De Rode Duivels

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
HeervanBiesen
A-kern
Berichten: 625
Lid geworden op: 26 jun 2017, 16:56

Re: De Rode Duivels

Bericht door HeervanBiesen »

IsO schreef: 07 feb 2024, 16:08 De transfer van Meunier naar Trabzonspor vind ik toch wel verrassend. Hopelijk kan hij daar veel minuten maken.
Idem, zeker omdat hij regelmatig in zijn zaak Bastogne zit.
Hij liet al vallen hij ooit terug naar Club wil komen, dacht echt hij nu onze wintertransfer zou zijn.
Hij zou ook nog ooit terug naar Virton willen.
Daarna zou hij nog willen zaalvoetballen.
Kwa carrièreplanning heeft hij echt nog wel doelen voor ogen die hij plezant gaat vinden.

Denk hij zeker is van minuten bij Trabzon, vermits hij naar het EK wil.
Gaf al direct een assist in de 96ste minuut tegen Genclerberligi.
Trezeguet (ex-moeskroen en andere club) scoorde de winning goal.

Men Turkse collega (supporter Galatasaray) is lyrisch over Meunier, "te goed voor hun competitie".

Ben benieuwd naar zijn volgende matchen.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Tedesco's contract wordt verlengd tot en met het WK 2026. Ik vertrouw op zich wel op zijn voetbaltechnische kwaliteiten, maar hopelijk staat er na het komende EK toch een interne evaluatie gepland.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Niet om over naar huis te schrijven, de match van de Duivels tegen Ierland. Te weinig creativiteit en tempo en teveel slordigheden tegen een weliswaar stevig en gemotiveerd Iers team, dat op zich wel een goaltje had mogen scoren.

Sels deed het al bij al goed, met een gepakte (ook wel slecht getrapte) penalty. Toch wel één van zijn specialiteiten lijkt me, en alleen al daarom zou hij bij mij altijd meegaan.

Wat de verdediging betreft, vielen vooral de flankverdedigers me tegen. Castagne zat te weinig in de match vond ik, Deman wel vaak aanspeelbaar, maar te weinig vervolg. Faes en de debuterende De Winter deden het op zich best OK, maar geef mij dan toch maar Vertonghen als CV en Theate als linksback. Meunier heeft denk ik wel punten gescoord na zijn invalbeurt. Als die blijft spelen bij Trabzon (voorlopig op zéér ruime afstand derde in Turkije) en fit blijft, gaat die gewoon mee naar het EK.

Middenveld met 2 spelers die de laatste tijd amper tot weinig minuten maken bij hun club (Vranckx en Vermeeren), en Tielemans daarbij werkte duidelijk niet goed. Vranckx vond ik gewoon slecht. Vermeeren wilde wel, maar wou/moest op te veel plaatsen tegelijk zijn en kwam bijgevolg vaak een stap te laat. Onana - Mangala - KDB voor mij daar toch duidelijk eerste keus.

Aanvallend wordt Openda her en der op de korrel genomen omdat hij te weinig bracht, maar hij kreeg natuurlijk ook maar weinig aangeboden. Wel duidelijk dat Tedesco als het nodig is graag wil schakelen naar een soort 4-2-2-2/4-2-4-formatie. Zaterdag kwam het er wel onvoldoende uit. In aanvallend opzicht zijn en blijven we heel erg afhankelijk van aanspeelpunt en afwerker Lukaku. Bakayoko bracht te weinig, Lukebakio viel snedig in. Doku niet zo flitsend als we hem wel al gezien hebben.

Ik denk dat een aantal namen toch al vrij zeker mogen zijn van hun plaats in de selectie, indien fit:

Casteels
Sels

Meunier
Castagne
Deman

Vertonghen
Theate
Faes
Debast

Onana
Mangala
Tielemans
De Bruyne

Carrasco
Trossard
Lukebakio
Bakayoko
Doku

Lukaku

Dan resten er nog 1 keeper en 3 veldspelers te kiezen. Derde keeper wordt waarschijnlijk Kaminski. Het feit dat Tedesco Onana als CV uitprobeerde (speelde daar al bij Lille), zou kunnen betekenen dat hij geen extra CV meer gaat meenemen. Ikzelf zou zeker nog een extra middenvelder met volume meenemen, en ik zou zelf CDK ook altijd meenemen. Nog altijd wat te wisselvallig, maar je kan hem zowat overal inzetten: op de 10, als 9,5, maar ook voorin als je daar een balvaster type met gestalte nodig zou hebben, bijvoorbeeld in een tweespitsensysteem in afwezigheid van Lukaku. Kan ook een voorzet trappen met zijn linker vanop links, iets wat we niet echt hebben in deze kern (Lukebakio en Bakayoko zijn beiden links, maar beiden rechterflankspelers, en Deman is niet echt een voorzetmachine).

Batshuayi en Openda liggen in balans denk ik. Die laatste was wel vaak wat ongelukkig bij de Duivels, maar had natuurlijk ook vaak geen KDB achter zich. Die eerste is en blijft top als supersub-poacher, zoals hij ook bij zijn Turkse ploeg bewijst.

Wie zouden jullie meenemen?
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

Meestal snap ik wel waar Tedesco naartoe wil met zijn veldbezetting, maar het kwam er afgelopen zaterdag toch niet echt uit.

Vranckx, Vermeeren en Tielemans is iets teveel van hetzelfde voor mij.
Bakayoko en Trossard hielden het veld niet breed genoeg in mijn ogen en zochten ook te weinig de één-tegen-éénsituatie op. Openda is een spits die je ofwel uitspeelt op zijn snelheid, ofwel voorziet van voorzetten in de rug van de verdediging. Hij kreeg veel te weinig van beiden.
Meunier heeft zeker punten gescoord volgens mij.

Dat het stroef liep, omdat deze jongens nog nooit hebben samengespeeld, vind ik niet erg. Dat het vaak ook maar slappe kost was, vond ik veel erger. Individueel moeten sommigen toch in staat zijn om tegen dit Ierland het verschil te maken. Trossard, Bakayoko, Doku en Lukebakio zorgden voor te weinig dreiging.

Ik vermoed wel dat er veel gespeeld hebben die tegen Engeland niet zullen spelen, laat staan starten. Vandaar de wat gammele uitvoering van de tacktiek.
De 4-2-4 is typisch voor de tactische strekking waar Tedesco zich in bevindt. Goed dat hij het eens probeerde met twee spitsen. Iets wat Openda ook vaak gewoon is bij Leipzig.

Het verloop van de match tegen Ierland zorgt niet direct voor een positief gevoel, maar is in mijn ogen van ondergeschikt belang. De match tegen Engeland telt en hoe je u daarin presenteert.

Vaak ben ik het oneens met Degreyse, maar nu had hij wel gelijk door te zeggen dat je bij de Duivels komt, omdat je goed speelt bij je ploeg. Het is niet bij de Duivels dat je matchritme moet komen opdoen.

PS: ik kan mij echt ergeren aan allen die roepen voor een defensie Vertonghen-Alderweireld-Witsel. Het zijn dezelfden die als eersten riepen dat ze te traag waren.
Tedesco wil hoog verdedigen, met wendbare centrale verdedigers. Met alle respect, maar dat is niet meer de sterkte van deze drie spelers. Hoewel deze drie nog steeds bewijzen dat ze een bal kunnen afpakken en goed kunnen voetballen, passen ze niet in het concept dat Tedesco voor ogen heeft.
En al zeker niet in een driemansdefensie; want Tedesco speelt met 4 verdedigers.
Of wil je vooruit gaan verdedigen met Mangala en Onana om dan Vertonghen, Alderweireld en Witsel te laten doordekken op de middenlijn met 50m in hun rug? Spitsen zoals Mbappé, Dembélé, Thuram, Saka, Rashford, Leao, Goncalo Ramos, Hojlund, Depay en zelfs Ronaldo zullen eens lachen dan als ze zoveel ruimte zien om in te duiken.
maartendr81
Belofte
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door maartendr81 »

Ik heb de wedstrijd zelf niet volledig gezien, enkel een uitgebreide samenvatting, maar ik ben het niet eens met de commentaar die Tedesco momenteel krijgt. Het is net in deze wedstrijden dat je zaken moet uitproberen. Enerzijds nieuwe opstellingen/tactische ingrepen enz. maar anderzijds ook spelers die uit hun confort-zone gehaald worden. Tenslotte is het anders spelen bij een nationale ploeg ten aanzien van je ploeg waar je elke week kan mee samenspelen. Kijk bvb naar Nilis. Ik vermoed dat Tedesco de wedstrijd tegen Engeland wel zal gebruiken als generale repetitie voor het EK maar ook daar zou ik geen graten zien in het uittesten van bepaalde zaken. En als die dan niet goed uitdraaien hebben we daar ook uit geleerd. De test met Onana vond ik bijvoorbeeld zeer verstandig. Niet enkel in het kader van de selectie maar ook bij de keuze van wissels is dit belangrijk. Naar het einde van de wedstrijd kan je meer risico's nemen met een vroege laatste wissel als je weet dat je een middenvelder kan naar achter schuiven.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

maartendr81 schreef: 25 mar 2024, 10:46 Ik heb de wedstrijd zelf niet volledig gezien, enkel een uitgebreide samenvatting, maar ik ben het niet eens met de commentaar die Tedesco momenteel krijgt. Het is net in deze wedstrijden dat je zaken moet uitproberen. Enerzijds nieuwe opstellingen/tactische ingrepen enz. maar anderzijds ook spelers die uit hun confort-zone gehaald worden. Tenslotte is het anders spelen bij een nationale ploeg ten aanzien van je ploeg waar je elke week kan mee samenspelen. Kijk bvb naar Nilis. Ik vermoed dat Tedesco de wedstrijd tegen Engeland wel zal gebruiken als generale repetitie voor het EK maar ook daar zou ik geen graten zien in het uittesten van bepaalde zaken. En als die dan niet goed uitdraaien hebben we daar ook uit geleerd. De test met Onana vond ik bijvoorbeeld zeer verstandig. Niet enkel in het kader van de selectie maar ook bij de keuze van wissels is dit belangrijk. Naar het einde van de wedstrijd kan je meer risico's nemen met een vroege laatste wissel als je weet dat je een middenvelder kan naar achter schuiven.
Ik ben nog steeds een believer van Tedesco voor deze groep, dus ik ga hem zeker niet afvallen.
De test met Onana was inderdaad goed gevonden en geslaagd.
maartendr81
Belofte
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door maartendr81 »

Klopt, ik ben ook fan. Ik heb zelfs het gevoel dat, onder Tedesco, we meer kans maken op een goed resultaat met deze jonge groep, dan met de gouden generatie onder leiding van Martinez.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Artikel over Vranckx in HNB:
[spoiler]
Waarom Domenico Tedesco hard gelooft in Aster Vranckx: je ziet het niet altijd, maar er schuilt een Witsel in hem

Wie past er, zet maar Aster. Wij en de fans waren tegen Ierland (0-0) niet wild van Aster Vranckx (21), maar bondscoach Domenico Tedesco heeft een boon voor hem. De Duitser kiest vaak voor de middenvelder en beschermt hem ook. Wij zochten uit waarom Vranckx best een grote kans heeft om het EK te halen.

Jürgen Geril in Dublin
Gisteren om 17:53

Het was geen rapport om mee te stoefen. Aster Vranckx kreeg in onze spelersbeoordeling na de match tegen Ierland een droge 4 op 10. De bijhorende opmerkingen waren navenant. Hij komt bij zijn club nauwelijks aan spelen toe en kon dat niet verstoppen. Hij was slordig in balbezit en kwam een paar keer te laat. Tja, zoek daar maar eens excuses voor.

Eerste doublure Onana
Daarom was het des te opvallend dat Domenico Tedesco Vranckx nadien aanduidde als lichtpunt. De bondscoach zei zelfs spontaan: “Aster deed het héél goed als enige defensieve middenvelder. Hij won héél veel duels en ging voortdurend de strijd aan. Dat is belangrijk, want binnenkort moet ik keuzes maken.”

Tiens, tiens. Waarom zitten wij en Tedesco niet op dezelfde lijn. Is er een ander verwachtingspatroon? Het is alleszins zo dat de trainer vrij veel speelkansen aan Aster Vranckx geeft. In vijf van de tien interlands onder Tedesco’s bewind mocht de middenvelder opdraven. Meer nog, in de jongste drie wedstrijden - Servië, Azerbeidzjan en Ierland - stond Vranckx in de basis en dat was eerder ook al zo in Estland. Hij is de vervanger van Amadou Onana als die niet speelt. De eerste reservist als pure 6, als pure controlerende middenvelder. Sommige analisten denken dat Mandela Keita van Antwerp of zelfs Bryan Heynen van RC Genk zijn plaatsje nog zouden kunnen innemen, maar simpel wordt dat toch niet.

Vanwaar die coup de foudre of moeten we zeggen blitz liebe? Wel, als Duitser volgt Domenico Tedesco de Bundesliga meer van nabij dan zijn voorganger en hij schrijft die competitie erg hoog aan. Roberto Martinez was meer een Premier League-man. Daarom staat bijvoorbeeld ook Olivier Deman op een goed blaadje bij Tedesco en kent hij Koen Casteels beter dan Martinez. Bij Wolfsburg mag Vranckx nu wel op de bank beland zijn, voor nieuwjaar had hij zich mooi in de ploeg geknokt. Hij zit dit seizoen aan 19 wedstrijden waarvan 8 als basispion. Zijn toenmalige trainer Niko Kovac - recent ontslagen bij de Wolven- zei toen over het Belgische talent: “Aster kan een zeer goeie 6 worden als hij zich op die positie concentreert. Als box-to-box zie ik het niet zo in hem. De plek van verdedigende middenvelder: daar ligt zijn toekomst.”

Vroeger struis ventje
Dat is ook wat Tedesco denkt. U en ik zien het misschien nog niet (altijd), maar er moet een nieuwe Axel Witsel in hem schuilen. Alleen zit die Witsel soms nog diep verborgen. U kent het wel, een slot op de deur voor de defensie. Een voetballer die sterk op zijn benen staat en weinig risico’s neemt. Diepgang heeft hij niet. Dat laatste viel hard op tegen Ierland, want veel ballen werden er niet vooruit gespeeld. Nochtans zei Vranckx ons ooit als 17-jarige: “Ik wil meer offensieve impulsen geven dan Witsel. Door mijn balvastheid sluit ik misschien meer aan bij het type Mousa Dembélé.”

Er is nog werk aan, maar Tedesco houdt evenzeer van zijn verbeten mentaliteit. Weet u bijvoorbeeld dat Aster Vranckx tot zijn 14de slechts bij provinciale ploegen als Hoegaarden, Tienen en Woluwe-Zaventem voetbalde. Als jonkie was hij een struis ventje, mollig zelfs. Tot hij zich ontplooide en gelanceerd werd bij KV Mechelen. Vranckx knokt zich graag vooruit.

Het is ook trouwens de vraag waar zijn toekomst ligt. Zijn eerste objectief is natuurlijk weer zijn speelminuten opdrijven bij Wolfsburg onder de nieuwe coach Ralph Hasenhüttl, maar de Wolven willen ook graag rond de onderhandelingstafel gaan zitten. Het huidige contract van Vranckx loopt af in juni 2025 en als de middenvelder niet bijtekent, moet hij volgende zomer wellicht verkocht worden. Hij wordt al gelinkt aan Lazio en Napoli. In dat opzicht kan een EK-selectie belangrijk zijn. Zijn marktwaarde wordt geschat op 12 miljoen euro.

Niet tegen Engeland
Voorlopig ziet het er alvast niet naar uit dat de bondscoach zijn poulain snel zal laten vallen. Tenminste als Vranckx tussen nu en eind mei niet definitief op de bank verzeilt bij Wolfsburg. De prestatie tegen Ierland was niet goed, maar Aster Vranckx staat zeker in het schaduwelftal van Tedesco. De concurrentie bij de box-to-box-middenvelders Mangala-Tielemans-Vermeeren lijkt ons bijvoorbeeld een pak groter te zijn.

Neen, straks tegen Engeland zal Vranckx niet in de basis staan. Logisch. Dan is het de beurt aan A-speler Amadou Onana, maar ondertussen kan de Witsel in hem nog een beetje rijpen.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

De Duivels weten sinds gisteren tegen wie ze in hun derde wedstrijd in de poulefase gaan uitkomen: Oekraïne. Toch wel een sterk team, dus zou goed zijn mochten we al geplaatst zijn in de eerste twee wedstrijden.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

Thibaut "ik ben nooit fit tegen het EK" Courtois zal tegen Cadiz al in de wedstrijdselectie van Real kunnen zitten.
Hij is dus sneller fit, ondanks een bijkomende blessure tijdens zijn herstel...
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Ondertussen zouden de selecties dus officieel 26 spelers mogen tellen. Ik vind wel nergens of daar ook sowieso een 4e doelman bij moet of niet. Wie nemen jullie mee?
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 25 apr 2024, 23:49 Ondertussen zouden de selecties dus officieel 26 spelers mogen tellen. Ik vind wel nergens of daar ook sowieso een 4e doelman bij moet of niet. Wie nemen jullie mee?
Ik heb mijn standpunt al eens uit de doeken gedaan ivm 23 of 26 spelers.

Los van mijn persoonlijke mening, zou ik misschien wel een 4e doelman meenemen.
Je weet nooit dat je een geval van ongelooflijke pech hebt met een blessure en een schorsing voor je eerste twee doelmannen. Dan hou je er maar 1 over in het geval van 3 keepers.
Anderzijds kan je je ook afvragen hoe groot de kans gaat zijn dat je effectief 2 doelmannen tegelijkertijd zal missen.
In een selectie van 23 spelers, met 3 keepers, zijn je veldposities al dubbel bezet (in theorie) met de 20 overige spelers. Of je dan 2 of 3 extra veldspelers meepakt gaat het verschil niet maken. Je kan wel enkele unieke profielen toevoegen die je anders misschien net links laat liggen (ik denk aan bvb een Saelemaekers of Batshuayi).
Dus ik zou opteren voor 1 keeper + 2 veldspelers.
Plaats reactie