Primera Division

Al het buitenlands en internationaal voetbalnieuws.
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Primera Division

Bericht door Cedrinho »

Zonder die behandeling was Messi maar 1.40m geworden. Dan snap ik dat je die behandeling laat doen, ja.
Het is niet dat hij puur door die behandeling zo'n goeie voetballer geworden is, daar komen nog andere factoren als talent en inzet en professionaliteit bij kijken.
Maar eerlijk, mocht ik een kind hebben waarvan de verwachting is dat hij/zij niet meer dan 1.50m zou worden, ik zou het ook overwegen. Als je zelf weet wat het is om uitgelachen, gekleineerd (pun intended) en constant onderschat te worden puur door je gestalte, dan zou ik niet willen dat dat mijn kinderen ook overkomt.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Primera Division

Bericht door IsO »

Khas schreef: Die behandeling kan me worst wezen. Ik ga er van uit dat die arts dat na ethisch overleg beslist heeft en er daar niks mis mee is.
Daar zou je toch op mogen hopen ja. Wat is je probleem dan met Barca en hoe ze Messi gehaald hebben?
Gebruikersavatar
Khas
Sleutelspeler
Berichten: 3753
Lid geworden op: 29 mei 2016, 17:49

Re: Primera Division

Bericht door Khas »

IsO schreef:
Khas schreef: Die behandeling kan me worst wezen. Ik ga er van uit dat die arts dat na ethisch overleg beslist heeft en er daar niks mis mee is.
Daar zou je toch op mogen hopen ja. Wat is je probleem dan met Barca en hoe ze Messi gehaald hebben?
De kinderhandel, die gelukkig tegenwoordig niet meer zo schering en inslag is.
Messi heeft veel geluk dat hij het wel kon waar maken.
Laatst gewijzigd door Khas op 08 mar 2018, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"Those who were dancing were thought to be stupid by those that could not hear the music."

Do what thou wilt, shall be the whole of the law.
Gebruikersavatar
Gratchski
Sleutelspeler
Berichten: 4743
Lid geworden op: 29 mei 2016, 21:15
Locatie: 313

Re: Primera Division

Bericht door Gratchski »

Cedrinho schreef: Zonder die behandeling was Messi maar 1.40m geworden. Dan snap ik dat je die behandeling laat doen, ja.
Het is niet dat hij puur door die behandeling zo'n goeie voetballer geworden is, daar komen nog andere factoren als talent en inzet en professionaliteit bij kijken.
Maar eerlijk, mocht ik een kind hebben waarvan de verwachting is dat hij/zij niet meer dan 1.50m zou worden, ik zou het ook overwegen. Als je zelf weet wat het is om uitgelachen, gekleineerd (pun intended) en constant onderschat te worden puur door je gestalte, dan zou ik niet willen dat dat mijn kinderen ook overkomt.
Fout: hij was al 1m 40 toen hij de hormonen kreeg, maar zijn groeispurt bleef uit, waardoor ze dachten dat hij op 1m50 ging blijven steken. dus niet eens dwerggroei. Sommige bronnen spreken zelfs over 1m59.

Feit is: hij werd gemanipuleerd. Hij had geen ziekte of aandoening, hij was gewoon klein.

er bestaat ook (helaas) geen wettelijk kader voor. Of gaan we iedereen die wat klein is, zomaar een illegaal en verboden middel voor topsporters geven? Gaan we elk kind gaan preparen voor het profvoetballerschap? 3 jaar lang een dergelijk middel toegediend krijgen?
en ow, toevallig, vlak voor hij prof werd in de A-kern stoppen ze ermee. tiens, toevallig. Nadat hij ondertussen 30 cm gegroeid was.
"Just because you are offended, doesn't mean you are right."
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Primera Division

Bericht door Cedrinho »

Voor mij staat die behandeling toch los van zijn voetbalcarrière hoor. Het feit dat hij potentieel had om een goeie voetballer te worden heeft er uiteraard wel voor gezorgd dat de behandeling kon betaald worden, dat wel. Door Barcelona, ok, door zijn voetbaltalent.
Maar als we het gegeven van talentvolle voetballer weglaten... Ik zou het als ouder ook overwegen hoor, mocht ik een kind hebben dat zich in die situatie bevindt.
Ik zeg niet dat het "zomaar" moet kunnen, al zeker niet vanuit of met oog op profsport. Ik zeg wel dat ik het zou overwegen in het belang van het kind zelf dat zo minder kans maakt om uitgelachen/gepest te worden omdat hij/zij wat kleiner is van gestalte.
Gebruikersavatar
Gratchski
Sleutelspeler
Berichten: 4743
Lid geworden op: 29 mei 2016, 21:15
Locatie: 313

Re: Primera Division

Bericht door Gratchski »

Neemt niet weg dat hij geprepareerd werd op ongeziene schaal. Een beetje zoals Obelix die in de ketel met wonderdrank gevallen is als kind.
Laatst gewijzigd door Gratchski op 08 mar 2018, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just because you are offended, doesn't mean you are right."
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Primera Division

Bericht door Cedrinho »

Ok, kan ik me in vinden.
Nu terug naar het begin van deze discussie.. (Puur het stuk behandeling wel, niet het mensenhandelaspect.)
Barcelona heeft mee betaald aan deze behandeling en profiteert daar nu van omdat Messi de beste voetballer ooit bleek te zullen worden. Een behandeling die eerder al door zijn ouders was gewenst en gestart, maar gewoon door Barcelona werd verder gezet.
Barcelona met de vinger wijzen komt erop neer dat Barcelona de beste voetballer ter wereld creëerde. Ik zou jullie daar gelijk in geven moest het gaan om genetische manipulatie of creatie.
De behandeling waarvan sprake gaat echter puur om - in mijn ogen - iemand een normale groei te doen hebben en dus als volwassene een normale gestalte. Dat die persoon dan toevallig iemand was met woest veel voetbaltalent, is in se irrelevant. (Tenzij je zegt dat Messi die behandeling zonder voetbaltalent niet zou hebben gekregen omdat zijn ouders die behandeling niet zouden hebben kunnen betalen, wat waarschijnlijk is.)

Natuurlijk blijft wel het ethische vraagstuk OF een mens behandeld mag worden voor dergelijke zaken... Kan de mens "god" spelen en de natuur een handje toesteken? Kan de mens ervoor kiezen iemand te gaan vervormen? Kan de mens ervoor kiezen om tijdens een zwangerschap het dna van de ongeborene te wijzigen als men merkt dat die ongeborene met een bepaald gebrek zou worden geboren?
Ik vind dat op zich een heel moeilijke kwestie. Ik vermoed dat ik daar zelfs niet op kan antwoorden zo lang ik zelf geen ouder ben. Hoe zou ik handelen mocht ik een zwangere vriendin hebben en we krijgen te horen dat de foetus met een handicap zal worden geboren maar dat men het dna kan aanpassen zodat dit ongedaan gemaakt kan worden? Indien betaalbaar, ik zou het toch overwegen hoor.
Also, in de Messi case gaat het om inspuitingen. Het kan ook erger hé. Van kinderen op jonge leeftijd hun beentjes breken om ze langer te kunnen maken bijvoorbeeld.. Ledematen uitrekken, quoi. Als die inspuitingen geen chronisch negatief risico vormen voor de toekomst van die persoon maar die persoon gewoon echt helpen, zoals in Messi zijn geval het geval was... Waarom niet dan?
Maar dan moet er inderdaad wel een wettelijk kader voor gemaakt worden, dat absoluut.
Laatst gewijzigd door Cedrinho op 08 mar 2018, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gratchski
Sleutelspeler
Berichten: 4743
Lid geworden op: 29 mei 2016, 21:15
Locatie: 313

Re: Primera Division

Bericht door Gratchski »

Cedrinho schreef: Ok, kan ik me in vinden.

Natuurlijk blijft wel het ethische vraagstuk OF een mens behandeld mag worden voor dergelijke zaken... Kan de mens "god" spelen en de natuur een handje toesteken?

Tuurlijk mag je dat doen, maar het kan niet zonder gevolgen

Kan de mens ervoor kiezen iemand te gaan vervormen? Kan de mens ervoor kiezen om tijdens een zwangerschap het dna van de ongeborene te wijzigen als men merkt dat die ongeborene met een bepaald gebrek zou worden geboren?

stap te ver voor mij

Ik vind dat op zich een heel moeilijke kwestie. Ik vermoed dat ik daar zelfs niet op kan antwoorden zo lang ik zelf geen ouder ben. Hoe zou ik handelen mocht ik een zwangere vriendin hebben en we krijgen te horen dat de foetus met een handicap zal worden geboren maar dat men het dna kan aanpassen zodat dit ongedaan gemaakt kan worden? Indien betaalbaar, ik zou het toch overwegen hoor.

Kleiner zijn dan gemiddeld is geen handicap. van dwergroei was geen spraken. Irrelevante opmerking uds.

Also, in de Messi case gaat het om inspuitingen. Het kan ook erger hé. Van kinderen op jonge leeftijd hun beentjes breken om ze langer te kunnen maken bijvoorbeeld.. Ledematen uitrekken, quoi.
Als die inspuitingen geen chronisch negatief risico vormen voor de toekomst van die persoon maar die persoon gewoon echt helpen, zoals in Messi zijn geval het geval was... Waarom niet dan?

Die beentjes breken is op lange termijn minder schadelijk dan groeihormonen. Of zijn verhoogde kans op diabetes, schildklierproblemen, ... minder erg?

Maar dan moet er inderdaad wel een wettelijk kader voor gemaakt worden, dat absoluut.
"Just because you are offended, doesn't mean you are right."
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Primera Division

Bericht door Cedrinho »

Akkoord met de eerste 2.

Het derde: Ook akkoord, maar met een "maar". Kleiner zijn dan gemiddeld is inderdaad geen handicap, maar het is jammer genoeg wel iets waardoor je slachtoffer kan worden van pesterijen (zelf ervaring mee) en wat dus ook psychologische gevolgen kan hebben. Geen handicap dus, maar als er iets aan gedaan kan worden zodat zo'n zaken vermeden kunnen worden, dan zou ik het overwegen. Anderzijds, vanuit mijn eigen situatie puttend: ik ben blij dat het bij mij niet is gebeurd, want ook al werd ik uitgelachen omdat ik kleiner ben, ik ben er op een manier ook sterker door geworden.

Het laatste dan: ok, kan zijn, mijn medische kennis is te beperkt ;-) Als het zo is, dan moet ik je gelijk geven.
Gebruikersavatar
Gratchski
Sleutelspeler
Berichten: 4743
Lid geworden op: 29 mei 2016, 21:15
Locatie: 313

Re: Primera Division

Bericht door Gratchski »

https://www.hln.be/sport/voetbal/buiten ... ~a231d449/" onclick="window.open(this.href);return false;

iemand dit artikel heeft? :p
"Just because you are offended, doesn't mean you are right."
Cedrinho
Sleutelspeler
Berichten: 4632
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: Primera Division

Bericht door Cedrinho »

Net nog eens gekeken, maar het volledige artikel is niet beschikbaar op GoPress blijkbaar..
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: Primera Division

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Vermaelen alweer gekwetst uitgevallen na een half uurtje
(hamstrings wellicht)
GenGhibli
Invaller
Berichten: 677
Lid geworden op: 15 apr 2018, 20:07

Re: Primera Division

Bericht door GenGhibli »

vanGentmaarvoorClub schreef: Vermaelen alweer gekwetst uitgevallen na een half uurtje
(hamstrings wellicht)
Hoort hier niet, maar Vertonghen ook.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Primera Division

Bericht door IsO »

Iniesta neemt afscheid als speler van Barca op de dag waarop Timmy als speler afscheid neemt van Club. Stonden samen op het veld bij het debuut van Iniesta in 2002 (Club-Barca, 0-1 na goal van Riquelme).
Laatst gewijzigd door IsO op 22 mei 2018, 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rambopirou
A-kern
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 mei 2016, 22:54

Re: Primera Division

Bericht door rambopirou »

Zidane stopt als coach van real!!
Plaats reactie