Belgisch voetbal algemeen

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
maartendr81
Jeugdspeler
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door maartendr81 »

Wat ik mij al wel enige tijd afvraag (en sinds het oprichten van de ECL des te meer) is, of je niet beter af bent om enkele jaren in de EL of ECL te spelen om zo veel punten te scoren (Club zijnde) om dan met een betere coëfficiënt aan te treden in de CL waardoor je in pot 3 terecht kan komen en bijgevolg meer kans hebt om door te stoten in de CL.
Ik heb momenteel het gevoel dat, door onze jaarlijkse deelname aan de CL maar bijhorende 4e plek die we daaruit ophalen, we niet zoveel punten scoren. 'T is maar een denkproefje
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

maartendr81 schreef: 09 sep 2022, 11:32 Wat ik mij al wel enige tijd afvraag (en sinds het oprichten van de ECL des te meer) is, of je niet beter af bent om enkele jaren in de EL of ECL te spelen om zo veel punten te scoren (Club zijnde) om dan met een betere coëfficiënt aan te treden in de CL waardoor je in pot 3 terecht kan komen en bijgevolg meer kans hebt om door te stoten in de CL.
Ik heb momenteel het gevoel dat, door onze jaarlijkse deelname aan de CL maar bijhorende 4e plek die we daaruit ophalen, we niet zoveel punten scoren. 'T is maar een denkproefje
De indeling van de potten wordt niet bepaald door de landencoëfficiënt, maar door de clubcoëfficiënt en nog een ander aantal voorwaarden.
Interessant artikel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220530_93278720
Ranglijst individueel: https://coefficienten.nl/uefa-club-ranking
Je zou dan in theorie kunnen focussen op EL of ECL om je individuele coëfficiënt omhoog te halen. Maar ik vrees dat je daarvoor al heel wat moet winnen en doorstoten in de lagere EL of ECL alvorens onze clubcoëfficiënt hoog genoeg is om rechtstreeks in pot 3 te geraken.
Daarbij hoort dan ook nog eens de financiële en prestigieuze kant van de CL. Je haalt miljoenen op aan startgeld alleen al in de CL.
+ nu kan je sommige inkomende transfers overtuigen met CL-voetbal.
Wie gaat er overtuigd worden met het argument: "We gaan eerst 4 jaar EL spelen om dan in het 4e jaar hopelijk kampioen te spelen, zodat we rechtstreeks naar de CL kunnen en we waarschijnlijk in pot 3 zitten."
maartendr81
Jeugdspeler
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door maartendr81 »

Die miljoenen klopt zeker en vast. Wat betreft de coefficient betreft weet ik het nog zo niet. Ik ben zeker geen expert maar Bayern Leverkusen bijvoorbeeld staat maar 15 punten boven ons. En aangezien zij toch in pot 3 zaten vermoed ik dat je daar ongeveer dient te staan (+- positie 26). Nu 15 punten zijn 8 gewonnen wedstrijden dus in 1 jaar lijkt me dat wat veel om te halen (tenzij je de ECL wint natuurlijk), maar op 2 jaar tijd geraak je daar wel. En met ons huidig niveau kan je (eens in pot 3) misschien wel meer punten scoren in de komende CL jaren?
Gebruikersavatar
Vergas Ronald
"Moderator"
Berichten: 881
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:48

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Vergas Ronald »

IsO schreef: 09 sep 2022, 06:32 Mooie week voor onze landencoëfficient
Blij dat andere belgische clubs ook iets doen, vorige jaren pakten wij meer punten in CL dan andere teams in EL.
PRESS [CTRL + W] FOR BEST RESULTS
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

Vergas Ronald schreef: 10 sep 2022, 19:30
IsO schreef: 09 sep 2022, 06:32 Mooie week voor onze landencoëfficient
Blij dat andere belgische clubs ook iets doen, vorige jaren pakten wij meer punten in CL dan andere teams in EL.
Is zeker niet elk seizoen zo. Vorig jaar (seizoen '21-'22) sprokkelde gent bijvoorbeeld 14,5 punten, wat meer dan dubbel zoveel was als Club (7). Zij deden dat via de gemakkelijkere weg van de Conference League (ECL), maar een overwinning of draw daar levert evenveel punten op voor de coëfficiënt als een overwinning of draw in de EL of CL.

Jaar ervoor (seizoen '20-'21) hadden wij 11 punten, antwerp 8,5 en Genk 7 (ik vermeld enkel de ploegen met 5 of meer punten).

Seizoen daarvoor ('19-'20) gent 14, wij 11,5, Standard 6, Genk 5.

Seizoen daarvoor ('18-'19) Genk 15, wij 11, Standard 7,5

Seizoen ervoor ('17-'18) Europees flutjaar voor Belgische ploegen) anderlecht 6, Zulte-Waregem 5 (wij 1-tje)

Seizoen daarvoor ('16-'17) Europees topjaar voor Belgische ploegen, met Genk 20,5, anderlecht 18,5, gent 13,5, Standard 6 en wij (na 6 verliesmatchen in CL) 4.

Als je kijkt over de laatste vier seizoenen (enige die nog meetellen voor de volgende ranking, die de Europese plaatsen bepaalt), rekening houdend met de tot op vandaag behaalde punten dit seizoen (kan dus nog evolueren):

1) Club: 44,5 punten (5 deelnames)
2) gent: 33,5 (5 deelnames)
3) Genk: 31 (3 deelnames)
4) Standard: 21 (3 deelnames)
5) antwerp: 18,5 (4 deelnames)
6) "het instituut": 10,5 (3 deelnames)
7) Union: 3 (1 deelname)
8) Charleroi: 2 (1 deelname)
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

IsO schreef: 09 sep 2022, 06:32 Mooie week voor onze landencoëfficient, door onze overwinning in de CL, de overwinning van Union in de EL en de overwinning van anderlecht en draw van Gent in de ECL! Hopelijk mogen er nog veel punten volgen...

We staan voorlopig negende https://kassiesa.net/uefa/data/method5/crank2023.html
Opnieuw veel punten deze week met 3 overwinningen en 1 draw voor de 4 resterende Belgische ploegen in Europa. De Belgische plek in de top 10 van de Uefa Country ranking lijkt stilaan verzekerd. We staan nog steeds op plaats 9. Daarmee zou ons land opnieuw een rechtstreekse deelnemer aan de poulefase van de CL mogen afvaardigen in het seizoen 2024-2025.
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 16 sep 2022, 06:59
IsO schreef: 09 sep 2022, 06:32 Mooie week voor onze landencoëfficient, door onze overwinning in de CL, de overwinning van Union in de EL en de overwinning van anderlecht en draw van Gent in de ECL! Hopelijk mogen er nog veel punten volgen...

We staan voorlopig negende https://kassiesa.net/uefa/data/method5/crank2023.html
Opnieuw veel punten deze week met 3 overwinningen en 1 draw voor de 4 resterende Belgische ploegen in Europa. De Belgische plek in de top 10 van de Uefa Country ranking lijkt stilaan verzekerd. We staan nog steeds op plaats 9. Daarmee zou ons land opnieuw een rechtstreekse deelnemer aan de poulefase van de CL mogen afvaardigen in het seizoen 2024-2025.
Onze teams moeten dit wel volhouden. Union kon de rug nog rechten tegen Malmo (die toch wat Europese ervaring hebben) en anderlecht had het lastig tegen Steaua. Op zich is het jammer dat Antwerp geen Europees speelt, want met hun huidige vorm hadden zij ook punten kunnen pakken.

Op dit moment:
anderlecht zal met Steaua strijden om de tweede plaats zo lijkt het.
Union is goed begonnen en heeft in geval van nood nog het vangnet van de derde plek en kan zo nog overwinteren in de ECL.
In de poule van Gent zullen ze met 3 uitmaken wie doorgaat. Shamrock Rovers is echt wel het zwakke broertje.

Ervan uitgaande dat Club ook overwintert (EL of CL), zie ik ons nog met minstens 2 ploegen na nieuwjaar actief. Hoogstwaarschijnlijk met 3.

Ik wil hier nog aan toevoegen dat Oostenrijk achter ons staat. En daar is Red Bull Salzburg op hun eigen jaarlijks goed voor een dikke puntenbonus.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

Als we de komende 4 speeldagen nog 5x winnen zitten we op het gemiddelde voor de 9de / 10de plaats - alles extra is een bonus. De kans dat we een uitschieter hebben dit seizoen is dus enorm groot :-).

De volgende 2 speeldagen gaan belangrijk zijn voor de overwintering en het goede gevoel.
- Club 2x tegen Atletico (altijd een enorm lastig team)
- Union 2x tegen Braga (waarmee ze gedeeld eerste staan)
- anderlecht 2x tegen West Ham (die eerste staan)
- Gent 2x tegen Djugardens (waarmee ze gedeeld eerste staan)
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

t4nd schreef: 16 sep 2022, 08:55 Als we de komende 4 speeldagen nog 5x winnen zitten we op het gemiddelde voor de 9de / 10de plaats - alles extra is een bonus. De kans dat we een uitschieter hebben dit seizoen is dus enorm groot :-).

De volgende 2 speeldagen gaan belangrijk zijn voor de overwintering en het goede gevoel.
- Club 2x tegen Atletico (altijd een enorm lastig team)
- Union 2x tegen Braga (waarmee ze gedeeld eerste staan)
- anderlecht 2x tegen West Ham (die eerste staan)
- Gent 2x tegen Djugardens (waarmee ze gedeeld eerste staan)
stevig programma voor alle ploegen... 8 nederlagen is niet ondenkbaar...
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

Anderzijds zijn we blijkbaar op dit moment het enige land dat nog geen enkele match verloren heeft in de poulefase, ook een mooie statistiek :-).

edit : hln heeft zichzelf verbeterd, Hongarije blijkbaar ook.
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

Wie had kunnen voorspellen dat de grootste bijdrage van de Belgische coëfficiënt na 3 speeldagen ging komen van Club (in de Champions League) en Union (2 seizoenen geleden 2de klasse)...
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

t4nd schreef: 07 okt 2022, 07:33 Wie had kunnen voorspellen dat de grootste bijdrage van de Belgische coëfficiënt na 3 speeldagen ging komen van Club (in de Champions League) en Union (2 seizoenen geleden 2de klasse)...
Momenteel zijn we zelfs het vierde best presterende land op gebied van coëfficiënt. Enkel Engeland, Spanje en Duitsland doen beter. Wij doen net iets beter dan Italië.
Uiteraard zijn er nog veel matchen te spelen, wij zijn ochot nog maar aan de helft van de groepsfase.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

Voor de liefhebbers : wat Opta-statistieken van het seizoen in onze JPL so far
https://theanalyst.com/eu/2022/12/belgi ... w-2022-23/
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

Proficiat aan Simon Mignolet voor het winnen van de Gouden Schoen.
Blijkbaar de grootste voorsprong en het grootste totaal ooit. Zeer mooie herkenning voor zijn totale jaar 2022.

Ook proficiat een Nicky Evrard die hem won bij de vrouwen. Ik volg het vrouwenvoetbal niet echt, maar ik herinner mij wel haar saves op het EK waarmee ze ook belangrijk was.
Wel alweer een belachelijke reactie van Wullaert. Afwezig blijven omdat ze hem vorig jaar niet won en na de overwinning van Evrard gisteren zet ze op haar instagram-verhaal gewoon een zwarte achtergrond met een clown-emoji. Tweede jaar op rij dat ze zo zuur reageert. Moet daar tof zijn bij de Flames als die samen komen.
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

Sanders schreef: 26 jan 2023, 07:15 Proficiat aan Simon Mignolet voor het winnen van de Gouden Schoen.
Blijkbaar de grootste voorsprong en het grootste totaal ooit. Zeer mooie herkenning voor zijn totale jaar 2022.

Ook proficiat een Nicky Evrard die hem won bij de vrouwen. Ik volg het vrouwenvoetbal niet echt, maar ik herinner mij wel haar saves op het EK waarmee ze ook belangrijk was.
Wel alweer een belachelijke reactie van Wullaert. Afwezig blijven omdat ze hem vorig jaar niet won en na de overwinning van Evrard gisteren zet ze op haar instagram-verhaal gewoon een zwarte achtergrond met een clown-emoji. Tweede jaar op rij dat ze zo zuur reageert. Moet daar tof zijn bij de Flames als die samen komen.
Helemaal mee eens.
Nielsen nog tweede geworden (zij het dus op grote afstand), voor Mike Trésor.
Dat moment met De Bilde en Sari Kees was hilarisch trouwens
Plaats reactie