World Cup 2022

Al het buitenlands en internationaal voetbalnieuws.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: World Cup 2022

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 09 dec 2022, 16:29 Als Neymar zo voortdoet in deze match, gaat Brazilië het toch lastig krijgen om te winnen.
Het is mij de eerste keer dat het opvalt, maar hij wilt/moet echt geen meter lopen.
Richarlison moet in balbezit op de 9 staan en in balverlies het middenveld meehelpen.
Wordt er druk gezet, sloft hij maar wat rond. In blok houdt hij ook geen man, dus Casemiro moet dan telkens doorschuiven.

Wij hebben dikwijls gesakkerd op sommige van onze Duivels, maar hier zou ik als Braziliaan ook niet vrolijk worden. Ik denk niet dat Neymar op dit moment (minuut 26) al sneller gelopen heeft dan 12 km/u.

Schrijnend.

Maar ja, straks doet hij waarschijnlijk een dribbel langs 3 man en legt hij de bal proper in het mandje.
Enigszins visionair toch wel! Die dubbele 1-2 gevolgd door het uitkappen van de keeper was misschien wel mooier dan een dribbel langs 3 man, maar uiteindelijk kopen ze er niks mee...

Kroatië is een ongelofelijk mature ploeg, die praktisch onder alle omstandigheden rustig blijft. Modric groeit echt in het tornooi en gisteren zelfs in de wedstrijd. Op je 37e na 120 minuten en 140 baltoetsen nog je penalty ijskoud binnentrappen: chapeau. Hun verdediging is door de toevoeging van het individueel talent van Gvardiol nog beter dan vier jaar terug, en hun keeper misschien ook wel. Wat die gisteren allemaal uit zijn netten haalde... Alleen voorin vind ik hen wat te weinig vlot scoren om te geloven in een WK-titel. Telkens door moeten gaan via penalties kruipt op den duur toch in de kleren, en dat wreekt zich toch op een bepaald moment, zou ik denken.

En die andere wedstrijd: die eerste goal van Argentinië was een beauty, en wat een invalbeurt van Berghuis en vooral (de in Nederland fel bekritiseerde) Weghorst! Van Gaal vond ik na de match wat cynisch naar z'n spelers toe. Dat fragment uit "Louis" dat ze toonden met Van Dijk vond ik inderdaad veelzeggend, maar niet om de reden die werd aangehaald na de match en in Villa Sporza: als trainer wordt je in mijn ogen niet verondersteld je captain die z'n verantwoordelijkheid wil nemen, op die manier in vraag te stellen. Als je denkt dat hij het niet kan, neem je zélf de verantwoordelijkheid door eerst een Koopmeijners ofzo te laten trappen. In het andere geval ga je de twijfel die je misschien hebt niet overbrengen op de speler in kwestie. Vanuit psychologisch oogpunt totaal fout in mijn ogen. Onbewust kan dat in zo'n jongen z'n hoofd gaan kruipen, dat de trainer twijfelt aan z'n capaciteiten om die eerste penalty gewoon binnen te leggen. Dan mag je nog Van Dijk heten en bij Liverpool spelen.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: World Cup 2022

Bericht door t4nd »

Over het lopen van Neymar, op zich is lopen niet noodzakelijk. Ik heb een artikel gelezen (ik dacht op Sporza maar ik vind het niet meer terug) over Messi. Hij liep in de eerste 4 matchen gemiddeld 8,7km - dat is 3km minder dan al zijn ploeggenoten. Van die afstand wandelde hij ongeveer de helft aan minder dan 7 km/u. Messi in het team betekent dus dat de anderen meer moeten lopen - maar tegelijk betekent het ook dat je een speler hebt die continu aanspeelbaar is, die ruimte creëert voor de medespelers én die geniale passes kan trappen. Voor zo'n type speler wil de rest wel wat meer lopen.

Bij Neymar is dat ongeveer hezelfde. De sfeer bij Brazilië leek me goed te zitten en Neymar zit ook goed in de groep (zo lijkt het tenminste). Dan wil de rest wel wat meer moeite doen om hem in zijn genie wat vrij te laten. Bij een C.Ronaldo willen ploegmaats dat minder doet omdat hij meer een ego-speler is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: World Cup 2022

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 10 dec 2022, 10:11 Over het lopen van Neymar, op zich is lopen niet noodzakelijk. Ik heb een artikel gelezen (ik dacht op Sporza maar ik vind het niet meer terug) over Messi. Hij liep in de eerste 4 matchen gemiddeld 8,7km - dat is 3km minder dan al zijn ploeggenoten. Van die afstand wandelde hij ongeveer de helft aan minder dan 7 km/u. Messi in het team betekent dus dat de anderen meer moeten lopen - maar tegelijk betekent het ook dat je een speler hebt die continu aanspeelbaar is, die ruimte creëert voor de medespelers én die geniale passes kan trappen. Voor zo'n type speler wil de rest wel wat meer lopen.

Bij Neymar is dat ongeveer hezelfde. De sfeer bij Brazilië leek me goed te zitten en Neymar zit ook goed in de groep (zo lijkt het tenminste). Dan wil de rest wel wat meer moeite doen om hem in zijn genie wat vrij te laten. Bij een C.Ronaldo willen ploegmaats dat minder doet omdat hij meer een ego-speler is.
Ik kan je wel volgen, maar het genie was op een haar na naar huis tegen de wroetende Nederlanders. Ronaldo is ook niet helemaal een gelukkige vergelijking vind ik, omdat hij minder dan Messi of Neymar die geniale pass en vista heeft, noch die snelle voetjes. Naast zijn groter ego is hij dus gewoon ook een ander type. Zolang die scoort, willen zijn teammaats dat extra lopen ook nog doen (zie de laatste drie tornooien van Portugal). Maar nu zijn rendement daalt (mede door afbottende snelheid, geen schande op je 37e), ontstaan er twijfels en vermindert die bereidwilligheid.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: World Cup 2022

Bericht door t4nd »

Je hebt gelijk, ik bedoelde bij Ronaldo met 'ego-speler' ook meer dat hij de dingen in z'n eentje doet / wil doen. Een groot ego hebben ze allemaal :-).
Een Messi of Neymar spelen meer in functie van het team, een Mbappé op zich ook. Het team moet zich aanpassen aan hen, maar zij zorgen ook dat het team beter wordt. Ronaldo wil dat het team in functie van hem speelt zodat hij kan schitteren.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: World Cup 2022

Bericht door IsO »

Twee ploegen uit onze poule in de halve finale... hadden Kroatië er met wat meer meeval zelfs uitgeknikkerd
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: World Cup 2022

Bericht door t4nd »

Er is al veel geschreven over de penalty-reeks tussen Argentinië en Nederland. Waar ik me enorm hard over verbaasde was het feit dat die Nederlanders rond de Argentijn gingen staan terwijl die laatste vanaf de middellijn naar de penaltystip wandelde. Ik was altijd van mening dat je de spelers van het andere team met rust moest laten tijdens zo'n penaltyreeks. De keeper probeert de penaltynemer wel wat te beïnvloeden door iets te zeggen of de bal slecht aan te geven, maar die andere spelers...

Blijkbaar is het wél toegelaten, want ondanks het feit dat de scheidsrechter graag een record gele kaarten wou in de match heeft hij de Nederlanders er geen kaart voor gegeven. Ik vond het oprecht bizar.

(En dan heb ik het enkel over de regels - qua gentlemanship vind ik het nog erger wat er gebeurde.)
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: World Cup 2022

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 12 dec 2022, 13:32 Er is al veel geschreven over de penalty-reeks tussen Argentinië en Nederland. Waar ik me enorm hard over verbaasde was het feit dat die Nederlanders rond de Argentijn gingen staan terwijl die laatste vanaf de middellijn naar de penaltystip wandelde. Ik was altijd van mening dat je de spelers van het andere team met rust moest laten tijdens zo'n penaltyreeks. De keeper probeert de penaltynemer wel wat te beïnvloeden door iets te zeggen of de bal slecht aan te geven, maar die andere spelers...

Blijkbaar is het wél toegelaten, want ondanks het feit dat de scheidsrechter graag een record gele kaarten wou in de match heeft hij de Nederlanders er geen kaart voor gegeven. Ik vond het oprecht bizar.

(En dan heb ik het enkel over de regels - qua gentlemanship vind ik het nog erger wat er gebeurde.)
Was inderdaad een behoorlijk dieptepunt, die penalty-reeks. Anderzijds ook een manier om het collectief toch een (psychologische) rol te laten spelen op het moment dat een voetbalwedstrijd evolueert van een sport waarbij 2 collectieven elkaar bekampen, naar een meer individualistisch duel tussen trapper en keeper.

Ik las ook een interessant draadje over de Argentijnse doelman, die blijkbaar met zijn mind games bij penalties niet aan zijn proefstuk toe was, maar het bijvoorbeeld ook al deed met Aston Villa tegen Man United:
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: World Cup 2022

Bericht door Sanders »

Argentinië, en Messi in het bijzonder, mag van mij het WK winnen. Hoe mooi zou het zijn om één van de allerbesten ooit de wereldbeker zien ontvangen?
Maar dat was toch weel weer een gemakkelijke strafschop dat ze kregen in mijn ogen.
Livakovic kon zich toch niet wegtoveren daar? De scheids fluit niet meteen voor penalty, maar lijkt enkele seconden te wachten.
Niveau van de scheidsrechters op dit WK vind ik niet bijzonder goed. Ik wil niets insinueren want waarschijnlijk hebben de scheidsrechters weer een waslijst aan regeltjes gekregen vanuit het scheidsrechterscorps die ze moeten toepassen op dit WK. Maar toch vind ik enkele zaken frappant.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: World Cup 2022

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 14 dec 2022, 06:49 Argentinië, en Messi in het bijzonder, mag van mij het WK winnen. Hoe mooi zou het zijn om één van de allerbesten ooit de wereldbeker zien ontvangen?
Maar dat was toch weel weer een gemakkelijke strafschop dat ze kregen in mijn ogen.
Livakovic kon zich toch niet wegtoveren daar? De scheids fluit niet meteen voor penalty, maar lijkt enkele seconden te wachten.
Niveau van de scheidsrechters op dit WK vind ik niet bijzonder goed. Ik wil niets insinueren want waarschijnlijk hebben de scheidsrechters weer een waslijst aan regeltjes gekregen vanuit het scheidsrechterscorps die ze moeten toepassen op dit WK. Maar toch vind ik enkele zaken frappant.
Van der Elst zei in Villa Sporza achteraf ook wel dat zijn eerste reactie "penalty!" was. Vandenbempt (commentator) idem. Het is pas na het zien van de herhaling dat ze hun mening bijstelden. Scheidsrechter moet de beslissing nemen in een split-second en heeft maar één kijkhoek. In de studio werd ook (terecht) aangegeven dat dit moeilijk kan beschouwd worden als een "clear error", zodat de VAR niet meer mocht/kon tussenkomen. Hoewel ik het ook licht vond, kan ik deze situatie wel kaderen. Misschien had Orsato, indien hij twijfelde, beter niet gefloten en het aan de VAR gelaten om tussen te komen indien nodig. Maar dan was er ook kritiek op hem gekomen omdat hij niet floot... Voor het overige vond ik hem niet slecht fluiten eigenlijk. Er waren er al ergere op dit WK :mrgreen:
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: World Cup 2022

Bericht door t4nd »

Ik sluit me aan bij IsO. De keeper houdt zich duidelijk in, dus je hebt enerzijds de neiging om te zeggen dat het geen penalty is. Anderzijds heeft hij wél de man mee en raakt hij compleet geen bal. De keeper kan zich niet wegtoveren, maar de spits kon ook niet veel anders dan tegen de keeper botsen. 't Is dus een dubieuze fase waarbij je allebei had kunnen fluiten en bij allebei commentaar en positieve reacties zou krijgen :-).

Kroatië was op zich wel goed, maar de individuele klasse van een Messi in topvorm maakt gewoon het verschil.
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: World Cup 2022

Bericht door Sanders »

Wat een finale! Hier zat werkelijk alles in en nog meer. Goals, spanning, kansen, momentum dat van de ene ploeg naar de andere ploeg schuift,... En een fantastische Emiliano Martinez die in de allerlaatste minuut de meubelen geweldig redt met een voetveeg en dan alweer belangrijk is in de penalty's.
Propaganda voor het voetbal.
Zo mogen alle finales zijn.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: World Cup 2022

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 18 dec 2022, 19:05 Wat een finale! Hier zat werkelijk alles in en nog meer. Goals, spanning, kansen, momentum dat van de ene ploeg naar de andere ploeg schuift,... En een fantastische Emiliano Martinez die in de allerlaatste minuut de meubelen geweldig redt met een voetveeg en dan alweer belangrijk is in de penalty's.
Propaganda voor het voetbal.
Zo mogen alle finales zijn.
Denk dat iedereen die die match zag, het idee had getuige te zijn van sportgeschiedenis. Wat een manier voor Messi om zijn carrière te bekronen, en wat een teamprestatie toch wel van Argentinië!

Plaatst ook één en ander in perspectief wat bondscoaches betreft. Dit is het profiel dat wij zoeken als opvolger voor Martinez:
[spoiler]
Onze nieuwe bondscoach is resoluut ambitieus en heeft de nodige internationale ervaring op topniveau,
voetbaltactische kennis en inzichten alsook de juiste persoonlijke skills.
We zoeken een serial winner met ervaring in het managen van topspelers. De nieuwe bondscoach weet hoe
hij moet inzetten op het creëren van een hechte groep en hoe hij jonge spelers moet integreren. Hij is een
tactisch expert die zijn keuzes ondersteunt met data, technologie en objectieve parameters en maakt
gebruik van de sportieve expertise en structuur van de KBVB. Hij weet hoe prijzen te pakken in topcompetities
De nieuwe bondscoach is een ambassadeur voor het Belgisch voetbal en draagt hierbij de KBVB waarden mee
uit en is fulltime beschikbaar.
Scaloni had vóór zijn - fel bekritiseerde - aanstelling als bondscoach géén ervaring als T1 (of het moet een korte periode als T1 van de Argentijnse u20 zijn in 2018), en was dus geen "serial winner", noch een ervaringsdeskundige in het prijzen pakken in topcompetities, tenminste niet als trainer. Als speler won hij wel het WK u20 met Argentinië, en de titel, beker en supercup in Spanje met Deportivo La Coruña. Met die beperkte bagage als trainer slaagde hij er, samen met zijn assistenten Pablo Aimar, Walter Samuel en Roberto Ayala (allemaal toppers in hun tijd), wél in van zijn selectie een zeer hecht blok te maken, dat voor het vuur gaat voor de vedette van de ploeg. Met een Copa America en de Wereldbeker als ultieme bekroning.
Plaats reactie