Belgisch voetbal algemeen

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

Heet van de naald: de nieuwe competitieformule in de JPL voor seizoen 2023-2024, op Sporza.be, mét impact op het aantal dalers dit seizoen:
[spoiler]
Consensus over nieuw competitieformule in 1A : 16 ploegen, 3 dalers, halvering blijft

vr 17 juni 2022
16:03

De Pro League heeft op de Algemene Vergadering het nieuwe competitieformat voor het seizoen 2023-2024 goedgekeurd. Dat lijkt erg goed op het huidige systeem, al wordt 1A wel teruggeschroefd van 18 naar 16 teams.

De competitieformule in het Belgische profvoetbal is al lang een hete aardappel, die vandaag uiteindelijk dan toch werd doorgeslikt.

CEO Lorin Parys had in eerste instantie een ingewikkeld format op tafel gelegd, maar bij een eerste vergadering werd al snel duidelijk dat daar geen voedingsbodem voor was.

Op de Algemene Vergadering stelde Parys vandaag daarom een afgezwakte versie voor, die wel met een tweederdemeerheid werd goedgekeurd.

Vanaf het seizoen 2023-2024 gaan we in 1e klasse A opnieuw van 18 naar 16 ploegen. Hierdoor zijn er komend seizoen dus 3 dalers en 1 promovendus uit 1B.

Daarna wordt er opnieuw volgens het "oude" systeem gevoetbald, waarbij Play-off I uit 6 clubs bestaat die aan hun aparte competitie beginnen met de helft van de punten uit de reguliere competitie.

Ook Play-off II wordt weer in het leven geroepen, voor de nummers 7 tot 12. Ook zij beginnen aan hun competitie na halvering van de punten.

De laatste 4 teams, ten slotte, spelen een nacompetitie om te bepalen wie naar 1B zakt. De 2 teams die hierin laatste eindigen, dalen sowieso. Ook een 3e team kan nog zakken, maar daarvoor is er nog een barrage met de nummer 3 uit 1B nodig.
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

Ik heb wel een aantal bedenkingen.
Terug naar 16 ploegen: pro
1B met 16 ploegen: pro
Beloften in 1B: pro
2 rechtstreekse stijgers uit 1B met een potentieel derde stijger: pro (Het maakt 1B misschien iets minder de hel van het Belgische profvoetbal.)

Play offs blijven behouden: contra
Halvering van de punten: contra.
Waarom wel de punten halveren in de kampioenen playoff en niet in de dalers-playoff? Bij de laatstgenoemde wordt de beter presterende ploeg beloond, bij de eerstgenoemde wordt de best presterende ploeg benadeeld.
Europees spelende ploegen moeten ook pas aansluiten in 1/8e finales van de beker: contra
Ookal is dit misschien in ons eigen voordeel, dit ruikt echt naar competitievervalsing (met slechts 4 overwinningen win je de beker). Dit is echt een regel gemaakt op maat van de top-clubs.

Over het algemeen is dit echt een compromis op zijn Belgisch: voor elk zit er wel iets in, zodat de meesten kunnen tevreden naar hun achterban kunnen trekken.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

https://sporza.be/nl/2022/07/19/puntena ... 246015865/
De Belgische profclubs zorgen best dat ze een goede boekhouder in huis hebben. Clubs die hun eigen vermogen niet in orde brengen, dreigen het seizoen 2023-2024 met puntenaftrek te moeten starten. Dat bevestigde de Pro League.

In het voorjaar van 2021 hadden 15 profclubs hun vermogen niet op orde. Daarom grijpt de Pro League nu in. Voortaan moeten clubs een positief eigen vermogen voorleggen, dat zal tot de licentievoorwaarden behoren.

Concreet zullen alle ploegen een positief eigen vermogen moeten hebben over vijf jaar. Elk jaar zullen ze 20 procent vooruitgang moeten kunnen voorleggen. Doen ze dat niet, dan worden ze sportief gestraft. Dat begint met een punt aftrek, maar kan op termijn oplopen tot negen punten.

De puntenaftrek start in het seizoen 2023-2024. Dat betekent dat heel wat ploegen nog werk hebben. Pro League-CEO Lorin Parys bevestigde dat 15 profclubs in het voorjaar 2021 een negatief eigen vermogen hadden.

"We willen dat het voetbal groeit. Een duurzame voetbalsector betekent dat dat ook bedrijfsmatig op een duurzame manier gebeurt", vertelde Parys daarover.
Gaat het dan om deze cijfers (jaarrekening)?
https://sporza.be/nl/2021/02/05/50-milj ... ancial-fa/

Of over andere, en weet iemand waar je de cijfers terug kan vinden?
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

Antwerp kan zich niet plaatsen voor conference league, ondanks alle investeringen. Gent verliest, maar kan nog punten sprokkelen voor onze coëfficiënt via de conference league. Ook anderlecht kan zich na strafschoppen plaatsen voor de derde Europese competitie.
Gebruikersavatar
The_One
Basisspeler
Berichten: 1560
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:05
Locatie: Babes-topic

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door The_One »

Zeer pijnlijk voor Antwerp. Denk niet dat dat ingecalculeerd was...
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

The_One schreef: 25 aug 2022, 22:57 Zeer pijnlijk voor Antwerp. Denk niet dat dat ingecalculeerd was...
Ik heb de match niet gezien. Turken waren blijkbaar wel dodelijk efficiënt.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 26 aug 2022, 06:52
The_One schreef: 25 aug 2022, 22:57 Zeer pijnlijk voor Antwerp. Denk niet dat dat ingecalculeerd was...
Ik heb de match niet gezien. Turken waren blijkbaar wel dodelijk efficiënt.
Zelf ook niet gezien. Komt hen met het oog op de titel natuurlijk wel goed uit dat ze geen Europees meer spelen. Anderzijds minder speelminuten om iedereen binnen hun vrij brede kern tevreden te houden.
Gebruikersavatar
The_One
Basisspeler
Berichten: 1560
Lid geworden op: 30 mei 2016, 09:05
Locatie: Babes-topic

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door The_One »

Heb de match wel gezien en ik zag vooral veel onmacht. En kan niet zeggen dat het jammer is dat Ekkelenkamp voor Antwerp heeft gekozen. Zoals hij gisteren was, geen meerwaarde voor ons...
maartendr81
Jeugdspeler
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door maartendr81 »

Ik heb uiteraard geen pro license-diploma, maar mij leek het dat, indien je thuis moet winnen om door te gaan, je toch voor een ander middenveld kiest. Ook vond ik de wissels van frey en Miyoshi (tenzij deze er volledig door zaten) toch ook wat ongelukkig. Hoe dan ook is dit een zeer jammerlijke zaak voor onze coëfficiënten. De manier waarop onze belgische ploegen gisteren gescoord hebben is niet onmiddellijk de manier om Oosterijk en Schotland in te halen. En als we eerlijk zijn moet je in het huidige systeem toch de meeste punten binnen halen in de EL en ECL (waarschijnlijk de laatste nog het meest).
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

Bij Antwerp zitten ze nu te zeggen dat ze wat ervaring misten... Really?

Soit, benieuwd wat ze nu gaan doen met hun veel te grote kern in de JPL alleen. Tegen Eupen was het trouwens ook al vrij matig, en waarom Van Bommel die Janssen kansen blijft geven boven Frey snap ik helemaal niet. Ik ga niet beweren dat Frey de meest verfijnde spits is, maar 't is er wel eentje met rendement en inzet.
Gebruikersavatar
leem
A-kern
Berichten: 579
Lid geworden op: 13 jun 2016, 08:49

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door leem »

Uiteindelijk wel 4/5 BE ploegen in de verschillende groepsfases van Europa. Drie waren al zeker van een groepsfase, anderlecht en antwerp hadden uiteindelijk niet zo'n makkelijke tegenstander dus 1/2 was misschien wel te verwachten. Ik denk dat het zelfs dichter bij 0/2 dan 2/2 zat.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

leem schreef: 26 aug 2022, 10:32 Uiteindelijk wel 4/5 BE ploegen in de verschillende groepsfases van Europa. Drie waren al zeker van een groepsfase, anderlecht en antwerp hadden uiteindelijk niet zo'n makkelijke tegenstander dus 1/2 was misschien wel te verwachten. Ik denk dat het zelfs dichter bij 0/2 dan 2/2 zat.
Voor de coëfficiënt inderdaad niet zo slecht. Dit anderlecht en Gent zitten wellicht beter op hun plaats in de conference league dan in de El, en een overwinning daar brengt geloof ik evenveel punten op als één in de EL...
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 26 aug 2022, 20:44
leem schreef: 26 aug 2022, 10:32 Uiteindelijk wel 4/5 BE ploegen in de verschillende groepsfases van Europa. Drie waren al zeker van een groepsfase, anderlecht en antwerp hadden uiteindelijk niet zo'n makkelijke tegenstander dus 1/2 was misschien wel te verwachten. Ik denk dat het zelfs dichter bij 0/2 dan 2/2 zat.
Voor de coëfficiënt inderdaad niet zo slecht. Dit anderlecht en Gent zitten wellicht beter op hun plaats in de conference league dan in de El, en een overwinning daar brengt geloof ik evenveel punten op als één in de EL...
In Europa is elke overwinning en gelijkspel evenveel waard, ongeacht of het CL, EL of Conf.L is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

Mooie week voor onze landencoëfficient, door onze overwinning in de CL, de overwinning van Union in de EL en de overwinning van anderlecht en draw van Gent in de ECL! Hopelijk mogen er nog veel punten volgen...

We staan voorlopig negende https://kassiesa.net/uefa/data/method5/crank2023.html
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Tiki Taka »

IsO schreef: 09 sep 2022, 06:32 Mooie week voor onze landencoëfficient, door onze overwinning in de CL, de overwinning van Union in de EL en de overwinning van anderlecht en draw van Gent in de ECL! Hopelijk mogen er nog veel punten volgen...

We staan voorlopig negende https://kassiesa.net/uefa/data/method5/crank2023.html
Zeg wel, de 9de plaats betekent opnieuw een rechtstreeks CL ticket voor de kampioen en een CL voorronde minder voor de 2de in de stand.
Dat zou wel top zijn.
Plaats reactie