[17.] Tajon Buchanan

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [17.] Tajon Buchanan

Bericht door IsO »

Fanzy schreef: 01 dec 2021, 12:14 Deze met de andere topic mergen?
gebeurd
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [.] Tajon Buchanan

Bericht door Sanders »

Tiki Taka schreef: 01 dec 2021, 11:51
vanGentmaarvoorClub schreef: 01 dec 2021, 10:26 Allez verdorie zeg, New England Revolutions staat het hele jaar op kop. Straatlengte voorsprong op de rest en wordt dan in de eerste match van de play-offs meteen uitgeschakeld.
Beetje zoals onze competitie dus. Pieken naar de play-offs is belangrijk
Beter voor Club op deze manier aangezien Buchanan er reeds een lang seizoen opzitten heeft.
Ik vermoed dat die sowieso eerst nog vakantie zal krijgen. Zal misschien pas aansluiten rond kerstperiode.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5309
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [.] Tajon Buchanan

Bericht door Tiki Taka »

Sanders schreef: 01 dec 2021, 12:57
Tiki Taka schreef: 01 dec 2021, 11:51
vanGentmaarvoorClub schreef: 01 dec 2021, 10:26 Allez verdorie zeg, New England Revolutions staat het hele jaar op kop. Straatlengte voorsprong op de rest en wordt dan in de eerste match van de play-offs meteen uitgeschakeld.
Beetje zoals onze competitie dus. Pieken naar de play-offs is belangrijk
Beter voor Club op deze manier aangezien Buchanan er reeds een lang seizoen opzitten heeft.
Ik vermoed dat die sowieso eerst nog vakantie zal krijgen. Zal misschien pas aansluiten rond kerstperiode.
Uiteraard, maar de playoffs zitten er dus op voor hem, anders 10-14 dagen langer nog.
Laat hem maar goed uitrusten zodat hij midden januari fris kan aansluiten bij Club.
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: [17.] Tajon Buchanan

Bericht door Vergas Ronald »

Oefenmatch Kalrsuher gekeken, geen spektakel match, kan ook niet, alles is nieuw. Kan van Buchanan wel zien dat hij goed is één op één. Zag je ook al op beelden uit MLS. Paar keer klein tikje opzij en als een fuséé er voorbij. Ziet er een lul uit om tegen te verdedigen. Meeste linksachters in België gaan vroeg moeten opstaan.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
Gebruikersavatar
Pica
Sleutelspeler
Berichten: 3198
Lid geworden op: 29 mei 2016, 20:39

Re: [17.] Tajon Buchanan

Bericht door Pica »

Ik zit op de hype train, gebeurt niet vaak :mrgreen:
LaurensVS
Belofte
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 jan 2020, 15:03

Re: [17.] Tajon Buchanan

Bericht door LaurensVS »

Pica schreef: 07 jan 2022, 09:09 Ik zit op de hype train, gebeurt niet vaak :mrgreen:
Ik zit er mee op :D
LaurensVS
Belofte
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 jan 2020, 15:03

Re: [17.] Tajon Buchanan

Bericht door LaurensVS »

Maak kennis met Tajon Buchanan, de Canadese winger die eindelijk bij Club is: “Tijdens de lunch keek ik naar mijn toekomst”
CLUB BRUGGEHij heeft álles om de nieuwste smaakmaker van Club te worden. Charisma, skills, elegantie én hij is vlot ter taal. Maak kennis met Tajon – “TJ of T mag ook” – Buchanan (22), de winger uit Canada die het probleem op rechts moet oplossen. “Mijn kapsel gaat niet veranderen. Anders is mijn hoofd te smal.”

Ook voetbal is ‘like a box of chocolates’.

In de zomer overtuigt een trainer jou mee om naar zijn ploeg te komen, en als je er in de winter arriveert, blijkt de man plotsklaps in Monaco te zitten.

“Je verwacht dat niet”, glimlacht Buchanan. “Maar zo zit het voetbal nu eenmaal in elkaar. Dit is nu voor iedereen een nieuwe start.”

Zes maanden heeft hij geduld moeten uitoefenen. Op vraag van zijn gewezen coach Bruce Arena en zijn intussen ex-club: New England Revolution. Omdat hij té belangrijk was in de strijd om de titel. “Ik vond dat fair. Ik wist ook vrijwel meteen dat New England me in de zomer nog niet wilde laten gaan. We wilden de MLS winnen. En ik wilde hen daarbij helpen. Wou ik liever al vroeger naar Club komen? Natuurlijk. Maar tegelijk was ik blij dat ik het seizoen kon uitdoen bij New England.”

Jammerlijk afscheid
Het gedroomde afscheid was ’m evenwel niet gegund. Ondanks een voorsprong van maar liefst 19 punten in de reguliere competitie, struikelde New England Revolution meteen in de halve finales van de Eastern Conference. Eruit na penalty’s tegen New York City, de nummer vier en tevens de latere winnaar. Ziedaar hoe genadeloos het competitieformat in de MLS is. “Hier delen jullie de punten zeker?”, gniffelt Buchanan. “Ach, het was wrang op het moment zelf, maar achteraf overheerst toch trotsheid. Want we hebben wel voor het eerst in de clubgeschiedenis de ‘Supporters’ Shield’ (de prijs voor de club met de meeste punten, red.) gewonnen. Je moet het positief bekijken.”

BELGA
© BELGA
Aan alles merk je dat het mentaal goed zit bij Tajon Buchanan. Een gezonde portie zelfvertrouwen en optimisme. Een flinke dosis honger ook, nu een nieuwe droom realiteit is geworden. Europa als het beloofde voetballand. “Dit is de beste keuze die ik kon maken. Met alle respect voor de andere ploegen die geïnteresseerd in me waren (zoals Augsburg, red.), maar ik wist zeer snel dat ik naar Club Brugge wou. Club was meteen ‘my number one’. Mijn zaakwaarnemer wist dat ook. Niet alleen omdat België in mijn ogen de beste stap is voor mijn carrière, en Jonathan David (ex-AA Gent, red.) dat heeft aangetoond – hij zei me trouwens dat hij hier een leuke tijd heeft gehad. Maar vooral omdat ik Club al een aantal jaar ken door hun deelnames aan de Champions League.”

Van hun laatste campagne – tegen PSG, Manchester City en Leipzig – heeft hij naar eigen zeggen “alles gezien”. Meer nog. “Ik heb dit seizoen bijna naar elke wedstrijd van Club gekeken. Het zorgde er wel voor dat ik steeds sneller naar hier wilde komen. (lachje). En dat ik al een aantal spelers kende vanop tv.” Het tijdsverschil hielp Buchanan daar ook wel wat bij. Het zou pittiger en moeilijker zijn geweest als hij voorheen in Azië had gevoetbald. “Na training lunchte ik meestal al kijkend naar een match van Club. Zo kan je het stellen – de wedstrijden waren vaak tussen twaalf en twee in de namiddag. Dus ja, terwijl ik aan het eten was, keek ik naar mijn toekomst.”

Welletjes met tattoos
In de schaduw van z’n ene oorschelp – met bijhorend diamantje in de lel – staat subtiel ’10-59’ getatoeëerd. “De geboortedatum van mijn oma”, klinkt het. “Omdat ze een grote rol speelde tijdens mijn opvoeding. Ze hielp mijn moeder vaak.” Het blijkt maar één van een grotere verzameling tattoos die zijn “leven weerspiegelen”. Zijn “favorite number 17” – niet toevallig ook z’n rugnummer bij Club – kreeg eveneens een plaatsje. Net als de verjaardagen van zijn vader en z’n moeder. “Ik ben een familiemens”, glimlacht-ie. “Met drie broers – waarvan twee die ouder zijn – en twee zussen hebben we wel eens leuke feestjes. Ik ben blij dat ik zo’n grote familie heb. En dat ik tegenlijk een rolmodel ben voor hen. Al vindt mijn ma het nu welletjes geweest met die tattoos. Bezorgd als ze is. Ik kom nochtans nog bijlange niet aan het aantal dat Noa er heeft”, grijnst Buchanan. “Er is nog veel ruimte over. (lachje) So we’ll see.”

BELGA
© BELGA
De gelijkenissen met Leroy Sané (ex-City, nu Bayern München) komen ter sprake. Ze zijn onmiskenbaar. Even groot (1m83), identiek afrokapsel, zelfde stijl. “Ik hoor die opmerking wel vaker. Maar het is niet zo dat ik hem wíl kopiëren. Het is gewoon toeval. Trouwens, mijn kapsel ga ik niet veranderen. Anders is mijn hoofd te smal.” Buchanan volgt Sanés carrière wel en geniet naar eigen zeggen ook van zijn prestaties, maar: “Mijn idool is Cristiano Ronaldo.” Buchanan “bewondert” CR7 omwille van “zijn stijl, zijn succes én z’n harde werk”. “Als je ziet wat hij er allemaal voor over heeft om z’n ambities waar te maken… Dát is het allerbelangrijkste. Het zou fantastisch zijn, mocht ik op het WK in Qatar eens tegen hem kunnen spelen, maar dan moet Portugal zich wel zien te kwalificeren via de barrages. En ook wij moeten ons ticket nog veilig stellen.”

De geur van Qatar
Canada beleeft wat dat betreft steeds mooiere tijden. Het ruikt Qatar al. Buchanan en co. staan met nog zes wedstrijden te gaan aan de leiding in de Concacaf, waarbij de eerste drie zich plaatsen voor het WK. “Hopelijk lukt het, want dat is dé droom voor 2022. Naast het winnen van de titel, de beker en Champions League te spelen. Kijk, Canada is geen groot voetballand. Jarenlang wisten we ons niet te plaatsen voor een WK. Of konden we een grote prijs winnen. Nu hebben we met Alphonso Davies (Bayern, red.) één van de beste linksachters en ook Jonathan (David) doet het goed. We worden alsmaar beter. Laatst klopten we Mexico – iets wat al heel lang geleden was. Je merkt ook hoe de vibe rond de nationale ploeg aan het veranderen is. Just great.”

Ook Buchanan wordt met de maand populairder. Hij lacht eens bescheiden. “Het zijn niet alleen meer vrienden of familie die mijn shirtje kopen. Maar ik blijf nederig. Hard werken, progressie maken en de ploeg zoveel mogelijk helpen: dat is nu wat ik nu moet doen.”

BELGA
© BELGA
Ex-rechtsback
Druk voelt hij naar eigen zeggen niet. Ook niet door zijn prijskaartje: 6,36 miljoen euro, inclusief bonussen. “Ik besef dat je daar veel mee kan kopen, maar ik ben rustig. Ik ga mijn wedstrijden aan 110% spelen, naar het beeld zoals ik train. Hopelijk volgt de kwaliteit dan.”

Dribbels, acties, assists en doelpunten. Ziedaar wat u dient te verwachten van Buchanan. “Zonder daarbij mijn verdedigend werk te verwaarlozen”, vult hij aan. “Ik heb vroeger nog als rechtsback gespeeld. (grijnst) Maar laat ons zeggen dat ik beter ben als winger. Dankzij m’n explosiviteit. En mijn één-tegen-één acties.”

En dan is er nog één iets dat u moet weten. Zijn vieringen durven al eens te verschillen. Buchanan legt zijn wijsvinger op z’n lippen. “Soms vier ik zó. Zoals Noa (Lang, red.). Ik kan ook een salto doen.” Of zijn beide wijsvingers in zijn oren stoppen, zoals destijds na zijn doelpunt tegen Mexico. “Omdat ik het toen het slachtoffer was van racisme. Het was degoutant. Nog steeds gebeurt het. Over héél de wereld. Maar ik laat me door zulke geluiden of woorden niet uit mijn lood slaan. Ik ben mentaal sterk. It doesn’t affect me. Door zo te vieren, wilde ik dat duidelijk maken. Het is fout, hé. En het zou niet meer mogen gebeuren – ik wil er net als andere voetballers tegen vechten. Alleen… Zolang er niets groots gebeurt, zal het niet stoppen. Als je hen dan met een doelpunt monddood kan maken, laat je hen niet winnen.”

Waarna hij opstaat en vriendelijk afscheid neemt.

Tajon Buchanan: hou hem de komende maanden in de gaten.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5309
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [17.] Tajon Buchanan

Bericht door Tiki Taka »

LaurensVS schreef: 07 jan 2022, 09:40
Pica schreef: 07 jan 2022, 09:09 Ik zit op de hype train, gebeurt niet vaak :mrgreen:
Ik zit er mee op :D
Ik rijd ook mee !
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [17.] Tajon Buchanan

Bericht door IsO »

Ondertussen speelde onze nieuwe aanwinst mee bij de Canadese nationale ploeg. Tegen Honduras 90' en een assist vanop de RM-positie in een 3-4-3 systeem (0-2 winst). 2 dagen later tegen de VS 90' op LM in een 4-3-1-2/4-4-2 ruit-achtige formatie. Gele kaart in minuut 88' (2-0 winst). Tegen El Salvador invaller (33'); ook die match won Canada met 0-2. In hun WK-kwalificatiesysteem staan ze nu eerste, met 4 punten voor op de VS en Mexico, en met 8 punten voor op de vierde, Panama. Dat met nog 3 matchen voor de boeg (tegen Costa-Rica, Jamaica en Panama, 24-30 maart). De eerste 3 gaan naar het WK. Canada staat er dus zeer goed voor.
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5309
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [17.] Tajon Buchanan

Bericht door Tiki Taka »

IsO schreef: 04 feb 2022, 08:43 Ondertussen speelde onze nieuwe aanwinst mee bij de Canadese nationale ploeg. Tegen Honduras 90' en een assist vanop de RM-positie in een 3-4-3 systeem (0-2 winst). 2 dagen later tegen de VS 90' op LM in een 4-3-1-2/4-4-2 ruit-achtige formatie. Gele kaart in minuut 88' (2-0 winst). Tegen El Salvador invaller (33'); ook die match won Canada met 0-2. In hun WK-kwalificatiesysteem staan ze nu eerste, met 4 punten voor op de VS en Mexico, en met 8 punten voor op de vierde, Panama. Dat met nog 3 matchen voor de boeg (tegen Costa-Rica, Jamaica en Panama, 24-30 maart). De eerste 3 gaan naar het WK. Canada staat er dus zeer goed voor.
Canada gaat sowieso naar het WK, en dat zal een heel gunstig effect hebben op de waarde van Buchanan.
Met een beetje geluk zijn ze na de volgende match al zeker van deelname, en kan Tajon vroeger dan voorzien terugkeren naar Club.
Dat zou een goede zaak zijn want we kunnen hem goed gebruiken.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [17.] Tajon Buchanan

Bericht door IsO »

Behalve Hans zag bij Club niemand meer de bal dan Tajon in de match tegen Antwerp. 6 (!) tackles, 2 overtredingen en 1 onderschepping (whoscored data). No sweat, no glory
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5309
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: [17.] Tajon Buchanan

Bericht door Tiki Taka »

Door Buchanan te posteren als linker wingback, is hij veel minder fris om offensieve acties te maken, jammer genoeg.
Aan de overkant speelt Olsen met Mata in zijn rug, wat toch een wereld van verschil is.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [17.] Tajon Buchanan

Bericht door IsO »

Invalbeurt van een kleine 15 Minuten voor Canada in hun met 0-2 verloren friendly tegen Uruguay. Hopelijk snel terug topfit! Geeft ons veel extra mogelijkheden
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: [17.] Tajon Buchanan

Bericht door IsO »

Ik ben een fan van Skovke, maar denk eerlijk gezegd dat zijn onbeschikbaarheid gisteren niet noodzakelijk een slechte zaak was. Tegen een gesloten compact blok als dat van Atletico vond ik de één-tegen-één sterkere Buchanan een meer dan valabel alternatief. Ook echt een bijter, die jongen
Sanders
Invaller
Berichten: 996
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: [17.] Tajon Buchanan

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 05 okt 2022, 10:36 Ik ben een fan van Skovke, maar denk eerlijk gezegd dat zijn onbeschikbaarheid gisteren niet noodzakelijk een slechte zaak was. Tegen een gesloten compact blok als dat van Atletico vond ik de één-tegen-één sterkere Buchanan een meer dan valabel alternatief. Ook echt een bijter, die jongen
Ik ben ook fan van Skov Olsen, maar het lijkt wel of Buchanan nog beter tot zijn recht komt als hij met zijn voet mee mag spelen op rechts, dan tegen zijn voet op links. Of is dat maar een gedacht? We hebben natuurlijk nog geen referentie van Buchanan op links in de CL.
Plaats reactie