De Rode Duivels

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 21 mar 2023, 11:12
t4nd schreef: 21 mar 2023, 10:56 Doku haakt af (zoals verwacht), zijn vervanger is Bakayoko.

De keuze valt te verdedigen. Bakayoko is goed bezig, is een talent dat enkel nog beter zal worden én hij kan nog kiezen tussen België & Ivoorkust. Anderzijds was de reactie na de niet-selectie van Mike Trésor 'dat er op zijn positie met Carrasco & Doku al 2 toppers rondlopen'. Het zou mooi geweest zijn moest de voetbalbond na de afzegging van Doku dan voor Trésor gekozen hebben - of voor mijn part allebei. Ik vind dat de bondscoach hier zorgt voor een breuk met Genk & Trésor waar het compleet niet nodig was.
Dat Heynen er niet bij is, begrijp ik. Wie ga je thuislaten voor hem?
Dat Trésor zelfs nu niet gekozen wordt, is minder te begrijpen. Hopelijk geeft Tedesco hem dan ook een deftige uitleg.
Hier had je perfect kunnen verdedigen om voor Trésor te kiezen na het uitvallen van een topper. Het belonen van goede vorm in de binnenlandse competitie, tov iemand die geen vaste basisspeler is bij een buitenlandse competitie van gelijkaardig niveau.
Maar Genk doet ook wel kinderachtig over het gedoe.
Enkele bedenkingen:
- Bakayoko is sneller dan Trésor. Als je een alternatief zoekt voor de snelheid van Doku, is de keuze voor Bakayoko, die het ook niet slecht doet bij PSV (5 goals en 3 assists in een kleine 1000 minuten), niet zo onlogisch.
- Trésor speelt meestal op links (waar wij al Trossard en Carrasco hebben), terwijl zowel Doku als Bakayoko als rechtsbuiten spelen (wel rechtsvoetig versus linksvoetig).
- Talentvolle jongen als Bakayoko, die ook voor Ivoorkust zou kunnen uitkomen, aan de Belgische nationale ploeg binden, lijkt me geen slecht idee.
- Je zou ook kunnen argumenteren dat deze selectie voor Trésor net een paar weken te laat komt, nu Genk de laatste 3 matchen 2 keer drawde en één keer verloor, en Trésor geen goals en assists meer liet optekenen.

Daarnaast sluit ik ook niet uit dat de tackle met de voeten vooruit van Genk na de selectie van vorige vrijdag niet in Trésors voordeel heeft gespeeld.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp de keuze van Bakayoko boven Trésor. Er zijn al verschillende analyses in de krant geschreven over de (waarschijnlijke) speelstijl van de bondscoach en daar past Bakayoko gewoon beter in dan Trésor.

Ik had me in de vorige post gewoon vergist. Ik was overtuigd dat ik gelezen had dat "Doku & Carrasco op de positie van Trésor spelen en hij daardoor niet geselecteerd is". Het was inderdaad Trossard & Carrasco - mijn fout dus :-).
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

Na 2 matchen onder Tedesco ben ik opnieuw positief over de Rode Duivels :-).
Het eeuwige gebrei onder Martinez is eruit, de jeugd krijgt kansen én de ploeg speelt eindelijk in functie van De Bruyne.

Stiekem ben ik ook wat ontgoocheld, ik had Tedesco liever bij ons gezien dan Parker ;-).
Peter
A-kern
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: De Rode Duivels

Bericht door Peter »

Same, maar dat had ik al aangehaald in deze thread. Wel fijn om de belgen eindelijk met wat durf te zien spelen. Verticaal, wat eigenlijk logisch is met mannen als Carrasco, Lukaku, Lukebakio, Openda, ...
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: De Rode Duivels

Bericht door Arnio »

Voor het eerst sinds lang nog eens genoten van Duivels voetbal!!!
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Ook heel hard genoten van onze Duivels dinsdag! Wat een teamprestatie!

Paar bedenkingen:

- Ik ben nu al benieuwd naar de volgende selectie! Op het middenveld worden de plaatsjes wel héél erg duur. Tielemans zou er nu normaal ook bij geweest zijn, gaf Tedesco aan, maar Mangala heeft zijn kans meer dan gegrepen. Youri zal dus zijn tenen mogen uitkuisen, met ook nog Lavia in aantocht, en heel wat andere talenten die er nog niet bijzijn/nog niet rijp zijn maar in de toekomst misschien wel aan de deur gaan komen kloppen (Sambi Lokonga en Heynen er (nog?) niet bij, en Matazo, Vranckx, Vermeeren, Arne Engels, Mbamba, Kana, Audoor, Dwomoh,... af te wachten). Vraag is ook wat er met Dendoncker gaat gebeuren. Die zou met zijn werkethiek en loopvermogen wel in de smaak moeten vallen bij Tedesco, maar hij zou idealiter meer moeten spelen bij Villa, en er zijn alternatieven op zijn positie met meer voetballend vermogen.

- Witsel werd door Tedesco nog niet formeel afgeserveerd. Op de persconferentie gaf hij aan dat hij aan Witsel had gezegd dat hij hoopte dat hij beschikbaar zou blijven. Ben benieuwd of hij er ooit nog terug bijkomt.

- Met Faes en Theate staan er 2 centrale verdedigers waar we nog 10 jaar op kunnen bouwen. Gasten die verstandig aan hun carrière hebben gebouwd. Faes was de captain van de u17 die derde werden op het WK u17 van 2015, met in die ploeg ook Dante Vanzeir en... Orel Mangala.
Daarachter hebben we dan nog Debast en Bornauw. Voor Vanheusden hoop ik dat het nog goed komt, maar die zijn blessuregevoeligheid is echt een probleem. Andere jongens die in het verleden al opgeroepen werden: Delcroix, Siebe Van Der Heyden, Mechele, Denayer. Afwachten hoe jongens als Koni De Winter, Pletinckx, Spileers, Al-Dakhil, Bushiri of Fedde Leysen zich verder gaan ontwikkelen.

- Onze backs blijven een probleem. Castagne is een zekerheidje. Saelemaekers op linksback was geen succes, en een echte rechtsback is hij eigenlijk ook al niet. Meer een wingback/aanvallende rechtsmid, en op rechts zeker een optie. Benieuwd of Meunier er nog weer ergens door zal komen. Ik hoop van wel eigenlijk, maar hij wordt er ook al 32 dit jaar.

Op rechtsback zijn er ook nog Foket, Castro-Montes en Samoise, met daarachter talentrijke jongens als Siquet, Sardella of Sabbe. Jongens als Busi en Van der Brempt mogen we zeker ook nog niet afschrijven, maar kunnen zich voorlopig (nog) niet echt doorzetten bij hun respectievelijke ploegen.

Op linksback verwacht iedereen veel van Maxim De Cuyper, dus hopelijk kan hij volgend jaar bij ons zijn draai vinden en het goede dat hij al toonde, bevestigen. Daarachter heb je een Logan Ndenbe (Kansas City, MLS), Daam Foulon (Benevento, Serie B), of misschien een Tuur Rommens (captain Jong Genk). Spoeling merkelijk dunner aan die kant. Dat Theate (eigenlijk een centrale verdediger) daar moet depanneren (wat hij overigens zeer goed doet, beetje zoals de beginnende Vertonghen destijds bij de Duivels), is veelzeggend.

- Een tweede De Bruyne hebben we niet. Er zijn wel andere talentrijke aanvallende middenvelders, zoals CDK, Trésor of Verschaeren (van wie ik eigenlijk wel fan ben maar die ook al de nodige blessurelast heeft gekend), en jonge talenten zoals Luca Oyen, Cisse Sandra of Aït El Hadj.

- Vleugelaanvallers: Trossard en Carrasco zijn 28 en 29. Thorgan is er 30 (als hij er nog terug bij komt). Daarnaast hebben we Doku (wiens carrière wellicht ook gefnuikt zal blijven door blessures), Saelemaekers, Lukebakio, Bakayoko en Ramazani, en talenten als Duranville, Ngonge, Godts, of Malick Fofana.

- Lukaku is en blijft een ongelofelijk wapen. Zelfs een halffitte Rom had ons een plek in de volgende ronde bezorgd in Qatar.
Een tweede Lukaku hebben we niet. Alternatieven in de spits zijn Batsman (maar die ligt duidelijk niet in de eerste schuif bij Tedesco), Origi (ook niet opgeroepen), en Openda. Andere namen waar je aan zou kunnen denken zijn Vanzeir, Vertessen, Cuypers of Dimata. Stroeykens is een talent, maar meer hangende spits. Ook benieuwd of we Driesje nog gaan terug zien.
Polbemol
Jeugdspeler
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2018, 13:51
Locatie: Kampenhout

Re: De Rode Duivels

Bericht door Polbemol »

t4nd schreef: 30 mar 2022, 11:48 Tielemans (en bij uitbreiding nog anderen van de "gouden generatie van anderlecht") zijn imo zwaar overroepen. Ik ga niet zeggen dat het slechte voetballers zijn, maar het zijn ook niet de toppers die de pers er al jaren van maakt. Een Tielemans is een goeie speler om mee te draaien in een ploeg, maar van zodra hij effectief zélf de leiding moet nemen gaat het keer op keer fout. Idem voor Dendoncker trouwens.

Dan zie ik liever een harde werker spelen waarvan je weet wat je eraan hebt. Als Tielemans een goede dag heeft kan hij 2 wereldgoals maken tegen een topper, maar voor hetzelfde geld sta je maar met 10 op het plein.
We hebben een ziener onder ons... :bow:
Peter
A-kern
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: De Rode Duivels

Bericht door Peter »

Zonder afbraak te doen aan een correcte analyse: dat Tielemans geen dragend figuur is, dat hebben de meeste ondertussen wel gezien. Bij Leicester mee verzopen dit jaar en bij de duivels al zo vaak teleurgesteld.

Het was niet goed zaterdag en als alles waar is wat er over Courtois geschreven wordt, dan zie ik niet in hoe die nog opgeroepen kan worden.
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: De Rode Duivels

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Peter schreef: 19 jun 2023, 13:20 Het was niet goed zaterdag en als alles waar is wat er over Courtois geschreven wordt, dan zie ik niet in hoe die nog opgeroepen kan worden.
Volledig mee akkoord. Maakt zich helemaal onmogelijk in de groep.
Ander en beter !
Allez ja .. Ander !
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

Zonder Courtois moeten we volgens mij wel niet meer hopen op een Europese titel (voor zover we die met hem wel hadden kunnen halen).
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: De Rode Duivels

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

t4nd schreef: 19 jun 2023, 15:14 Zonder Courtois moeten we volgens mij wel niet meer hopen op een Europese titel (voor zover we die met hem wel hadden kunnen halen).
Simon :hup:
Peter
A-kern
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: De Rode Duivels

Bericht door Peter »

t4nd schreef: 19 jun 2023, 15:14 Zonder Courtois moeten we volgens mij wel niet meer hopen op een Europese titel (voor zover we die met hem wel hadden kunnen halen).
Realistisch gezien hebben Frankrijk en Engeland een (veel) sterkere kern. Het is nog een jaar en op dat jaar kan er natuurlijk nog veel gebeuren. De Cuypere zou kunnen ontbolsteren, waardoor Theate centraal in de verdediging kan en dan hebt ge ineens een veel sterkere verdediging.
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: De Rode Duivels

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Alle lof voor Tedesco, die duidelijk een sterkere figuur is dan Martinez. Respect.
Als Courtois vedettenallures wil etaleren, dan doet hij dat maar bij Real Madrid of op zijn bootje bij Mishel.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Moeilijke situatie voor Tedesco, en heel benieuwd of dit nog opgelost raakt. Thibaut is een fantastische doelman met grote kwaliteiten, maar zijn ego is navenant. En hij is ook koppig. Wat hij nu doet, is zich boven de groep stellen. Een gast als Faes mag in zijn ogen dan een "degradant" zijn, waarmee hij noodgedwongen moet samenspelen, maar dat is 10 keer de teamplayer die Thibaut is.

Als Courtois terugkomt, zal het met excuses naar de groep moeten zijn, en dat zie ik hem eigenlijk niet snel doen. Wil hij dat niet doen, dan zou het me niet verbazen indien Tedesco een "Deschampske" doet, en we hem de eerstkomende matchen niet meer terug zien bij de Duivels.
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 20 jun 2023, 09:18 Moeilijke situatie voor Tedesco, en heel benieuwd of dit nog opgelost raakt. Thibaut is een fantastische doelman met grote kwaliteiten, maar zijn ego is navenant. En hij is ook koppig. Wat hij nu doet, is zich boven de groep stellen. Een gast als Faes mag in zijn ogen dan een "degradant" zijn, waarmee hij noodgedwongen moet samenspelen, maar dat is 10 keer de teamplayer die Thibaut is.

Als Courtois terugkomt, zal het met excuses naar de groep moeten zijn, en dat zie ik hem eigenlijk niet snel doen. Wil hij dat niet doen, dan zou het me niet verbazen indien Tedesco een "Deschampske" doet, en we hem de eerstkomende matchen niet meer terug zien bij de Duivels.
Het is een heel moeilijke situatie, waar wij als publiek zelfs niet alles weten. Ook al kiest Tedesco voor een open aanpak.

Courtois is zonder twijfel onze beste doelman ooit. En hij is de laatste jaren alleen maar beter geworden. Maar wat hij nu doet, is alles behalve een ploegspeler zijn. Hij wil zo graag kapitein zijn, dan moet je ook ploegspeler zijn en uw ploeggenoten niet vernederen door er nog eens op te wijzen dat ze gedegradeerd zijn. Nu komt het inderdaad over alsof hij noodgedwongen met een bende sukkelaars moet samenspelen. Alsof die jongens ineens niets kunnen en beter bij San Marino zouden gaan spelen.

Als het echt waar is, dat Courtois dan wou dat het verkocht werd als blessure, dan toont dit alleen maar aan wat iedereen al lang vermoedde: Courtois haalde vroeger ook al zijn neus op voor de kleinere matchen en had liever verlof. Wat ook zo telkens bleek via zijn socials. Maar Martinez verbloemde dit altijd als mooiprater.
Hoe toevallig is het ook dat nu net deze week zijn huwelijk gepland is met een tweedaags (!!!) feest voor meer dan 300 gasten. Het lijkt wel alsof we een zoveelste episode hebben in het Neymar-blessure-carnaval Rio-verhaal zitten te kijken. Een speler die toevallig telkens geblesseerd is als het hem goed uitkomt.
Trouwens, iedereen kan een foto maken met wat fysiotape en online gooien. Volgens HNB vond de medische staf hem fit genoeg om te spelen.
Daarbovenop komt nog dat Tedesco ook wou dat iedereen mee afreisde naar Estland, voor het groepsgevoel. Je zou denken dat een vice-kapitein daar achter staat?

Wat ik nog het meest tenenkrullend vond, was dan het aanhalen van "het gebrek aan respect". Waarom moeten toppers dit altijd op tafel gooien als ze hun zin niet krijgen? Is dat omdat ze in een wereld leven van ja-knikkers, waardoor ze altijd hun zin krijgen? Welk gebrek aan respect zou Courtois bedoelen? Hij heeft als absolute topper al zoveel privileges, samen met een dikke bankrekening waardoor hopelijk zelfs zijn kleinkinderen niet meer moeten werken. Wil hij misschien dat we als supporter in zwijm vallen telkens hij terug is in België? Of wat wil hij trouwens? Ik ken geen enkele supporter die hem niet als onze beste keeper beschouwd. Ik ken geen enkele supporter die beweert dat hij niet top de absolute top behoort.
Dat stootte mij echt tegen de borst. Die mannen krijgen alles gedaan, soms zelfs alleen al op basis van hun bekendheid. Het is niet dat hij niet naar waarde wordt geschat.

Ik vrees dat dit een situatie is van koppig tegen koppig. Houdt Tedesco voet bij stuk, dan lijkt hij mij de morele winnaar te zijn. Want in de ogen van het grote publiek, en zelfs bij sommige persmensen, heeft hij gelijk door iedereen gelijk te behandelen. Sportief is Tedesco dan wel de verliezer, want we mankeren dan misschien wel de beste keeper van het moment.
Houdt Courtois voet bij stuk en komt hij weer bij de ploeg zonder excuses, dan is de ploeg de verliezer, want dan krijg je ongetwijfeld anderen die menen dat ze zich ook zulke dingen mogen permitteren. Tedesco lijdt dan ook gezichtsverlies en verliest mogelijk gezag.
Komt Courtois weer bij de ploeg met excuses, dan hangt het ervan af hoe de groep het opneemt. Mogelijks zal hij hierdoor ook interne steun verliezen.
Het kan ook nog zijn dat de bond zelf minstens één van beiden op het matje roept.

Ik ben geneigd om Tedesco hierin te volgen. Als je een nieuwe ploeg wilt bouwen, welk signaal stel je dan als je één van uw sterkhouders zijn matchen laat uitkiezen? Liever de thuismatch dan een verre verplaatsing naar Estland, in een mogelijks oubollige accommodatie gaan spelen, trainen en slapen.
Naar de nationale ploeg kom je omdat je gevraagd bent, niet omdat het u uitkomt.
Maar uiteindelijk zijn hier alleen maar verliezers aan.
Plaats reactie