KRC Genk

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
Peter
A-kern
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: KRC Genk

Bericht door Peter »

Meteen punten laten liggen. Volledig utopisch maar ik zou precies toch vol voor de winst gaan tegen Antwerp dit weekend.
Gebruikersavatar
Duffman
Invaller
Berichten: 801
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:05
Locatie: Het gat van Pluto

Re: KRC Genk

Bericht door Duffman »

IsO schreef: 01 feb 2023, 08:49
vanGentmaarvoorClub schreef: 01 feb 2023, 08:20 Klopt helemaal maar begrijpelijk toch dat die gast niet naar de mauven wou :-)
Een woord is een woord vind ik, maar in het huidige voetbal is dat naïef natuurlijk.
Wij zijn dan destijds nog zo hoffelijk geweest om hun spits al op het perron van Brussel-Zuid te gaan kidnappen.
(achteraf wel dik karma in ons gezicht met die clown, maar bon...)
“Never say never, because limits, like fears, are often just an illusion.”
- Michael Jordan -
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3333
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: KRC Genk

Bericht door IsO »

Duffman schreef: 01 feb 2023, 23:49
IsO schreef: 01 feb 2023, 08:49
vanGentmaarvoorClub schreef: 01 feb 2023, 08:20 Klopt helemaal maar begrijpelijk toch dat die gast niet naar de mauven wou :-)
Een woord is een woord vind ik, maar in het huidige voetbal is dat naïef natuurlijk.
Wij zijn dan destijds nog zo hoffelijk geweest om hun spits al op het perron van Brussel-Zuid te gaan kidnappen.
(achteraf wel dik karma in ons gezicht met die clown, maar bon...)
Actie van ons die ik ook niet kon smaken, destijds. En inderdaad, karma's a bitch...
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: KRC Genk

Bericht door t4nd »

Het zegt vooral veel over de huidige status van anderlecht. Ze kunnen daar blijven roepen dat ze 'de grootste ploeg van België' zijn, de realiteit is dat ze zelfs geen transfer meer kunnen doen. Voor de mercato wilden ze een flankaanvaller (hebben ze), een linksback (hebben ze niet) en een goeie diepe spits (back up plan van het back up plan ofzo). Ondertussen hebben ze wél weer een paar talenten laten gaan.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3333
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: KRC Genk

Bericht door IsO »

Artikeltje in HNB over de Genkse keeperopleiding:
[spoiler]
Waarom dezer dagen bij elke (!) nationale (jeugd)ploeg een keeper van RC Genk onder de lat staat

Bij élke Belgische nationale (jeugd)ploeg staat dezer dagen een doelman van RC Genk onder de lat. Ongezien straf, maar hoe komt dat? Wij gingen op zoek naar het Limburgse keepersgeheim.
Yanko Beeckman
Vandaag om 16:00

Koen Casteels (en Thibaut Courtois) bij de A-ploeg. Maarten Vandevoordt bij de Belgische beloften. Mike Penders bij de U19. Matthias Pieklak bij de U18. Tijn Van Ingelgom bij de U17. En Lucca Kiaba bij de U16. Zelfs scouts van de Belgische voetbalbond trekken grote ogen als ze vaststellen hoeveel doelmannen van RC Genk geselecteerd worden – en vaak eerste keus zijn – bij de nationale (jeugd)ploegen.

Maar wat is nu het geheim achter die Genkse doelmannendominantie? Koen Witters, zo blijkt. De voormalige doelmannentrainer werd begin dit jaar aangesteld tot de manager goalkeepers van RC Genk, een primeur in ons land. “Maar ik ben zeker niet de enige verantwoordelijke voor dit succes”, benadrukt Witters. “Mijn collega’s Gilbert Roex en Guy Martens hebben bij Genk jaren pionierswerk gedaan wat keepers betreft. Begin dit jaar is besloten om de job van ‘manager goalkeepers’ te lanceren.”

Als manager goalkeepers is Witters verantwoordelijk voor het uitstippelen van de Genkse keepersvisie – daarover later meer – en het aansturen van de keeperstrainers. Witters maakt zich sterk dat die bij geen enkele Belgische club van een even hoog niveau zijn als in Genk. “Veel ploegen zijn al blij als ze een keeperstrainer vinden voor hun jeugdploegen. Wij zijn daarentegen enkele jaren geleden gestart met een uitgebreid sollicitatieproces dat maanden heeft geduurd. Daar hebben we enkele kwalitatieve keeperstrainers voor onze jeugd uit gerekruteerd. Een goeie keeperstrainer is natuurlijk één ding, maar nog belangrijker is dat hij onze visie kent en opvolgt.”

Uitvoetballen mag punten kosten

Wat houdt die visie nu precies in? “Wat wij heel belangrijk vinden, is dat onze keepers de ruimte moeten kunnen bespelen. Dat wil zeggen: ver durven uit te komen als dat nodig is. Daarvoor moet je natuurlijk comfortabel zijn aan de bal. En wat daarom misschien nog het belangrijkste is, is het feit dat onze keepers mentaal sterk moeten zijn. Daar scouten we ook actief op. Stel dat een keeper bij het uitvoetballen een fout maakt, blijft hij dan gewoon zijn opgedragen taken uitvoeren of kruipt hij terug in zijn doel? Bij onze jeugdploegen eisen we van onze keepers dat ze altijd de voetballende oplossing zoeken, ook al gaat dat soms fout en kost dat de ploeg punten. Uiteindelijk werpt dat zijn vruchten af. Kijk maar naar de manier waarop Maarten Vandevoordt bij momenten onder de druk uitvoetbalt.”

De aanpak van Genk rendeert. Kijk maar naar de vele Genkse keepers in de nationale (jeugd)ploegen. “En ook in het buitenland springen de prestaties van onze doelmannen steeds meer in het oog”, stipt Witters aan. “Deze week was ik nog op een jeugdtoernooi in Kroatië. Daar vroegen meerdere clubs mij wat nu precies het geheim met onze keepers was. Een duidelijke visie uitstippelen en daar keihard aan blijven werken, is dan mijn antwoord.”

Investeringen betalen zichzelf terug

Volgens Dimitri de Condé, head of football van de Limburgers, is al dat harde werk niet meer dan logisch. “We hebben bij Genk een duidelijk filosofie waarin we aanvallend en dominant voetbal willen brengen”, legt hij uit. “Binnen die filosofie selecteren wij heel jong op alle posities. Voor keepers maken we daarin geen uitzondering. Zij zijn in het moderne voetbal de eerste schakel van een aanval.”

Bovendien werd in het verleden al bewezen dat de Genkse keepersknowhow er ook voor kan zorgen dat de vele investeringen ook worden terugbetaald. Zo werd Thibaut Courtois ooit verkocht aan Chelsea en heeft Maarten Vandevoordt, die wel nog wordt teruggehuurd, zijn transfer naar RB Leipzig al te pakken. “We zijn blij dat we nog even van Maartens kwaliteiten kunnen profiteren”, glimlacht Witters. “En ondertussen doen we er alles aan om de volgende Vandevoordt klaar te stomen.”
Plaats reactie