IsO schreef: ↑20 jun 2023, 09:18
Moeilijke situatie voor Tedesco, en heel benieuwd of dit nog opgelost raakt. Thibaut is een fantastische doelman met grote kwaliteiten, maar zijn ego is navenant. En hij is ook koppig. Wat hij nu doet, is zich boven de groep stellen. Een gast als Faes mag in zijn ogen dan een "degradant" zijn, waarmee hij noodgedwongen moet samenspelen, maar dat is 10 keer de teamplayer die Thibaut is.
Als Courtois terugkomt, zal het met excuses naar de groep moeten zijn, en dat zie ik hem eigenlijk niet snel doen. Wil hij dat niet doen, dan zou het me niet verbazen indien Tedesco een "Deschampske" doet, en we hem de eerstkomende matchen niet meer terug zien bij de Duivels.
Het is een heel moeilijke situatie, waar wij als publiek zelfs niet alles weten. Ook al kiest Tedesco voor een open aanpak.
Courtois is zonder twijfel onze beste doelman ooit. En hij is de laatste jaren alleen maar beter geworden. Maar wat hij nu doet, is alles behalve een ploegspeler zijn. Hij wil zo graag kapitein zijn, dan moet je ook ploegspeler zijn en uw ploeggenoten niet vernederen door er nog eens op te wijzen dat ze gedegradeerd zijn. Nu komt het inderdaad over alsof hij noodgedwongen met een bende sukkelaars moet samenspelen. Alsof die jongens ineens niets kunnen en beter bij San Marino zouden gaan spelen.
Als het echt waar is, dat Courtois dan wou dat het verkocht werd als blessure, dan toont dit alleen maar aan wat iedereen al lang vermoedde: Courtois haalde vroeger ook al zijn neus op voor de kleinere matchen en had liever verlof. Wat ook zo telkens bleek via zijn socials. Maar Martinez verbloemde dit altijd als mooiprater.
Hoe toevallig is het ook dat nu net deze week zijn huwelijk gepland is met een tweedaags (!!!) feest voor meer dan 300 gasten. Het lijkt wel alsof we een zoveelste episode hebben in het Neymar-blessure-carnaval Rio-verhaal zitten te kijken. Een speler die toevallig telkens geblesseerd is als het hem goed uitkomt.
Trouwens, iedereen kan een foto maken met wat fysiotape en online gooien. Volgens HNB vond de medische staf hem fit genoeg om te spelen.
Daarbovenop komt nog dat Tedesco ook wou dat iedereen mee afreisde naar Estland, voor het groepsgevoel. Je zou denken dat een vice-kapitein daar achter staat?
Wat ik nog het meest tenenkrullend vond, was dan het aanhalen van "het gebrek aan respect". Waarom moeten toppers dit altijd op tafel gooien als ze hun zin niet krijgen? Is dat omdat ze in een wereld leven van ja-knikkers, waardoor ze altijd hun zin krijgen? Welk gebrek aan respect zou Courtois bedoelen? Hij heeft als absolute topper al zoveel privileges, samen met een dikke bankrekening waardoor hopelijk zelfs zijn kleinkinderen niet meer moeten werken. Wil hij misschien dat we als supporter in zwijm vallen telkens hij terug is in België? Of wat wil hij trouwens? Ik ken geen enkele supporter die hem niet als onze beste keeper beschouwd. Ik ken geen enkele supporter die beweert dat hij niet top de absolute top behoort.
Dat stootte mij echt tegen de borst. Die mannen krijgen alles gedaan, soms zelfs alleen al op basis van hun bekendheid. Het is niet dat hij niet naar waarde wordt geschat.
Ik vrees dat dit een situatie is van koppig tegen koppig. Houdt Tedesco voet bij stuk, dan lijkt hij mij de morele winnaar te zijn. Want in de ogen van het grote publiek, en zelfs bij sommige persmensen, heeft hij gelijk door iedereen gelijk te behandelen. Sportief is Tedesco dan wel de verliezer, want we mankeren dan misschien wel de beste keeper van het moment.
Houdt Courtois voet bij stuk en komt hij weer bij de ploeg zonder excuses, dan is de ploeg de verliezer, want dan krijg je ongetwijfeld anderen die menen dat ze zich ook zulke dingen mogen permitteren. Tedesco lijdt dan ook gezichtsverlies en verliest mogelijk gezag.
Komt Courtois weer bij de ploeg met excuses, dan hangt het ervan af hoe de groep het opneemt. Mogelijks zal hij hierdoor ook interne steun verliezen.
Het kan ook nog zijn dat de bond zelf minstens één van beiden op het matje roept.
Ik ben geneigd om Tedesco hierin te volgen. Als je een nieuwe ploeg wilt bouwen, welk signaal stel je dan als je één van uw sterkhouders zijn matchen laat uitkiezen? Liever de thuismatch dan een verre verplaatsing naar Estland, in een mogelijks oubollige accommodatie gaan spelen, trainen en slapen.
Naar de nationale ploeg kom je omdat je gevraagd bent, niet omdat het u uitkomt.
Maar uiteindelijk zijn hier alleen maar verliezers aan.