De Rode Duivels

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Peter schreef: 19 nov 2022, 13:02
Polbemol schreef: 19 nov 2022, 10:07 Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Hans allemaal opdrachten moet uitvoeren die totaal niet met zijn kwaliteiten (en met de speltaktiek als die er al was) overeenkomen en dat daardoor de impressie (!) dat hij 'niet goed genoeg is' versterkt wordt. Ik heb er alle bewondering voor dat hij zich blijft inzitten en volhoudt in een groep waar het er nu vingerdik opligt dat hij gewoon genegeerd wordt. Hij weet ook wel dat hij De Bruyne niet uit de ploeg kan spelen, maar geef hem dan een plaats waar het voor iedereen duidelijk is.... . Zoals hij gisteren moest spelen was het voor mij een statement van Martinez om er voor te zorgen dat hij hem verder geen minuut zal opstellen.
Noch Hans noch Tielemans is gemaakt voor een 2 man middenveld, daar hebben ze de motor niet voor.
Hangt er maar vanaf wat je bedoelt met "motor". Hans is niet snel, maar heeft wel degelijk loopvermogen (heel vaak bij de meeste kilometers per 90 minuten bij ons), en is bij ons ook bij de betere als het gaat over kilometers "high intensity runs". Tielemans vind ik inderdaad minder op dat vlak.

Wie zou jij zetten?
Peter
A-kern
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: De Rode Duivels

Bericht door Peter »

In het huidige systeem zou ik Onana zetten. Fysiek sterk, veel duelkracht, groot loopvermogen en infiltratie.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

Grootste probleem tegen Egypte was (nogmaals) onze defensie hé. Debast heeft zeker talent maar momenteel maakt hij elke match bij de Rode Duivels een paar fouten. Daardoor moet de flankspeler te hard gaan opletten achter hem en komen zijn kwaliteiten er ook een pak minder uit.

Martinez pakt het wat mij betreft compleet fout aan. Onze defensie is op dit moment het grootste pijnpunt dus moet je daar stabiliteit zetten. Voor mijn part past hij zijn opstelling aan met een extra verdediger of extra verdedigende middenvelder. Daarna verder van achteruit opbouwen en zorgen dat de vooraan de kwaliteiten van Kevin De Bruyne kan benutten want hij is gewoon onze beste speler. De Bruyne kan geweldig passen, dus moet je de rest van de ploeg opbouwen met spelers die vaak de ruimte induiken.

Wat Martinez (en bij uitbreiding alle Rode Duivels) eens moeten stoppen met doen is vasthouden aan het riedeltje "dat ze al 6 jaar dezelfde coach hebben en goed op elkaar ingespeeld zijn". Ze maken ook al 6 jaar dezelfde fouten en blijven blind voor verandering. Deze quote van Witsel zegt toch genoeg :
Axel Witsel (33) lijkt een certitude op het middenveld. Wie de man naast hem moet worden, ligt nog open. “Ik voel me even goed naast Hans, Youri of Kevin…” Opmerkelijk: Witsel vergat - wellicht onbewust - Amadou Onana.
Ze zijn ZO HARD een vriendengroepje geworden dat nieuwe spelers minder makkelijk geïntegreerd worden en een kans krijgen, en onze bondscoach gaat daar netjes in mee.
Sanders
Supersub
Berichten: 1004
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

t4nd schreef: 21 nov 2022, 08:55 Grootste probleem tegen Egypte was (nogmaals) onze defensie hé. Debast heeft zeker talent maar momenteel maakt hij elke match bij de Rode Duivels een paar fouten. Daardoor moet de flankspeler te hard gaan opletten achter hem en komen zijn kwaliteiten er ook een pak minder uit.

Martinez pakt het wat mij betreft compleet fout aan. Onze defensie is op dit moment het grootste pijnpunt dus moet je daar stabiliteit zetten. Voor mijn part past hij zijn opstelling aan met een extra verdediger of extra verdedigende middenvelder. Daarna verder van achteruit opbouwen en zorgen dat de vooraan de kwaliteiten van Kevin De Bruyne kan benutten want hij is gewoon onze beste speler. De Bruyne kan geweldig passen, dus moet je de rest van de ploeg opbouwen met spelers die vaak de ruimte induiken.

Wat Martinez (en bij uitbreiding alle Rode Duivels) eens moeten stoppen met doen is vasthouden aan het riedeltje "dat ze al 6 jaar dezelfde coach hebben en goed op elkaar ingespeeld zijn". Ze maken ook al 6 jaar dezelfde fouten en blijven blind voor verandering. Deze quote van Witsel zegt toch genoeg :
Axel Witsel (33) lijkt een certitude op het middenveld. Wie de man naast hem moet worden, ligt nog open. “Ik voel me even goed naast Hans, Youri of Kevin…” Opmerkelijk: Witsel vergat - wellicht onbewust - Amadou Onana.
Ze zijn ZO HARD een vriendengroepje geworden dat nieuwe spelers minder makkelijk geïntegreerd worden en een kans krijgen, en onze bondscoach gaat daar netjes in mee.
Je kan onze verdediging ook beter beschermen door onze defensieve lijn lager te zetten. Dan kan je nog altijd de kwaliteiten van De Bruyne benutten, ook al speel je dan iets meer "op de counter". De Bruyne kan dan perfect Lukaku of Openda lanceren.
Martinez maakt echter de fout dan hij teveel spelers opstelt die mekaar "tegenwerken".

Lukaku wil eigenlijk ballen in de diepte, ipv met de rug naar doel.
De Bruyne moet kunnen strooien met passes voor lopende spelers.
Maar dan heb je Hazard, Mertens, Carrasco, T. Hazard, Doku,... die allemaal de bal in de voet willen, of in de bal komen, om dan vanuit stilstand een actie te maken.
Uw lopende spelers zijn dan enkel nog Castagne en Meunier, maar die moeten van zodanig diep komen dat die bijna nooit in de rug van de defensie kunnen duiken.
Opmerkelijk is dat Onana dat tegen Nederland wel probeerde vanuit die centrale middenveldersrol. En meteen had Nederland het veel moeilijker.
Witsel, Tielemans, Vanaken,... blijven teveel voor de verdediging als ze daar geposteerd worden.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

Je hebt gelijk, maar de bondscoach kan toch tegen spelers zeggen wat hij verwacht? Als hij tegen E. Hazard, Mertens, T. Hazard, Doku, ... zegt : "ik wil dat jullie de ruimte induiken en profiteren van jullie snelheid (ok, dat moet hij misschien niet tegen Mertens & E. Hazard zeggen) - dan moeten die dat toch kunnen. Het zijn allemaal "topspelers" of "toptalenten", het kan toch niet dat het one trick ponies zijn?

Met een lagere verdedigende linie en Doku / Openda op het plein zou je elke match toch een paar snelle counters moeten kunnen uitspelen?
Peter
A-kern
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: De Rode Duivels

Bericht door Peter »

Dat zou zeker moeten kunnen, alleen betwijfel ik of die consignes meegegeven worden.

Eigenlijk is deze ploeg gemaakt om op de counter te spelen, maar dat hebben we in de verleden 6 jaar maar heel sporadisch gedaan (Brazilië & Portugal).
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 21 nov 2022, 10:05
t4nd schreef: 21 nov 2022, 08:55 Grootste probleem tegen Egypte was (nogmaals) onze defensie hé. Debast heeft zeker talent maar momenteel maakt hij elke match bij de Rode Duivels een paar fouten. Daardoor moet de flankspeler te hard gaan opletten achter hem en komen zijn kwaliteiten er ook een pak minder uit.

Martinez pakt het wat mij betreft compleet fout aan. Onze defensie is op dit moment het grootste pijnpunt dus moet je daar stabiliteit zetten. Voor mijn part past hij zijn opstelling aan met een extra verdediger of extra verdedigende middenvelder. Daarna verder van achteruit opbouwen en zorgen dat de vooraan de kwaliteiten van Kevin De Bruyne kan benutten want hij is gewoon onze beste speler. De Bruyne kan geweldig passen, dus moet je de rest van de ploeg opbouwen met spelers die vaak de ruimte induiken.

Wat Martinez (en bij uitbreiding alle Rode Duivels) eens moeten stoppen met doen is vasthouden aan het riedeltje "dat ze al 6 jaar dezelfde coach hebben en goed op elkaar ingespeeld zijn". Ze maken ook al 6 jaar dezelfde fouten en blijven blind voor verandering. Deze quote van Witsel zegt toch genoeg :
Axel Witsel (33) lijkt een certitude op het middenveld. Wie de man naast hem moet worden, ligt nog open. “Ik voel me even goed naast Hans, Youri of Kevin…” Opmerkelijk: Witsel vergat - wellicht onbewust - Amadou Onana.
Ze zijn ZO HARD een vriendengroepje geworden dat nieuwe spelers minder makkelijk geïntegreerd worden en een kans krijgen, en onze bondscoach gaat daar netjes in mee.
Je kan onze verdediging ook beter beschermen door onze defensieve lijn lager te zetten. Dan kan je nog altijd de kwaliteiten van De Bruyne benutten, ook al speel je dan iets meer "op de counter". De Bruyne kan dan perfect Lukaku of Openda lanceren.
Martinez maakt echter de fout dan hij teveel spelers opstelt die mekaar "tegenwerken".

Lukaku wil eigenlijk ballen in de diepte, ipv met de rug naar doel.
De Bruyne moet kunnen strooien met passes voor lopende spelers.
Maar dan heb je Hazard, Mertens, Carrasco, T. Hazard, Doku,... die allemaal de bal in de voet willen, of in de bal komen, om dan vanuit stilstand een actie te maken.
Uw lopende spelers zijn dan enkel nog Castagne en Meunier, maar die moeten van zodanig diep komen dat die bijna nooit in de rug van de defensie kunnen duiken.
Opmerkelijk is dat Onana dat tegen Nederland wel probeerde vanuit die centrale middenveldersrol. En meteen had Nederland het veel moeilijker.
Witsel, Tielemans, Vanaken,... blijven teveel voor de verdediging als ze daar geposteerd worden.
Hoe zou jij ons neerzetten? Als we 3-4-2-1 blijven spelen (en dat vermoed ik), dan kan ik alleen maar hopen dat Martinez bijvoorbeeld eens heeft gekeken hoe een Galtier dat heeft ingevuld bij PSG begin dit seizoen. Dat was met een laag defensief blok, met verschillende variaties in de opbouw, die wij volgens mij ook zouden moeten kunnen toepassen, en die scherpe counters mogelijk maken. Maar ook daar dus weer: Eden/KDB/Batshuayi is te statisch, te weinig diepgang. KDB kan die wel bieden, maar je beste passer wil je niet meteen als meest diepe man.
Sanders
Supersub
Berichten: 1004
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 21 nov 2022, 11:32 Hoe zou jij ons neerzetten? Als we 3-4-2-1 blijven spelen (en dat vermoed ik), dan kan ik alleen maar hopen dat Martinez bijvoorbeeld eens heeft gekeken hoe een Galtier dat heeft ingevuld bij PSG begin dit seizoen. Dat was met een laag defensief blok, met verschillende variaties in de opbouw, die wij volgens mij ook zouden moeten kunnen toepassen, en die scherpe counters mogelijk maken. Maar ook daar dus weer: Eden/KDB/Batshuayi is te statisch, te weinig diepgang. KDB kan die wel bieden, maar je beste passer wil je niet meteen als meest diepe man.
Het 3-4-2-1 concept zal blijven, maar ik zou het vooraan wel omdraaien.

Verdediging: Zoals gezegd het blok dus lager zetten. Alderweireld, Vertongen en Faes zouden bij mij momenteel spelen. Theate heeft het ook goed gedaan tegen Egypte, maar ik kies voor de ervaring en het leiderschap van Vertonghen. Verdedigen "op de eigen backlijn" moet hem momenteel goed liggen. Wingbacks (ondanks beperkte wisselmogelijheden) zijn dan Meunier en Castagne die in balbezit het spel echt breed houden en voor diepgang zorgen op de flank. Hun werkgebied is letterlijk tussen beide achterlijnen en tussen backlijn en zijlijn.
Daarvoor zou ik opteren voor een driemansmiddenveld met de punt vooruit. Witsel mag de meest controlerende zijn en behoudt positie voor de defensie. Is technisch ook sterk genoeg om de bal in de ploeg te houden. Daarnaast kies ik Onana die fysiek imposant is, zowel defensief als offensief voldoende bagage heeft om mee te voetballen en te tackelen. Heeft het loopvermogen en de wil om de diepte te zoeken zonder bal. Hij kan de lopende "derde" man zijn om iemand vrij te spelen. Dendoncker kan dit eventueel ook, maar Onana lijkt mij dit beter te kunnen.
Daarvoor op de 10 kies ik voor De Bruyne. In mijn ogen moet hij gewoon ons spel verdelen. Hij kan een goede wisselwerking hebben waarbij Onana in balbezit probeert te infiltreren, gaten te trekken,... en waarbij De Bruyne net dat tikkeltje uitzakt om van daaruit met zijn gekende voorzetten, passes en doorsteekballetjes te strooien. In mijn ogen mag De Bruyne niet te dicht bij de verdediging van de tegenstander spelen om op die manier zoveel mogelijk vrij te komen. Hij moet met zijn gezicht naar goal kunnen spelen, niet eerst 2 man moeten dribbelen.
Daarvoor kies ik altijd voor Lukaku. Vroeger zou ik daar altijd Hazard of Mertens als een echte tweede spits aan gekoppeld hebben. Gezien hun huidig niveau zijn ze bij mij geen starters meer. Daarom zou ik Trossard kiezen als een type tweede spits die een actie kan maken, die individueel ook iets kan forceren. Als we echt weten dat de tegenstander beter is, zou ik zelfs durven opteren voor een Doku of Openda naast Lukaku. Loop er maar achter als verdedigers...
Carrasco valt er bij mij opvallend naast, omdat ik vaak het gevoel heb dat hij iets teveel solo slim speelt bij de nationale ploeg.
Maar voel je dat je iets moet forceren, kan je wel nog altijd wisselen. Wingback eraf en een type T. Hazard, Carrasco, Trossard of Doku op een flank.
Je kan De Bruyne naar de 8 trekken (kan echt wel beter bikkelen dan de meeste denken) en een extra hangende spits inbrengen. Je kan 1 van uw 3 CV's erafhalen en een spits erin brengen. Dan stap je met 1 wissel over naar een 4-3-3. Mogelijkheden genoeg.

Ik vind dat je altijd moet spelen naar de sterkte van uw team, en niet naïef aan de match beginnen. Barcelona (en het Spaanse nationale elftal bij uitbreiding) was weergaloos met hun tiki-taka. Tot de spelers wat ouder werden, er wat sleet op kwam en tegenstanders beter en beter begonnen te weten hoe ze er tegen moesten spelen. Onze Rode Duivels hebben een gelijkaardige situatie nu. 4 jaar geleden waren we goed, en toen zou ik wel voor balbezit gekozen hebben door onze technische superioriteit. Maar nu is het allemaal wat trager geworden, sterieler en daardoor voorspelbaarder. Na 6 jaar Martinez weten andere landen ook wel hoe ze ons moeten bekampen.
t4nd schreef: 21 nov 2022, 10:30 Je hebt gelijk, maar de bondscoach kan toch tegen spelers zeggen wat hij verwacht? Als hij tegen E. Hazard, Mertens, T. Hazard, Doku, ... zegt : "ik wil dat jullie de ruimte induiken en profiteren van jullie snelheid (ok, dat moet hij misschien niet tegen Mertens & E. Hazard zeggen) - dan moeten die dat toch kunnen. Het zijn allemaal "topspelers" of "toptalenten", het kan toch niet dat het one trick ponies zijn?

Met een lagere verdedigende linie en Doku / Openda op het plein zou je elke match toch een paar snelle counters moeten kunnen uitspelen?
Ik betwijfel of hij dat wel zegt. Volgens mij denkt Martinez nog altijd dat we de tegenstander kunnen uittikken tot ze moe zijn. Die tijd is echter gepasseerd.
Hij zou het kunnen zeggen, maar het zit niet in de natuur van de Hazards, Batshuayi en Mertens om in de diepte te duiken. Hun natuurlijk gevoel zegt hen om de bal op te halen. Ik was vroeger van nature een centrale verdediger, maar moest af en toe op rechtsachter depanneren. Ik had niet die automatische reflex om mee naar voor te gaan in balbezit. Ik bleef meestal wat dieper hangen als back. Ook al riep de coach dikwijls eens naar mij. :mrgreen: Het zit in uw spel of niet.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 21 nov 2022, 13:59
IsO schreef: 21 nov 2022, 11:32 Hoe zou jij ons neerzetten? Als we 3-4-2-1 blijven spelen (en dat vermoed ik), dan kan ik alleen maar hopen dat Martinez bijvoorbeeld eens heeft gekeken hoe een Galtier dat heeft ingevuld bij PSG begin dit seizoen. Dat was met een laag defensief blok, met verschillende variaties in de opbouw, die wij volgens mij ook zouden moeten kunnen toepassen, en die scherpe counters mogelijk maken. Maar ook daar dus weer: Eden/KDB/Batshuayi is te statisch, te weinig diepgang. KDB kan die wel bieden, maar je beste passer wil je niet meteen als meest diepe man.
Het 3-4-2-1 concept zal blijven, maar ik zou het vooraan wel omdraaien.

Verdediging: Zoals gezegd het blok dus lager zetten. Alderweireld, Vertongen en Faes zouden bij mij momenteel spelen. Theate heeft het ook goed gedaan tegen Egypte, maar ik kies voor de ervaring en het leiderschap van Vertonghen. Verdedigen "op de eigen backlijn" moet hem momenteel goed liggen. Wingbacks (ondanks beperkte wisselmogelijheden) zijn dan Meunier en Castagne die in balbezit het spel echt breed houden en voor diepgang zorgen op de flank. Hun werkgebied is letterlijk tussen beide achterlijnen en tussen backlijn en zijlijn.
Daarvoor zou ik opteren voor een driemansmiddenveld met de punt vooruit. Witsel mag de meest controlerende zijn en behoudt positie voor de defensie. Is technisch ook sterk genoeg om de bal in de ploeg te houden. Daarnaast kies ik Onana die fysiek imposant is, zowel defensief als offensief voldoende bagage heeft om mee te voetballen en te tackelen. Heeft het loopvermogen en de wil om de diepte te zoeken zonder bal. Hij kan de lopende "derde" man zijn om iemand vrij te spelen. Dendoncker kan dit eventueel ook, maar Onana lijkt mij dit beter te kunnen.
Daarvoor op de 10 kies ik voor De Bruyne. In mijn ogen moet hij gewoon ons spel verdelen. Hij kan een goede wisselwerking hebben waarbij Onana in balbezit probeert te infiltreren, gaten te trekken,... en waarbij De Bruyne net dat tikkeltje uitzakt om van daaruit met zijn gekende voorzetten, passes en doorsteekballetjes te strooien. In mijn ogen mag De Bruyne niet te dicht bij de verdediging van de tegenstander spelen om op die manier zoveel mogelijk vrij te komen. Hij moet met zijn gezicht naar goal kunnen spelen, niet eerst 2 man moeten dribbelen.
Daarvoor kies ik altijd voor Lukaku. Vroeger zou ik daar altijd Hazard of Mertens als een echte tweede spits aan gekoppeld hebben. Gezien hun huidig niveau zijn ze bij mij geen starters meer. Daarom zou ik Trossard kiezen als een type tweede spits die een actie kan maken, die individueel ook iets kan forceren. Als we echt weten dat de tegenstander beter is, zou ik zelfs durven opteren voor een Doku of Openda naast Lukaku. Loop er maar achter als verdedigers...
Carrasco valt er bij mij opvallend naast, omdat ik vaak het gevoel heb dat hij iets teveel solo slim speelt bij de nationale ploeg.
Maar voel je dat je iets moet forceren, kan je wel nog altijd wisselen. Wingback eraf en een type T. Hazard, Carrasco, Trossard of Doku op een flank.
Je kan De Bruyne naar de 8 trekken (kan echt wel beter bikkelen dan de meeste denken) en een extra hangende spits inbrengen. Je kan 1 van uw 3 CV's erafhalen en een spits erin brengen. Dan stap je met 1 wissel over naar een 4-3-3. Mogelijkheden genoeg.

Ik vind dat je altijd moet spelen naar de sterkte van uw team, en niet naïef aan de match beginnen. Barcelona (en het Spaanse nationale elftal bij uitbreiding) was weergaloos met hun tiki-taka. Tot de spelers wat ouder werden, er wat sleet op kwam en tegenstanders beter en beter begonnen te weten hoe ze er tegen moesten spelen. Onze Rode Duivels hebben een gelijkaardige situatie nu. 4 jaar geleden waren we goed, en toen zou ik wel voor balbezit gekozen hebben door onze technische superioriteit. Maar nu is het allemaal wat trager geworden, sterieler en daardoor voorspelbaarder. Na 6 jaar Martinez weten andere landen ook wel hoe ze ons moeten bekampen.
t4nd schreef: 21 nov 2022, 10:30 Je hebt gelijk, maar de bondscoach kan toch tegen spelers zeggen wat hij verwacht? Als hij tegen E. Hazard, Mertens, T. Hazard, Doku, ... zegt : "ik wil dat jullie de ruimte induiken en profiteren van jullie snelheid (ok, dat moet hij misschien niet tegen Mertens & E. Hazard zeggen) - dan moeten die dat toch kunnen. Het zijn allemaal "topspelers" of "toptalenten", het kan toch niet dat het one trick ponies zijn?

Met een lagere verdedigende linie en Doku / Openda op het plein zou je elke match toch een paar snelle counters moeten kunnen uitspelen?
Ik betwijfel of hij dat wel zegt. Volgens mij denkt Martinez nog altijd dat we de tegenstander kunnen uittikken tot ze moe zijn. Die tijd is echter gepasseerd.
Hij zou het kunnen zeggen, maar het zit niet in de natuur van de Hazards, Batshuayi en Mertens om in de diepte te duiken. Hun natuurlijk gevoel zegt hen om de bal op te halen. Ik was vroeger van nature een centrale verdediger, maar moest af en toe op rechtsachter depanneren. Ik had niet die automatische reflex om mee naar voor te gaan in balbezit. Ik bleef meestal wat dieper hangen als back. Ook al riep de coach dikwijls eens naar mij. :mrgreen: Het zit in uw spel of niet.
Kan me zeker vinden in je opstelling. Ik heb hier vroeger ook nog gepleit om er een 3-5-2 van te maken. En anderzijds speelden we bijvoorbeeld tegen Italië op het vorig EK al halvelings zo. Zonder Hazard (Doku speelde) en met Lukaku die graag naar de flank trekt, was er centraal vaak veel ruimte voor (een toen met inspuiting spelende) KDB, meen ik me te herinneren.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

artikeltje over Eden Hazard in S/VM: Waarom Eden Hazard nog steeds nuttig is voor de Rode Duivels
[spoiler]
Waarom Eden Hazard nog steeds nuttig is voor de Rode Duivels

Guillaume Gautier
Journalist bij Sport/Voetbalmagazine en Sport/Footmagazine.

Hoewel hij ver van zijn niveau in 2018 zit, blijft Eden Hazard kostbaar voor de Duivels, maar op een andere manier: hij laat ons toe om onder de druk uit te komen.

Het is een verre herinnering. De beelden van vier jaar geleden, toen een onversaagde Eden Hazard de Brazilianen naar zijn pijpen deed dansen, staan in schril contrast met de huidige realiteit. Die van een nummer 10 die met moeite voorbij een Egyptische verdediger geraakt.

Door zijn gebrek aan ritme moeten we onze woorden wikken, maar je zou zeggen dat Hazard niet meer dribbelt. Of toch bijna niet meer. Zeven geslaagde dribbeltjes in de 252 minuutjes die hem dit seizoen gegund werden door Carlo Ancelotti. Geen enkele tijdens zijn laatste twee wedstrijden met de Rode Duivels. De messen bij de concurrenten worden geslepen: van Jérémy Doku, die heel scherp inviel tegen Egypte, tot Leandro Trossard, die Brighton doet swingen. Voor de eerste keer sinds hij de kleuren van de nationale ploeg verdedigt, lijkt de Belgische opinie zich gekeerd te hebben tegen zijn tovenaar. Alsof hij niet meer nodig zou zijn.

Enkele seconden zuurstof

De enige zekerheid die we hebben, is dat de Eden Hazard van 2018 niet meer bestaat. Van zijn 5,56 geslaagde dribbels per match op het WK in 2018 is zijn gemiddelde teruggevallen naar 3,43 tijdens het EK 2021 en zelfs naar 1,59 als we alleen rekening houden met zijn wedstrijden bij de Rode Duivels in 2022. Als je individueel nog maar zelden het verschil maakt, worden de gelegenheden om te scoren natuurlijk kleiner en kleiner. Tussen het begin van 2020 en het begin van het WK leverde de aanvoerder van de Duivels slechts 1 goal en 3 assists af in 17 wedstrijden. In de 17 matchen daarvoor scoorde hij 8 keer en gaf hij 8 assists. Een verschil om van te duizelen.

Dat Hazard niet meer beslissend is in de laatste meters, betekent dat ook meteen het einde van zijn rijk? Tijdens het laatste EK ging hij tegen het einde van de 1/8 finale tegen Portugal geblesseerd van het veld zonder ook maar één keer op doel getrapt te hebben, zelfs zonder een ploegmaat in een kansrijke positie gebracht te hebben. Het was zijn broer Thorgan die de netten deed trillen. En toch was Eden de discrete held van de Belgische overwinning. Zeker in de tweede helft: toen de druk van de Portugezen steeds maar toenam, fungeerde hij als reddingsboei. Gerichte balcontroles, uitgelokte fouten, de bal afschermen onder druk: Hazard speelde toen opnieuw de match, zij het in mindere mate, die hij in 2018 tegen Brazilië had afgeleverd. Het zijn korte momenten dat de ploeg kan ademen, maar met het hoofd onder water zijn enkele seconden zuurstof heel kostbaar. Eden is een zuurstoffles.

Omgekeerde wereld

Met of zonder dribbels is dat de grootste troef van Eden Hazard. Met zijn laag zwaartepunt en zijn stevige dijen kan hij tegenstanders afhouden en tussen de linies met gemak een pass van 25 meter ontvangen. Daarin kent hij in België zijn gelijke niet. Terwijl de knieën van de Belgische middenvelders beginnen te knikken als de tegenstander hoog en ambitieus druk komt zetten, kan onze nummer 10 afhaken, ballen bijhouden en zelfs het spel naar voren verleggen.

In een ploeg met verouderde benen, die niet altijd even secuur zijn als de druk wordt opgevoerd, is de pass van Jan Vertonghen naar Eden Hazard een vaste waarde. De aanvoerder van de Duivels is niet meer de man die de deur openbeukt op de helft van de tegenstander, zijn sterkte ligt nu meer dan ooit op de andere helft van het terrein. Toen België in de Nations League Frankrijk pijn deed op het einde van de eerste helft, kwam Eden Hazard redelijk laag de bal opvragen om daarna het leer richting de snelle benen van Yannick Carrasco te duwen. De snelle benen die Hazard zelf niet meer heeft.

Die nieuwe realiteit heeft tot gevolg dat de Rode Duivels in de omgekeerde wereld beland zijn. Vroeger werd de weg naar de laatste dertig meter toevertrouwd aan Kevin De Bruyne en was de doelkans voor Eden Hazard. Vanaf nu is KDB de man van de zone van de waarheid. En wie kan hem beter in stelling brengen dan Eden als de tegenstander druk komt zetten tot tegen de backlijn van Thibaut Courtois? En zo kan een kapitein ook nog een uitstekende luitenant zijn.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Kwamen hier heel goed weg.

- Duo Tielemans-Witsel zoals verwacht te weinig, en dat lag niet enkel aan Tielemans (die vaak stond te zwemmen). Intensiteit van Witsel te vaak niet op punt.

- Ruimte tussen middenveld en defensie te vaak te groot.

- Dendoncker die te vaak te veel wou doen of besluitloos was, waardoor ze ons te makkelijk vast konden zetten in die hoek.

- duo Vertonghen-Alderweireld vond ik vrij degelijk

- Castagne verdienstelijk maar had het zoals verwacht moeilijk tegen Davies. Beter op links en Meunier deed dat vrij goed (met de nodige fouten weliswaar).

- Zelf hebben we de ruimte centraal te vaak niet gevonden. En als we ze vonden maakte Kev de verkeerde keuze. Denk dat hij een tegenaanval of 5 de nek omwrong. Zijn frustratie omwille van het slechte spel ging ten koste van zijn cool aan de bal.

- Hazard was goed vond ik, op een gevaarlijke slechte pass in de eigen carré na in het matchbegin (weliswaar nadat hij goed mee terug kwam). Aanspeelbaar, paar goeie dribbels zowaar en moeilijk van de bal te zetten. 4 keer gefould alweer.

- met Batshuayi hadden we weinig diepgang. Scoort wel weer en koopt dus krediet bij Martinez, terwijl ik vond dat er van Openda zeker evenveel uitging. Anderzijds is zo'n snelle doelgerichte wisselspeler als Openda ook een wapen.

- Trossard niet slecht ingevallen, maar ook niet altijd goeie keuzes. Loopt bijvoorbeeld in de baan van Meuniers voorzet na zijn mooie hakje.

- Onana goed ingevallen, maar die domme opzichtige duwfouten en dat gemekker tegen de ref hadden zijn invalbeurt van korte duur kunnen maken. Hopelijk is de edge van de WK-debuut-stress er wat af en is hij wat minder opgenaaid bij zijn volgende minuten. Kunnen zijn (gezonde) energie en duelkracht gebruiken op ons middenveld.
Sanders
Supersub
Berichten: 1004
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 23 nov 2022, 23:26 Kwamen hier heel goed weg.

- Duo Tielemans-Witsel zoals verwacht te weinig, en dat lag niet enkel aan Tielemans (die vaak stond te zwemmen). Intensiteit van Witsel te vaak niet op punt.

- Ruimte tussen middenveld en defensie te vaak te groot.

- Dendoncker die te vaak te veel wou doen of besluitloos was, waardoor ze ons te makkelijk vast konden zetten in die hoek.

- duo Vertonghen-Alderweireld vond ik vrij degelijk

- Castagne verdienstelijk maar had het zoals verwacht moeilijk tegen Davies. Beter op links en Meunier deed dat vrij goed (met de nodige fouten weliswaar).

- Zelf hebben we de ruimte centraal te vaak niet gevonden. En als we ze vonden maakte Kev de verkeerde keuze. Denk dat hij een tegenaanval of 5 de nek omwrong. Zijn frustratie omwille van het slechte spel ging ten koste van zijn cool aan de bal.

- Hazard was goed vond ik, op een gevaarlijke slechte pass in de eigen carré na in het matchbegin (weliswaar nadat hij goed mee terug kwam). Aanspeelbaar, paar goeie dribbels zowaar en moeilijk van de bal te zetten. 4 keer gefould alweer.

- met Batshuayi hadden we weinig diepgang. Scoort wel weer en koopt dus krediet bij Martinez, terwijl ik vond dat er van Openda zeker evenveel uitging. Anderzijds is zo'n snelle doelgerichte wisselspeler als Openda ook een wapen.

- Trossard niet slecht ingevallen, maar ook niet altijd goeie keuzes. Loopt bijvoorbeeld in de baan van Meuniers voorzet na zijn mooie hakje.

- Onana goed ingevallen, maar die domme opzichtige duwfouten en dat gemekker tegen de ref hadden zijn invalbeurt van korte duur kunnen maken. Hopelijk is de edge van de WK-debuut-stress er wat af en is hij wat minder opgenaaid bij zijn volgende minuten. Kunnen zijn (gezonde) energie en duelkracht gebruiken op ons middenveld.
Ik sluit mij hierbij volledig aan en wil er volgende aan toevoegen over het manco van de Belgische tactiek:

Canada heeft heel goed naar de match België-Nederland (1-4) gekeken om ons vast te zetten:
In balverlies maakten ze een compact blok in het centrale middenveld (vaak met 4 of 5 op een 15x15 vierkant).
Hierdoor waren de paslijnen naar onze pockets (manier van uitvoetballen onder Martinez) afgesneden.
Eens die lijnen waren afgesneden en onze CV's maar wat de hete aardappel naar mekaar begonnen door te schuiven kwamen ze intensief drukzetten met 3 snelle jongens tegen onze niet-wendbare CV's. Gevolg: kut-passes, vastdribbelen, ballen wegtrappen al dan niet over de zijlijn,... Op dat vlak brengen Witsel en Tielemans dan veel te weinig oplossingen. We beginnen dan ook nog eens achteruit te passen waardoor we de druk van Canada naar ons doel toetrekken...
Ook ons aloude manco als Canada de bal heeft: we dekken achteraan niet door dus staan Witsel en Tielemans altijd een veel te grote ruimte te verdedigen. Het zijn dan ook nog niet de meest dynamische als het gaat om verdedigen en drukzetten.

Kortom: de eerste helft was huilen met de pet op. Laat die eerste helft 10 keer spelen en we staan 2 of 3 goals achter met de rust.

Aanvullend: deze match toont perfect aan wat iedereen ziet behalve de bondscoach: dit team voetbalt apathisch, traag en futloos. We hebben energie, dynamiek en enthousiasme nodig. Dat laatste hebben we niet meer met Hazard (was nog degelijk), Witsel, Dendoncker, Alderweireld en Vertonghen.
Ofwel moet Martinez zijn spelconcept behouden en frisse, dynamische jongens inbrengen; ofwel behoudt hij zijn basisspelers maar moet het concept aangepast worden (zoals ik al een beschreven had hierboven).
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 24 nov 2022, 08:28
IsO schreef: 23 nov 2022, 23:26 Kwamen hier heel goed weg.

- Duo Tielemans-Witsel zoals verwacht te weinig, en dat lag niet enkel aan Tielemans (die vaak stond te zwemmen). Intensiteit van Witsel te vaak niet op punt.

- Ruimte tussen middenveld en defensie te vaak te groot.

- Dendoncker die te vaak te veel wou doen of besluitloos was, waardoor ze ons te makkelijk vast konden zetten in die hoek.

- duo Vertonghen-Alderweireld vond ik vrij degelijk

- Castagne verdienstelijk maar had het zoals verwacht moeilijk tegen Davies. Beter op links en Meunier deed dat vrij goed (met de nodige fouten weliswaar).

- Zelf hebben we de ruimte centraal te vaak niet gevonden. En als we ze vonden maakte Kev de verkeerde keuze. Denk dat hij een tegenaanval of 5 de nek omwrong. Zijn frustratie omwille van het slechte spel ging ten koste van zijn cool aan de bal.

- Hazard was goed vond ik, op een gevaarlijke slechte pass in de eigen carré na in het matchbegin (weliswaar nadat hij goed mee terug kwam). Aanspeelbaar, paar goeie dribbels zowaar en moeilijk van de bal te zetten. 4 keer gefould alweer.

- met Batshuayi hadden we weinig diepgang. Scoort wel weer en koopt dus krediet bij Martinez, terwijl ik vond dat er van Openda zeker evenveel uitging. Anderzijds is zo'n snelle doelgerichte wisselspeler als Openda ook een wapen.

- Trossard niet slecht ingevallen, maar ook niet altijd goeie keuzes. Loopt bijvoorbeeld in de baan van Meuniers voorzet na zijn mooie hakje.

- Onana goed ingevallen, maar die domme opzichtige duwfouten en dat gemekker tegen de ref hadden zijn invalbeurt van korte duur kunnen maken. Hopelijk is de edge van de WK-debuut-stress er wat af en is hij wat minder opgenaaid bij zijn volgende minuten. Kunnen zijn (gezonde) energie en duelkracht gebruiken op ons middenveld.
Ik sluit mij hierbij volledig aan en wil er volgende aan toevoegen over het manco van de Belgische tactiek:

Canada heeft heel goed naar de match België-Nederland (1-4) gekeken om ons vast te zetten:
In balverlies maakten ze een compact blok in het centrale middenveld (vaak met 4 of 5 op een 15x15 vierkant).
Hierdoor waren de paslijnen naar onze pockets (manier van uitvoetballen onder Martinez) afgesneden.
Eens die lijnen waren afgesneden en onze CV's maar wat de hete aardappel naar mekaar begonnen door te schuiven kwamen ze intensief drukzetten met 3 snelle jongens tegen onze niet-wendbare CV's. Gevolg: kut-passes, vastdribbelen, ballen wegtrappen al dan niet over de zijlijn,... Op dat vlak brengen Witsel en Tielemans dan veel te weinig oplossingen. We beginnen dan ook nog eens achteruit te passen waardoor we de druk van Canada naar ons doel toetrekken...
Ook ons aloude manco als Canada de bal heeft: we dekken achteraan niet door dus staan Witsel en Tielemans altijd een veel te grote ruimte te verdedigen. Het zijn dan ook nog niet de meest dynamische als het gaat om verdedigen en drukzetten.

Kortom: de eerste helft was huilen met de pet op. Laat die eerste helft 10 keer spelen en we staan 2 of 3 goals achter met de rust.

Aanvullend: deze match toont perfect aan wat iedereen ziet behalve de bondscoach: dit team voetbalt apathisch, traag en futloos. We hebben energie, dynamiek en enthousiasme nodig. Dat laatste hebben we niet meer met Hazard (was nog degelijk), Witsel, Dendoncker, Alderweireld en Vertonghen.
Ofwel moet Martinez zijn spelconcept behouden en frisse, dynamische jongens inbrengen; ofwel behoudt hij zijn basisspelers maar moet het concept aangepast worden (zoals ik al een beschreven had hierboven).
Goeie analyse! Ik zag ook overcompensatie na Egypte. Daar werd onze verdediging te vaak in de rug gepakt, waarop Nainggolan (in de studio) aangaf dat de defensie bij bepaalde triggers moet terugplooien. Dat zag ik gisteren dan weer te veel, daar waar onze (in de defensieve fase) achterlijn van 5 collectief terugplooide maar 1) er geen één verdediger durfde/mocht uitstappen/doordekken, en 2) de middenvelders (Tielemans-Witsel) onvoldoende aansloten waardoor de ruimte tussen middenveld en verdediging te groot werd. Paar keer ook Tielemans die wél doordekt hoger op het middenveld maar gepasseerd wordt, waardoor meteen een zee van ruimte achter hem opengaat.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

Die quotes van de belgen zijn ook weer om te huilen... "We hadden niet verwacht dat Canada hoog druk ging zetten." ELK team gaat hoog druk zetten tegen België OF een laag blok OF een combinatie van de 2. Dat zijn namelijk de zaken waar wij niet mee om kunnen.

De match liep eerlijk gezegd hoe ik ze verwacht had en zoals de analyse van Iso ook aangeeft. De Bruyne verzoop omdat hij gewoon overal de bal moest gaan ophalen. Tielemans was onbestaande (zoals zo vaak bij de Belgen), Batshuayi idem. E. Hazard was niet de zwakste, daarmee is eigenlijk alles al gezegd want écht geweldig kon je hem ook niet noemen...

Tegen Marokko graag met dezelfde veldbezetting starten als waarmee we de match geëindigd zijn in een soort 5 - 3 - 1 - 1. Compact spelen en snel uitbreken met Openda en Trossard. De Bruyne loodst ze er wel door.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3281
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 24 nov 2022, 11:31 Die quotes van de belgen zijn ook weer om te huilen... "We hadden niet verwacht dat Canada hoog druk ging zetten." ELK team gaat hoog druk zetten tegen België OF een laag blok OF een combinatie van de 2. Dat zijn namelijk de zaken waar wij niet mee om kunnen.

De match liep eerlijk gezegd hoe ik ze verwacht had en zoals de analyse van Iso ook aangeeft. De Bruyne verzoop omdat hij gewoon overal de bal moest gaan ophalen. Tielemans was onbestaande (zoals zo vaak bij de Belgen), Batshuayi idem. E. Hazard was niet de zwakste, daarmee is eigenlijk alles al gezegd want écht geweldig kon je hem ook niet noemen...

Tegen Marokko graag met dezelfde veldbezetting starten als waarmee we de match geëindigd zijn in een soort 5 - 3 - 1 - 1. Compact spelen en snel uitbreken met Openda en Trossard. De Bruyne loodst ze er wel door.
Hazard vond zichzelf ook nog niet goed genoeg, omdat hij een paar ballen had verloren. Dat zegt iets over hoe hij zelf zijn gewijzigde functie in de ploeg ziet. Zie in dat verband ook het artikeltje uit S/VM dat ik hier gisteren deelde.

Hier ook een analyse in die zin van HNB van zijn match van gisteren:
[spoiler]
Hazard, met de H van hoopgevend: aanvoerder Rode Duivels bewijst gelijk van Martinez met nuttige wedstrijd

Maak kennis Eden Hazard 2.0. De onruststoker is een rustpunt geworden. Wij zetten tegen Canada een uur lang onze spot op de kapitein en zagen hoe die in een nieuwe rol nog steeds zeer nuttig kan zijn voor de Rode Duivels.

Yanko Beeckman in Doha
Vandaag om 10:00

Als u dit stuk leest, is de kans 75 procent dat u Eden Hazard voor de wedstrijd tegen Canada niet in de basis had gezet. Tenminste, dat bleek uit de grote WK-enquête van het Nieuwsblad. Scoren of een assist geven, deed Hazard niet tegen Canada. Zijn basisplaats rechtvaardigen wel. En meer dan dat.

De Rode Duivels hadden het, zeker voor rust, ontzettend lastig met Canada. Alderweireld, Vertonghen en Dendoncker vonden veel te weinig verticale aanspeelmogelijkheden en kozen daardoor te vaak voor de laterale oplossing. Van de jongens in het aanvallende compartiment was Hazard degene die zich voor rust het meest in het spel liet betrekken. De ene keer door diep te lopen, de andere keer door even uit te zakken. Zo goed als altijd maakte hij daarbij de goeie keuze. Hazard raakte de bal vóór rust 28 keer. Da’s nog steeds te weinig voor de spelmaker van een land dat het ver wil schoppen op deze wereldbeker. Maar wel evenveel als zijn collega’s Batshuayi en De Bruyne samen – die laatste kende verre van zijn beste avond.

Rustbrenger

Na de oefenwedstrijd tegen Egypte kreeg Hazard nog het verwijt dat hij te weinig acties ondernam. Ook tegen Canada liet hij niet dezelfde meterslange rushes zien als enkele jaren geleden. Maar hij was, zeker voor rust, wel de enige Duivel die erin slaagde om de bal langer dan drie seconden bij te houden op de helft van de tegenstander. In plaats van met zijn snijdende versnellingen onrust te veroorzaken bij de tegenstander, bracht hij rust in de eigen ploeg. Door de bal bij te houden gaf Hazard zijn ploegmaats de kans om toch eens een paar meter op te schuiven en even op adem te komen. Bij seconde vier kreeg hij doorgaans een stevige trap van Alistair Johnston, de Canadese rugzak die hij meekreeg. Ook de vrije trappen die daaruit volgden, zorgden ervoor dat de Rode Duivels konden opschuiven.

Eén keer liet Hazard voor rust nog eens een staaltje van zijn onvervalste klasse zien. Iets voorbij het kwartier zette hij Johnston in de wind zoals alleen hij dat kan. Hazard haalde een lange bal van Alderweireld in de draai heerlijk uit de lucht. Uit die controle vloeide overigens de eerste echte kans voor de Rode Duivels voort.

Naarmate de wedstrijd vorderde, tankte Hazard steeds meer vertrouwen. Op het uur liet hij nog eens een hoogstandje te zien. Tegen de zijlijn stuurde hij zijn bewaker het bos in na een prachtige schijnbeweging met het lichaam. Het zou ook meteen zijn laatste actie van de wedstrijd worden. Op het uur en na een stevige handshake van Roberto Martinez mocht de captain gaan rusten.

Een uur lang zagen we flarden van de beste – nog niet de allerbeste – Hazard. Hoopgevend, da’s het minste wat we zijn prestatie tegen Canada kunnen noemen. “Bij het vorige EK kwam ik ook niet in de perfecte omstandigheden naar de nationale ploeg, maar hebben we het toernooi kunnen gebruiken om naar een goed niveau toe te groeien”, zei Hazard zelf nog bij de start van deze WK-campagne. Tegen Canada heeft hij alvast ritme opgedaan én vertrouwen getankt. We kunnen het ons niet voorstellen dat Hazard tegen Marokko niet opnieuw in de basis begint. Aan hem om dan het goeie van gisteravond te bevestigen.
En over dat "we hadden niet verwacht dat Canada hoog druk ging zetten", daarover las ik ook iets interessants in S/VM. Interview van Imke Courtois met Martinez, waaruit kan blijken dat hij denkt dat Canada hun middenvelders niet zo hoog zullen laten spelen tegen ons als tegen andere tegenstanders. Ik denk dan ook dat de reactie van de spelers gebaseerd is op de voorafgaande analyse in die zin van Martinez.
[spoiler]
Je hebt als bondscoach met België deelgenomen aan het WK 2018 en EURO 2020. Zal het WK in Qatar het moeilijkste toernooi worden voor jou en de ploeg?

Martínez: ‘Bijvoorbeeld spelen tegen Canada…’

Oh, ik weet iets over Canada! Ik heb hun wedstrijd tegen Qatar gezien (op 23 september, 0-2 voor Canada, red.). Weet je wat ze doen?

Martínez: ‘Dat was een oefenwedstrijd.’

Oké, maar het was heel cool wat ze deden, dat had ik nog niet vaak gezien. Ze speelden met drie achteraan…

Martínez: ‘Ik weet wat je gaat zeggen. De 6 gaat hoog spelen.’

Ja, maar ze spelen met twee hoog. Ze wisselen elkaar niet af.

Martínez: ‘En denk je dat ze zo tegen ons zullen spelen?’

Nee.

Martínez: ‘Hoe speelden ze tegen de VS en Mexico?’

Ik moet die matchen nog zien.

Martínez: ‘Je had ze toch al moeten zien?’

[...]

Martínez: ‘Om terug keren op je vraag… Ja, een WK is moeilijk. Je komt teams tegen die je niet goed kent. En er is het psychologische aspect. Een team als Canada heeft zich al jaren niet meer gekwalificeerd. Het was zoals tegen Panama spelen in 2018 (België won met 3-0, nvdr). Ze speelden met zoveel energie tegen ons. Dat zag je al toen ze hun volkslied zongen. Het is moeilijk in te schatten hoe sterk zulke tegenstanders zullen zijn, ook al heb je hun matchen geanalyseerd.’
Plaats reactie