Scheidsrechters

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Scheidsrechters

Bericht door IsO »

Interview met één van onze beste arbiters ooit in HNB:
[spoiler]
Oud-topref Marcel Van Langenhove: “De huidige arbiters missen persoonlijkheid, maar dat kan je niet kopen, hè”

De kritiek op de arbitrage neemt weer langs alle kanten toe. Was het vroeger, zonder tientallen camera’s en VAR, dan toch allemaal beter? We vroegen het aan Marcel Van Langenhove, tussen 1984 en 1991 achtmaal (!) Scheidsrechter van het Jaar en weldra tachtig jaar. “Ja manneke, ik zie ook dat ze aan het sukkelen zijn…”

David Van den Broeck
Gisteren om 03:00

Na de 1-0-nederlaag op anderlecht en de onterecht afgekeurde gelijkmaker van AA Gent ging Hein Vanhaezebrouck tekeer. Te meer omdat hij – ting, ting, ting,… – “tientallen berichten” kreeg van mensen die het met hem eens waren. “En ik had net een gesprek met een ex-scheidsrechter die zei dat het niet meer te doen is”, voegde hij eraan toe. Het duurde niet lang of we hadden de man in kwestie gevonden. Hallo, Marcel Van Langenhove?

Van Langenhove: “Aah, ik heb met Hein gesproken, ja. Ik ken hem nog van toen hij trainer was van anderlecht, want ik vang daar al 25 jaar de arbiters op. Die ouwe krijgen ze niet weg. Maar euh, veel kan ik daar niet over kwijt. Over wedstrijden van anderlecht kan ik niks zeggen.”

Maar Hein zei wel dat je hem gelijk gaf. Dus dat de VAR niet had mogen ingrijpen bij die goal van De Sart.
(lachje) “Ah, dat kan zijn, ja. Ik zag dat hij een beetje in z’n gat gebeten was, en dat was terecht, hè. Maar naar mij toe was hij beleefd, want hij weet dat ik heel neutraal ben in die zaken. Ik zit daar niet met een mauve-witte sjaal in de tribune.”

U begrijpt dat de trainers tegenwoordig zo vaak klagen over de refs?
“Als die mannen als clowns langs de lijn lopen roepen en tieren niet, maar Hein begrijp ik zeker. Hij zegt het ook niet achter uw rug, hè, hij zegt het plat in uw gezicht.”

Waar loopt het volgens u mis?
“Ik zie vooral een gebrek aan persoonlijkheid bij de huidige generatie arbiters. Maar ja, wat wil je? Er zit altijd iemand over hun schouder mee te kijken.”

U bent tegen de VAR?
“Nee, helemaal niet. Als ik in 1990 in de halve finales van Europacup I tussen Benfica en Marseille een VAR had gehad, dan was ik gered. Nu werd ik uitgescheten voor het vuil van de straat door Bernard Tapie (de voorzitter van Marseille, red.), omdat ik een handsbal had gemist die ik nooit had kunnen zien. Ik werd beschuldigd van bedriegen door de grootste bedrieger van al: stel u dát voor.”

Wat is uw probleem met de VAR dan?
“Dat ze te veel achter de fouten zóéken. Als het echt flagrant is en je er niet naast kan kijken, mogen ze van mij ingrijpen. Als het mistig is, blijf ervan af, want anders doe je accidenten. Nu maken ze het onnodig ingewikkeld. Bij het minste contact gaan ze na of er iets aan de hand is. Zien ze dat iemand een speler op z’n kleine teen geraakt heeft, roepen ze de arbiter al naar het scherm. En zodra hij zijn vierkantje heeft getrokken, weet je dat hij de VAR zal volgen.”

U zou het anders aanpakken?
“Ik zou tegen die VAR durven ingaan, ja. Zeg manneke, kijk eens wat beter uit uw doppen! Maar ja, persoonlijkheid kan je niet kopen, hè. Ik heb een eigen kruidenierszaak gehad. Ik ben arbiter geworden – ik ben begonnen bij de klein mannen en geëindigd op het WK. Daarna ging ik de politiek in en was ik negen jaar burgemeester van Wemmel. Da’s het teken dat je leiderschap in u hebt.”

Geeft u de refs nooit tips?
“Nee, da’s niet aan mij. In april word ik 80, en ik ben hun schoonmoeder niet, hè. Ik ontvang de arbiters en ik zie dat ze op tijd hun eten hebben. Over hun wedstrijd zal ik nooit iets zeggen. Maar ja manneke, ik zie dat ze aan het sukkelen zijn.”

Vroeger was het allemaal beter?
“Nee nee, dat ga je me niet horen beweren. Want gezever over de arbitrage is er altijd geweest. Toen ik matchen tussen anderlecht en Club Brugge deed, zeiden ze altijd: Gij zijt nen Bruggeling! Omdat mijn moeder van daar was en ik vlot West-Vlaams spreek. En sinds ik op anderlecht werk, zeggen ze: Gij zult zeker altijd voor anderlecht hebben gefloten! Trouwens: met al die spellekes in uw oren, hartslagmeters, noem maar op: ik zou het nu óók moeilijker hebben als arbiter. Dat zou mij volledig uit mijn concentratie brengen. Daarom zeg ik: de VAR mag enkel tussenkomen als het zwart-wit is. Want zodra je begint te interpreteren, zit je op een schip van zeven jaar. Dan ben je nog heel lang bezig.”

Ziet u nog meer oplossingen?
“Zorg dat de regels rond hands en buitenspel duidelijker zijn, dat zou al veel helpen. En maak de communicatie tussen de VAR en de arbiter openbaar, want nu heeft dat iets heel geheimzinnigs. Waarom mogen de arbiters hun beslissingen trouwens niet toelichten in de pers? Dat is toch onvoorstelbaar? Mij hadden ze niet moeten zeggen dat ik niet mocht klappen – ja, santé!”

En wat als ze toch zware fouten blijven maken?
“Stokslagen kun je niet geven, hè. Maar een week of twee langs de kant, waarom niet? En op den duur kunnen ze zakken, zo was dat in onze tijd ook. Maar ik hoop echt op beterschap. Want ook al begrijp ik de kritiek, ze doet toch pijn. Ik blijf zelf ook arbiter, hè.”
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Scheidsrechters

Bericht door IsO »

Artikel in HNB over de complexe relatie tussen spelers en scheidsrechters (en Hans):
[spoiler]
“Wat Boucaut zegt over Hans Vanaken is 100 procent correct”: een duik in de complexe relatie tussen voetballers en scheidsrechters in onze competitie

Hoe gespannen is de relatie tussen voetballers en refs? Ex-arbiter Alexandre Boucaut zei over Hans Vanaken: “Een babyface, maar wel één van de meest verschrikkelijke spelers in België.” Het Club-icoon had op Antwerp – na een 2-1-nederlaag – rood gekregen nadat hij “fucking pussies” riep naar de scheidsrechters. Wij verdiepten ons in de complexe, onderlinge verhouding. “Niet elk scheldwoord is beledigend.”

Jürgen Geril, Yanko Beeckman en Valerie Van Avermaet
Gisteren om 18:03

Wie is de queen bee, de bijenkoningin? Bij elke tactische voorbereiding op een match bespreken de refs wie de leiders zijn die voor ellende kunnen zorgen op het veld. Bij Club Brugge is dat blijkbaar Hans Vanaken, ondanks zijn hoge ideale schoonzoon-gehalte. Bij Gent is Sven Kums soms een lastpak, terwijl Christian Burgess de bad boy is bij Union. Als de arbiter die op voorhand detecteert en onder controle houdt, volgt de rest van de zwerm. Dat is althans de theorie.

Kleinzielig en irritant
Het was voor veel arbiters dus geen verrassing dat ex-ref Alexandre Boucaut in La Tribune hard uithaalde naar Vanaken. “Hij beledigt scheidsrechters, is kleinzielig en irritant”, klonk het. “Die rode kaart op Antwerp was een cadeau aan alle Belgische scheidsrechters.” Sommigen dachten dat Boucaut met deze woorden revanche nam omdat Club Brugge hem vroeger weleens hekelde als ref, maar het zit toch dieper dan dat. Een rondvraag in de arbitragewereld leverde ons veel gelijkaardige commentaren op. “Wat Boucaut zegt over Hans Vanaken is 100 procent correct”, aldus een ex-scheidsrechter die liever anoniem blijft. “Hij is één van die ambetante voetballers die commentaar heeft op elke beslissing tegen zijn ploeg en de scheidsrechter als pispaal ziet. Wesley Sonck was ook zo’n figuur, net als Steven Defour en Besnik Hasi.”

Autoritaire refs
Feit is dat Vanaken in 2020 ook al eens rood kreeg omdat hij “kutrefs”, “onnozelaars” en “kutregels” had geschreeuwd na een uitsluiting tegen Eupen. Dat leverde hem toen drie matchen schorsing op en in onze voetbalpodcast Sjotcast gaf de middenvelder later toe dat hij het vaak moeilijk krijgt als hij oordeelt dat hem onrecht wordt aangedaan.

Tegelijkertijd horen we van verschillende voetballers ook dat sommige referees wel heel bazig en autoritair wedstrijden leid(d)en. Vroeger hadden Alexandre Boucaut en Serge Gumienny die reputatie, nu heeft Nicolas Laforge daar een handje van weg. Bij het minste scheve woordje zwaai(d)en ze met een kaart. Bram Van Driessche heeft dan weer de reputatie een glamour boy te zijn, maar tegen hem kan een speler eens schreeuwen waarna hij dan eens terugschreeuwt. De haardroger-methode.

Adrenaline
Dat vindt ex-voetballer Olivier Deschacht geen slechte aanpak. “Ik keur de beledigingen van Hans Vanaken niet goed”, aldus Deschacht. “Maar ik neem het wel op voor de spelers. Wat sommige scheidsrechters niet goed snappen, is dat voetballers in zo’n match vol adrenaline zitten. Je hartslag gaat voortdurend richting 200 en op zulke momenten vol stress en emoties roep je weleens zaken die erg hard zijn. Zeker als je denkt dat je benadeeld wordt. Ik vind dat een arbiter dat moet kunnen plaatsen. Oké, er zijn altijd grenzen. Je moet niet minutenlang blijven doorrazen, je moet niemand persoonlijk beledigen door naar zijn familie te verwijzen en je moet al zeker niet racistisch of discriminerend worden… Maar heus niet elk scheldwoord is beledigend bedoeld. Kijk naar de Premier League. Daar vliegen de fuck yous en fuck-offs dikwijls over en weer, maar dat zijn pure emotionele reacties. Ik ben overtuigd dat Hans Vanaken die woorden sprak in een opwelling. Wat mij betreft had de ref gewoon eens pussy terug kunnen roepen en gedaan. Hans zou daar zelfs mee gelachen hebben.”

Voorbeeldfunctie
Wie onder hoogspanning staat, loopt vaak te sakkeren. Zo zijn er veel Waalse voetballers die geregeld een fils de pute of putain lanceren en Milan Jovanovic foeterde voortdurend picka ti materina in het Servisch. Wie dat letterlijk vertaalt krijgt lelijke woorden, maar in die talen zijn dat ‘standaard-beledigingen’ die veel mensen gebruiken. Ook fucking pussies kan beschouwd worden als straattaal. Noa Lang brulde het vorig jaar zelfs naar zijn Brugse ploegmaats na een 2-2 tegen Cercle Brugge. Verdient dat dan gele of rode kaarten?

In Engeland vinden ze (meestal) van niet. Het is vaak een spel van actie en reactie. “Fuck off and enjoy the game” is daar zowat een standaardrepliek van de arbiters zolang het niet de spuigaten uitloopt. Ook in België wordt die techniek soms toegepast. Vorig seizoen zei scheidsrechter Jonathan Lardot bijvoorbeeld tegen Union-patron Christian Burgess: “Jij bent de slechtste verdediger ooit.” Die voelde zich daardoor weliswaar beledigd, maar volgens insiders is ‘zagen en terugzagen’ toch de beste manier om stoom af te laten.

Dat zegt ook onze anonieme ex-scheidsrechter. “Wie bij mij te veel doordramde, begon ik als scheidsrechter zelf wat te jennen”, klinkt het. “Bij een slechte voorzet ging ik dan naast die gast lopen en fluisterde ik: ‘Blijven trainen, hè. Dan komt het wel goed.’Schelden deed ik nooit. Dat hadden veel spelers liever dan dat ik direct kaarten trok.”

Al zullen velen ook zeggen dat profvoetballers een voorbeeldfunctie hebben en nooit hun zelfbeheersing mogen verliezen. Die mensen geven Boucaut gelijk dat de rode kaart voor Vanaken op Antwerp een cadeau was. Olivier Deschacht heeft daar ook zijn visie op: “Het voetbal zal altijd een sport blijven van emoties”, besluit hij. “Het is geen tennis waar alles zwart of wit is. Dat maakt voetbal ook zo populair. Ik pleit vooral voor redelijkheid. Weet je, vanuit het publiek krijgen wij – spelers – dikwijls nog veel grovere beledigingen naar ons hoofd geslingerd. Ook dat naait je extra op. Wij moeten dat ook incasseren, hè.”
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Scheidsrechters

Bericht door IsO »

Karl Vannieuwkerke schrijft elke week een brief aan iemand voor de krant van West-Vlaanderden. Deze week: Alexandre Boucaut :mrgreen:
https://kw.be/nieuws/opinie/karl-schrij ... emaal-over
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Scheidsrechters

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 08 feb 2024, 09:17 Artikel in HNB over de complexe relatie tussen spelers en scheidsrechters (en Hans):
[spoiler]
“Wat Boucaut zegt over Hans Vanaken is 100 procent correct”: een duik in de complexe relatie tussen voetballers en scheidsrechters in onze competitie

Hoe gespannen is de relatie tussen voetballers en refs? Ex-arbiter Alexandre Boucaut zei over Hans Vanaken: “Een babyface, maar wel één van de meest verschrikkelijke spelers in België.” Het Club-icoon had op Antwerp – na een 2-1-nederlaag – rood gekregen nadat hij “fucking pussies” riep naar de scheidsrechters. Wij verdiepten ons in de complexe, onderlinge verhouding. “Niet elk scheldwoord is beledigend.”

Jürgen Geril, Yanko Beeckman en Valerie Van Avermaet
Gisteren om 18:03

Wie is de queen bee, de bijenkoningin? Bij elke tactische voorbereiding op een match bespreken de refs wie de leiders zijn die voor ellende kunnen zorgen op het veld. Bij Club Brugge is dat blijkbaar Hans Vanaken, ondanks zijn hoge ideale schoonzoon-gehalte. Bij Gent is Sven Kums soms een lastpak, terwijl Christian Burgess de bad boy is bij Union. Als de arbiter die op voorhand detecteert en onder controle houdt, volgt de rest van de zwerm. Dat is althans de theorie.

Kleinzielig en irritant
Het was voor veel arbiters dus geen verrassing dat ex-ref Alexandre Boucaut in La Tribune hard uithaalde naar Vanaken. “Hij beledigt scheidsrechters, is kleinzielig en irritant”, klonk het. “Die rode kaart op Antwerp was een cadeau aan alle Belgische scheidsrechters.” Sommigen dachten dat Boucaut met deze woorden revanche nam omdat Club Brugge hem vroeger weleens hekelde als ref, maar het zit toch dieper dan dat. Een rondvraag in de arbitragewereld leverde ons veel gelijkaardige commentaren op. “Wat Boucaut zegt over Hans Vanaken is 100 procent correct”, aldus een ex-scheidsrechter die liever anoniem blijft. “Hij is één van die ambetante voetballers die commentaar heeft op elke beslissing tegen zijn ploeg en de scheidsrechter als pispaal ziet. Wesley Sonck was ook zo’n figuur, net als Steven Defour en Besnik Hasi.”

Autoritaire refs
Feit is dat Vanaken in 2020 ook al eens rood kreeg omdat hij “kutrefs”, “onnozelaars” en “kutregels” had geschreeuwd na een uitsluiting tegen Eupen. Dat leverde hem toen drie matchen schorsing op en in onze voetbalpodcast Sjotcast gaf de middenvelder later toe dat hij het vaak moeilijk krijgt als hij oordeelt dat hem onrecht wordt aangedaan.

Tegelijkertijd horen we van verschillende voetballers ook dat sommige referees wel heel bazig en autoritair wedstrijden leid(d)en. Vroeger hadden Alexandre Boucaut en Serge Gumienny die reputatie, nu heeft Nicolas Laforge daar een handje van weg. Bij het minste scheve woordje zwaai(d)en ze met een kaart. Bram Van Driessche heeft dan weer de reputatie een glamour boy te zijn, maar tegen hem kan een speler eens schreeuwen waarna hij dan eens terugschreeuwt. De haardroger-methode.

Adrenaline
Dat vindt ex-voetballer Olivier Deschacht geen slechte aanpak. “Ik keur de beledigingen van Hans Vanaken niet goed”, aldus Deschacht. “Maar ik neem het wel op voor de spelers. Wat sommige scheidsrechters niet goed snappen, is dat voetballers in zo’n match vol adrenaline zitten. Je hartslag gaat voortdurend richting 200 en op zulke momenten vol stress en emoties roep je weleens zaken die erg hard zijn. Zeker als je denkt dat je benadeeld wordt. Ik vind dat een arbiter dat moet kunnen plaatsen. Oké, er zijn altijd grenzen. Je moet niet minutenlang blijven doorrazen, je moet niemand persoonlijk beledigen door naar zijn familie te verwijzen en je moet al zeker niet racistisch of discriminerend worden… Maar heus niet elk scheldwoord is beledigend bedoeld. Kijk naar de Premier League. Daar vliegen de fuck yous en fuck-offs dikwijls over en weer, maar dat zijn pure emotionele reacties. Ik ben overtuigd dat Hans Vanaken die woorden sprak in een opwelling. Wat mij betreft had de ref gewoon eens pussy terug kunnen roepen en gedaan. Hans zou daar zelfs mee gelachen hebben.”

Voorbeeldfunctie
Wie onder hoogspanning staat, loopt vaak te sakkeren. Zo zijn er veel Waalse voetballers die geregeld een fils de pute of putain lanceren en Milan Jovanovic foeterde voortdurend picka ti materina in het Servisch. Wie dat letterlijk vertaalt krijgt lelijke woorden, maar in die talen zijn dat ‘standaard-beledigingen’ die veel mensen gebruiken. Ook fucking pussies kan beschouwd worden als straattaal. Noa Lang brulde het vorig jaar zelfs naar zijn Brugse ploegmaats na een 2-2 tegen Cercle Brugge. Verdient dat dan gele of rode kaarten?

In Engeland vinden ze (meestal) van niet. Het is vaak een spel van actie en reactie. “Fuck off and enjoy the game” is daar zowat een standaardrepliek van de arbiters zolang het niet de spuigaten uitloopt. Ook in België wordt die techniek soms toegepast. Vorig seizoen zei scheidsrechter Jonathan Lardot bijvoorbeeld tegen Union-patron Christian Burgess: “Jij bent de slechtste verdediger ooit.” Die voelde zich daardoor weliswaar beledigd, maar volgens insiders is ‘zagen en terugzagen’ toch de beste manier om stoom af te laten.

Dat zegt ook onze anonieme ex-scheidsrechter. “Wie bij mij te veel doordramde, begon ik als scheidsrechter zelf wat te jennen”, klinkt het. “Bij een slechte voorzet ging ik dan naast die gast lopen en fluisterde ik: ‘Blijven trainen, hè. Dan komt het wel goed.’Schelden deed ik nooit. Dat hadden veel spelers liever dan dat ik direct kaarten trok.”

Al zullen velen ook zeggen dat profvoetballers een voorbeeldfunctie hebben en nooit hun zelfbeheersing mogen verliezen. Die mensen geven Boucaut gelijk dat de rode kaart voor Vanaken op Antwerp een cadeau was. Olivier Deschacht heeft daar ook zijn visie op: “Het voetbal zal altijd een sport blijven van emoties”, besluit hij. “Het is geen tennis waar alles zwart of wit is. Dat maakt voetbal ook zo populair. Ik pleit vooral voor redelijkheid. Weet je, vanuit het publiek krijgen wij – spelers – dikwijls nog veel grovere beledigingen naar ons hoofd geslingerd. Ook dat naait je extra op. Wij moeten dat ook incasseren, hè.”
De houding van scheidsrechters in Engeland vind ik al jaren de beste.
In België fluit men vaak hautain, zonder op een normale manier in gesprek te gaan met de spelers en beslissingen uit te leggen. Ze fluiten iets en het enige wat scheidsrechters zeggen of uitstralen is in de zin van: "Stop met zagen, ga weg, ik heb gefloten." Liefst nog met kwade blikken.
Je kan niet akkoord zijn met zijn beslissing maar als je een plausibele uitleg krijgt, is het vaak makkelijker om die eerste emotie te kanaliseren. Zolang de uitleg wel steek houdt natuurlijk.

In Engeland zal men ook fouten fluiten, maar als een speler daar in gesprek probeert te gaan op een relatief normale manier, krijgt die telkens de uitleg van de scheids. Spelers op het veld weten daar heel vaak meteen wat de reden van de scheids is. En als de speler onrespectvol is, krijgt hij zelf een hoop verwijten terug. Was heel duidelijk hoorbaar tijdens de Corona-matchen. :mrgreen:
Het helpt natuurlijk ook dat er in de PL enorm zware straffen zijn voor het openbaar kritiek leveren op scheidsrechters en hun beslissingen.
In België mag een speler of trainer in een post-match interview of op de persconferentie de scheidsrechters uitmaken voor het vuil van het straat; ze ondervinden toch geen gevolgen.
Als spelers en trainers op die manier minder kritiek uitten, zal er ook automatisch al iets meer sereniteit zijn rond de scheidsrechters.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Scheidsrechters

Bericht door Sanders »

Filmpje over de mens Jasper Vergoote

https://www.rbfa.be/nl/nieuws/meet-referee
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Scheidsrechters

Bericht door Sanders »

Ik ben scheidsrechter en ik heb profileringsdrang...



Eerste gele kaart is terecht, want Vermant houdt echt wel bewust de bal tegen zodat er geen snelle vrije trap volgt.
2e kaart is belachelijk en dan voel je het als scheids niet aan.
Dit is weer zo'n voorbeeld van fluiten volgens de letter ipv volgens de geest van het reglement. Dan kan je elke match veel spelers uitsluiten met 2x geel. Hoe vaak zie je dergelijke fases niet.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Scheidsrechters

Bericht door Sanders »

René Vandereycken haalt in zijn column aan wat iedereen al weken ziet, dat er de eerste helft teveel fouten onbestraft blijven. Wat het doelpunt van Vetlesen betreft is hij gewoon fout. Hugo staat effectief 2m voor Moris, niet vlak voor hem.
Scheidsrechter zondigt tegen de reglementen

“Het eerste doelpunt van Club Brugge: ik heb het gevoel dat de scheidsrechter altijd zou fluiten voor een overtreding als die bal er niet was ingegaan, maar dat kan ik natuurlijk nooit bewijzen. Is dat doelpunt reglementair of niet? Mij werd vroeger altijd verteld dat je niet vlak voor de doelman mag bewegen. Volgens Moris zei de scheidsrechter dat Vetlesen er twee meter van verwijderd moest zijn. Ofwel is het een fout van Moris, ofwel is het een fout tegen het reglement. Van interpretatie kan hier geen sprake zijn. Maar ik ken het reglement niet zo grondig dat ik uitsluitsel kan geven. Wat ik wel weet is dat het reglement nergens schrijft dat fouten in de eerste helft anders dienen bestraft te worden dan overtredingen in de tweede helft. Helaas gebeurde dat hier wel weer. Vetlesen had na vier minuten al zijn eerste gele kaart moeten krijgen, maar pas in de 48ste minuut kwam er een kaart. Zijn tweede geel had ook direct rood kunnen zijn. Hetzelfde wat Burgess betreft: die had na twaalf minuten al moeten bestraft worden omdat hij Skoras vasthield en zo een counter voorkwam. Die voortdurende wisselvalligheid in het geven van kaarten, we zien het elke week, ook in andere landen en bij andere scheidsrechters dan Jasper Vergoote. Ik snap het niet.”
maartendr81
Belofte
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: Scheidsrechters

Bericht door maartendr81 »

Bovendien staat er nergens in de regels dat het 2 meter moet zijn. Je mag gewoon de doelman niet hinderen in het uittrappen.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Scheidsrechters

Bericht door Sanders »

Ook deze zomer zullen geen Belgische scheidsrechters op het EK fluiten.
Opnieuw een groot eindtornooi waar er geen afvaardiging is.
Als ze het nu bij de scheidsrechtersbond niet beseffen dat het gewoon beter moet,...
Plaats reactie