Geen idee of dit het correcte topic is hiervoor:
FIFA experimenteert met nieuwe buitenspelregel, aanvallers wrijven zich in de handen
De FIFA denkt erover na om de buitenspelregel aan te passen, dat melden Engelse media. De wereldvoetbalbond gaat experimenten uitvoeren waarbij er pas sprake is van buitenspel wanneer het volledige lichaam van een speler achter de laatste verdediger staat. Ex-scheidsrechter Serge Gumienny vindt het een goed idee: “Deze regel zou offensief voetbal promoten.”
Komt er voor het eerst in meer dan dertig jaar een grondige wijziging in de buitenspelregels? Als het van voormalig toptrainer Arsène Wenger (ex-Arsenal) afhangt wel. De Fransman werkt tegenwoordig als ‘Chief of Global Football Development’ voor de FIFA en heeft zijn collega’s overtuigd om onder meer in Nederland en Zweden te experimenteren met de buitenspelregel.
Volgens de voorgestelde regel zou een speler pas buitenspel staan wanneer het volledige lichaam van een speler achter de laatste verdediger staat. De aanvaller zou dus voorbij de verdediger mogen staan, zolang de speler maar met een lichaamsdeel - waarmee een doelpunt mag gemaakt worden - in lijn staat met de verdediger.
“Een goed idee”, vindt onze ex-ref Serge Gumienny. “Volgens het reglement sta je geen buitenspel als je als aanvaller gelijk staat met de verdediger. Maar waarom zou je niet meer gelijk staan als je dikke teen verder staat dan die van de verdediger? Je kan het vergelijken met door een rood licht rijden. Als de voorste wielen van je wagen over de witte streep staan, word je toch ook niet geflitst? Dat is pas zo als je wagen er volledig voorbij is.”
Offensief voetbal promoten
Als ex-scheidsrechter beseft Gumienny ook dat er nog altijd ruimte voor discussie zal zijn. “Maar nu worden er heel wat doelpunten afgekeurd als je drie centimeter buitenspel staat. We willen toch net offensief voetbal en doelpunten promoten?”
De scheidsrechters zelf zijn minder enthousiast. “Dit zou het ons een pak moeilijker maken”, vertrouwt een lijnrechter op het hoogste niveau ons toe. “We zouden onze gedachtegang helemaal moeten veranderen. Nu kan je, als je als lijnrechter goed gepositioneerd staat, buitenspel relatief makkelijk waarnemen. Als ze de buitenspelregel zouden omdraaien, gaan we er specifiek op moeten letten of er toch niet nog een hiel of enkel onside staat.”
Voordeel voor aanvallers
Op de training van STVV werd er alvast stevig gediscussieerd over de mogelijke nieuwe regel. “Het wordt een stuk lastiger om in lijn te verdedigen”, aldus Bruno Godeau, momenteel de meest ervaren verdediger in Sint-Truiden. “Aanvallers zouden dan weer in hun handen wrijven met deze regel. Zij kunnen meer druk zetten op hun rechtstreeks opponent.”
Dat beseft ook Jelle Vossen. Als spits zou hij de nieuwe regel toejuichen. “Ik ben sowieso van mening dat als er twijfel bestaat, je het voordeel aan de aanvallers moet laten”, vertelt de Bilzenaar van Zulte Waregem. “Het zal nog steeds om centimeters draaien, maar ik geloof dat dit een goede zaak kan zijn.”
“Nu stoor ik me eraan dat doelpunten worden afgekeurd voor buitenspel, terwijl de aanvaller zo goed als gelijk staat met de verdediger”, vervolgt Vossen. “Dan word je afgefloten omdat jij met je knie toevallig een centimeter verder staat dan die verdediger zijn schouder. Deze nieuwe regel lijkt me veel logischer en realistischer.”
Bron: Het Nieuwsblad vandaag
FIFA onderzoekt om de buitenspelregel aan te passen. Ik ben geen voorstander.
Zal dit voor meer voordeel zorgen voor de aanvaller? Mogelijks wel.
Zal dit voor aanvallender voetbal zorgen? In mijn ogen niet. Het wordt moeilijker om op deze manier met een hoge lijn te verdedigen, dus teams zullen veel dieper inzakken om de ruimte in de rug te beperken, zodat een aanvaller minder ruimte krijgt om deze regel in zijn voordeel te gebruiken.
Zal dit voor minder discussies zorgen? Nee, je verlegt gewoon het punt waar je de lijn trekt. Waar nu mensen discussiëren over een teennagel buitenspel van de aanvaller, gaan ze nu discussiëren over de teennagel van de verdediger die nog "gelijk" valt met de aanvaller, waardoor die laatste geen offside staat.