De Rode Duivels

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 22 nov 2023, 15:21 Ben het in grote lijnen met je eens.

Enkele reacties op specifieke punten:

1) Wat de leeftijd van centrale verdedigers betreft, vind ik het altijd grappig als er gezegd wordt "hij is al 21, of zelfs 23". Centrale verdedigers pieken (volgens een studie die ik hier ooit deelde) doorgaans niet voor hun 27e (en zijn daarmee de veldspelers die het laatst hun piekniveau bereiken) en kunnen hun piek ook het langst volhouden. Wat impliceert dat een De Winter nog 6 (!) jaar heeft voor hij wordt verondersteld aan zijn piek te zitten.

2) Een De Winter heeft eigenlijk nog niet zoveel matchen in de Serie A achter zijn naam staan. Officieel 22 matchen, maar als je naar de gespeelde minuten kijkt, eigenlijk 17,3 matchen. Plus 2 invalbeurten (samen 81 minuten) in de CL. Verder gaat zijn ervaring op het hoogste niveau niet. Voor hem komt het er nu gewoon op aan zoveel mogelijk speelminuten in de Serie A te verzamelen, om zich verder te kunnen ontwikkelen. Het feit dat hij bij Juve zat, dat wel een geschiedenis heeft qua centrale verdedigers, maakte het hem ook niet bepaald makkelijk om daar door te breken. Dat en het feit dat hij geen Italiaan is. Naar Italiaanse normen - waar centrale verdedigers vaak heel lang meegaan - is hij nog een piepkuiken.

Als je dat vergelijkt met een Spileers, die 2,5 jaar jonger is dan De Winter, dan heeft Jorne al meer speelminuten op het hoogste niveau: 1785 minuten JPL, 720 minuten kwalificaties + poulefase Conference League. Dat is geen Serie A, en geen CL, dus die minuten "wegen iets minder", maar op die leeftijd zijn die speelminuten wél zeer waardevol.

Pletinckx is op zijn 23e na dit seizoen inderdaad wel toe aan een volgende stap/nieuwe uitdaging.

3) Met ervaring in jeugd- of beloftenkampioenschappen ga je inderdaad op zich maar zelden doorstroming naar het eerste team forceren. Anderzijds: eens je wél in dat eerste team bent geraakt, kan de ervaring die je op zo'n tornooi hebt opgedaan, wel van pas komen. Faes was captain op dat WK u17 geloof ik, je leert omgaan met lang van huis zijn, je ervaart en bent deel van de groepsdynamiek, die toch anders is wanneer je gedurende een langere periode constant bij elkaar zit, je leert omgaan met de mediatisering van zo'n tornooi (want dat werd toen wel gevolgd in ons land), etc.
Ik laat mij misschien iets teveel leiden door het idee dat een verdediger op zijn 23e ook al volwassen moet zijn; daar waar het inderdaad de positie is waar je pas later je piek bereikt. Net doordat je veel matchen speelt. Als verdediger moet je eigenlijk altijd reageren op wat de aanvaller doet, dus je doet er veel langer over om bij te leren. Zeker in een vergelijking met een vleugelspeler, die in balbezit zelf de actie moet doen en dus kan kiezen wat hij mag doen, ipv na te denken. Daarin heb je gelijk.
Maar De Winter is ook wel gehypet geweest in ons land, net omdat hij als verdediger reeds op jonge leeftijd bij Juve zat. Wat toen toch beschouwd werd als de hogeschool voor verdedigers. Ik hou nog een slag om de arm, maar ik weet ook dat het niet allemaal Kompany's zijn die op hun 18e al blijk tonen dat de JPL te gemakkelijk is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 23 nov 2023, 07:23
IsO schreef: 22 nov 2023, 15:21 Ben het in grote lijnen met je eens.

Enkele reacties op specifieke punten:

1) Wat de leeftijd van centrale verdedigers betreft, vind ik het altijd grappig als er gezegd wordt "hij is al 21, of zelfs 23". Centrale verdedigers pieken (volgens een studie die ik hier ooit deelde) doorgaans niet voor hun 27e (en zijn daarmee de veldspelers die het laatst hun piekniveau bereiken) en kunnen hun piek ook het langst volhouden. Wat impliceert dat een De Winter nog 6 (!) jaar heeft voor hij wordt verondersteld aan zijn piek te zitten.

2) Een De Winter heeft eigenlijk nog niet zoveel matchen in de Serie A achter zijn naam staan. Officieel 22 matchen, maar als je naar de gespeelde minuten kijkt, eigenlijk 17,3 matchen. Plus 2 invalbeurten (samen 81 minuten) in de CL. Verder gaat zijn ervaring op het hoogste niveau niet. Voor hem komt het er nu gewoon op aan zoveel mogelijk speelminuten in de Serie A te verzamelen, om zich verder te kunnen ontwikkelen. Het feit dat hij bij Juve zat, dat wel een geschiedenis heeft qua centrale verdedigers, maakte het hem ook niet bepaald makkelijk om daar door te breken. Dat en het feit dat hij geen Italiaan is. Naar Italiaanse normen - waar centrale verdedigers vaak heel lang meegaan - is hij nog een piepkuiken.

Als je dat vergelijkt met een Spileers, die 2,5 jaar jonger is dan De Winter, dan heeft Jorne al meer speelminuten op het hoogste niveau: 1785 minuten JPL, 720 minuten kwalificaties + poulefase Conference League. Dat is geen Serie A, en geen CL, dus die minuten "wegen iets minder", maar op die leeftijd zijn die speelminuten wél zeer waardevol.

Pletinckx is op zijn 23e na dit seizoen inderdaad wel toe aan een volgende stap/nieuwe uitdaging.

3) Met ervaring in jeugd- of beloftenkampioenschappen ga je inderdaad op zich maar zelden doorstroming naar het eerste team forceren. Anderzijds: eens je wél in dat eerste team bent geraakt, kan de ervaring die je op zo'n tornooi hebt opgedaan, wel van pas komen. Faes was captain op dat WK u17 geloof ik, je leert omgaan met lang van huis zijn, je ervaart en bent deel van de groepsdynamiek, die toch anders is wanneer je gedurende een langere periode constant bij elkaar zit, je leert omgaan met de mediatisering van zo'n tornooi (want dat werd toen wel gevolgd in ons land), etc.
Ik laat mij misschien iets teveel leiden door het idee dat een verdediger op zijn 23e ook al volwassen moet zijn; daar waar het inderdaad de positie is waar je pas later je piek bereikt. Net doordat je veel matchen speelt. Als verdediger moet je eigenlijk altijd reageren op wat de aanvaller doet, dus je doet er veel langer over om bij te leren. Zeker in een vergelijking met een vleugelspeler, die in balbezit zelf de actie moet doen en dus kan kiezen wat hij mag doen, ipv na te denken. Daarin heb je gelijk.
Maar De Winter is ook wel gehypet geweest in ons land, net omdat hij als verdediger reeds op jonge leeftijd bij Juve zat. Wat toen toch beschouwd werd als de hogeschool voor verdedigers. Ik hou nog een slag om de arm, maar ik weet ook dat het niet allemaal Kompany's zijn die op hun 18e al blijk tonen dat de JPL te gemakkelijk is.
ik kan je wel volgen!
Sanders
Supersub
Berichten: 1102
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

Gisteren gaf Courtois een groot interview aan Sporza om zijn kant van het verhaal te geven op de ruzie eind vorig seizoen.
https://sporza.be/nl/2023/12/19/thibaut ... 982753318/

Zoals altijd zal de waarheid wel ergens in het midden liggen. Tedesco en Courtois hebben fouten gemaakt.
Maar ik blijf wel bij mijn eerder standpunt dat Courtois van zichzelf vindt dat hij gepamperd moet worden dat hij op een voetstuk mag/moet gezet worden. Hij zegt het meerdere malen, zij het wel verbloemd.
Zo haalt hij aan dat hij (en geen andere meer gelauwerde speler van Madrid) op de persconferentie mocht zitten van de CL-finale naast Marcelo, dat Tedesco hem maar 1 keer zou gesproken hebben op een ganse week, dat hij zogezegd geen sluitende uitleg kreeg over de kapiteinsband, dat hij de enige van de 3 kapiteins was die al 's maandags aanwezig was,...
Hij vergelijkt de steunbetuiging na zijn blessure van Tedesco zelfs met die van Martinez; goed wetende dat Martinez al lang niet meer in de bovenste schuif ligt in de (Vlaamse) pers.

Hij legt de bal weer in Tedesco zijn kamp, en gooit hem eigenlijk wat voor de leeuwen door te stellen dat hij na het EK wel zal zien hoe het bij de Duivels gaat. Een goede verstaander leest hier dat het er dus van af hangt of Tedesco mag aanblijven na het EK. Courtois zet dus ook druk op de beleidsmensen van de bond.

2 koppigaards tegen elkaar.

Maar wel grootmoedig om toe te geven dat hij op menselijk vlak een grote fout maakte door op te stappen en zijn ploegmaats en de fans in de steek te laten. Niet van zijn gewoonte dat hij zich verontschuldigd, meerdere malen zelfs in dat interview.
Gebruikersavatar
Jens27
Profvoetballer
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 dec 2016, 14:16

Re: De Rode Duivels

Bericht door Jens27 »

Heel dat interview is een grote "kijk naar mij-show" ja. Aandachtshoertje is het.
:hupclub: :hupclub: :hupclub:
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: De Rode Duivels

Bericht door Tiki Taka »

Wat een bleiter en ego tripper Courtois.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 20 dec 2023, 07:26 Gisteren gaf Courtois een groot interview aan Sporza om zijn kant van het verhaal te geven op de ruzie eind vorig seizoen.
https://sporza.be/nl/2023/12/19/thibaut ... 982753318/

Zoals altijd zal de waarheid wel ergens in het midden liggen. Tedesco en Courtois hebben fouten gemaakt.
Maar ik blijf wel bij mijn eerder standpunt dat Courtois van zichzelf vindt dat hij gepamperd moet worden dat hij op een voetstuk mag/moet gezet worden. Hij zegt het meerdere malen, zij het wel verbloemd.
Zo haalt hij aan dat hij (en geen andere meer gelauwerde speler van Madrid) op de persconferentie mocht zitten van de CL-finale naast Marcelo, dat Tedesco hem maar 1 keer zou gesproken hebben op een ganse week, dat hij zogezegd geen sluitende uitleg kreeg over de kapiteinsband, dat hij de enige van de 3 kapiteins was die al 's maandags aanwezig was,...
Hij vergelijkt de steunbetuiging na zijn blessure van Tedesco zelfs met die van Martinez; goed wetende dat Martinez al lang niet meer in de bovenste schuif ligt in de (Vlaamse) pers.

Hij legt de bal weer in Tedesco zijn kamp, en gooit hem eigenlijk wat voor de leeuwen door te stellen dat hij na het EK wel zal zien hoe het bij de Duivels gaat. Een goede verstaander leest hier dat het er dus van af hangt of Tedesco mag aanblijven na het EK. Courtois zet dus ook druk op de beleidsmensen van de bond.

2 koppigaards tegen elkaar.

Maar wel grootmoedig om toe te geven dat hij op menselijk vlak een grote fout maakte door op te stappen en zijn ploegmaats en de fans in de steek te laten. Niet van zijn gewoonte dat hij zich verontschuldigd, meerdere malen zelfs in dat interview.
Aantal reacties vanuit Franstalige pershoek liegen er anders ook niet om. Deze bijvoorbeeld. https://x.com/ABraeckman/status/1737146 ... 04763?s=20
Peter
A-kern
Berichten: 520
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: De Rode Duivels

Bericht door Peter »

Voor mij heeft Courtois volledig afgedaan. Nooit meer oproepen. Wat voor een belachelijk ego hebt ge als ge niet kunt begrijpen waarom Lukaku na de CL finale kapitein gemaakt wordt? Hoeveel moet uw ego gestreeld worden? Dat hele interview is basicly "me, me, me".

Combineer dat met het vertrekken voor de wedstrijd & de Leicester belgen opmerking en het moet niet meer voor mij. Dan zwijgen we nog over de ex van KDB en hoe hij zijn transfers heeft geforceerd. Nee, voor mij moet het niet meer.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Artikel in HNB over ons EK-bivak voor komende zomer:
[spoiler]
Geen zwembad, maar ook geen pottenkijkers voor Rode Duivels: waarom bondscoach Tedesco voor EK-hotel vlak bij zijn ouders koos

De Rode Duivels weten waar ze tijdens het EK in Duitsland verblijven: het Schlosshotel Monrepos (****) in Ludwigsburg. Benieuwd waarom Domenico Tedesco daar zijn tenten wilde opslaan en hoe de spelers zich er kunnen ontspannen? Lees even mee.

David Van den Broeck
Gisteren om 14:33

Met de bus naar de wedstrijd
Allereerst: de keuze voor het Zuid-Duitse Ludwigsburg werd ingegeven door geografische redenen. Dat het op een halfuurtje van Aichwald ligt, waar Domenico Tedesco is opgegroeid en zijn ouders nog altijd wonen, is mooi meegenomen maar speelde geen rol. Wel waren de reistijden enorm belangrijk voor de bondscoach en hield de voetbalbond rekening met het feit dat de UEFA voor dit EK focust op het ecologische aspect en vliegverkeer wil beperken.

De Rode Duivels spelen hun poulematchen in Stuttgart (vlakbij, op 20 kilometer), Frankfurt (op 180 kilometer) en Keulen (op 360 kilometer). En in principe gaan ze altijd met de bus, ook naar Frankfurt en Keulen, daags voor de duels tegen Slovakije en Roemenië. Voor de match slapen ze dan ter plekke in een van de ‘team transfer hotels’ die zijn aangeduid door UEFA.

Privéhotel, elk zijn kamer
Maar het basiskamp, dat is vanaf 12 juni – vijf dagen voor de eerste match – dus het Schlosshotel Monrepos in Ludwigsburg. De Duivels moeten niet de luxe verwachten van het Hilton Salwa Beach Resort tijdens het WK in Qatar, maar het is wel een oerdegelijk viersterrenhotel. En het grote voordeel: het is afgelegen en volledig privé voor de nationale ploeg. In tegenstelling tot de meeste hotels uit de catalogus van UEFA (en de team transfer hotels) is er voor andere gasten of pottenkijkers geen plaats. Ideaal voor de spelers. Ze hebben elk hun eigen kamer, ze kunnen genieten van de rust en het hele hotel, dus ook de keuken, is op hen afgestemd. Er zal ook wel een delegatie van UEFA verblijven, maar dat is bij elk deelnemend land het geval.

Trainen op tien minuutjes
Het oefencomplex waar de Duivels hun trainingen afwerken, moet nog worden bekendgemaakt. In elk geval: het ligt niet aan het hotel, maar in Freiberg am Neckar, op tien minuutjes rijden met de bus. Daar kon de bondscoach zeker mee leven. Aan het stadion van het plaatselijke SGV Freiberg zal hij over twee velden beschikken. Er ligt ook een synthetisch veld, maar dat zal wellicht niet worden gebruikt. Het complex wordt ook the place to be voor de Belgische media, want daar zal ook het perscentrum worden gebouwd en zullen de persconferenties plaatsvinden. Het zou wel kunnen dat geblesseerde spelers in het hotel blijven om aan hun herstel te werken. Daar is een gym, die beperkt is maar nog kan worden uitgebreid.

Geen zwembad, wel golfterrein
Belangrijk voor de spelers: kunnen ze zich voldoende ontspannen? Zij die graag golfen – zoals Jan Vertonghen – kunnen alvast terecht op een groot terrein aan het hotel. Bij de voetbalbond bekijken ze daarnaast hoe ze de enorme buitenmogelijkheden kunnen aankleden en benutten. Voor een familiebarbecue is in elk geval plaats genoeg. Een zwembad is er níét, maar in Qatar was dat er wél en heeft er amper een speler in gelegen, dus da’s blijkbaar geen ramp. Binnen is er wel een spa en zullen ze sowieso een relaxatieruimte inrichten, waar de spelers gezelschapsspelletjes kunnen spelen en samen naar de andere matchen kunnen kijken. De komende maanden zullen er geregeld delegaties naar Ludwigsburg afreizen om alles op punt te zetten, maar Tedesco kende het hotel al en heeft er al verbleven. Hij ziet het alleszins zitten.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Transfer van Dendoncker naar Napoli (uitleenbeurt tot einde seizoen met aankoopoptie) toch wel opmerkelijk. Mooie transfer voor hem, die hem mogelijk ook de nodige speelminuten moet opleveren (wellicht als CV) om alsnog een kans te maken op een selectie voor het komende EK...
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5326
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: De Rode Duivels

Bericht door Tiki Taka »

Praet wordt genoemd als vervanger voor Vermeeren bij Antwerp.
PetjeFCB
Supersub
Berichten: 1330
Lid geworden op: 30 mei 2016, 07:05

Re: De Rode Duivels

Bericht door PetjeFCB »

Tiki Taka schreef: 25 jan 2024, 15:54 Praet wordt genoemd als vervanger voor Vermeeren bij Antwerp.
Amai, toch ook een dure optie voor een club die "moest" verkopen... :roll:
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1960
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

PetjeFCB schreef: 25 jan 2024, 21:20
Amai, toch ook een dure optie voor een club die "moest" verkopen... :roll:
Het zou een huurdeal zijn ;-)
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 26 jan 2024, 07:33
PetjeFCB schreef: 25 jan 2024, 21:20
Amai, toch ook een dure optie voor een club die "moest" verkopen... :roll:
Het zou een huurdeal zijn ;-)
Klopt, en eind dit seizoen sowieso einde contract. Goeie speler natuurlijk, maar wel heel vaak geblesseerd. Anders had zijn carrière er anders uitgezien.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

In HNB:
“We willen zo onze appreciatie tonen”: voetbalbond wil contract van bondscoach Domenico Tedesco nog voor EK verlengen

Door het gebrek aan een definitieve CEO van de voetbalbond was er niet meteen duidelijkheid over wanneer de besprekingen met bondscoach Domenico Tedesco zouden worden aangevat. Piet Vandendriessche, de nieuwe CEO van de voetbalbond, spreekt een week na zijn officiële indiensttreding nu wel heldere taal.

Vandaag om 11:35

“Ik heb al anderhalf uur met Tedesco gesproken”, aldus Vandendriessche. “Dat gebeurde in een vriendschappelijke sfeer. Ik liet hem weten dat we gaan praten over zijn contractverlenging. We kunnen er niet omheen dat hij heel goed heeft gewerkt. Tedesco heeft de ploeg verjongd en voor het EK gekwalificeerd op twee speeldagen voor het einde. Hij legde veel positieve accenten. We willen die contractverlenging graag vóór het EK afwerken.”

“Op die manier willen we onze appreciatie tonen voor het werk dat hij heeft geleverd. Samen met Jelle Schelstraete (operational director football, nvdr) gaan we dat bespreken. Dit is niet mijn mening van de supporter, wel van de sportieve cel. We willen duidelijke taal spreken, dat we vertrouwen hebben in zijn werk”, klinkt het.

In de zaak-Courtois wil Vandendriessche zich niet mengen. “Daar is veel over geschreven en gesproken. Er zijn volgens mijn informatie geen nieuwe elementen. Ik laat die zaak dan ook aan het sportieve departement.” (lvdw)
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

De transfer van Meunier naar Trabzonspor vind ik toch wel verrassend. Hopelijk kan hij daar veel minuten maken.
Plaats reactie