R Antwerp FC

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: R Antwerp FC

Bericht door t4nd »

'k Denk dat Gheysens ook onrealistische verwachtingen heeft - in Extra Time hadden ze het er ook over.

Overmars bij Ajax had :
1. De naam 'Ajax' waardoor talenten makkelijker willen komen & spelers voor een paar miljoen extra verkocht kunnen worden.
2. Een geweldige jeugdwerking die al vele jaren op hoog niveau draait.
3. Een geweldige scouting die al vele jaren op hoog niveau draait.
4. Zijn eigen netwerk.

Overmars heeft bij Antwerp :
1. De naam 'Antwerp' die niets betekent op Europees niveau.
2. Geen jeugdwerking.
3. Een scouting die sinds dit jaar wat opgestart raakt.
4. Zijn eigen netwerk, dat voor zover ik veronderstel wat klappen gekregen heeft na zijn acties bij Ajax.

ALS hij een invloed zal hebben, dan zal het voornamelijk zijn om het scoutingsysteem beter op punt te krijgen. Voor effectieve versterkingen of meerwaardes op transfers moeten we al een paar jaar verder gaan kijken en Gheysens is niet bepaald iemand die veel geduld heeft.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: R Antwerp FC

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 23 mar 2022, 10:39 'k Denk dat Gheysens ook onrealistische verwachtingen heeft - in Extra Time hadden ze het er ook over.

Overmars bij Ajax had :
1. De naam 'Ajax' waardoor talenten makkelijker willen komen & spelers voor een paar miljoen extra verkocht kunnen worden.
2. Een geweldige jeugdwerking die al vele jaren op hoog niveau draait.
3. Een geweldige scouting die al vele jaren op hoog niveau draait.
4. Zijn eigen netwerk.

Overmars heeft bij Antwerp :
1. De naam 'Antwerp' die niets betekent op Europees niveau.
2. Geen jeugdwerking.
3. Een scouting die sinds dit jaar wat opgestart raakt.
4. Zijn eigen netwerk, dat voor zover ik veronderstel wat klappen gekregen heeft na zijn acties bij Ajax.

ALS hij een invloed zal hebben, dan zal het voornamelijk zijn om het scoutingsysteem beter op punt te krijgen. Voor effectieve versterkingen of meerwaardes op transfers moeten we al een paar jaar verder gaan kijken en Gheysens is niet bepaald iemand die veel geduld heeft.
Goeie analyse vind ik. Helemaal mee eens.
Nakamba30
Jeugdspeler
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 sep 2020, 07:30

Re: R Antwerp FC

Bericht door Nakamba30 »

De laet en nainggolan kunnen maar beter hun smoel houden en presteren...ze hebben 1 op 15. Als je niet mee kunt moet je geen kritiek geven op anderen of arbiter maar moet je zitten en zwijgen
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: R Antwerp FC

Bericht door t4nd »

Nakamba30 schreef: 16 mei 2022, 20:05 De laet en nainggolan kunnen maar beter hun smoel houden en presteren...ze hebben 1 op 15. Als je niet mee kunt moet je geen kritiek geven op anderen of arbiter maar moet je zitten en zwijgen
Ik vond trouwens dat de ref best goed floot. Bij de fase met Mechele waar ze het over hebben zit Frey eerst in de rug te duwen zodat Brandon valt, waarna hij met zijn arm nog naar het been van Frey grijpt. Eerste fout door Antwerp dus en terecht geen kaart. Die val van Lang hebben ze op zich een punt dat hij daar geel voor mocht krijgen, maar tegelijk heb ik nog niet al te vaak een ref 2de geel zien trekken voor een val. Er was daar trouwens wel wat contact (geen foutief) dus ergens ook normaal dat hij valt.
En wat hun kaarten betreft... Als je vergelijkt met de heenmatch snap ik dat ze vinden dat ze te snel geel kregen - al zegt dat meer over het niveau van de arbitrage in de heenmatch. Vuile fouten zijn terecht afgestraft, en zelfs een paar keer geel waar het ook (licht) rood had kunnen zijn.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: R Antwerp FC

Bericht door IsO »

artikel over van Bommel in S/VM:
[spoiler]
Controlefreak, superprofessional en conflictzoeker: wat voor een coach is Mark van Bommel?

Steve Van Herpe
Redacteur bij Sport/Voetbalmagazine

Als speler was Mark van Bommel al geen onbesproken figuur, ook als trainer is hij dat niet. Wat mogen ze bij The Great Old verwachten?

'Een goed paard is nog geen goede ruiter.' Dat zei oud-succescoach Co Adriaanse ooit over Marco van Basten. Die had er als speler een glansrijke carrière op zitten, maar kon nooit echt overtuigen als coach. Later zou Van Basten ook zelf - euhm - ruiterlijk toegeven dat hij niet gemaakt was voor het trainerschap.

Dat je als speler op het hoogste niveau hebt geacteerd, betekent niet noodzakelijk dat je het als coach gaat maken. In Nederland zijn de voorbeelden legio van ex-topvoetballers die hun trainerscarrière niet van de grond krijgen: Jaap Stam (49) probeerde het zonder succes bij Reading, PEC Zwolle, Feyenoord en FC Cincinnati; Edgar Davids (49) werd door de voorzitter van het Portugese Olhanense ronduit 'een catastrofale aanstelling' genoemd; ook voor Clarence Seedorf (46) ging het licht overal - AC Milan, Deportivo La Coruña... - vrij snel uit.

Zelfs coaches als Phillip Cocu (51) en Frank de Boer (52), die successen kenden bij respectievelijk PSV en Ajax, slaagden er niet in om in het buitenland hun stempel te drukken. Cocu werd vroegtijdig doorgestuurd bij Fenerbahçe en Derby County; de kortstondige periode van De Boer bij Inter en Crystal Palace was een fiasco en bij Atlanta United werd hij na anderhalf jaar op straat gezet.

Mark van Bommel (45) is daarop geen uitzondering. De trainerscarrière van de oud-middenvelder van onder meer PSV, FC Barcelona en Bayern München kende een vliegende start bij PSV, waar hij in zijn tweede seizoen toch bedankt werd voor zijn diensten. En zijn avontuur bij VfL Wolfsburg duurde exact dertien wedstrijden. Waar liep het mis?

Dat je als speler op het hoogste niveau hebt geacteerd, betekent niet noodzakelijk dat je het als coach gaat maken.

Klankbordtrainer

Een fenomeen dat je in de Eredivisie wel vaker aantreft, is dat van de 'klankbordtrainer'. Ruud van Nistelrooij staat straks voor zijn eerste opdracht als T1 bij PSV, hoewel de 45-jarige ex-spits het eigenlijk te vroeg vond om zijn trainersdebuut te maken. Daarom dokterde PSV een oplossing uit: de dertig jaar oudere Guus Hiddink gaat hem bijstaan als 'klankbord'. Hiddink deed dat eerder ook al bij Ernest Faber en Phillip Cocu.

De doorgewinterde coach die een beginnend trainer bijstaat, is iets typisch voor Nederland. Dick Advocaat vervulde die rol van oude meester achter de schermen bij Feyenoord en FC Utrecht.

Ook Mark van Bommel liet zich in zijn eerste seizoen als trainer van PSV bijstaan door zijn toen 66-jarige schoonvader Bert van Marwijk. Het tweetal zette bij de Eindhovenaren fantastische cijfers neer: slechts drie wedstrijden verloren, 98 goals gescoord in 34 matchen en met 26 tegendoelpunten de beste verdediging van de Eredivisie. Alleen: het Ajax van Erik ten Hag deed nog een streepje beter. Het maakte 119 goals en pakte uiteindelijk drie punten meer dan PSV.

'Dokter Van Bommel'

Maar in de herfst van 2019 komt de klad erin, misschien niet toevallig omdat Van Marwijk net in die periode niet in Eindhoven is. Hij is ook nog bondscoach van de Verenigde Arabische Emiraten en moet wekenlang met die ploeg op pad.

Na een nederlaag tegen Feyenoord wordt Mark van Bommel ontboden bij algemeen directeur Toon Gerbrands. Die heeft zijn voorzorgen genomen. Terwijl Van Bommel binnen zit, wordt het persbericht over zijn ontslag al naar de vaste verslaggevers rond de club gestuurd. Kwestie van de regie in eigen handen te houden.

Van Bommel is diep geraakt door het ontslag en laat zijn woede de vrije loop. Nadat de trainer uitgeraasd is, vraagt Gerbrands hem wat hem het meest dwarszit aan de hele situatie. Van Bommel is duidelijk: dat hij zijn afscheid niet zélf heeft kunnen regisseren, dat hij er geen controle over had.

Het zegt veel over het karakter van Van Bommel, die in de Nederlandse media omschreven wordt als een controlefreak. Op de Herdgang, het trainingscomplex van PSV, kunnen ze erover meespreken. In het NRC Handelsblad hebben anonieme bronnen het na zijn ontslag over 'dokter Van Bommel' die zich zelfs bemoeide met de medische staf en hun behandelingen.

Ex-voetballer Ibrahim Afellay, die Van Bommel bij PSV meemaakte, was duidelijk in Studio Voetbal: 'Het allerbelangrijkste als trainer is dat je met mensen moet kunnen omgaan. Je hebt te maken met verschillende karakters, verschillende nationaliteiten. Maar hij ging op een gegeven moment de arts zeggen hoe hij moest opereren. Ja, schoenmaker blijf bij je leest.'

De Belgische dokter Stijn Indeherberge relativeert dat in Het Laatste Nieuws. Hij zat één seizoen in de medische staf van PSV toen Van Bommel er trainer was. "Dat hij 'dokter Van Bommel' genoemd werd, was eerder al lachend bedoeld omdat hij op alle vlakken heel professioneel is. Hij wil alles zo goed mogelijk doen. Hij werkt volgens het principe: wrijving geeft glans.'

Discussies aangaan

Daarmee belanden we bij een tweede aspect van de persoonlijkheid van Van Bommel: zijn professionalisme. In Eindhoven ergerde hij zich vaak aan de clubcultuur van PSV, een sfeertje van typische Brabantse gemoedelijkheid. Dat vrijblijvend familiaire moest er volgens Van Bommel uit.

Dat liet hij desgewenst ook luidop merken. De zachte aanpak is aan hem niet besteed. Voortdurend ging hij over van alles en nog wat discussies aan, met bestuur, jeugdtrainers en medische staf.

Indherberge in HLN: 'Van Bommel stelt in alle aspecten hoge eisen, ook de medische. Als een scan pas een dag later kon, kon dat tot discussies leiden. Voor mij was dat geen probleem. Een dag later was hij dat trouwens al vergeten.'

Het trainingscomplex ging ook meteen op slot. Geen supporters meer op trainingen, en dus ook geen pottenkijkers meer.

Van Bommel zelf was dag in dag uit, 24/7, met voetbal bezig. Soms bleef hij op de Herdgang slapen na een late zaterdagavondwedstrijd, zodat hij zondagochtend weer vroeg aan de slag kon. Voortdurend stond hij via WhatsApp ook in contact met iedereen, nooit liet hij de aandacht verslappen.

Zijn aanzien als professional was dan ook groot bij PSV. Toen hij in de zomer van 2018 Phillip Cocu opvolgde als trainer, twijfelde niemand in Eindhoven aan zijn kwaliteiten. Hij had de U19 van PSV ook als eerste coach ooit een titel bezorgd.

Maar dat Van Bommel vaak zaken openlijk in vraag stelde, leidde natuurlijk ook tot conflicten. In het eerste seizoen bleef een en ander nog redelijk onder controle, maar toen het in het seizoen 2019/20 slechter begon te gaan en de stress toenam, vertoonde Van Bommel steeds extremer gedrag, aldus de Nederlandse media. Dat leidde tot een sfeer van ruzies, woede-uitbarstingen en verwijten over en weer.

Visie overbrengen

Eén ding is zeker: waar Van Bommel ook komt, heeft hij vrienden maar zeker ook vijanden. Als speler gold hij geregeld als splijtzwam: hij speelde subtiele spelletjes en maakte gebruik van de media om invloed te kunnen uitoefenen op zijn omgeving.

Types als Marco van Basten, Ruud van Nistelrooij en Klaas-Jan Huntelaar hadden een hekel aan Van Bommels manier van communiceren. Dat Van Basten nogal schamper reageerde op het ontslag van Van Bommel bij VfL Wolfsburg, had ook daarmee te maken.

Van Basten reageerde toen bij Ziggo Sport: 'Ik schat hem niet hoog in, niet als een goede trainer. Hij had natuurlijk altijd andere ideeën dan ik, maar het is vooral de manier waarop hij overkomt als trainer. Ik vind hem niet zoveel inhoud hebben. Over voetbaltechnische en tactische zaken. Als hij aan het woord kwam, had hij het vaak over allerlei zaken behalve over voetbal. Daar gaan spelers op een gegeven moment doorheen prikken.'

Waar Van Bommel bij Jong-PSV net geprezen werd om de manier waarop hij zijn visie kon overbrengen en zijn inhoudelijk sterke trainingen, was dat bij Wolfsburg blijkbaar een probleem. Volgens de Duitse media maakte de Nederlander na een nederlaag een wat hulpeloze indruk en zette hij steeds dezelfde plaat op.

Ook Ibrahim Afellay was bij PSV niet onder de indruk van de redenaarskunsten van zijn trainer: 'Hij kon het niet goed overbrengen', zei hij in Studio Voetbal. 'Je hebt als trainer een manier van spelen, een filosofie. Maar dat moet je ook kunnen overbrengen op de spelers. Zij moeten het begrijpen.'

Benieuwd wat het straks wordt op de Bosuil.
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: R Antwerp FC

Bericht door Sanders »

Antwerp heeft definitief Vincent Janssen vast.
Alderweireld wordt al weken aan hen gelinkt, en nu pakt HLN deze ochtend ook uit met het nieuws dat Mertens aan Antwerp gelinkt wordt.
Over Janssen kan je nog zeggen dat de laatste jaren zijn cijfers (goals/assist) niet bepaald indrukwekkend zijn; en over Alderweireld weet iedereen dat zijn snelheid en wendbaarheid weg zijn, maar mocht Mertens effectief komen dan zou ik wel onder de indruk zijn.
Yago
Belofte
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:29

Re: R Antwerp FC

Bericht door Yago »

Zou mooi zijn mochten Mertens en Alderweireld naar daar gaan, om iedereen hier een reality check te geven. Worden nog altijd als de toppers die ze waren behandeld, zou mooi zijn als ook Martinez dan eens beseft dat het echt wel op is met die generatie.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: R Antwerp FC

Bericht door t4nd »

Ik snap gewoon niet dat je dit uitgelegd krijgt met de financial fair play... Janssen heeft een jaarloon van 2.5m, Alderweireld zal 't zelfde verdienen en Mertens gaat ook voor niet veel minder komen. De boekhouding van Antwerp klopt toch compleet niet meer dan?

Ik vraag me ook af wat de 'oude garde' van de spelers ervan gaat vinden. Vorig jaar kwam Radja met een miljoenencontract (en niet veel sportieve impact), dit jaar komen er weer een paar bij. Gaan die anderen dan blij zijn met hun matige contracten?
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: R Antwerp FC

Bericht door IsO »

Yago schreef: 18 jun 2022, 17:25 Zou mooi zijn mochten Mertens en Alderweireld naar daar gaan, om iedereen hier een reality check te geven. Worden nog altijd als de toppers die ze waren behandeld, zou mooi zijn als ook Martinez dan eens beseft dat het echt wel op is met die generatie.
Als je 3 maanden geleden nog 88 minuten aan kon tegen atalanta en het voorbije seizoen in de serie A rechtstreeks betrokken was bij een goal om de 106 minuten (waaronder goals tegen Inter, Lazio, Atalanta en Juve) kan je bij om het even welk team in de Belgische competitie ook wel nog iets betekenen, zou ik durven denken.
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: R Antwerp FC

Bericht door Arnio »

Polleke pompt er 10milj extra in wij verkopen een huurspeler ;)
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: R Antwerp FC

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Polle zijn kapitaalsverhoging is al opgesoupeerd: Alderweireld zou tekenen
PetjeFCB
Supersub
Berichten: 1329
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:05

Re: R Antwerp FC

Bericht door PetjeFCB »

Kan er iemand met kennis van zake eens kort uitleggen hoe Antwerp dit allemaal kan doen met de financial fair play? Ik ben geen kenner van de materie, maar ik dacht dat de ffp net er gekomen was om dit soort zaken tegen te gaan...
Polbemol
Jeugdspeler
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2018, 13:51
Locatie: Kampenhout

Re: R Antwerp FC

Bericht door Polbemol »

PetjeFCB schreef: 11 jul 2022, 16:33 Kan er iemand met kennis van zake eens kort uitleggen hoe Antwerp dit allemaal kan doen met de financial fair play? Ik ben geen kenner van de materie, maar ik dacht dat de ffp net er gekomen was om dit soort zaken tegen te gaan...
Ik veronderstel dat 'een kapitaalsverhoging' een reële injectie van geld is en niet het 'borg staan voor' is. Waardoor de schuldenlast dus niet verandert. Extra schulden maken is via Financial Fairplay aan banden gelegd. (maar ik ben geen boekhouder)
Polbemol
Jeugdspeler
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2018, 13:51
Locatie: Kampenhout

Re: R Antwerp FC

Bericht door Polbemol »

t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: R Antwerp FC

Bericht door t4nd »

Met andere woorden, die financial fairplay is één grote grap.
Plaats reactie