R Antwerp FC

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: R Antwerp FC

Bericht door Tiki Taka »

Den Aaaantwaaarp haalt 15/15, die gaan geen cadeau`s geven dit seizoen, en zeker niet nu ze Europees zijn uitgeschakeld is het daar 200 % focus op de titel.
Genk speelt momenteel het mooiste voetbal... het zal drummen worden voor de 4 playoff1 tickets.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: R Antwerp FC

Bericht door IsO »

Artikel in S/VM over het systeem-Van Bommel en de rol van Ekkelenkamp daarin:
[spoiler]
Wat is de ‘vierde man’, de sleutel voor het succes van Antwerp?

Guillaume Gautier
Journalist bij Sport/Voetbalmagazine en Sport/Footmagazine.
16-09-2022

Het seizoensbegin is denderend, het spel nog niet. Maar als het op aanvallen aankomt, weet de Great Old precies wat het doet. Het bewijs in een paar driehoeken.

In Italië, waar Mark van Bommel zijn laatste trofee als voetballer won, heten ze senatori. Senatoren. Veteranen die goed betaald worden, maar die nog steeds in staat zijn om impact te hebben op de wedstrijden, ondanks het feit dat hun benen niet meer zo goed zijn als op hun hoogtepunt.

Toen de ex-international van Oranje de leiding bij de Great Old overnam, vond hij er een aantal. Je had natuurlijk al Radja Nainggolan, die vorig seizoen terugkeerde naar België. Deze zomer kreeg de Ninja het gezelschap van Toby Alderweireld, die al aan een Qatarese en gouden uitloopperiode was begonnen, en zelfs van Vincent Janssen, van wie niet werd gedacht dat hij zou terugkeren naar de Europese velden.

De transfers van Antwerp zijn bijna een anachronisme in het Belgische voetbal, dat bij elke mercato zijn verjongingskuur alleen maar verderzet. Het recept werpt nu echter zijn vruchten af, met een flitsende start van het seizoen en acht overwinningen op rij. Zelfs het Cercle van Dominik Thalhammer, dat nog steeds als de meest dynamische ploeg van 1A wordt beschouwd, werd afgelopen weekend met de neus op de feiten gedrukt. Dit Antwerp geeft nooit de indruk dat het het tempo kan bepalen en toch legt het altijd zijn wil op.

Het tempo is steeds rustig, tot dat ene moment van versnelling. Het signaal is altijd hetzelfde en is onvermijdelijk geïnspireerd door de Nederlands-Catalaanse school, die Barcelona zo typeert. In Camp Nou is het concept van de ‘derde man’ een religie geworden. Een bijna mystieke naam voor een eenvoudige combinatie: de derde man is degene die je opzoekt na twee passes, vaak omdat hij onbereikbaar is als je er rechtstreeks naar wil spelen. Een driehoekscombinatie die zeer moeilijk te verdedigen is, vooral wanneer de derde man al anticipeert terwijl de tweede man de bal nog niet heeft ontvangen. Altijd een stap vooruit denkend. Meestal met het doel om een teamgenoot te vinden die het spel voor zich heeft, waarbij de centrale verdediger opkomt naar het middenveld en de fullback aanspeelt die naar het doelt van de tegenstander kijkt.

Ekkelenkamp

Sommige mensen gaan verder in het concept. Want aan de horizon van de driehoek is de ruit nooit ver weg. Van Bommel is een van degenen die een vierde man toevoegde aan de oorspronkelijke driehoeken bij Antwerp. Als de eerste de passer is, de tweede de spil en de derde degene die voorin te vinden is, begint de vierde al aan zijn aanloop om de diepte te zoeken en in de verdediging van de tegenstander problemen te veroorzaken. In dit zorgvuldig gechoreografeerde spel blinkt de man met Ajaxbloed in zijn aderen uit. Met vier assists sinds zijn komst naar de Bosuil is Jurgen Ekkelenkamp de perfecte vertolker van de nieuwe dans van Antwerpen. Als briljante dieptepasser, een uitstekende lezer van de ruimte, is de Nederlander vaak betrokken in de laatste fase van de Antwerpse aanvallen, bijna systematisch afgerond met een crosspass die een teamgenoot in de kleine rechthoek vindt. Het zijn doelpunten die nu en dan doen denken aan zaalvoetbal.

Aan het eind van die combinatie zijn Michael Frey en Vincent Janssen de ideale spitsen én de mannen in vorm. Met elk vier doelpunten namen ze iets minder dan de helft van de goals van een productief en efficiënt Antwerp voor hun rekening. Ze hadden slechts 13,06 expected goals nodig om 19 keer te scoren in 8 wedstrijden. Met aan de basis steeds voetballers met uitstekende voeten. En daar komen Nainggolan, Alderweireld en Yusuf in het spel. En zo renderen alle zomertransfers van Antwerp. Job well done.
maartendr81
Jeugdspeler
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: R Antwerp FC

Bericht door maartendr81 »

ik was net even extra time aan het zien en kan mij, na het voorvalletje met Nainggolan, toch niet ontdoen van een glimlach als ik aan de uitspraak van onze vriend gheysens denk: "liever Nainggolan voor twee miljoen heeft dan Vanaken voor drie." :D
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: R Antwerp FC

Bericht door Tiki Taka »

maartendr81 schreef: 18 okt 2022, 12:05 ik was net even extra time aan het zien en kan mij, na het voorvalletje met Nainggolan, toch niet ontdoen van een glimlach als ik aan de uitspraak van onze vriend gheysens denk: "liever Nainggolan voor twee miljoen heeft dan Vanaken voor drie." :D
Rotte appel bij uitstek...laat hem daar maar de boel op stelten zetten
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: R Antwerp FC

Bericht door t4nd »

Artikel in HLN : “Radja maakt zich onmogelijk”: voorzitter Gheysens scherp voor Nainggolan, scheiden deze winter hun wegen?

Hoewel het Antwerp tegen anderlecht aan aanvallende creativiteit ontbrak, lijkt een terugkeer van Radja Nainggolan (34) in de A-kern toch niet voor morgen. “Ik mis bij hem engagement en focus op het voetbal”, zegt Antwerp-voorzitter Paul Gheysens. In de gegeven omstandigheden lijkt het voor alle partijen beter dat Nainggolan tijdens de komende wintermercato andere oorden opzoekt.

Antwerp voetbalde zondag tegen anderlecht weinig tot geen uitgespeelde kansen bij mekaar. Wingers Balikwisha en Stengs konden zich amper doorzetten, terwijl spelmaker Ekkelenkamp onbestaande was. ’t Was het soort wedstrijd waarin Radja Nainggolan als invaller misschien een verschil had kunnen maken, met een splijtende pass of een schot uit de tweede lijn. Maar de voormalige Rode Duivel zit sinds half oktober in de B-kern en afgaande op de woorden van Paul Gheysens gaat daar niet snel verandering in komen.

“Ik beslis daar niet alleen over. Ik wil ook niemand afbreken, maar ik mis wat engagement bij Radja”, aldus Gheysens. “Hij is niet helemaal gefocust op het voetbal. Dan heb ik het voor alle duidelijkheid niet over het bedrijfje dat Radja zopas oprichtte, maar over zijn inzet en gedragingen in zijn totaliteit. Er zijn ook een paar dingen gebeurd – in de eerste plaats het rijden zonder rijbewijs – die niet in overeenstemming zijn met de voorbeeldfunctie die Radja heeft. Hij heeft bepaalde keuzes gemaakt die hem min of meer onmogelijk maakten in de groep. Het is een spijtige verspilling van talent. Zowel voor Radja als voor de club is dit eigenlijk erg jammer.”

In de gegeven omstandigheden lijkt het voor alle partijen beter dat Nainggolan tijdens de komende wintermercato andere oorden opzoekt. ‘Il Ninja’ zou Antwerp naar verluidt een miljoen of twee aan loon kosten op jaarbasis en momenteel is het rendement dus nihil. Anderhalf jaar geleden liet voorzitter Gheysens nog uitschijnen dat hij liever twee miljoen betaalde voor Radja dan drie miljoen voor Hans Vanaken, maar dat is ongetwijfeld al achterhaald. Nainggolan zelf liet afgelopen zomer in een interview dan weer verstaan dat hij het zou zien zitten om zijn aflopende contract te verlengen. Een paar maanden later is de kans op een vroegtijdige scheiding een pak groter dan die op een verlengd huwelijk.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: R Antwerp FC

Bericht door t4nd »

Blind zou op weg zijn naar Bayern.
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: R Antwerp FC

Bericht door Sanders »

https://sporza.be/nl/2023/02/08/heeft-a ... 876031373/

Wat eigenlijk al geweten was. Gheysens heeft gebruik gemaakt van de versoepeling tijdens de coronaperiode om heel veel geld in Antwerp te pompen. Op een manier die eigenlijk niet zou mogen/kunnen. Het gevolg hiervan is wel duidelijk: betere spelers, betere infrastructuur, betere omkadering en personeel,...
Ze zijn kunstmatig opgepompt aan een sneltempo, waardoor ze de aansluiting met de top hebben kunnen maken op een manier dat een gewone club dat niet kan.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: R Antwerp FC

Bericht door t4nd »

Antwerp is extreem, maar er zijn nog (een pak) anderen hé...

anderlecht staat 'positief' in de cijfers, mits een kapitaalsinjectie van 42m én een schuldkwijtschelding van 51m door Coucke. Het is gewoon hallucinant dat voetbalclubs systematisch verlies mogen draaien. De financial fair play werkt compleet niet, er zijn té veel mogelijkheden om de regeltjes te ontlopen. Chelsea is het laatste voorbeeld van hoe je met boekhoudkundige trucjes alles in kan regelen, Barcelona & Juventus hebben het al voorgedaan en ook Manchester City doet het al jaren...

Eigenlijk zou een ploeg zelfbedruipend moeten zijn. De dagelijkse werking (spelers, catering, onderhoud stadium, ...) zou nooit groter mogen zijn dan de inkomsten uit die dagelijkse werking (inclusief sponsors). Die sponsorcontracten moeten doorzichtig zijn zodat duidelijk is van waar het geld komt. Investeringen (nieuw stadium, nieuwe oefenvelden, ...) mogen wat mij betreft via een lening geregeld worden waarbije de afbetalingen bijgeteld worden bij de dagelijkse werking.

Ik snap dat een situatie niet direct gekeerd kan worden. Coucke heeft bij anderlecht te hoge contracten uitgeschreven en die moet je dus eerst af laten lopen als je de spelers niet kan verkopen, maar het is toch geschift dat ze met al die schuldenlast nog altijd Vertonghen een dik contract kunnen geven... Idem met Antwerp dat jaarlijks verlies draait maar wél Janssen & Alderweireld een dik contract geeft.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: R Antwerp FC

Bericht door IsO »

Ik had persoonlijk ook liever Union of Genk kampioen zien spelen, maar Union liet het (mede door blessures na een toch wel zwaar seizoen met lang Europees parcours) op het einde toch wat afweten, en ook Genk geeft het op het laatste nog weg.

En daarnaast moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik het Alderweireld ook wel gun. Wat een speler is dat toch. Topverdediger, topmentaliteit, en ook nog eens belangrijke goals scoren. Die van gisteren was dit seizoen wellicht de belangrijkste, maar zeker niet de eerste. Brengt praktisch elke ploeg waar hij komt prijzen: 4 titels en 2 bekers bij Ajax, (beperkte bijdrage aan) titel bij Atletico, beker bij Al Duhail, dubbel beker en titel bij Antwerp. Enkel bij de Duivels (halve finale WK) en Tottenham (CL-finale) kon hij geen prijzen pakken, maar was hij er ook niet eens zo veraf.

Ik zou persoonlijk de toren van de kathedraal van mijn stad niet op mijn lijf laten tatoeëren, maar goed, daarvoor is het een antwerpenaar natuurlijk :mrgreen: Als je dan op het einde van je carrière terugkeert naar de ploeg van die stad, daarmee de dubbel pakt én daarbij de cruciale goal scoort voor de titel, dan speel je je daar de legende in.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: R Antwerp FC

Bericht door t4nd »

Ik geef je volledig gelijk. Antwerp verdient het op zich wel op basis van hun seizoen, ze hadden ook geluk op de cruciale momenten (de 2-3 tegen ons in de extra time, de goal van Alderweireld tegen Genk in de extra time). Hopelijk gaan ze vanaf dit seizoen ook wat moeite in hun Europese matchen steken want de voorbije jaren lieten ze het daar altijd meer hangen omdat ze perse kampioen wilden worden.

De andere teams kunnen ook niet zeggen dat ze hun kansen niet gekregen hebben. Union heeft na de 1-0 niet veel meer gedaan terwijl Club niet geweldig aan het spelen was. Genk kwam 2x op voorsprong tegen Antwerp en heeft het toch nog uit handen gegeven. En over ons seizoen ga ik niet opnieuw beginnen, wij hebben op eigenlijk nooit wat geluk gehad dit seizoen, elke bal die fout kon rollen heeft het ook gedaan en dan kom je vanzelf in een mindere spiraal terecht. Op naar 2023-2024!
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: R Antwerp FC

Bericht door Tiki Taka »

Gheysens maakte zich gisteren sterk in zijn speech dat hij het stadiondossier van Antwerp binnen de 6 maanden wil deblokkeren en verder zetten.
De Wever hint op zijn medewerking. Tja, en wij blijven al 15 jaar dutsen met dat dossier.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: R Antwerp FC

Bericht door t4nd »

Tiki Taka schreef: 06 jun 2023, 07:37 Gheysens maakte zich gisteren sterk in zijn speech dat hij het stadiondossier van Antwerp binnen de 6 maanden wil deblokkeren en verder zetten.
De Wever hint op zijn medewerking. Tja, en wij blijven al 15 jaar dutsen met dat dossier.
Je kan niet zeggen dat het bestuur van Brugge ons tegenwerkt hé. De Wever mag gerust meehelpen met Antwerp, wie weet heeft het effect en kan een nieuw stadion bij Antwerp helpen voor een deblokkage bij ons & bij Union - maar eerlijk gezegd betwijfel ik het. België is een land met té veel regeltjes en te veel mogelijkheden om protest aan te tekenen. De realiteit is dat nooit iedereen akkoord zal zijn met een nieuw stadion, dus zal er ook geen nieuw stadion komen.

Iets anders : artikel in het Nieuwsblad vandaag. Antwerp mikt hoog op de transfermarkt - ik ben benieuwd. De voorbije jaren zaten zij in de 'makkelijke' situatie dat ze konden mikken op spelers met potentieel, nu gaan ze zoeken naar profielen met directe impact. Dat betekent meer lonen, langere onderhandelingen waarbij ze waarschijnlijk voor doelwit B of C of D moeten gaan & een bredere kern om te managen. Ik vraag me oprecht af of Overmars hier een meerwaarde kan betekenen voor Antwerp. Ze hebben nu een titel, maar zoals Gent al bewezen heeft is een titel enkel de eerste stap. Nu is het zaak om te bevestigen & niet ter plaatse te blijven trappelen.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: R Antwerp FC

Bericht door Tiki Taka »

t4nd schreef: 06 jun 2023, 08:13
Tiki Taka schreef: 06 jun 2023, 07:37 Gheysens maakte zich gisteren sterk in zijn speech dat hij het stadiondossier van Antwerp binnen de 6 maanden wil deblokkeren en verder zetten.
De Wever hint op zijn medewerking. Tja, en wij blijven al 15 jaar dutsen met dat dossier.
Je kan niet zeggen dat het bestuur van Brugge ons tegenwerkt hé. De Wever mag gerust meehelpen met Antwerp, wie weet heeft het effect en kan een nieuw stadion bij Antwerp helpen voor een deblokkage bij ons & bij Union - maar eerlijk gezegd betwijfel ik het. België is een land met té veel regeltjes en te veel mogelijkheden om protest aan te tekenen. De realiteit is dat nooit iedereen akkoord zal zijn met een nieuw stadion, dus zal er ook geen nieuw stadion komen.

Iets anders : artikel in het Nieuwsblad vandaag. Antwerp mikt hoog op de transfermarkt - ik ben benieuwd. De voorbije jaren zaten zij in de 'makkelijke' situatie dat ze konden mikken op spelers met potentieel, nu gaan ze zoeken naar profielen met directe impact. Dat betekent meer lonen, langere onderhandelingen waarbij ze waarschijnlijk voor doelwit B of C of D moeten gaan & een bredere kern om te managen. Ik vraag me oprecht af of Overmars hier een meerwaarde kan betekenen voor Antwerp. Ze hebben nu een titel, maar zoals Gent al bewezen heeft is een titel enkel de eerste stap. Nu is het zaak om te bevestigen & niet ter plaatse te blijven trappelen.
De hele vete tussen Gheysens en Verhaeghe is begonnen toen Verhaeghe niet wou dat er een nieuw nationaal stadion in Brussel zou komen, waarin ook de mauve zouden spelen, en dat gebouwd zou worden door Ghelamco. Als wraak kocht Gheysens een paar hectare aan de Blankenbergsesteenweg, waardoor die site ook al niet meer gebruikt kon worden voor de bouw van een nieuw stadion. De vorige Brugse burgemeesters waren Cercle supporters en hebben bewust het hele dossier tegengewerkt.

Wat betreft Antwerp en transfers...Gheysens is een heel pak meer vermogend dan Verhaeghe, die gaat er wel nog eens de nodige tientallen miljoenen tegenaan smijten. En nu zullen ze ook kunnen rekenen op de CL miljoenen (ze gaan zich plaatsen) en beginnen ze de eerste uitgaande transfers te realiseren (Pacho) wetende dat ze ook nog Arthur Vermeeren, het grootste Belgische talent van zijn generatie, in hun rangen lopen hebben.
DE reden waarom Verhaeghe & co Club nu willen ten gelde maken, is omdat Antwerp de fakkel de komende seizoenen en jaren zal overnemen van Club. :geenhup:
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: R Antwerp FC

Bericht door t4nd »

Ik zie het eerlijk gezegd niet zo somber in. Antwerp lijkt me wel een blijver aan de top want Gheysens heeft zich wél met bekwame mensen weten te omringen in tegenstelling tot bij Gent of anderlecht bijvoorbeeld. Toch zal het nog een werk van lange adem worden. Dit seizoen hebben ze heel nipt de titel gehaald - zonder Europees voetbal te spelen. Volgend seizoen halen ze sowieso de Europese poules wat betekent dat ze minstens 8 extra matchen spelen (2 voorronde + 6 poule).

Als je ook kijkt naar de afwezigheden dit seizoen moet je gewoon vaststellen dat Antwerp best wel wat meeval heeft gehad met blessures & schorsingen. Hun stabiele defensie (Butez, Pacho, Alderweireld) stonden bijna elke match samen op het veld. Volgend seizoen is Pacho weg en Alderweireld een jaartje ouder wat meer risico geeft op blessures - zeker als hij meer matchen moet spelen. Janssen speelde bijna elke match mee als aanspeelpunt, op het middenveld brengen ze Vermeeren in wat plots een toptalent blijkt.
-> Alles gaat niet elk seizoen zo hard meezitten.

Ik ga ervan uit dat Antwerp aan de top gaat blijven meedraaien, maar in dat opzicht zijn ze gewoon de vervangers van anderlecht. Een extra topploeg vind ik net goed - dat zorgt voor een betere Europese coëfficiënt en een betere competitie. Ik zie ze elk jaar meestrijden voor de titel, maar dat betekent niet dat wij niet ook zullen meestrijden. Club heeft dit jaar de nodige pech gehad & we hebben letterlijk het hele seizoen door blessures gehad van spelers die normaal in de basis zouden staan. Op die manier was het elke keer opnieuw bijsturen en andere spelers vervangen.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3198
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: R Antwerp FC

Bericht door Pica »

Ik ga ervanuit dat als wij geen onnozelheden doen (zowel in transfers als de trainers) we gewoon ieder jaar los bovenin draaien.
Het is niet realistisch om elk jaar de titel te halen, maar we moeten wel als referentie Club ieder jaar spelen voor die titel
Plaats reactie