreef: 21 aug 2023, 08:35
Sanders schreef: 21 aug 2023, 07:56 Ik weet dat het nog vroeg is, maar de huidige top 6 zou wel eens de 6 ploegen voor PO1 kunnen zijn. Buiten Standard lijkt niemand zijn start te hebben gemist.
Uiteraard hadden sommige op meer punten gehoopt, vooral Genk dan na gisterenavond.
Hebben ze echt hun start gemist of is er een gebrek aan kwaliteit...
In mijn ogen beide. Start gemist, maar toch ook de kwaliteit niet om top 6 te spelen. Wel genoeg kwaliteit om hoger te mikken dan degradatievoetbal.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

Steven Defour en KVM gaan in onderling overleg uit elkaar. Het mooie eraan zou volgens de geruchten zijn dat Defour het eigenlijk niet wou opgeven; maar dat hij zelf aangaf dat de club een andere koers diende te varen om eruit te geraken. Mooi als je dat kan zeggen.

Ik ben benieuwd wat zijn verdere carrière zal zijn.
In de laatste weken voor zijn aanstelling als T1, zat hij geregeld in de podcast 90 minutes. Hij was toen nog T2 en zei nooit hoofdcoach te willen zijn tenzij KVM het hem vroeg en dat hij het ook alleen voor Mechelen zou doen, omdat hij zich zo verbonden voelt met de club.

Ze waren de competitie nog goed gestart en hebben enkele leuke spelers. Maar de laatste tijd was het veel minder. Ik heb ook te weinig beelden van hun matchen gezien om te oordelen over hun niveau.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

Dit begint toch triest te worden... 2de week op rij dat de referee department nog tijdens de speeldag toegeeft een wedstrijdbepalende fout gemaakt te hebben. Zowel bij de fase met Thiago als nu bij de penalty van Genk zijn het fouten waarbij geen interpretatie mogelijk was. Geen intensiteit van een tackle waarover altijd discussie is, gewoon zwart op wit een overduidelijke fout.

Ik kan er eerlijk gezegd niet meer bij... Op sommige momenten leggen ze het spel minutenlang stil voor een VAR-interventie en op andere momenten doen ze blijkbaar niet eens de moeite om deftig te checken. Hoe meer opleiding onze refs krijgen, hoe slechter het lijkt te gaan.

Ik hoop oprecht dat Genk die match mag herspelen én dat ze bij de bond eens lessen gaan trekken. Aan dit tempo heb je binnen 3 speeldagen geen VAR-scheidsrechters meer over omdat ze allemaal een tijdje aan de kant moeten blijven vanwege fouten.
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Denk dat het maar logisch zou zijn om te beslissen om anderlecht - Genk te laten herspelen. En vooral ook terecht !
Is toch een andere situatie dan KVM - Club, waar het voor de VAR volstond om te zeggen dat het een menselijke fout betrof.

Als uit de opgenomen gesprekken uit de VAR-kamer gisterenavond blijkt dat de scheidsrechters het reglement niet kennen, dan is er sprake van een scheidsrechterlijke dwaling. Er is toch geen andere verklaring waarom de VAR Verboomen terugfloot toen hij de penalty opnieuw wou laten trappen door Genk ?
Het enige goede wat de voetbalbond kan doen, is op hele korte termijn (tussen vandaag en dinsdag) beslissen om de match te laten herspelen, en dus de match van gisterenavond (inclusief alle getrokken kaarten) nietig te verklaren. Anders wordt het alweer een soap met Genk - Antwerp van dinsdag dat onder voorbehoud zou worden gespeeld.
Benieuwd !
Gebruikersavatar
Jens27
Profvoetballer
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 dec 2016, 14:16

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Jens27 »

Ik hoop oprecht van niet. Zou een heel vies precedent zijn.
:hupclub: :hupclub: :hupclub:
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

Ooit hemelbestormers, nu overal op de zwarte lijst: het verhaal achter de pijnlijke ondergang van KV Oostende
https://sporza.be/nl/2024/01/11/ooit-he ... 968132658/
Ik vind dit zo schrijnend om te lezen, en dan vooral voor de gewone mens verbonden aan die club: jeugdspeler, -trainer, -medewerker, dagelijkse bediendes, supporters, vrijwilligers,... die oprecht een hart hebben voor hun club maar die nu machteloos moeten toezien hoe hun club kopje onder gaat.

Ik zie hetzelfde bij Eendracht Aalst, club bij mij in de buurt, waar ik wel nog wat mensen ken uit de jeugdwerking en dus links en rechts wat opvang. Daar zitten ook nog mensen met echte clubliefde die gewoon moeten aankijken hoe buitenlandse eigenaars hun voorliegen en bedriegen.

Enige verschil tussen Oostende en Aalst is dat Aalst het voorlopig sportief wel nog goed doet (waar de jeugdwerking financieel wel de dupe van is).

Ik hoop oprecht dat ik dat nooit moet meemaken. Ik heb mijn eigen provinciaal clubje zien verdwijnen omdat de kosten te hoog werden. Maar daar zijn we tenminste kunnen stoppen zonder 1 euro schulden aan iemand.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

Inderdaad een heel triest verhaal, en hemeltergend dat Coucke zijn 'weireldploegske' zomaar kon laten vallen voor anderlecht. Fifa & Uefa zouden toch eens lessen mogen trekken. Rijke nonkels die een team kopen als speelgoed zouden beperkt worden door de financial fair play, maar in werkelijkheid is er niks veranderd.
Plaats reactie