Eurostadion

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
Flufferd
Supersub
Berichten: 1061
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:47

Re: Eurostadion

Bericht door Flufferd »

Had ik ook wel kunnen zeggen dat dat logischer was geweest.
Stijn91
Profvoetballer
Berichten: 347
Lid geworden op: 30 mei 2016, 19:28

Re: Eurostadion

Bericht door Stijn91 »

Buurtweg opnieuw afgeschaft met oog op procedureslag


Coup de théâtre in het Eurostadion-dossier. De deputatie Vlaams-Brabant heeft de buurtweg nog eens afgeschaft. "Een daad van goed bestuur", zegt gedeputeerde Tom Dehaene (CD&V) aan BRUZZ. "Onze eerste beslissing bleek juridisch onvoldoende onderbouwd. Waardoor we dezelfde beslissing opnieuw hebben genomen, maar dan beter beargumenteerd." De deputatie haalt zo de wind uit de zeilen van actiecomités die in beroep willen gaan.

De buurtweg is een oude voetweg die over parking C loopt, en elke bouwvergunning onmogelijk maakt. Het was dan ook goed nieuws voor bouwheer Ghelamco dat de deputatie van Vlaams-Brabant de voetweg op 27 april afschafte. Daar dienden wel meteen enkele verenigingen en particulieren beroep tegen in bij Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V).

Maar sinds begin juni is daar geen nieuws meer over. Nu blijkt dat het dossier van de buurtweg nooit op het bureau van Joke Schauvliege is geraakt. De deputatie heeft nog maar net de buurtweg afgeschaft. Dat voor de tweede keer.

'Onvoldoende beargumenteerd'

"Op basis van de bezwaarschriften merkten wij dat onze eerste beslissing onvoldoende beargumenteerd was", zegt gedeputeerde Tom Dehaene (CD&V) aan BRUZZ. "Daarom hebben wij twee weken geleden beslist om de beslissing in te trekken, en op datzelfde moment opnieuw de buurtweg af te schaffen. Ditmaal met een omstandigere motivatie."

De gevolgen hiervan zijn tweevoudig. Allereerst moeten de personen die al een bezwaarschrift hadden ingediend, dat nu opnieuw doen, tenminste als ze dat willen. Hun oude klacht is immers zonder voorwerp.

Maar ook op de nieuwe klachten heeft dit invloed. Doordat de deputatie op basis van de bezwaarschriften haar motivering heeft kunnen verfijnen, is het nu moeilijker voor de klagers om in beroep gelijk te krijgen. Dat was althans de bedoeling van de deputatie.

"We weten allemaal dat dit een juridische strijd is", zegt Dehaene", daarom dat we het zekere voor het onzekere pakken. Dit is eigenlijk een daad van goed bestuur."

Volgens de gedeputeerde is het intrekken en opnieuw nemen van een beslissing niet ongebruikelijk. "Dat gebeurt nog", zegt hij. "In dit geval kan het ook omdat er nog geen gevolgen waren. Men is bijvoorbeeld nog niet beginnen bouwen."

Vervolg

De deputatie heeft inmiddels de gemeente Grimbergen op de hoogte gebracht, die vandaag/donderdag de beslissing aan het gemeentehuis heeft aangeplakt. Betrokkenen die (opnieuw) klacht willen indienen hebben nu acht dagen de tijd.

"Wij zijn inderdaad op de hoogte", zegt Philip Fierens van het actiecomité Geen stadion op parking C. "We weten nog niet of we opnieuw beroep gaan aantekenen, dat bekijken we nog. Maar ik vind wel dat de wetten moeten gerespecteerd worden."


http://www.bruzz.be/nl/actua/buurtweg-o ... cedureslag" onclick="window.open(this.href);return false;
Stijn91
Profvoetballer
Berichten: 347
Lid geworden op: 30 mei 2016, 19:28

Re: Eurostadion

Bericht door Stijn91 »

Ghelamco wil nieuw op- en afrittencomplex Eurostadion betalen

Als er een nieuw op- en afrittencomplex nodig is aan het Eurostadion, dan wil Ghelamco dat betalen. Dat staat te lezen in een brief aan het departement van Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Mobiliteit is een van de belangrijke struikelblokken voor het Eurostadion.

Ghelamco diende een nieuwe vergunningsaanvraag in, die vanaf donderdag ter inzage ligt op het gemeentehuis van Grimbergen.

Bij die aanvraag steekt een brief gericht aan Tom Roelants, topman bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Dat agentschap valt onder bevoegdheid van Vlaams minister Ben Weyts (N-VA). Die liet zich eerder kritisch uit over het Eurostadion en de extra verkeersdruk die het project met zich meebrengt.

Angel
Bouwheer Ghelamco probeert nu de angel uit het dossier te halen door een brief te richten aan Weyts' administratie. Daarin stelt Ghelamco voor een nieuw op- en afrittencomplex te betalen. Voor alle duidelijkheid: er ligt al een afrittencomplex, maar dat is voor verbetering vatbaar. "De nieuwe ontsluiting is niet noodzakelijk", stelt de bouwheer, "maar heeft wel een positieve impact op de mobiliteit in de omgeving."

In de brief luidt dat zo: "Indien het AWV dit ontsluitingsalternatief wenst, dan verbindt Ghelamco zich er met dit huidig schrijven toe om op eerste schriftelijk verzoek de behoorlijk gerechtvaardigde en gestaafde (rechtstreekse en onrechtstreekse) kosten verbonden aan de door het AWV geplaatste overheidsopdracht voor deze werken terug te betalen. Desgewenst zal Ghelamco ook zorgen voor de voorbereiding en indiening van de vergunningsaanvraag."

Als opschortende voorwaarde stelt het wel dat het de omgevingsvergunning krijgt.

Juridisch bindend

De brief kadert in het mobiliteitsconvenant dat Ghelamco aan Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) heeft voorgelegd, een set aan maatregelen die de mobiliteitshinder rond het stadion moeten beperken.

"De brief is opgenomen als een eenzijdige verbintenis", legt Ghelamco-bestuurder Philip Neyt uit aan BRUZZ. "Ze is juridisch bindend. Daarnaast zijn er nog heel wat andere maatregelen waartoe wij ons verbinden, zoals het maken van fietstunnels, waardoor fietsers geen tramsporen meer moeten kruisen. Alle maatregelen samen zijn goed voor 40 miljoen euro extra investeringen."

De nieuwe verkeerswisselaar zou uiteindelijk ook voor shoppingcenter NEO nuttig kunnen zijn, dat via een verbindingsweg op parking C en zo ook de grote ring is aangesloten.

Maandag 16 oktober houdt Ghelamco een info-avond in Grimbergen. "Daar gaan we dieper in op alle mobiliteitsmaatregelen", stelt Neyt.

http://www.bruzz.be/nl/actua/ghelamco-w ... on-betalen" onclick="window.open(this.href);return false;
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Eurostadion

Bericht door Cedrinho »

Ghelamco: "UEFA weet dat we de deadline niet kunnen halen"
Maandagavond stelt bouwheer Ghelamco zijn vernieuwde plannen voor het Eurostadion voor in Grimbergen. Ghelamco maakt zich sterk dat de nieuwe aanpak wel geapprecieerd zal worden, maar het beseft ook dat het de door de UEFA opgelegde deadline niet zal halen.

De eerste plannen voor het Eurostadion botsten op tal van bezwaren van de buurtbewoners. Ghelamco heeft naar eigen zeggen rekening gehouden met die grieven in zijn nieuwe plannen.

De sleutel is nu in handen van de Vlaamse Administratie, die tot eind januari heeft om eventuele nieuwe bezwaren te onderzoeken. Daarna wordt de knoop doorgehakt.

Maar om ervoor te zorgen dat er geen nieuwe bezwaren komen, komt Ghelamco zijn plannen persoonlijk ontvouwen en verdedigen. "Het zal vooral over de mobiliteit gaan", weet Ghelamco-bestuurder Philip Neyt nu al. "Samen met alles wat daarbij komt, zoals de milieu-overlast en de veiligheid."

"Eind januari hopelijk eerste spade in de grond"

Voor eind januari hoeven we dus wellicht geen beslissing te verwachten in het dossier. Toch heeft de UEFA de deadline voor België op 20 november gelegd.

"De UEFA is hiervan op de hoogte. We zijn hier zeer duidelijk over geweest tijdens onze ontmoeting met de UEFA op 14 september", zegt Neyt.

"We hopen dat tegen 20 november toch al zeker de buurtweg (die de bouw in de weg staat) afgeschaft zal zijn. Die is nu al geschrapt door de Deputatie, maar het is nog altijd mogelijk om in beroep te gaan. Sowieso kunnen we geen omgevingsvergunning krijgen als die buurtweg niet is afgeschaft."

Maar nieuw uitstel hoeft niet meteen afstel te zijn, zo meent Neyt. "Als de Vlaamse Administratie eind januari een positieve beslissing neemt, kunnen we - ook al wordt er dan nog beroep aangetekend - de eerste spade in de grond steken."

"We rekenen op 18 maanden voor de bouw van het stadion. In dat geval zouden we eind 2019 klaar moeten zijn. Ruim op tijd voor de start van het EK, in mei 2020."


BRON/ http://sporza.be/cm/sporza/voetbal/1.3082648" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Gratchski
Sleutelspeler
Berichten: 4743
Lid geworden op: 29 mei 2016, 21:15
Locatie: 313

Re: Eurostadion

Bericht door Gratchski »

Ghelamco wil opnieuw de onderhandelingen met anderlecht aanknopen over de bouw van het Eurostadion. Die gesprekken waren al bijna een jaar opgeschort nadat anderlecht te veel bezwaren had op het ontwerp van het stadion dat in Brussel moet worden gebouwd voor het EK 2020 en waar daarna ook anderlecht zou kunnen in spelen. “Te weinig een voetbalstadion”, klonk het bij anderlecht.

“We hebben enkele belangrijke aanpassingen doorgevoerd”, aldus Philip Neyt, bestuurder van projectontwikkelaar Ghelamco. “Twee stadionexperts die nog voor de Europese voetbalbond UEFA werkten, hebben ons daarbij geholpen. Zoals anderlecht vroeg, zorgen we nu voor een maximale supportersbeleving met twee rijen loges die zich heel dicht bij het veld bevinden. Het stadion moet voor het EK 2020 nog 60.000 plaatsen tellen, maar we kunnen dat reduceren tot 50.000 omdat we het bovenste gedeelte niet in beton maar in metaal gaan bouwen. Dat deel kan worden weggenomen. We kunnen zelfs tot 40.000 zakken. We hebben ook ingespeeld op de vragen van de omwonenden.”

anderlecht ontving officieel nog geen uitnodiging. De kans dat het meteen op de kar springt, is niet groot, maar beide partijen kunnen wel weer praten.
"Just because you are offended, doesn't mean you are right."
Gebruikersavatar
Gratchski
Sleutelspeler
Berichten: 4743
Lid geworden op: 29 mei 2016, 21:15
Locatie: 313

Re: Eurostadion

Bericht door Gratchski »

“Ghelamco verkoopt gebakken lucht”
AANGEPAST EUROSTADION MAAKT GEEN VERSCHIL VOLGENS OMWONENDEN

Een deurwaarder kwam eerder onder het kritische oog van enkele buurtbewoners vaststellen waar de gecontesteerde - en inmiddels afgeschafte - buurtweg op parking C zich situeerde.
Foto Jan Aelberts Een deurwaarder kwam eerder onder het kritische oog van enkele buurtbewoners vaststellen waar de gecontesteerde - en inmiddels afgeschafte - buurtweg op parking C zich situeerde.
Grimbergen De aangepaste plannen van Ghelamco voor het Eurostadion kunnen niet op de goedkeuring van de omwonenden rekenen. Zo zou er op parking C een fietspad komen, wordt het stadion 10% kleiner en wil Ghelamco zelf investeren in een nieuw op- en afrittencomplex. “Dit zal geen enkel verschil maken op het vlak van mobiliteit”, klinkt het bij de omwonenden.

Tijdens een infovergadering heeft bouwheer Ghelamco maandagavond de circa 300 aanwezigen - tevergeefs - proberen overtuigen dat de ‘verbeteringen’ die het bij het indienen van de omgevingsvergunningsaanvraag aan het project aanbracht, zullen voorkomen dat de files op de Brusselse ring nog zullen verergeren. De avond kaderde in het openbaar onderzoek van de vergunningsaanvraag, die nog tot 10 november loopt.

Ghelamco-bestuurder Philip Neyt wees er in zijn tussenkomst op dat in de nieuwe vergunningsaanvraag maximaal rekening wordt gehouden met de bezwaren die eerder tijdens de openbare onderzoeken in het kader van de bouw- en milieuvergunningsaanvraag werden geuit. Zo zal het Eurostadion 10 procent kleiner gebouwd worden dan voorzien. Na het EK in 2020 zal de capaciteit door verwijdering van het bovenste deel, na overleg met de KBVB en voetbalclub RSC anderlecht, ook kunnen worden verminderd.


Op vlak van mobiliteit werden de afspraken met de Vlaamse regering uit het mobiliteitsconvenant inzake de uitbreiding van het openbaar vervoer en de fietsvoorzieningen op financieel vlak gefinaliseerd. Zo is in de nieuwe plannen op Parking C een fietspad van 1,6 km voorzien. Zoals voorheen bevat het plan een ondergrondse parking met circa 10.000 plaatsen waar men vanuit de ring vlot in en uit kan rijden. “Indien de Vlaamse regering hiervoor opteert, zijn we ook bereid zelf 30 tot 40 miljoen euro te investeren in de heraanleg van een nieuw op- en afrittencomplex”, aldus Neyt.

“Opgewarmde kost”

Na de uiteenzetting van de experten van Ghelamco kwam er vanuit de zaal een spervuur aan vragen. Net zoals bij de vorige hoorzittingen werd ook nu herhaaldelijk verwezen naar het feit dat de Brusselse ring in de omgeving al op elk moment van de dag in de knoop zit en het bijkomend verkeer door het project niet alleen tijdens grote evenementen, maar ook in het dagdagelijks verkeer, de situatie zal verergeren.

”Gedurende anderhalf uur heeft Ghelamco ons ‘opgewarmde kost’ voorgeschoteld”, zegt Julien Huygens van het actiecomité tegen het stadion. “Ze hebben eveneens bevestigd dat het probleem van de ring niet opgelost zal zijn. Zij zullen wel voor een vlotter verkeer zorgen op de site, maar verder is het hun probleem niet. Ze voorzien 5.000 fietsers - 10% van de toeschouwers - gebaseerd op statistieken van de Ghelamco Arena in Gent. Ze vergeten echter dat de mentaliteit in de Noordrand heel anders is op dat vlak. Want nergens voorziet men het aanleg van nieuwe fietspaden om het stadion zelf te bereiken. Kortom, er is geen enkel verschil op het niveau van de mobiliteit - wat de belangrijkste struikelsteen is en blijft.”


In de huidige timing wil Ghelamco in maart 2018 starten met de bouw om 18 maanden later klaar te zijn voor het EK voetbal in 2020.
"Just because you are offended, doesn't mean you are right."
WesthoekUnited
Belofte
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 mei 2016, 11:47
Locatie: Westhoek

Re: Eurostadion

Bericht door WesthoekUnited »

Wat als?

Wat als meneer Ghelamco RSCA opkoopt?

Juist ja..
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Eurostadion

Bericht door Cedrinho »

Donderdag kiest de UEFA meer dan waarschijnlijk wie de vervanger wordt van Brussel op Euro2020. Het ziet ernaar uit dat het Stockholm wordt en dus niet Cardiff.

http://www.dailymail.co.uk/sport/footba ... -2020.html" onclick="window.open(this.href);return false;
WesthoekUnited
Belofte
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 mei 2016, 11:47
Locatie: Westhoek

Re: Eurostadion

Bericht door WesthoekUnited »

:slotje:

Brussel niet langer gaststad EK 2020

https://m.hln.be/sport/voetbal/belgisch ... ~af599eff/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door WesthoekUnited op 07 dec 2017, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5309
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Eurostadion

Bericht door Tiki Taka »

Voila, ze maken nu eens mee wat Club al 10 jaar te verduren krijgt in het stadiondossier.
Politiek geknoei en getreuzel tot en met.
Gebruikersavatar
Flufferd
Supersub
Berichten: 1061
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:47

Re: RE: Re: Eurostadion

Bericht door Flufferd »

Tiki Taka schreef: Voila, ze maken nu eens mee wat Club al 10 jaar te verduren krijgt in het stadiondossier.
Politiek geknoei en getreuzel tot en met.
Goeike.
Gebruikersavatar
Clubpolska
Sleutelspeler
Berichten: 2631
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:16
Locatie: Kluisbergen!

Re: Eurostadion

Bericht door Clubpolska »

... Terwijl Bart Verhaeghe er wel een vrij groot aandeel in heeft...

:hide:
Oh Frail.
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Eurostadion

Bericht door Cedrinho »

RECONSTRUCTIE: ‘Dankzij’ duistere deals & Brusselse Baronnen kan Brussel fluiten naar EK 2020
Brussel is haar kandidatuur voor Euro 2020 niet kwijt omdat Vlaanderen dwarslag voor het Eurostadion of omdat de federale regering haar verantwoordelijkheid niet nam. Wij beten ons twee jaar geleden in het dossier vast en durven vandaag rustig te stellen: Brussel is haar kandidatuur kwijt omdat het Brussel is. Een bastion van de oude politieke cultuur, waar deals heimelijk gesloten worden en politici denken te heersen als baronnen. Dit is een verhaal van vastgoed en politiek. Altijd een gevaarlijke combinatie in dit land.

Stel, u wilt een huis bouwen. Wat is het eerste dat u doet? Bouwgrond zoeken! U bekijkt de prijzen en bestudeert de locaties. Waar heeft u de beste verbinding naar het werk? Waar kan u het hoogst en breedst bouwen? En waar vallen de buren het best mee? Het zijn allemaal factoren die u zorgvuldig afweegt vooraleer u zo’n belangrijke beslissing neemt. Niet de stad Brussel. Die beslist, zomaar, in mei 2013, dat Parking C in Grimbergen de beste locatie is om een nieuw stadion neer te poten. Op de voetbalbond krabben ze zich in de haren wanneer ze dat in een meeting te horen krijgen. “Men heeft dat zonder het minste overleg beslist”, zal een bondsmedewerker ons later toevertrouwen. De KBVB was eind 2012 nochtans begonnen met het bestuderen van liefst acht locaties. Na verschillende vergaderingen met politici hielden zij drie opties over: het oude treinstation Schaarbeek Vorming, de voormalige site van het NAVO-hoofdkwartier in Evere en Parking C in Grimbergen. Elk met zijn voor- en nadelen. Bij de KBVB ging men ervan uit dat er overleg zou komen rond de locaties en ook de organisatoren van de atletiekmeeting Memorial Van Damme verwachtten een telefoontje. Niks bleek minder waar. Plots was er voor het Brussels stadsbestuur nog slechts één optie: Parking C. Niet toevallig de plek naast het nog te bouwen NEO-project. Een vastgoedproject van de stad Brussel op de Heizelvlakte dat dankzij het Eurostadion zou kunnen profiteren van een aantal cruciale, Vlaamse investeringen (zoals de verbreding van de Ring) en een ondergrondse parking. De locatiekeuze in 2013 is een koehandel. Eentje die zuur opbreekt, want buurtbewoners en de gemeente Grimbergen roeren zich. Om hen te paaien, organiseert de stad Brussel begin 2015 een ‘jury’ die mag beslissen over de keuze van de bouwheer voor het nieuwe Eurostadion. Er worden verschillende vergaderingen georganiseerd - met rijkelijk buffet - waar onder anderen burgemeester Yvan Mayeur (PS) en schepen van Sport Alain Courtois (MR) het hoge woord voeren. Al snel wordt duidelijk dat het om een schijnvertoning gaat. Er wordt niet geantwoord op de prangende vragen van de buurtbewoners over mobiliteit en de ‘jury’ krijgt niks meer dan een adviserende rol. Bovendien laat Mayeur op één van de bijeenkomsten een duidelijke voorkeur blijken voor het concept van Ghelamco. “Dat is toch het mooiste?”, vertelt hij zijn publiek. Op dat moment - we schrijven februari 2015 - loopt de openbare aanbesteding echter nog en zijn er twee andere kandidaten die het stadion willen bouwen. De burgemeester lijkt zijn beslissing echter al genomen te hebben. Dat schrijnende gebrek aan dialoog en de arrogante houding van het stadsbestuur zal zoveel kwaad bloed zetten bij de buurtbewoners, dat ze meer dan ooit overtuigd raken van hun strijd.

In het dossier van het Eurostadion duiken deals op die vragen oproepen over de manier waarop de Brusselse machtshebbers koste wat het kost hun EK-kandidatuur boven water hebben proberen te houden. Zo onthult deze krant in januari 2016 dat Brussels minister van Begroting Guy Vanhengel (Open Vld) in de herfst van 2015 een opmerkelijke brief heeft gestuurd naar de stad Brussel. In dat schrijven bevestigt Vanhengel dat het gewest alle veiligheidskosten van het nog te bouwen Eurostadion voor zijn rekening zal nemen. Match of concert? Het gewest betaalt de rekening van de politie. Prijskaartje: 1,1 miljoen euro per jaar. Opmerkelijke eis in de brief: “De kosten mogen niet verhaald worden op de organisatoren van events.” Lees: RSC anderlecht mag op geen enkele wijze de factuur doorgeschoven krijgen. De brief is uitgerekend verstuurd in de periode dat anderlecht zich uit de onderhandelingen met Ghelamco had getrokken en het Eurostadion dus op de helling kwam te staan. Gevonden vreten voor de Brusselse oppositie die zich - niet ten onrechte - afvraagt waarom een belastingdeal van die omvang gesloten wordt met een eenvoudige brief en zonder medeweten van het parlement. En nog geen maand later duikt opnieuw een heimelijke deal op. Het Franstalige magazine ‘Médor’ onthult dat bouwgroep Moveo - één van de kandidaten voor de bouw van het Eurostadion - in de lente van 2015 een klacht heeft ingediend tegen de stad Brussel omdat die in de procedure voor de aanbesteding fouten heeft gemaakt. Brussel heeft de concurrenten van Ghelamco nooit voldoende tijd gegeven om in beroep te gaan tegen de keuze van het stadsbestuur. Een overtreding van de wet die door een rechter veroordeeld wordt. Brussel zit plots met een claim van 10 miljoen euro boven het hoofd én het dreigt de hele procedure van de gunning van het stadion over te moeten doen. Dat zou de stad het EK 2020 kosten. Eind oktober 2015 gebeurt er echter iets opmerkelijks. De klagende bouwgroep laat alle schadeclaims vallen en ondertekent een akkoord met burgemeester Mayeur waarin het zweert om geen nieuwe rechtszaak te starten. In ruil voor wat? “Voor niks”, verdedigt schepen Alain Courtois zijn burgemeester. “Soms doen bouwgroepen dat.” Door dat menslievende gebaar van de bouwgroep is het Eurostadion - én het EK 2020 gered. Toeval of niet: de leden van de bouwgroep die de rechtszaak tegen Brussel lieten vallen, winnen niet veel later de aanbesteding van de gevangenis in Haren.

Het Eurostadion zou de gemeenschap niks kosten. Dat moet zowat de knulligste communicatieblunder in het hele stadiondossier geweest zijn. Tussen 2013 en 2015 beweerden voortrekkers van de EK-kandidatuur Vanhengel en Courtois dat er geen sprake zou zijn van staatssteun voor het project, maar beetje bij beetje prikten de Brusselse oppositiepartijen N-VA en Groen die ballon kapot. Eerst kwam naar buiten dat het stadsbestuur jaarlijks 4,1 miljoen euro aan Ghelamco zou betalen. “We krijgen daar véél voor in ruil”, zei Courtois. Een verbloeming van de feiten, zo blijkt. Brussel krijgt duizend zitjes voor die 4,1 miljoen en nog eens duizend aan 25% van de prijs. Voor de luxeloge moet nog apart bijbetaald worden en de reclameborden voor het ‘merk’ Brussel moeten afgedekt worden tijdens Europese en internationale matchen. Voor die deal betaalt Brussel in 30 jaar tijd 123 miljoen euro. Ook de ondergrondse parking krijgt een fikse injectie met belastingeld: 80 miljoen euro. Eind november 2016 onthult deze krant bovendien dat de volledige bouwgrond van Parking C voor één symbolische euro aan Ghelamco is gegeven. Ook het enorme kantoren- en hotelcomplex dat naast het stadion zal verschijnen, profiteert van die gratis bouwgrond. Een deal die iedere bouwfirma in België doet duizelen. Door die gulle geste loopt de Brusselse schatkist miljoenen euro aan potentiële inkomsten mis. Voorts is er nog de deal waarbij het gewest de veiligheidskosten op zich neemt voor 1,1 miljoen per jaar en stort Brussel 1 miljoen euro in de kas van de KBVB voor de promotie van de Brusselse kandidatuur voor Euro 2020. Dat geld wordt onder meer gespendeerd aan een reis naar het WK in Brazilië. Vijf personen - onder wie Brusselse politici - doen samen 154.000 euro op in hotels en restaurants. Ze gaan ook samen naar de Champions League-finale in Wales. Iedere keer dat er in de media een nieuw cijfer over het gebruik van belastinggeld naar buiten komt, brokkelt het draagvlak voor het Eurostadion verder af.

“Onvoorstelbaar: we gaan in dit land een EK missen door een onbestaande buurtweg.” Alain Courtois is in vorm wanneer hij begin dit jaar in een Franstalig tv-programma van leer trekt tegen de buurtbewoners rond Parking C die een buurtweg aangrijpen om hun juridische strijd te voeren. De Brusselse schepen speelt zijn verbolgenheid, want hij weet donders goed dat het voltallige stadsbestuur járen geleden al was verwittigd. De advocaten die Brussel bijstonden in de aanbestedingsprocecudure wezen op het bestaan van de buurtweg. Het stadsbestuur haalde echter de schouders op. Een buurtweg? ‘Peu importe.’ Bronnen bij de verschillende bouwgroepen bevestigden ons de voorbije jaren bovendien dat ook zij ernstige vragen hadden bij de buurtweg en dat ze bang waren voor de juridische risico’s. Ook het feit dat de Vlaamse bouwvoorschriften op Parking C gelimiteerd zijn tot maximum 50.000 vierkante meter recreatie en 20.000 vierkante meter kantoren wordt in 2015 al als ‘een potentieel probleem’ bestempeld. Eén bouwgroep waarschuwt het stadsbestuur: “Jullie zullen bij Vlaanderen een aanpassing van het gewestelijk ruimteplan moeten vragen.” Maar dat zou betekenen dat het EK 2020 sowieso onhaalbaar wordt, dus negeren de Brusselse politici de opmerkingen. Ze hopen dat Vlaanderen wel overstag zal gaan omdat het EK een zaak van ‘nationaal belang’ is. Een misvatting. Eén van de vele in een dossier dat - dixit onze premier - het werk is van amateurs.

BRON/ Het Laatste Nieuws - Za. 09 Dec. 2017, p.18-19

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alles op 'Eurostadion light' al lijkt ook dat onhaalbaar
Wat met het Eurostadion, nu de Belgische EK-droom dood is? Bouwheer Ghelamco gooit zijn laatste troefkaart op tafel: "We willen ons project kleinschaliger maken en anderlecht weer rond de tafel krijgen." De realiteit: de omgevingsvergunning blijft zo goed als onhaalbaar, en paars-wit wil gewoon niet.

"We staan ervoor open om het Eurostadion kleinschaliger te maken. En we willen weer samenzitten met de bond en met anderlecht", aldus Ghelamco-bestuurder Philip Neyt. Zijn boodschap: het project is niét dood. Zelfs niet na het njet van de UEFA. "Kijk, het is simpel. De bond vraagt om een stadion van minstens 40.000 toeschouwers. anderlecht heeft een nieuw stadion nodig. Wij kunnen daarvoor zorgen. Ik zie het probleem niet."

Zonder Ghelamco-bril zijn er wel een pak obstakels te zien. Niet het minst de omgevingsvergunning waarover de Vlaamse regering eind januari moet beslissen. Het 'verkleinde' Eurostadion zou namelijk niet drastisch verschillen van zijn grotere broer. Oorspronkelijk voorzag Ghelamco na het EK de capaciteit terug te brengen van 60.000 plaatsen naar 50.000. Maar de omvang van het stadion blijft wel dezelfde. "We moeten binnen het 'bestek' blijven, dus we moeten binnen die lijnen blijven kleuren", geeft Neyt toe.

Dat is eerst en vooral op vlak van ruimtelijke ordening problematisch. Binnen de Vlaamse meerderheid valt te horen dat het huidige plan bitter weinig kans maakt op een omgevingsvergunning. "Tal van adviezen zijn negatief en de bouwheer is toch wel echt creatief geweest met bouwvolumes. Je voelt aan alles dat dit een kansloos verhaal is." Daar veranderen tienduizend plaatsen minder in een even groot stadion niets aan.

Zoals bekend: geen omgevingsvergunning betekent géén stadion. Maar op de logische vraag of Ghelamco überhaupt nog hoopt op de omgevingsvergunning, zucht Neyt diep. "Wat voor een vraag is dat nu? Blokkeren, da's gemakkelijk. Wij doen daar niet aan mee. Wij willen doén."

Los van de omgevingsvergunning blijft ook het luik-anderlecht problematisch. De Belgische voetbalbond heeft dan wel duidelijk aangegeven dat het nog rekent op het Eurostadion - de financiële noodzaak voor een nieuw stadion is simpelweg te groot voor de Rode Duivels -, zolang paars-wit als derde partij naar het project van Ghelamco kijkt, zal het er niet in meestappen. Of de bouwheer nu aanpassingen naar 50.000 of zelfs 40.000 plaatsen voorstelt: aan de kern van de zaak verandert dat niets. Namelijk dat het stadion véél te groot is. Ter vergelijking: Camp Nou past er zonder problemen in. Allesbehalve ideaal voor de fans. Neyt: "Ik hoor dat vaak: 'Te groot, te groot.' Nogmaals: we moéten binnen de lijnen van het bestek werken. In het verleden hebben we trouwens al op de eisen van anderlecht ingespeeld. De loges hebben we veel dichter bij het veld gelegd. We willen er graag over praten met anderlecht, hé. Dan kan je pas afspraken maken." Paars-wit haalt de schouders op. Too little, too late.

Bijkomend element is de nakende overname van anderlecht. Het bestuur wil voor het einde van het jaar de club verkopen. Maar omdat Paul Gheysens, de sterke man van Ghelamco, één van de kandidaat-kopers is, zijn het stadiondossier en de overname van de recordkampioen in elkaar verweven. Vervelend, zo vindt het gros van de Anderlechttop, waar Gheysens ook niet bepaald punten heeft gescoord door te dreigen met een schadeclaim als het Eurostadion niet van de grond komt.

Neyt kaatst de bal terug: "Als de eigenaar van het stadion ook de eigenaar is van de club, zal er veel minder scepsis zijn over de vraag of het Eurostadion goed is voor de club. Dan heeft anderlecht een nieuwe infrastructuur waar het nood aan heeft, en hebben de Rode Duivels een stadion. Want ik wéét hoeveel geld het hen kost, geen adequate infrastructuur hebben. Ik zal je niet de exacte bedragen zeggen, maar het zijn ettelijke miljoenen. Hoe langer het duurt, hoe meer het kost. De klok tikt. Voor iedereen."

Of toch totdat de stekker er definitief uitgetrokken wordt.

BRON/ Het Laatste Nieuws - Za. 09 Dec. 2017, p.25
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Eurostadion

Bericht door Cedrinho »

Negatief advies vanwege de Vlaamse administratie over de ganse lijn:
http://sporza.be/cm/sporza/voetbal/1.3123308" onclick="window.open(this.href);return false;
Eindbeslissing ligt wel bij Muyters.
Gebruikersavatar
Gratchski
Sleutelspeler
Berichten: 4743
Lid geworden op: 29 mei 2016, 21:15
Locatie: 313

Re: Eurostadion

Bericht door Gratchski »

Cedrinho schreef: Negatief advies vanwege de Vlaamse administratie over de ganse lijn:
http://sporza.be/cm/sporza/voetbal/1.3123308" onclick="window.open(this.href);return false;
Eindbeslissing ligt wel bij Muyters.
kben feitelijk blij dat ze eens tot de kern van de zaak blijven en nie over die buurtweg beginnen:
De belangrijkste reden die de commissie aanhaalt, is de creatieve manier waarmee Ghelamco omspringt met de wettelijk toegestane oppervlakte voor voetbalgerelateerde activiteiten. Door onder meer de kleedkamers niet mee te rekenen, blijft de bouwheer onder de vereiste 50.000 m², terwijl de werkelijke oppervlakte meer dan 100.000 m² zou bedragen.
"Just because you are offended, doesn't mean you are right."
Plaats reactie