De Rode Duivels

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: De Rode Duivels

Bericht door Arnio »

Ondertussen haken ook Tielemans en Mega Toby af, wordt een experimentele ploeg...
unleashed1990
Tester
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 mei 2021, 22:19

Re: De Rode Duivels

Bericht door unleashed1990 »

Sinds deze ploeg besloten heeft om mee te spelen in het WK Quatar neem ik ze niet meer serieus. Mensenrechten worden daar dagellijks geschonden het feit dat heel onze competitie moet wijken omdat de elite in Quatar willen spelen in de winter gaat er bij mij niet in.

Knielen voor diversiteit en racisme maar wel een land waar homo's geen rechten hebben en er slavenhandel is en drastisiche werkomstandigheden waar ze mensen uitbuiten gaan spelen.. Nee gaat er bij mij niet in.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3336
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

unleashed1990 schreef: 18 dec 2021, 18:58 Sinds deze ploeg besloten heeft om mee te spelen in het WK Quatar neem ik ze niet meer serieus. Mensenrechten worden daar dagellijks geschonden het feit dat heel onze competitie moet wijken omdat de elite in Quatar willen spelen in de winter gaat er bij mij niet in.

Knielen voor diversiteit en racisme maar wel een land waar homo's geen rechten hebben en er slavenhandel is en drastisiche werkomstandigheden waar ze mensen uitbuiten gaan spelen.. Nee gaat er bij mij niet in.
Je hebt natuurlijk een punt over de mensenrechtenschendingen daar, maar was dat dan zo anders in Peking (Olympische spelen 2008), Sotchi (Winterspelen 2014), Rusland (WK 2018),...? China steekt de Oeigoeren in concentratiekampen, Rusland laat politieke tegenstanders uit de weg ruimen met Polonium of Novitsjok om een voorbeeld te stellen,... (Smeer)geld speelt een belangrijke rol bij de toewijzing van tornooien, en dan doen mensenrechten er wat minder toe.

Moeten sporters, die op zich niks met die (corrupte) toewijzingen te maken hebben, dan maar het podium en carrièredoel dat een WK is, laten schieten? Of moeten zij gewoon hun werk kunnen doen en hun land kunnen vertegenwoordigen op een internationaal tornooi? Tornooi dat trouwens ook net het perfecte momentum kan bieden om een statement te maken voor het oog van hele wereld...
Yago
Belofte
Berichten: 228
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:29

Re: De Rode Duivels

Bericht door Yago »

Goh, denk dat het verschil er vooral in zit dat waar die landen zeker gebrekkig zijn wat betreft mensenrechten, dat niet rechtstreeks betrokken was met de organisatie van een toernooi. Bij Qatar zijn er enorm veel slachtoffers gevallen bij de arbeiders (slaven?) die ook echt de stadions maken voor het WK -> die slachtoffers zijn er enkel omdat ze het WK gekregen hebben en de rest van de wereld er in mee gaat.
Nakamba30
Jeugdspeler
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 sep 2020, 07:30

Re: De Rode Duivels

Bericht door Nakamba30 »

Kompany zal nie kijken naar wk in qatar...uit schrik om racisme te horen
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3336
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Yago schreef: 19 dec 2021, 15:31 Goh, denk dat het verschil er vooral in zit dat waar die landen zeker gebrekkig zijn wat betreft mensenrechten, dat niet rechtstreeks betrokken was met de organisatie van een toernooi. Bij Qatar zijn er enorm veel slachtoffers gevallen bij de arbeiders (slaven?) die ook echt de stadions maken voor het WK -> die slachtoffers zijn er enkel omdat ze het WK gekregen hebben en de rest van de wereld er in mee gaat.
Inderdaad wel nóg flagranter deze keer, maar ook in aanloop naar Peking 2008 bijvoorbeeld wel wat doden gevallen bij bouw Bird's Nest Stadium, of een ganse wijk gedwongen onteigend om zo plaats te maken voor (tijdelijke?) sportinfrastructuur.

IOC, FIFA,... hebben in deze een verantwoordelijkheid en kunnen zaken veranderen. Zij kunnen gaststeden of -landen dwingen om de zaken duurzamer en meer ethisch verantwoord aan te pakken. Met als potentieel zwaarste sanctie het verlies van de organisatie. Maar zolang de corruptie binnen die bonden welig tiert, is dat een illusie. Landen zouden ook kunnen beslissen om een tornooi te boycotten en er collectief niet aanwezig te zijn. Persoonlijk vind ik dat spelers op dat vlak een stuk minder leverage hebben. Spelers kunnen alleen een statement maken door afwezig te blijven (maar dan snijden ze zich mogelijk sportief in hun vel, zeker in ploegsporten waarin dan mogelijk gewoon iemand anders wordt opgeroepen), of door wél te gaan, maar de zaken te benoemen. Maar ook daar weer: wie ligt er wakker van de mening van CDK, bijvoorbeeld? Je moet al bijna je sport overstijgen om écht impact te hebben (denk aan het "Cola, bah"-incident met Cristiano Ronaldo).
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3336
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Onderstaand artikel in HLN had ik gemist: Anthony Barry, Engelse assistent-coach die bij Chelsea verantwoordelijk is voor de stilstaande fases en die functie ook uitoefende bij de Ierse nationale ploeg, verlaat de staff van Ierland en komt de onze versterken. Belangrijke toevoeging in mijn ogen, zeker als je ziet wat de impact kan zijn van zo'n coach (zie Gianni Vio bij Italië tijdens Euro 2020).
[spoiler]
Nog versterking voor Martínez: Anthony Barry, gerespecteerd bij Chelsea, vervoegt staf Rode Duivels
RODE DUIVELSBondscoach Roberto Martínez krijgt in zijn technische staf van de Rode Duivels versterking van de Engelsman Anthony Barry, die werkzaam was als assistent bij de Ierse nationale ploeg maar daar met onmiddellijke ingang vertrekt. Dat heeft de Ierse voetbalbond FAI vandaag gemeld.


Redactie 04-02-22, 13:38

“De kans om naar België te vertrekken en om deel te nemen aan de WK-eindronde kon ik niet laten liggen”, reageert de 35-jarige Barry. “Uiteraard wens ik het hele team het allerbeste voor de toekomst.”

Barry maakt ook deel uit van de technische staf van Chelsea en is er verantwoordelijk voor de stilstaande fases. Hij wordt er hoog ingeschat, niet in het minst door coach Thomas Tuchel. De Belgische voetbalbond (KBVB) maakte de overgang nog niet officieel bekend.

“Ik wil Anthony graag bedanken voor de positieve bijdrage die hij het afgelopen jaar heeft geleverd, zowel met de spelers als met de staf”, zwaaide de Ierse bondscoach Stephen Kenny zijn assistent uit. “Anthony had een goede verstandhouding met de staf en de spelers. Hij was een uitzonderlijke coach en een plezier om mee te werken. We respecteren zijn beslissing en hij vertrekt met onze beste wensen.”

Martínez bouwt dus verder aan zijn staf in aanloop naar het WK, dat dit najaar in Qatar op de planning staat. Dat is ook nodig, aangezien assistent Shaun Maloney eind 2021 naar Hibernian trok en de toekomstplannen van Thierry Henry nog onduidelijk zijn. Vorige maand raakte alvast bekend dat Thomas Vermaelen als assistent van Martinez aan de slag gaat. De 36-jarige Antwerpenaar zette toen met onmiddellijke ingang een punt achter zijn actieve loopbaan.
Hier nog een link naar een (engelstalig) artikel in "The Guardian" over het belang van stilstaande fases in het hedendaags voetbal en de impact van Vio bij Italië: https://www.theguardian.com/football/20 ... er-united
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3336
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Vrijdag selectie voor de oefeninterlands tegen Ierland en Burkina Faso. Zonder spelers met meer dan 50 Caps. Dus geen De Bruyne, Eden, Carrasco, Lukaku, Courtois, Meunier, Vertonghen of Alderweireld. Ik verwacht desondanks geen grote verrassingen in de selectie.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3336
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Uiteindelijk toch een verrassing in de selectie met Siebe Van der Heyden. Ook benieuwd of Mangala zijn debuut gaat maken.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

Ik vind het eerlijk gezegd triest dat Storm niet opgeroepen is. Die jongen beseft ook wel dat hij er niet bij zal zijn op het WK, maar door hem nu op te roepen en in de 2 matchen wat minuten te geven geef je hem tenminste wat respect en geef je ook het signaal dat je als bondscoach ook naar goede prestaties bij alle kleine ploegjes kijkt (en dus niet enkel naar dat ene kleine ploegje dat 1ste staat).
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3336
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 25 mar 2022, 13:18 Ik vind het eerlijk gezegd triest dat Storm niet opgeroepen is. Die jongen beseft ook wel dat hij er niet bij zal zijn op het WK, maar door hem nu op te roepen en in de 2 matchen wat minuten te geven geef je hem tenminste wat respect en geef je ook het signaal dat je als bondscoach ook naar goede prestaties bij alle kleine ploegjes kijkt (en dus niet enkel naar dat ene kleine ploegje dat 1ste staat).
Storm speelt natuurlijk ook op een positie waar er veel concurrentie is, ook van spelers die in grotere competities aan de slag zijn. Lukebakio (Bundesliga) is er bijvoorbeeld ook niet bij (en bij mijn weten niet geblesseerd). Linksvoetige CV's als Van der Heyden lopen niet zo dik gezaaid en worden al rapper eens uitgenodigd.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3336
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Eden laat uiteindelijk toch het plaatje uit zijn enkel verwijderen. Veel over gediscussieerd, maar ik kan uit eigen ervaring (weliswaar ander gewicht) zijn beslissing zeker begrijpen. Zonder maakt een wereld van verschil, zelfs voor een niet-topsporter als mezelf. Hopen dat hem dat ook mentaal zal helpen om weer vrijer te spelen.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3336
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Stukje van Jürgen Geril in Het Nieuwsblad, onder meer over Hans:
[spoiler]
“De Rode Duivels zochten lang naar iemand met de kopkracht van Fellaini en vonden dat wapen in Hans Vanaken”

De Rode Duivels hebben zich herpakt. Na de povere 2-2 tegen Ierland, gingen de Belgen vlot voorbij Burkina Faso. Dé grote winnaar van dit tweeluik is Hans Vanaken. De middenvelder scoorde alweer en claimt steeds meer een basisplaats. Er is dan toch concurrentie voor de ouder wordende Mertens en Witsel én voor de fragiele Hazard, want ook Januzaj en Trossard waren goed.
Gisteren om 22:57

Aan oefenmatchen moeten normaal geen grote conclusies worden vastgeknoopt, maar toch. Roberto Martinez noemde deze wedstrijden een “eerste filter voor zijn WK-selectie”. De bondscoach zal samen met ons vaststellen dat de big boys Lukaku, De Bruyne en Courtois nog altijd onvervangbaar zijn. Maar na Burkina Faso merkte hij toch ook dat er vuur in de B-ploeg kan zitten. De Belgen begonnen nochtans niet scherp tegen de Burkinezen, maar aan de hand van Hans Vanaken stoomden ze wel naar de zege.

De Club-speler werd toegejuicht in het anderlecht-stadion en dat was terecht. Meer dan Tielemans zette Vanaken de lijnen uit op het middenveld en daaruit vloeide een openingsgoal uit het boekje voort. Vanaken gaf eerst wel een slechte pass, maar na een goeie recuperatie overbrugde hij zo’n 80 meter. Ondertussen combineerden De Ketelaere, Batshuayi en Trossard vlotjes, waarna Vanaken het leer binnenkopte. Op vijf interlanddoelpunten was dit al zijn derde treffer met het hoofd. De Rode Duivels zochten lang naar een pion met de slagkracht van Fellaini en lijken die gevonden te hebben in Air Vanaken.

U kunt er immers donder op zeggen dat Vanaken steeds dichter bij een basisplaats staat in de nationale ploeg. Vooral omdat hij polyvalent is. Dit keer speelde hij in een meer controlerende rol waar normaal Witsel staat, maar de spelverdeler kan ook renderen in de pocket. Zoals in Ierland, waar hij ook al uitpakte met een assist en een doelpunt. Het is niet hetzelfde profiel, maar Vanaken kan de rol van Hazard en Mertens aan als die sukkelen met (ouderdoms)kwaaltjes. Hij is al lang niet meer het kneusje met wie werd gelachen op het EK toen hij één (1) seconde mocht invallen. Schrijf hem maar al op voor het WK in Qatar.

Secure Trossard

Oké, Burkina Faso was defensief niet echt sterk. Verdedigend was het soms Burkina Fiasco, maar dan moet je het nog altijd goed uitspelen. Op dat vlak scoorden ook Leandro Trossard en Adnan Januzaj goeie punten voor de selectie. Ook zij zijn normaal pocketspelers, maar Trossard moest nu één helft opdraven als wingback. Da’s niet zijn positie, maar de Limburger toonde zich gretig. Hij gaf niet alleen twee assists – ook nog eentje voor Benteke –, hij scoorde ook zelf. Ook zijn polyvalentie en inzet zijn troeven. Dat laatste – werkkracht – is normaal iets waar het Adnan Januzaj soms aan ontbreekt, maar ook die rechtte de rug na twee wanprestaties en etaleerde zijn technisch vermogen.

Het is nog zeven maanden tot het WK, maar Martinez heeft er gelukkig toch wat denkwerk bij. Hij liet Hans Vanaken 78 minuten lang staan. Misschien moet de bondscoach nu al beginnen te ijveren om straks weer 26 spelers te mogen meenemen.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3336
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

In het algemeen vond ik Hans goed. Krijgt een 8 in Het Nieuwsblad en is daarmee, samen met Trossard (2 assists en 1 goal) de uitblinker, hoewel er misschien iets meer slordigheid dan gewoonte in zijn passing zat bij momenten; maar hij nam dan ook meer risico bij zijn passing.

Charles krijgt een 6. Ik vind dat zijn goede hoge pressing een beetje onderlicht blijft. Dat is iets wat we te vaak misten bij de Duivels, iemand die de pressing hoog op het veld inzet. Het initiatief op dat vlak moest té vaak van De Bruyne komen.

Januzaj verdient voor mij ook een eervolle vermelding deze keer, en ook één voor nieuwkomer Siebe Van der Heyden. Volwassen debuut!
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

Tielemans (en bij uitbreiding nog anderen van de "gouden generatie van anderlecht") zijn imo zwaar overroepen. Ik ga niet zeggen dat het slechte voetballers zijn, maar het zijn ook niet de toppers die de pers er al jaren van maakt. Een Tielemans is een goeie speler om mee te draaien in een ploeg, maar van zodra hij effectief zélf de leiding moet nemen gaat het keer op keer fout. Idem voor Dendoncker trouwens.

Dan zie ik liever een harde werker spelen waarvan je weet wat je eraan hebt. Als Tielemans een goede dag heeft kan hij 2 wereldgoals maken tegen een topper, maar voor hetzelfde geld sta je maar met 10 op het plein.
Plaats reactie