De Rode Duivels

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 30 mar 2022, 11:48 Tielemans (en bij uitbreiding nog anderen van de "gouden generatie van anderlecht") zijn imo zwaar overroepen. Ik ga niet zeggen dat het slechte voetballers zijn, maar het zijn ook niet de toppers die de pers er al jaren van maakt. Een Tielemans is een goeie speler om mee te draaien in een ploeg, maar van zodra hij effectief zélf de leiding moet nemen gaat het keer op keer fout. Idem voor Dendoncker trouwens.

Dan zie ik liever een harde werker spelen waarvan je weet wat je eraan hebt. Als Tielemans een goede dag heeft kan hij 2 wereldgoals maken tegen een topper, maar voor hetzelfde geld sta je maar met 10 op het plein.
Ik ben nog niet van gedacht veranderd over Youri, dus herneem ik een oudere post :)
IsO schreef: 01 okt 2021, 11:56 Van Sambi Lokonga ben ik zelf ook geen grote fan. Als je puur kijkt naar wat algemene statistieken, was hij vorig seizoen blijkbaar beter dan pakweg Heynen of Rits, maar qua constante en waarde voor de ploeg in de moeilijke matchen zou ik altijd voor die laatste 2 gaan. Kijk naar de meerwaarde van Rits Europees onze voorbije twee CL-games. Ik denk dat dat te maken heeft met wat het voetbalspel FIFA hun aanvallende en defensieve work rate noemt. Zowel Heynen als Rits zijn technisch misschien wat minder oogstrelend dan zo'n Sambi Lokonga (hoewel dat zeer relatief is als je kijkt naar het technische niveau van de middenvelders die al bij Genk passeerden en onder handen werden genomen door hun technical coach, Michel Ribeiro, wereldtop in zijn vak, of als je weet dat Rits als 16-jarige werd opgepikt door de Ajax-scouting), maar zij werken zowel in aanvallend als verdedigend opzicht harder voor het team en zijn in die optiek belangrijk voor het evenwicht op het middenveld. Dat is in mijn ogen ook de enige reden waarom Tielemans - in mijn ogen overigens véél beter dan Sambi Lokonga - deze zomer nog niet naar een absolute topploeg ging, en Real eerder voor Camavinga ging dan voor hem.

Spelers als Sambi Lokonga, Tielemans, zie ik eigenlijk in het moderne voetbal - omwille van de aangehaalde reden - minder renderen in een tweemansmiddenveld tegen sterkere tegenstanders. Ze hebben lopers/werkers rond zich nodig. Pirlo is een mooi voorbeeld vind ik. Een ongelofelijke stylist en passeur, maar had ook werkers naast/voor zich nodig om optimaal te renderen (Gattuso, Marchisio,...).
Dendoncker heeft wél de motor om het te belopen in een tweemansmiddenveld zoals het onze, maar niet gekoppeld aan iemand als Tielemans. Zet er Hans of De Bruyne langs, die constant lopen, en het zal tegen de meeste tegenstanders wel werken.
Blackburn
Profvoetballer
Berichten: 374
Lid geworden op: 04 jul 2016, 10:26

Re: De Rode Duivels

Bericht door Blackburn »

Had het niet beter kunnen zeggen. Bij Tielemans heb ik een beetje een Baseggio gevoel soms. Goeie voetballers die in een paar aspecten van het spel heel sterk zijn en daardoor bij leken opvallen (goed afstandsschot, goeie lange pass). Maar ze missen ook enkele cruciale aspecten van het moderne voetbal. Allebei bij wijze van spreke 15 jaar te laat geboren.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Kroatië, Canada en Marokko. Stevig!

Edit: en zwaarste tabelhelf. Mochten we tweede ronde halen, zeer waarschijnlijk tegen Spanje of Duitsland.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Ruime selectie voor de vier komende Nations League-wedstrijden bekend. 32 namen. Simon, Brandon, Hans en Charles zijn er bij. Onana (Lille) en Openda (door ons uitgeleend aan Vitesse) zijn de nieuwkomers.
Afbeelding
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

Ik ben nooit voorstander geweest van zo een ruime selecties.
Club trainers klagen als hun kern te groot is, maar Martinez blijft zijn kern maar vergroten.
#iedereenRodeDuivel zeker?

Enige voordeel dat ik zie, is dat je eventueel meer kan roteren en rust kan geven.
Maar zoals we uit de vorige matchen leerden, geld die rust enkel voor vedetten (Courtois/De Bruyne) en niet voor bvb Vanaken die ook al een hele hoop matchen heeft gespeeld.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Artikel in S/VM over "Generatie 2026":
[spoiler]
Generatie 2026: hoe Martínez de volgende groep Rode Duivels minutieus voorbereidt
Guillaume Gautier Martin Grimberghs

Omdat de gelijktijdige opgang van Thibaut Courtois, Eden Hazard en Kevin De Bruyne meer berustte op gelukkig toeval dan op een minutieus plan, bereidt de Belgische voetbalbond zich zorgvuldig voor op de de dag dat de gouden generatie afscheid neemt. Als de val onvermijdelijk is, wil de bond die zo soepel en pijnloos mogelijk laten verlopen.

Als zoon van twee judoka's en voormalig wonderkind op de tatami weet Youri Tielemans als geen ander: om pijn te voorkomen, moet je op de juiste manier leren vallen. Misschien is het dan ook geen toeval dat de modelprof uit Neerpede op 26 maart jongstleden met de aanvoerdersband om zijn arm de Duivels op sleeptouw nam in het Aviva Stadium in Dublin. In een kolkend stadion maakte Roberto Martínez alweer van een vriendschappelijke wedstrijd gebruik om de 'chemicus' te spelen, zoals Mehdi Bayat de benadering ooit omschreef.

Ondanks het toenemend aantal internationale topwedstrijden op de kalender, hecht de bondscoach veel belang aan vriendschappelijke matchen. In het najaar van 2020 - enkele maanden voor het EK en in de aanloop van de Final Four van de Nations League - vonden er duels plaats tegen Zwitserland en Ivoorkust en mochten spelers als Zinho Vanheusden, Jérémy Doku, Joris Kayembe, Sebastiaan Bornauw en Dodi Lukebakio aantreden. 'Tegen Ivoorkust zagen we zeven spelers uit de Belgische competitie op het veld', toonde Mehdi Bayat, toen nog voorzitter van de Belgische voetbalbond, zich tevreden. Hij vond het gerechtvaardigd om deze matchen toe te voegen aan de al overvolle kalender. 'Vanuit sportief oogpunt was er de wens van Roberto om zijn scoutingswerk voort te zetten. Hij bereidt zich niet alleen voor op het EK, maar ook op de Wereldbeker van 2022, en zelfs nog verder.'

Binnen de muren van het nationaal trainingscentrum in Tubeke worden de Duivels van morgen 'Generatie 2026' genoemd. In de komende jaren moeten zij het stokje van hun glorieuze voorgangers overnemen. Feitelijk gaat het om de generatie die op het veld stond in het Aviva Stadium. Martínez nam enkel spelers mee die minder dan 50 caps hebben. Naast de dertigers Dedryck Boyata en Simon Mignolet zagen we de jonge Charles De Ketelaere, Alexis Saelemaekers en Arthur Theate. De bondscoach was meer geïnteresseerd in de gebeurtenissen op het veld dan in het resultaat. Hij was dan ook blij dat de Ieren aan het eind van de wedstrijd nog een ultieme poging waagden om de gelijkmaker te scoren en daarbij luidkeels werden aangemoedigd door het publiek. Dit soort vijandige omstandigheden zorgen voor een 'levensechte' ervaring waarbij Martínez kan zien wie standhoudt en wie verzuipt. België stak het kanaal terug over met een gelijkspel, maar vooral met een pak nieuwe inzichten.

Het vermijden van de val

De Belgische ploeg mag dan teruggekeerd zijn uit Rusland met een bronzen medaille om de nek, er werd toen al nagedacht over de toekomst. 'We hebben visie en structuur toegevoegd aan een succes dat al bestond', zei Bart Verhaeghe, destijds lid van de technische commissie, enkele uren voor hij Kevin De Bruyne en Eden Hazard aan het werk zag tegen Brazilië. Bij de voetbalbond beseften ze maar al te goed dat de successen te danken waren aan het toeval van een gouden generatie, en ze begonnen alvast de terugkeer naar de realiteit voor te bereiden. 'Omwille van onze demografische beperkingen zullen we altijd meer ups en downs kennen dan Duitsland of Frankrijk,' zei Chris Van Puyvelde, destijds nationaal technisch directeur. Maar het bleef volgens hem wel de bedoeling om België in de voorhoede van de wereldelite te houden.

Zijn opvolger als technisch directeur, Roberto Martínez himself, formuleert het drie jaar later nog wat preciezer: 'Door deze dubbele functie en de studie die ik daardoor van onze talenten heb gemaakt, ben ik ervan overtuigd dat wij de wapens hebben om ons in de toekomst bij de beste zes selecties van de wereld te handhaven, ook wanneer onze huidige generatie er niet meer zal zijn.'

De gouden generatie mag binnenkort misschien niet meer aan de bal zijn, ze blijven toch in de buurt van het voetbalveld. Na Vincent Kompany, die tot voor kort coach van anderlecht was, ging ook Thomas Vermaelen aan de andere kant van de lijn staan als assistent van Roberto Martínez. De voetbalbond richtte zich doelbewust op de toekomst door de Rode Duivels die dat wensten toe te laten tot de trainerscursussen, die vaak werden gegeven in de marge van internationale wedstrijden. 'Deze spelers zullen altijd belangrijk zijn voor het Belgische voetbal', zegt Martínez. 'Wij ondersteunen hen, zodat de impact van de gouden generatie op het Belgische voetbal nog vele jaren kan voortduren nadat zij hun schoenen aan de wilgen hebben gehangen.' Jongens als Axel Witsel, Jan Vertonghen en Toby Alderweireld hebben stuk voor stuk veel internationale ervaring dankzij hun parcours langs enkele van de meest prestigieuze voetbalvelden ter wereld. Door de workshops die ze in Tubeke kregen, kunnen zij op korte tot middellange termijn hun kennis overbrengen naar het Belgische voetbal.

Op die manier moeten de voorbeelden van gisteren de mentoren van morgen worden, zodat het Belgische voetbal niet zo'n pijnlijke neergang meemaakt als tijdens millenniumwisseling. Zo wordt de toekomst voorbereid, zonder te vergeten dat de schokdempers al op veel kortere termijn op de proef zullen worden gesteld. Roberto Martínez neemt daarin het voortouw en bereidt geleidelijk de aflossing van de wacht voor, die voorzien is over minder dan vijf jaar.

Anticiperen en plannen

In de lente van 2018 krijgt Roberto Martínez half België over zich heen door publiekslieveling Radja Nainggolan thuis te laten voor het WK in Rusland. In plaats daarvan selecteert hij Youri Tielemans, hoewel die een teleurstellend eerste seizoen draaide bij Monaco, met slechts één doelpunt en twee assists. Twee jaar later speelt Tielemans in de aanloop naar de tweede Nations League samen met Kevin De Bruyne en Romelu Lukaku de hoofdrol richting de Final Four. Op dat moment komt er opnieuw een verrassing uit de hoed van Martinez. Op 5 september 2020 maakt Jérémy Doku zijn debuut bij de Rode Duivels terwijl hij amper 34 profwedstrijden op de teller heeft. Zijn debuut lijkt op het eerste gezicht bedoeld om een speler 'vast te leggen' die waarschijnlijk ook door Ghana zou worden opgeroepen, maar op het EK van 2021 is Doku de meest prominente man in de Belgische aanval tijdens de kwartfinale tegen Italië. Martínez wordt vaak gezien als een conservatieve en timide man, maar zou het kunnen dat hij de belangrijkste stukken van de nieuwe generatie spelers al op hun plaats heeft gezet?

'In de afgelopen drie jaar heb ik me enorm kunnen concentreren op het individuele traject van elke speler, en de manier waarop we van hun potentieel een realiteit op het veld kunnen maken', zei Martínez eind vorig jaar, toen hij sprak over zijn rol als technisch directeur. 'We hebben dat gezien met Jérémy Doku, die we geleidelijk hebben klaargestoomd om aan de aftrap te staan van de wedstrijd tegen Italië, maar ook met Alexis Saelemaekers of Charles De Ketelaere. Soms zijn mensen verbaasd dat spelers worden geselecteerd zonder dat ze op clubniveau in hun beste periode zitten, terwijl ze dan nog steeds een belangrijke evolutie doormaken in het project van de volgende generatie, die van 2026. '

De spelers die de afgelopen seizoenen de nationale ploegen doorliepen, hebben bijna allemaal gemeen dat ze hun debuut op Belgische bodem maakten. Sinds zijn aantreden heeft Roberto Martínez veel nadruk gelegd op de succesvolle opleiding in de Pro League, die hij tot in detail heeft leren kennen. Bij de federatie zijn ze bijvoorbeeld blij dat Genk in moeilijke tijden het vertrouwen behoudt in Maarten Vandevoordt. Velen zouden immers geneigd zijn om in dergelijke omstandigheden het doel aan een meer geroutineerde keeper toe te vertrouwen. Als jonge talenten overwegen om naar het buitenland te verkassen, aarzelen ze in Tubeke niet om te wijzen op de slechte voorbeelden van de generatie van 1996. Hen werden gouden bergen beloofd, maar de resultaten bleven uit. Spelers die België verlaten zijn sowieso moeilijker te controleren, zeggen ze bij de voetbalbond. Er wordt dan verwezen naar voorbeelden als Zakaria Bakkali en Charly Musonda Junior, die de hoge verwachtingen nooit konden inlossen.

Opgeleid om te winnen

Op eigen bodem wordt de toekomst op verschillende manieren gekoesterd. Bepaalde spelers, vaak de meer offensieve krachten, worden sneller ondergedompeld in het internationale bad. Daar kunnen ze aan het eind van een match al gemakkelijker een paar speelminuten meepikken nadat ze de automatismen hebben aangeleerd in de gezamenlijke trainingen. Anderen - over het algemeen spelers die lager op het veld staan - bereiden zich veeleer voor in de schaduw. Zij leren het klappen van de zweep bij de U21. Het is een individuele aanpak die soms voor tandengeknars zorgt, vooral bij diegenen die lang in de wachtkamer blijven zitten. Toch zorgt dit systeem voor een punctuele opvolging van meer dan honderd spelers die min of meer dicht bij de nationale ploeg staan, op korte of middellange termijn. 'Bij de U21 zijn betekent voor mij deel uitmaken van de Rode Duivels', zei Roberto Martínez nog in de herfst van 2020.

De successen van België moeten de winnaarsmentaliteit, die de bondscoach altijd predikt, laten doordringen tot in alle leeftijdsgroepen. 'We hebben ons lang beziggehouden met opleiding, en misschien lag de focus te weinig op winnen en efficiëntie', gaf Chris Van Puyvelde toe op het einde van het WK 2018. Martínez merkte op dat veel trainingen in Tubeke tussen de twee rechthoeken worden gehouden, zonder rekening te houden met de twee zones waar de wedstrijden het vaakst worden beslist. Het is een mogelijke verklaring voor het gebrek aan opvolging op de nummer negen-positie - één van de grote vraagtekens voor de toekomst van de nationale ploeg. Zo stonden de jonge Belgen tegenover Spanje - de schrik van groep C op het EK U17 in Israël - voorin met Cihan Canak. Het jonge Luikse talent dat dit seizoen bij de profs begon, heeft nochtans weinig van een spits die voorbestemd is om 'tussen de horens van de stier' te spelen.

In Israël konden waarnemers overigens een Belgisch U17-team met een viermansverdediging bewonderen, anders dan de opstelling bij de profs en de U21. Ook hier verbergt de ogenschijnlijke verwarring een uitgekiende strategie. Op U15- en U17-niveau blijft 4-3-3 de norm. Zo blijft een tactische basis behouden die is opgebouwd rond een eenvoudige module die zorgt voor een veelvoud aan driehoeken en die de spelers steeds op een gelijke afstand van elkaar plaatst. Vanaf de U18 wordt het spelsysteem flexibel met een 4-3-3 zonder bal, die automatisch verandert in een 3-4-3 zodra het team in balbezit komt. 'We hebben een structuur nodig voor de ontwikkeling, en vervolgens ook spelers die openbloeien door flexibel te zijn', aldus Roberto Martínez, die aan de basis ligt van deze nieuwe tactische opdeling in de nationale jeugdelftallen.

De Belgische jeugdopleiding wil aan zoveel mogelijk toernooien deelnemen om de kwantiteit en de kwaliteit van de internationale ervaring op te drijven en de overgang naar de Rode Duivels minder brutaal te maken. Op die manier bereiden jonge spelers zich voor om de fakkel van de huidige generatie over te nemen. Het is niet bekend of op de weg naar de top ook judolessen op het programma staan.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

Ik snap het hoera-gevoel na Polen eerlijk gezegd niet. Het is al jaren hetzelfde met de Rode Duivels : tegen matige tegenstanders zijn we een wereldteam, vanaf het moment dat we tegen een goed team moeten spelen gaan we met de billen bloot. De arrogantie van een Alderweireld en Martinez na de match zijn ook gewoon zielig... "Nu speelden we als een team" - "De defensie was nu wél goed". Ik zag gisteren vooral alweer een vermijdbare tegengoal waarbij de verdediging slecht stond, 3 'lucky' goals (Witsel, Trossard, Dendoncker) en na de 3-1 vooral een Poolse ploeg die opendeurdag hield. Waarschijnlijk winnen we ook tegen Wales en de volgende tegen Polen en dan is het weer "hosana, we worden wereldkampioen'...

Laatste 5 jaar de confrontaties tegen goeie teams : 6x verloren / 4x gewonnen / 1x gelijk. Enige écht belangrijke overwinning is tegen Brazilië op het EK 2018, en dat was toen ook niet bepaald omdat we dé dominante ploeg waren...
2022 : vs Nederland 1-4 verlies (Nations league)
2021 : vs Italië 1-2 verlies (EK)
2021 : vs Frankrijk 2-3 verlies (Nations league)
2021 : vs Italië 2-1 verlies (Nations league)
2020 : vs Engeland 2-1 verlies (Nations league)
2020 : vs Engeland 2-0 winst (Nations league)
2018 : vs Portugal 0-0 gelijk (oefenmatch)
2018 : vs Engeland 0-1 winst (WK - die laatste match waarbij we allebei wilden verliezen om in de betere toernooikant te komen)
2018 : vs Brazilië 1-2 winst (WK)
2018 : vs Frankrijk 1-0 verlies (WK)
2018 : vs Engeland 2-0 winst (WK - kleine finale)
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 09 jun 2022, 07:58 Ik snap het hoera-gevoel na Polen eerlijk gezegd niet. Het is al jaren hetzelfde met de Rode Duivels : tegen matige tegenstanders zijn we een wereldteam, vanaf het moment dat we tegen een goed team moeten spelen gaan we met de billen bloot. De arrogantie van een Alderweireld en Martinez na de match zijn ook gewoon zielig... "Nu speelden we als een team" - "De defensie was nu wél goed". Ik zag gisteren vooral alweer een vermijdbare tegengoal waarbij de verdediging slecht stond, 3 'lucky' goals (Witsel, Trossard, Dendoncker) en na de 3-1 vooral een Poolse ploeg die opendeurdag hield. Waarschijnlijk winnen we ook tegen Wales en de volgende tegen Polen en dan is het weer "hosana, we worden wereldkampioen'...

Laatste 5 jaar de confrontaties tegen goeie teams : 6x verloren / 4x gewonnen / 1x gelijk. Enige écht belangrijke overwinning is tegen Brazilië op het EK 2018, en dat was toen ook niet bepaald omdat we dé dominante ploeg waren...
2022 : vs Nederland 1-4 verlies (Nations league)
2021 : vs Italië 1-2 verlies (EK)
2021 : vs Frankrijk 2-3 verlies (Nations league)
2021 : vs Italië 2-1 verlies (Nations league)
2020 : vs Engeland 2-1 verlies (Nations league)
2020 : vs Engeland 2-0 winst (Nations league)
2018 : vs Portugal 0-0 gelijk (oefenmatch)
2018 : vs Engeland 0-1 winst (WK - die laatste match waarbij we allebei wilden verliezen om in de betere toernooikant te komen)
2018 : vs Brazilië 1-2 winst (WK)
2018 : vs Frankrijk 1-0 verlies (WK)
2018 : vs Engeland 2-0 winst (WK - kleine finale)
Maar deels mee eens. Degryse en Peter Vandenbempt bijvoorbeeld zaten helemaal niet in een hoera-stemming, lijkt me. Ikzelf ook niet. Ik vond Alderweireld en Martinez ook niet echt arrogant, maar eerder gepikeerd in hun reactie (toch niet diegene die ik zag). Vermijdbare tegengoal tegen Polen, akkoord, maar onze driemansverdediging stond wel degelijk goed. Carrasco was diegene die het buitenspel ophief. Positief is dat hij terug was gekeerd om mee te verdedigen, maar die fase maakt duidelijk dat afspraken en communicatie nog wat beter kunnen.

Polen is gewoon een heel ander team dan Nederland. Die laatsten wouden echt voetballen, speelden scherp, zetten druk, dekken door,... Terwijl Polen vooral vertrok vanuit een compact defensief blok met ervaring (Glik, Krychowiak, Zielinski) en speculeerde op de counter, met natuurlijk éénmansvoorhoede Lewandowski (heeft echt niks nodig om te scoren) om die counters af te maken. Ze lieten onze verdediging dus ook toe om hoger te gaan staan, waardoor je direct ook agressiever moet zijn als verdediger.
Je kan zeggen dat er een paar "lucky goals" tussen zaten, maar het is niet de eerste bal die Trossard binnenkrult van in die zone, en niet het eerste afstandschot van Dendoncker. Hij scoorde ook al zo in de Premier League. Als we iets kunnen zeggen over deze match, is het dat we het blok van de Polen toch konden ontwrichten, óók toen Krychowiak, Zielinski en Lewa nog op het veld stonden. Als je 18 schietkansen creëert, waarvan 15 uit open spel (WhoScored data), heb je het al bij al niet zo slecht gedaan. Dat we "maar" 6 keer scoren uit die kansen, houdt ook verband met vorm en geluk. Bij die bal op de paal van Batsman hadden de Polen dan weer geluk, en een scherpere Hazard had die kans voor open doel in het begin van de match (daar gingen de Polen eigenlijk al met de billen bloot) of dat schot met links na die goeie kap gewoon binnen gelegd.

Er stond een goeie tactische analyse in het Nieuwsblad over de verschillen met de match tegen Nederland (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220609_93624246), die er vooral op neerkomen dat Nederland onze spelers steeds split-second keuzes voorschotelt door man-meer-situaties te creëren. Niet het gebrek aan agressie, maar de beslissing van Alderweireld om geen ruimte in zijn rug weg te geven aan Depay, lag dus aan de oorzaak van het niet-doordekken van Toby op Bergwijn en van diens daarop volgende mooie goal. Dat soort dilemma's creëren deed Polen amper, en ik ben het helemaal met je eens dat we dat soort tegenstanders makkelijk oprollen. Tegen ploegen getraind door tactisch sterke coaches, zoals het Nederland van Van Gaal vorige week, of het Portugal van Santos of het Italië van Mancini op het voorbije EK, hebben we het dan ook inderdaad vaak veel moeilijker.

Tegen Brazilië op het WK '18 waren we een beetje het Real Madrid van de voorbije Champions League. Niet noodzakelijk dominant, of zelfs helemaal niet, maar tactisch stond het niet slecht (die zet met Chadli die onze linker halfspace afdekte was bijvoorbeeld écht wel goed), we beschikten over een fantastische keeper (niet toevallig dezelfde als Real dit jaar) en voorin (met een op dat moment fitte Eden, Lukaku en Kev) 3 spelers die het verschil konden maken en ook maakten. Dat, plus het feit dat Brazilië Casemiro en Dani Alves moest missen die dag. Als je naar het spelbeeld kijkt, was onze overwinning daar een beetje "against all odds". Tegen Portugal op het EK vorig jaar was de situatie wat gelijkaardig, zij het dat onze aanvalslinie daar - op Lukaku na- minder was, maar waar we met stug verdedigen, hard werk en een goal van Thorgan uit een halve kans toch doorgaan.

Ik zou met deze kern vooral werken op de dingen die beter kunnen. Oefen in de schaarse momenten die er zijn op verdedigende fases waarin zo'n man-meer-situatie wordt gecreëerd, en de omschakeling van daaruit. Probeer op welbepaalde momenten collectiever te pressen en spreek duidelijk af bij welke triggers wordt gepressed in welke zone van het veld. Idem met gegenpressing. In elk geval al een positieve evolutie dat, onder meer met het aantrekken van Anthony Barry, wordt verder gewerkt aan stilstaande fases, waarop we nog meer het verschil zouden moeten kunnen maken.

En verder natuurlijk hopen dat we zoveel mogelijk kernspelers fit aan de start van het WK krijgen.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

Na Polen was gisteren toch weer enorm confronterend. Eigenlijk heeft Wales bewezen wat al lang geweten is : als een ploeg hoog druk zet hebben we het moeilijk. De spelers vonden ons de betere ploeg tot aan het doelpunt, ik vond het vooral een matige partij van allebei de ploegen zonder echt een 'betere' ploeg. Ik ga me niet uitspreken over al dan niet buitenspel, maar de gelijkmaker was wat mij betreft meer dan verdiend.

Om de opsomming van Van den Bempt even te herhalen : laatste 13 matchen hebben we 6x gewonnen en 3x de nul kunnen houden (Tsjechië, Wit Rusland, Burkina Faso). Die defensieve problemen zijn er dus al een hele tijd, en naar mijn mening had de bondscoach beter bijgestuurd tijdens deze periode om defensieve stabiliteit in te bouwen. Hij wil koppig vasthouden aan zijn systeem, maar de realiteit is dat we er de spelers niet voor hebben in defensief opzicht. Offensief hebben we ze wel, maar de meerderheid is niet in vorm. Hierdoor zijn we niet dominant, krijgt de verdediging meer werk en bijgevolg ook meer doelpunten.
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

t4nd schreef: 12 jun 2022, 14:12 Na Polen was gisteren toch weer enorm confronterend. Eigenlijk heeft Wales bewezen wat al lang geweten is : als een ploeg hoog druk zet hebben we het moeilijk. De spelers vonden ons de betere ploeg tot aan het doelpunt, ik vond het vooral een matige partij van allebei de ploegen zonder echt een 'betere' ploeg. Ik ga me niet uitspreken over al dan niet buitenspel, maar de gelijkmaker was wat mij betreft meer dan verdiend.

Om de opsomming van Van den Bempt even te herhalen : laatste 13 matchen hebben we 6x gewonnen en 3x de nul kunnen houden (Tsjechië, Wit Rusland, Burkina Faso). Die defensieve problemen zijn er dus al een hele tijd, en naar mijn mening had de bondscoach beter bijgestuurd tijdens deze periode om defensieve stabiliteit in te bouwen. Hij wil koppig vasthouden aan zijn systeem, maar de realiteit is dat we er de spelers niet voor hebben in defensief opzicht. Offensief hebben we ze wel, maar de meerderheid is niet in vorm. Hierdoor zijn we niet dominant, krijgt de verdediging meer werk en bijgevolg ook meer doelpunten.
Ik vond de matchen tegen Nederland/Polen/Wales ook confronterend.
Martinez houdt te lang vast aan dezelfde (vooral defensieve) spelers. Hij geeft ook teveel vertrouwen aan spelers die het nu misschien niet verdienen om te starten en anderen krijgen precies iets meer privileges.
Destijds waren we blij omdat hij 3-4-3 ging spelen om zo het maximale uit de spelersgroep te halen. De realiteit is ondertussen veranderd, maar Martinez ziet het blijkbaar nog niet in want hij wil nog steeds exact hetzelfde wedstrijdplan gebruiken als 5 of 6 jaar geleden. Onze spelersgroep is niet meer geschikt voor dat systeem. Onze verdediging wordt trager/ouder en kan dus zo hoog niet meer staan, Hazard is niet meer de flitsende voetballer die hij 3 jaar geleden was en haalt nog weinig rendement in de pocket achter de spits. Centraal op het middenveld lijken we ook nog altijd niet het ideale tweetal gevonden te hebben. De ene match lijkt een combinatie uit Witsel-Tielemans-Vanaken te werken en de volgende match loopt dat spaak. Ik was lang akkoord dat we met deze spelersgroep moeten uitgaan van onze eigen voetballende kracht en techniek. Maar ik zou nu niet weigerachtig staan als we ons iets meer "aanpassen" aan de tegenstander, zoals bvb een Van Gaal wel durft doen. Dat wil niet zeggen dat we tegen de grote landen op onze 16m moeten gaan verdedigen, maar je kan bvb wel de spelmaker uit de match proberen houden door een iets strakkere dekking.
Ook is Martinez relatief laat begonnen met nieuwe spelers te zoeken en test hij hen nog veel te weinig uit. Vanaken is één van de weinigen die eigenlijk er bij geraakt is en toch relatief veel mag spelen. Anderen (bvb een Theate, Bornauw, Saelemaekers, of recenter Onana moeten het met veel minder doen).

Morgen in Polen, met een onuitgegeven elftal, met sterkhouders er niet bij, vrees ik ervoor. Ook als de Poolse supporters zich er gaan achterscharen zoals de Welsche supporters dit weekend.
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: De Rode Duivels

Bericht door Arnio »

Ik vind het nu ondertussen ook welletjes dus laat het uit aub!!!

https://www.hln.be/rode-duivels/bond-wi ... ~a3ddf959/
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Arnio schreef: 14 jun 2022, 08:40 Ik vind het nu ondertussen ook welletjes dus laat het uit aub!!!

https://www.hln.be/rode-duivels/bond-wi ... ~a3ddf959/
Ik zou dat eigenlijk niet onlogisch vinden. Nu focussen op het WK, en daarna nog enkele EK-kwalificatiematchen en, meer vanuit zijn rol als TD, zijn opvolging voorbereiden. Je zou ook kunnen zeggen dat hij nog 6 maanden blijft als TD, maar niet noodzakelijk meer als bondscoach, mocht er al snel een capabele vervanger gevonden worden. En nee, Vince heeft in mijn ogen nog niet voldoende bewezen als T1 om als "capabele vervanger" beschouwd te worden.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

Bon, 'arrogantie' was duidelijk een fout woord na de vorige match tegen Polen - maar het is wél een feit dat de Rode Duivels met de bondscoach op kop in een alternatieve bubbel leven. Toby heeft 2x gesproken van "dat hij nog meekan met dit niveau" en "dat ze zich getoond hebben" - 2x na een match tegen Polen, een matig land dat de Belgen achterin meestal gerust liet. Daarnaast hebben ze 2x extreem slecht gespeeld - 2x na een match waarbij een ploeg hoog druk zette.

De voetbalbond moet dit toch zien? Ze moeten toch beseffen dat België op deze manier met moeite door de poules zal geraken op het WK? Ik ken de tegenstanders niet al te best, maar als ze een beetje hun huiswerk doen liggen we er volgens mij gewoon uit in de poulefase (tenzij Courtois weer mirakels verricht en Lukaku-De Bruyne elke match voor een klasseflits zorgen)...
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Transferoverzicht Rode Duivels Zomer 2022:

Done deal:
- Axel Witsel ==> voor 1 seizoen naar Atlético Madrid.
- Romelu Lukaku ==> voor 1 seizoen uitgeleend aan Inter Milan
- Toby Alderweireld ==> voor 3 seizoenen naar Antwerp
- Loïs Openda ==> voor 5 seizoenen naar RC Lens in de Ligue 1. Hun duurste inkomende transfer so far, dus ook daar kan je speelminuten verwachten.

Op het eerste zicht goede zaak voor alle vier in aanloop naar het WK eind dit jaar: uitzicht op speelminuten op degelijk tot hoog niveau.

Transfers in de pipeline:
- Charles De Ketelaere ==> voor 5 seizoenen naar AC Milan; topprioriteit voor hen, dus je zou verwachten dat ze hem speelminuten gaan geven.
- Jason Denayer ==> transfervrij, voor 4 seizoenen naar Torino (als vervanger van de naar Juventus vertrekkende Bremer). Speelminuten lijken me gegarandeerd indien fit.
- Dries Mertens ==> Transfervrij. Napoli? Afwachten.
- Adnan Januzaj ==> Transfervrij. Afwachten.

Verder wel wat geruchten over andere Duivels (Faes, Theate, Dendoncker, Tielemans, Trossard), maar voorlopig weinig concreet.
HeervanBiesen
A-kern
Berichten: 617
Lid geworden op: 26 jun 2017, 16:56

Re: De Rode Duivels

Bericht door HeervanBiesen »

Het is in het verkeerde topic, maar zou er een topic aangemaakt mogen worden van de red flames? (en of yla)

Ergens is dit wel toepasselijk tijdens het ek.. Zeker nu er 2 speelsters van Yla meedoen en een ex-speelster met minnaert
Plaats reactie