De Rode Duivels

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
Peter
A-kern
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: De Rode Duivels

Bericht door Peter »

Hopen dat kdb en lukaku doorgaan. De rest gaan we niet missen en hadden al uitgefaseerd moeten zijn.
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

Ik ben de laatste dagen vrij kritisch geweest over de Rode Duivels en Martinez, maar laat mij hier toch even ook mijn appreciatie tonen.

We mogen nu toch wel stellen dat het einde van een cyclus is aangebroken. Een cyclus die begonnen is in 2008 op de OS in Peking en haar toppunt kende in 2018 in Rusland. Ze hebben ons heel mooie momenten geleverd (de oefenmatch tegen Nederland in 2012 die we nog winnen, WK 2014 tegen de VS, EK 2016 tegen Hongarije, WK 2018 tegen Japan, Brazilië en de bronzen medaille). Er waren ook mindere matchen en momenten maar achteraf gaat iedereen toch die mooie momenten herinneren. Er zijn memorabele goals gemaakt die we ons altijd zullen herinneren.
Wilmots bracht het groeps- en eergevoel terug in de groep, maar schoot tactisch wat tekort.
Toen werd Martinez aangesteld. Ik was meteen fan omdat zijn 3-4-3-systeem toen ideaal was voor onze spelerskern. Dat kwam tot uiting op het WK in 2018. Maar Martinez bleef te veel voetbalromanticus en hield vast aan zijn concept. Maar tijden, spelers, kernen en tegenstanders veranderen. Voetbal is nog intenser en fysieker geworden. Tegenstanders kunnen zodanig veel analyseren dat ons concept perfect kon vastgezet worden.
Zoals ik al eerder in dit topic schreef, waren er al eerder dan dit WK tekenen dat tegenstanders ons konden beletten om in ons spel te komen. Maar Martinez bleef bij zijn visie en spelerskern. Je kan dat koppig of loyaal vinden. Het is alleen jammer dat velen de tekenen van verval zagen en probeerden te waarschuwen, maar dat Martinez niet eens geprobeerd heeft om iets volledig anders te zoeken. Een plan B.
Martinez koos voor én Eden Hazard én Michy Batshuayi in de eerste twee matchen. Jammer genoeg speelden we dan vaak met 9,5 ipv met 11 in wat op papier op voorhand misschien de gemakkelijkste matchen waren. Het is tekenend dat Eden op de bank begint tegen Kroatië, alsof Martinez toegeeft dat hij mis was. Waar hij hem eerst openlijk verdedigt, laat hij hem op kant in de alles-of-niets match.

Maar we mogen de verdiensten van Martinez over die 6 jaar niet onderschatten. Hij deed ons nog beter spelen, hij installeerde een volledige voetbalvisie bij de bond, hij werkte nauw samen met alle afdelingen en categoriën waarbij er veel voetbalvisies werden uitgewisseld (bevestigd door o.a. Wesley Sonck (jeugdcoach U19, Heleen Jaques (jeugdcoach Red Flames),...). Hij moderniseerde ook veel en zorgde ook voor vernieuwingen bij onze voetbalclubs in België.
Hij treedt nu af, dus moeten we op zoek naar een nieuwe coach en TD. Ik zie momenteel weinig vrije namen onder de Belgische coaches die voor mij in aanmerking komen. Maart en de kwalificatie voor het EK zal er snel zijn.

En over dit WK: het is niet gisteren dat we het verloren hebben, maar door onze slappe match tegen Marokko. En als Canada wat afwerkt, doet de match tegen Kroatië er zelfs niet meer toe. Lukaku heeft getoond dat we hem nodig hebben en dat hij tegenstanders op zijn eentje kan achteruit duwen. De Bruyne, Courtois en misschien Eden Hazard doen hopelijk ook verder en vormen de backbone voor het komende EK en/of WK. Vertonghen en Mertens (beide ) willen verder, maar dat zou ik nog bekijken. Alderweireld wist het nog niet goed, had ik de indruk.
Een nieuwe lichting spelers zal zich moeten aandienen en er ligt veel werk op de plank voor de nieuwe coach en/of TD. Freewheelen door de kwalificaties zal er niet meer bijzitten. We zullen dat opnieuw moeten gewoon worden.

Hetgene wat het dit WK zo zuur maakt is dat we nooit op niveau zijn geweest. We gaan eruit zonder eigenlijk een vuist gemaakt te hebben. Er zal misschien wel de vraag komen wat het zou geweest zijn met een andere (top)trainer; maar vergeet niet dat we uit een periode komen dat er geen geld was op de bond. Hij zal wel een deftig loon krijgen, maar naar de normen van andere toplanden is hij geen grootverdiener. Idealiter waren ze na het EK vorige zomer uiteen gegaan.

Ik heb de EK's van 2004, 2008 en 2012; en de WK's van 2006 en 2010 meegemaakt zonder de Duivels; de periode van "Mathematisch kan het nog."
Daarom zeg ik: "Dank u, Rode Duivels; Dank u, Roberto Martinez." Ik zal altijd de mooie momenten onthouden (zelfs waar ik op dat moment was). Wat het EK80 en het WK86 was voor de oudere supporters, is voor mijn generatie dan de periode 2014-2022. :thumbb:
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

Ik ben het deels eens met je post @Sanders, maar toch een kleine kanttekening...

Martinez heeft het beter gedaan dan zijn voorgangers. Zijn voorgangers waren Wilmots & Leekens. Eigenlijk zou ik hier mijn punt al kunnen beëindigen - beter doen dan die 2 is op zich geen geweldige prestatie...

Martinez heeft de Rode Duivels naar een hoger niveau getild, maar tactisch is hij altijd tekort gekomen. Iedereen verheerlijkt de 3-2 tegen Japan, maar als je die prestatie nuchter bekijkt is het eigenlijk maar triest. We zijn daar afgetroefd door een matig Japan, met 2 lucky goals terug in de match gekomen en enkel door het koppige doorduwen van Japan hebben we die counter kunnen afronden. De kwartfinale tegen Brazilië is een ander 'hoogtepunt', maar als je die match analyseert kan je enkel zeggen dat België met meer geluk dan kunde is doorgestoten. 2018 was effectief een hoogtepunt, maar niet eentje met kwalitatief hoogstaand voetbal.

Nadien heeft Martinez zich krampachtig vastgeklampt aan zijn 'gouden generatie' (wat haat ik die term) en geweigerd zich tactisch aan te passen of door te selecteren. Ik was oprecht verbaasd dat hij Chadli niet meenam dit WK... Voor de eerste match was Onana niet nodig in de ploeg, na de 2de match (en zijn schorsing) was hij voor Martinez plots 'onmisbaar'... Na 2018 had hij stilaan moeten doorselecteren en gemotiveerde spelers in vorm meenemen in plaats van krampachtig de oudere spelers zonder matchritme te blijven opstellen. E. Hazard, Meunier, Witsel, Batshouai - wat mij betreft alle 4 zwaar gebuisd dit WK.
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

t4nd schreef: 02 dec 2022, 07:49 Ik ben het deels eens met je post @Sanders, maar toch een kleine kanttekening...

Martinez heeft het beter gedaan dan zijn voorgangers. Zijn voorgangers waren Wilmots & Leekens. Eigenlijk zou ik hier mijn punt al kunnen beëindigen - beter doen dan die 2 is op zich geen geweldige prestatie...

Martinez heeft de Rode Duivels naar een hoger niveau getild, maar tactisch is hij altijd tekort gekomen. Iedereen verheerlijkt de 3-2 tegen Japan, maar als je die prestatie nuchter bekijkt is het eigenlijk maar triest. We zijn daar afgetroefd door een matig Japan, met 2 lucky goals terug in de match gekomen en enkel door het koppige doorduwen van Japan hebben we die counter kunnen afronden. De kwartfinale tegen Brazilië is een ander 'hoogtepunt', maar als je die match analyseert kan je enkel zeggen dat België met meer geluk dan kunde is doorgestoten. 2018 was effectief een hoogtepunt, maar niet eentje met kwalitatief hoogstaand voetbal.

Nadien heeft Martinez zich krampachtig vastgeklampt aan zijn 'gouden generatie' (wat haat ik die term) en geweigerd zich tactisch aan te passen of door te selecteren. Ik was oprecht verbaasd dat hij Chadli niet meenam dit WK... Voor de eerste match was Onana niet nodig in de ploeg, na de 2de match (en zijn schorsing) was hij voor Martinez plots 'onmisbaar'... Na 2018 had hij stilaan moeten doorselecteren en gemotiveerde spelers in vorm meenemen in plaats van krampachtig de oudere spelers zonder matchritme te blijven opstellen. E. Hazard, Meunier, Witsel, Batshouai - wat mij betreft alle 4 zwaar gebuisd dit WK.
Het klopt zeker ook wat je zegt. Leekens en Wilmots waren geen referentie. Maar toen kon de bond ook niet anders. Niemand wou en ze konden niemand betalen. Er was gewoon geen geld in kas (remember de Burrda truitjes omdat ze super goedkoop waren).

Voor de rest sluit ik mij wel aan bij wat je zegt. Dat zijn terechte opmerkingen. Vertonghen mag nog 100 keer die goal tegen Japan proberen nadoen. Dat lukt hem nooit meer. En het doorselecteren moest inderdaad gebeuren. Maar dat is zoals ik zeg: koppig of loyaal. In onze ogen koppig, in Martinez zijn ogen loyaal.
Dit WK is als een boemerang terug gekomen in het gezicht van Martinez en nog ontploft ook. Hoe hij de situaties rond Onana, Hazard, Batshuayi,... naar de buitenwereld verdedigde, was op zijn immer ultra positieve manier. Iets wat hem al van in het begin werd verweten.

Deze generatie werd dikwijls afgewogen tegenover die van het WK86. Dat WK wordt nu ook wat geromantiseerd. Want we zijn toen ook met meer geluk dan kunde uit de groepsfase geraakt (als beste derde over alle groepen!). Nadien waren we een echte counterploeg. Dus kwalitatief hoogstaand zal het ook niet geweest zijn.
Er was toen ook ambras in de groep en met de pers.
Ik wil maar zeggen: binnen 15 a 20 jaar kijkt men ook al iets romantischer naar deze periode. Mensen zijn geneigd de goede dingen te onthouden en uit te vergroten.
De match tegen Brazilië (WK18) was bibberen en beven tot het einde, maar de ontlading nadien was zo groot dat het voor mij een memorabel moment is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Gisteren was er in Villa Sporza ook een discussie over het doorselecteren. Daar waar Youri Mulder dat drastisch zou doen, waren een Vanhaezebrouck en Defour toch een stuk gematigder - die laatste speelde natuurlijk nog met veel van die jongens samen. Vanhaezebrouck zei daarbij dat leeftijd geen rol speelt, maar wel kwaliteit, en de vraag of het alternatief de kwaliteit van de eerste optie kan benaderen. Ik ben het daar deels mee eens. Kwaliteit moet de eerste graadmeter zijn, maar leeftijd speelt natuurlijk ook een rol.

Gemiddeld genomen is de neerwaartse curve van centrale verdedigers bijvoorbeeld veel trager dan die van pakweg vleugelaanvallers. Op het EK vorig jaar bewees Vermaelen dat bij ons, dit WK lopen er oudere rond dan Toby en Jan (Pepe en Godin bijvoorbeeld). Er is veel gezaagd over onze oude verdediging, maar Vertonghen en Alderweireld kan je dit tornooi in mijn ogen maar weinig verwijten. En als je mij vraagt of er voor dit tornooi echt evenwaardige opties waren op die positie, om al vroeger door te selecteren, dan zeg ik "neen". Met Faes (sinds dit seizoen bij Leicester in de basis) en Theate (sinds dit seizoen bij Rennes bevestigend wat hij in Italië al toonde) heb je eindelijk twee weinig blessuregevoelige solide center backs (1 rechtsvoetige, 1 linksvoetige) die op hoog niveau spelen en de komende 10 jaar onze centrale verdediging zouden kunnen vormen. Dat is iets wat we de komende interlands zouden moeten uitproberen, of die twee werken in duo, en dus of ze beter zijn dan het toch wel geoliede duo Vertonghen-Alderweireld.
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 02 dec 2022, 13:30 Gisteren was er in Villa Sporza ook een discussie over het doorselecteren. Daar waar Youri Mulder dat drastisch zou doen, waren een Vanhaezebrouck en Defour toch een stuk gematigder - die laatste speelde natuurlijk nog met veel van die jongens samen. Vanhaezebrouck zei daarbij dat leeftijd geen rol speelt, maar wel kwaliteit, en de vraag of het alternatief de kwaliteit van de eerste optie kan benaderen. Ik ben het daar deels mee eens. Kwaliteit moet de eerste graadmeter zijn, maar leeftijd speelt natuurlijk ook een rol.

Gemiddeld genomen is de neerwaartse curve van centrale verdedigers bijvoorbeeld veel trager dan die van pakweg vleugelaanvallers. Op het EK vorig jaar bewees Vermaelen dat bij ons, dit WK lopen er oudere rond dan Toby en Jan (Pepe en Godin bijvoorbeeld). Er is veel gezaagd over onze oude verdediging, maar Vertonghen en Alderweireld kan je dit tornooi in mijn ogen maar weinig verwijten. En als je mij vraagt of er voor dit tornooi echt evenwaardige opties waren op die positie, om al vroeger door te selecteren, dan zeg ik "neen". Met Faes (sinds dit seizoen bij Leicester in de basis) en Theate (sinds dit seizoen bij Rennes bevestigend wat hij in Italië al toonde) heb je eindelijk twee weinig blessuregevoelige solide center backs (1 rechtsvoetige, 1 linksvoetige) die op hoog niveau spelen en de komende 10 jaar onze centrale verdediging zouden kunnen vormen. Dat is iets wat we de komende interlands zouden moeten uitproberen, of die twee werken in duo, en dus of ze beter zijn dan het toch wel geoliede duo Vertonghen-Alderweireld.
Klopt, bij een nationale ploeg moet kwaliteit één van de eerste parameters zijn om te selecteren. En je kan inderdaad weinig tot niets verkeerds zeggen over de prestaties van Alderweireld-Vertonghen op dit WK.
En ze mogen van mij voortdoen als hun kwaliteit nog steeds beter is dan de alternatieven. Maar je moet ook rekening houden dan met hun tekorten.
Verdedigers kunnen inderdaad langer mee, maar hun verdediging is "aangepast" naar hun tekorten.
Pepe heeft Dias naast zich om het gebrek aan snelheid te camoufleren. Portugal wil ook niet zo hoog de bal heroveren en zakken wat terug in de organisatie.
Godin speelt centraal in een driemansdefensie, met twee "jongere" spelers naast zich. Uruguay speelt meestal ook wat lager op het veld, dichter op het eigen doel.
Thiago Silva heeft bvb Marquinhos naast hem. Marquinhos kan iemand terughalen.

Een oudere speler kan perfect, zolang de spelers rondom hem dan de "tekortkomingen" opvangen.
Riquelme liep destijds bij Villareal ook geen meter, maar eens hij de bal in de voet had, bewogen alle spelers rondom hem. Hij zorgde voor de passes, zijn ploegmaten voor de beweging en diepgang.
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3198
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: De Rode Duivels

Bericht door Pica »

Als je de tweede helft gisteren ziet, dan lijkt mij het geen gebrek aan kwaliteit te zijn in de selectie.
Doorselecteren klinkt altijd goed, tot je met teveel nutteloos gewicht in zo'n selectie zit.

Ofwel pak je een trainer die tactisch het verschil kan maken (hein?)
Ofwel pak je een trainer die ze kan laten werken op het veld (MPH?)

Het summum zou zijn dat ze overroepen vince met zijn winspercentage van net boven de 50% de waterplas laten oversteken, kwestie dat je het EK al direct opgeeft ook :mrgreen:
Peter
A-kern
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: De Rode Duivels

Bericht door Peter »

IsO schreef: 02 dec 2022, 13:30 Gisteren was er in Villa Sporza ook een discussie over het doorselecteren. Daar waar Youri Mulder dat drastisch zou doen, waren een Vanhaezebrouck en Defour toch een stuk gematigder - die laatste speelde natuurlijk nog met veel van die jongens samen. Vanhaezebrouck zei daarbij dat leeftijd geen rol speelt, maar wel kwaliteit, en de vraag of het alternatief de kwaliteit van de eerste optie kan benaderen. Ik ben het daar deels mee eens. Kwaliteit moet de eerste graadmeter zijn, maar leeftijd speelt natuurlijk ook een rol.

Gemiddeld genomen is de neerwaartse curve van centrale verdedigers bijvoorbeeld veel trager dan die van pakweg vleugelaanvallers. Op het EK vorig jaar bewees Vermaelen dat bij ons, dit WK lopen er oudere rond dan Toby en Jan (Pepe en Godin bijvoorbeeld). Er is veel gezaagd over onze oude verdediging, maar Vertonghen en Alderweireld kan je dit tornooi in mijn ogen maar weinig verwijten. En als je mij vraagt of er voor dit tornooi echt evenwaardige opties waren op die positie, om al vroeger door te selecteren, dan zeg ik "neen". Met Faes (sinds dit seizoen bij Leicester in de basis) en Theate (sinds dit seizoen bij Rennes bevestigend wat hij in Italië al toonde) heb je eindelijk twee weinig blessuregevoelige solide center backs (1 rechtsvoetige, 1 linksvoetige) die op hoog niveau spelen en de komende 10 jaar onze centrale verdediging zouden kunnen vormen. Dat is iets wat we de komende interlands zouden moeten uitproberen, of die twee werken in duo, en dus of ze beter zijn dan het toch wel geoliede duo Vertonghen-Alderweireld.
Akkoord over Faes, die komt wat mij betreft pas sinds dit seizoen in aanmerking voor een plaats. Maar Theate had al wel meer ingespeeld mogen zijn, met Toby. Op dit moment is Vertonghen zelfs niet top 5 cbs in België, vind ik.
Hopelijk bevestigt Faes en dan kunnen we inderdaad voor een paar jaar vertrokken zijn. Voeg daar Trossard, Lavia en Onana aan toe en dan ziet de nabije toekomst er toch niet zo slecht uit.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Peter schreef: 02 dec 2022, 16:41
IsO schreef: 02 dec 2022, 13:30 Gisteren was er in Villa Sporza ook een discussie over het doorselecteren. Daar waar Youri Mulder dat drastisch zou doen, waren een Vanhaezebrouck en Defour toch een stuk gematigder - die laatste speelde natuurlijk nog met veel van die jongens samen. Vanhaezebrouck zei daarbij dat leeftijd geen rol speelt, maar wel kwaliteit, en de vraag of het alternatief de kwaliteit van de eerste optie kan benaderen. Ik ben het daar deels mee eens. Kwaliteit moet de eerste graadmeter zijn, maar leeftijd speelt natuurlijk ook een rol.

Gemiddeld genomen is de neerwaartse curve van centrale verdedigers bijvoorbeeld veel trager dan die van pakweg vleugelaanvallers. Op het EK vorig jaar bewees Vermaelen dat bij ons, dit WK lopen er oudere rond dan Toby en Jan (Pepe en Godin bijvoorbeeld). Er is veel gezaagd over onze oude verdediging, maar Vertonghen en Alderweireld kan je dit tornooi in mijn ogen maar weinig verwijten. En als je mij vraagt of er voor dit tornooi echt evenwaardige opties waren op die positie, om al vroeger door te selecteren, dan zeg ik "neen". Met Faes (sinds dit seizoen bij Leicester in de basis) en Theate (sinds dit seizoen bij Rennes bevestigend wat hij in Italië al toonde) heb je eindelijk twee weinig blessuregevoelige solide center backs (1 rechtsvoetige, 1 linksvoetige) die op hoog niveau spelen en de komende 10 jaar onze centrale verdediging zouden kunnen vormen. Dat is iets wat we de komende interlands zouden moeten uitproberen, of die twee werken in duo, en dus of ze beter zijn dan het toch wel geoliede duo Vertonghen-Alderweireld.
Akkoord over Faes, die komt wat mij betreft pas sinds dit seizoen in aanmerking voor een plaats. Maar Theate had al wel meer ingespeeld mogen zijn, met Toby. Op dit moment is Vertonghen zelfs niet top 5 cbs in België, vind ik.
Hopelijk bevestigt Faes en dan kunnen we inderdaad voor een paar jaar vertrokken zijn. Voeg daar Trossard, Lavia en Onana aan toe en dan ziet de nabije toekomst er toch niet zo slecht uit.
ik ben zeker niet pessimistisch over de toekomst. Wel heel benieuwd wie bondscoach en TD gaan worden.
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: De Rode Duivels

Bericht door Sanders »

Pica schreef: 02 dec 2022, 14:40 Als je de tweede helft gisteren ziet, dan lijkt mij het geen gebrek aan kwaliteit te zijn in de selectie.
Doorselecteren klinkt altijd goed, tot je met teveel nutteloos gewicht in zo'n selectie zit.

Ofwel pak je een trainer die tactisch het verschil kan maken (hein?)
Ofwel pak je een trainer die ze kan laten werken op het veld (MPH?)

Het summum zou zijn dat ze overroepen vince met zijn winspercentage van net boven de 50% de waterplas laten oversteken, kwestie dat je het EK al direct opgeeft ook :mrgreen:
Doorselecteren wil ook niet zeggen dat je uw halve kern moet buitensmijten.
Wat nu al kan:
Doku en Trossard voor de positie van Mertens in de kern.
Onana en Lavia komen erbij voor Witsel. Witsel kan eventueel nog aanblijven, maar daarom niet meer in basiselftal.
Theate kan al overnemen van Vertonghen.
Vroeg of laat stoppen Vertonghen en Alderweireld en we hebben momenteel geen idee wie daar nu kan spelen omdat het nooit uitgeprobeerd is.
Als Faes kan bevestigen gedurende het huidige seizoen kan hij ook al aanspraak maken op meer dan de huidige 4 minuten.
Peter
A-kern
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 nov 2022, 16:21

Re: De Rode Duivels

Bericht door Peter »

IsO schreef: 02 dec 2022, 16:55
Peter schreef: 02 dec 2022, 16:41
IsO schreef: 02 dec 2022, 13:30 Gisteren was er in Villa Sporza ook een discussie over het doorselecteren. Daar waar Youri Mulder dat drastisch zou doen, waren een Vanhaezebrouck en Defour toch een stuk gematigder - die laatste speelde natuurlijk nog met veel van die jongens samen. Vanhaezebrouck zei daarbij dat leeftijd geen rol speelt, maar wel kwaliteit, en de vraag of het alternatief de kwaliteit van de eerste optie kan benaderen. Ik ben het daar deels mee eens. Kwaliteit moet de eerste graadmeter zijn, maar leeftijd speelt natuurlijk ook een rol.

Gemiddeld genomen is de neerwaartse curve van centrale verdedigers bijvoorbeeld veel trager dan die van pakweg vleugelaanvallers. Op het EK vorig jaar bewees Vermaelen dat bij ons, dit WK lopen er oudere rond dan Toby en Jan (Pepe en Godin bijvoorbeeld). Er is veel gezaagd over onze oude verdediging, maar Vertonghen en Alderweireld kan je dit tornooi in mijn ogen maar weinig verwijten. En als je mij vraagt of er voor dit tornooi echt evenwaardige opties waren op die positie, om al vroeger door te selecteren, dan zeg ik "neen". Met Faes (sinds dit seizoen bij Leicester in de basis) en Theate (sinds dit seizoen bij Rennes bevestigend wat hij in Italië al toonde) heb je eindelijk twee weinig blessuregevoelige solide center backs (1 rechtsvoetige, 1 linksvoetige) die op hoog niveau spelen en de komende 10 jaar onze centrale verdediging zouden kunnen vormen. Dat is iets wat we de komende interlands zouden moeten uitproberen, of die twee werken in duo, en dus of ze beter zijn dan het toch wel geoliede duo Vertonghen-Alderweireld.
Akkoord over Faes, die komt wat mij betreft pas sinds dit seizoen in aanmerking voor een plaats. Maar Theate had al wel meer ingespeeld mogen zijn, met Toby. Op dit moment is Vertonghen zelfs niet top 5 cbs in België, vind ik.
Hopelijk bevestigt Faes en dan kunnen we inderdaad voor een paar jaar vertrokken zijn. Voeg daar Trossard, Lavia en Onana aan toe en dan ziet de nabije toekomst er toch niet zo slecht uit.
ik ben zeker niet pessimistisch over de toekomst. Wel heel benieuwd wie bondscoach en TD gaan worden.
Veel plan hebben ze blijkbaar niet klaar liggen bij de bond. Blijkbaar waren ze er daar vanuit gegaan dat Martinez sowieso ging bijtekenen. Ik heb niet de indruk dat er daar heel veel voetbalverstand aanwezig is.
Hopelijk net voldoende om een capabele TD aan te stellen (MPH?) die dan veel van die zaken uit hun handen kan nemen
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Peter schreef: 02 dec 2022, 17:34
IsO schreef: 02 dec 2022, 16:55
Peter schreef: 02 dec 2022, 16:41
IsO schreef: 02 dec 2022, 13:30 Gisteren was er in Villa Sporza ook een discussie over het doorselecteren. Daar waar Youri Mulder dat drastisch zou doen, waren een Vanhaezebrouck en Defour toch een stuk gematigder - die laatste speelde natuurlijk nog met veel van die jongens samen. Vanhaezebrouck zei daarbij dat leeftijd geen rol speelt, maar wel kwaliteit, en de vraag of het alternatief de kwaliteit van de eerste optie kan benaderen. Ik ben het daar deels mee eens. Kwaliteit moet de eerste graadmeter zijn, maar leeftijd speelt natuurlijk ook een rol.

Gemiddeld genomen is de neerwaartse curve van centrale verdedigers bijvoorbeeld veel trager dan die van pakweg vleugelaanvallers. Op het EK vorig jaar bewees Vermaelen dat bij ons, dit WK lopen er oudere rond dan Toby en Jan (Pepe en Godin bijvoorbeeld). Er is veel gezaagd over onze oude verdediging, maar Vertonghen en Alderweireld kan je dit tornooi in mijn ogen maar weinig verwijten. En als je mij vraagt of er voor dit tornooi echt evenwaardige opties waren op die positie, om al vroeger door te selecteren, dan zeg ik "neen". Met Faes (sinds dit seizoen bij Leicester in de basis) en Theate (sinds dit seizoen bij Rennes bevestigend wat hij in Italië al toonde) heb je eindelijk twee weinig blessuregevoelige solide center backs (1 rechtsvoetige, 1 linksvoetige) die op hoog niveau spelen en de komende 10 jaar onze centrale verdediging zouden kunnen vormen. Dat is iets wat we de komende interlands zouden moeten uitproberen, of die twee werken in duo, en dus of ze beter zijn dan het toch wel geoliede duo Vertonghen-Alderweireld.
Akkoord over Faes, die komt wat mij betreft pas sinds dit seizoen in aanmerking voor een plaats. Maar Theate had al wel meer ingespeeld mogen zijn, met Toby. Op dit moment is Vertonghen zelfs niet top 5 cbs in België, vind ik.
Hopelijk bevestigt Faes en dan kunnen we inderdaad voor een paar jaar vertrokken zijn. Voeg daar Trossard, Lavia en Onana aan toe en dan ziet de nabije toekomst er toch niet zo slecht uit.
ik ben zeker niet pessimistisch over de toekomst. Wel heel benieuwd wie bondscoach en TD gaan worden.
Veel plan hebben ze blijkbaar niet klaar liggen bij de bond. Blijkbaar waren ze er daar vanuit gegaan dat Martinez sowieso ging bijtekenen. Ik heb niet de indruk dat er daar heel veel voetbalverstand aanwezig is.
Hopelijk net voldoende om een capabele TD aan te stellen (MPH?) die dan veel van die zaken uit hun handen kan nemen
Laat ons hopen... Zoals Sanders zei: je kan vinden van Martinez wat je wil, maar als TD heeft hij zeker een legacy achtergelaten. Zou heel jammer zijn mocht dat weggegooid worden.

MPH als TD vind ik zeker geen slecht idee...
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

't Is eigenlijk heel simpel vind ik. Lukaku is dé belangrijkste speler, dat heeft dit WK nog maar eens bewezen. We speelden 6 'helften' waarvan 1 met Lukaku. Die laatste helft tegen Kroatië creëerden we meer kansen dan de andere 5 'helften' samen. Een Openda lijkt me momenteel het meest aan te sluiten bij de stijl van Lukaku (al komt hij nog veel tekort), Batsman en Mertens compleet niet.

We hebben dus vooral een bondscoach nodig die keuzes durft maken. Witsel was minder dan matig, Meunier was niet vet, Vertonghen was niet slecht maar ook niet echt goed, ... Doku viel in en probeerde tenminste iets. Carrasco ging bijna continu achteruit, Doku probeerde de actie te maken. Hij faalde regelmatig, maar hij probeerde tenminste. Onze bondscoach moet terug lef in de ploeg krijgen.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: De Rode Duivels

Bericht door IsO »

Opinie in S/VM:
[spoiler]
Rode Duivels uitgeschakeld op WK: de Gouden Generatie heeft niet gefaald, de generatie daarna wel

De Rode Duivels zijn terecht uitgeschakeld op het WK. Hun hoge gemiddelde leeftijd is maar de helft van het probleem.

Er bestaat een beeld van Roberto Martínez als een laffe trainer. Als een coach die de makkelijke keuzes maakt, en te lang vasthield aan de Gouden Generatie, een omschrijving die we nu wel definitief mogen begraven. Maar eigenlijk is hij een onverbeterlijke dwarskop. Gratis tip voor elke tegenstander die ooit nog tegen een team van Martínez moet: je kon op voorhand weten dat de spelers die de meeste kritiek kregen, sowieso zouden spelen. Martínez rekende erop dat Jan Vertonghen, Thomas Meunier en Axel Witsel opgepompt aan de aftrap kwamen tegen Kroatië, gebelgd omdat publiek en pers hen afschreven. Vertrouw een speler en het betaalt zich terug, is het idee. Enkel bij Meunier, die een bijzonder ongelukkige match speelde, is dat mislukt.

Te lang vasthouden aan de Gouden Generatie: pakweg een jaar geleden had het krankzinnig geklonken. Wat is het geheugen kort. Op het EK, nog maar anderhalf jaar geleden, zaten we met z’n allen te bidden dat Axel Witsel en Eden Hazard alsjeblieft fit zouden raken. En onze te oude verdediging? Zo veel hebben zij niet weggegeven. Toby Alderweireld was misschien wel de beste (minst matige) Duivel van het toernooi.

Waar het wel aan mangelt, is niet nieuw: de jongeren die de Gouden Generatie zouden moeten verdringen, geven niet thuis. Ze dringen zich niet op. Jérémy Doku liet tegen Kroatië opnieuw flitsen zien van de wereldspeler die in hem zit. Hij had Hazard al lang uit de ploeg moeten spelen. Dat dat niet gebeurd is, kan de nu gestopte bondscoach moeilijk worden verweten. Doku is bezig aan zijn derde seizoen bij Stade Rennes, waar hij pendelt tussen ziekenboeg en bank. Leander Dendoncker of Youri Tielemans waren de logische opvolgers voor Axel Witsel. De eerste speelt amper bij Aston Villa, de tweede raakt maar niet weg bij Leicester, ook een middenmoter. Daar bestaan redenen voor, de scouts van de topclubs hebben heus geen zand in hun ogen.

Amadou Onana of Leandro Trossard? Onana bracht drive, maar liet zich door domme gele kaarten uit het toernooi duwen. Trossard heeft in de anderhalve match die hij op dit WK speelde weinig indruk kunnen maken. De man die volgens iedere analist Hazard moest vervangen, deed het niet beter. Bovendien wordt Trossard binnen drie dagen al 28, zijn weg naar de top kende veel vertraging. Over vier jaar zullen we hem ‘oud’ vinden.

Wie Martínez ook vervangt: hij stuit op hetzelfde probleem. Stel dat je die ‘te oude verdediging’ wilt vernieuwen, dan moet je het doen met Wout Faes (na amper 9 matchen in de Premier League) of Arthur Theate van Stade Rennes. Of hopen op een wederopstanding van Jason Denayer, die in de Emiraten speelt. Gouden Generatie of niet, België is geen groot voetballand. Nooit geweest. Onze talentenpool is klein, er mag niks misgaan. Martínez zal ook wel gezien hebben dat Meunier een draak van een match speelde tegen de Kroaten, maar toen keek hij naar de bank, waar geen enkele rechtsback met een verdedigend profiel zat. En die is er buiten de selectie evenmin, of toch niemand die je met een gerust hart dropt in een do or die-match op het WK. Binnen de Gouden Generatie hadden de Belgen al geen overschot, maar voortaan wordt het erger.

Wat dat betreft zou het een voetbalramp zijn als de geruchten over Romelu Lukaku kloppen. Lang voor het WK ging rond dat hij het na dit toernooi voor gezien houdt bij de nationale ploeg, om spaarzamer te kunnen omgaan met zijn grote lijf. Lukaku is nog maar 29, maar speelt al 12 jaar voor de Rode Duivels. Met hem erbij dreigen de Belgen haast vanzelf. Hij houdt een bal bij en Lukaku máákt ruimte in plaats van dat hij ze dicht loopt, à la Michy Batshuayi. Dat Batshuayi na één jaar weg moet bij ieder club die hem een kans wil geven, is niet vreemd. Het alternatief is Loïs Openda van Racing Lens of Charles De Ketelaere, die bij AC Milan voorlopig geen potten breekt. De opvolging stokt. Dat issue gaat helemaal terug tot het ineenstorten van de carrières van spelers als Charly Musonda en Zakaria Bakkali. Ooit leken zij ontluikende wereldsterren, maar dat is schijn gebleken.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: De Rode Duivels

Bericht door t4nd »

E. Hazard kondigt zijn afscheid aan bij de rode duivels (artikel van Sporza).
Plaats reactie