Belgisch voetbal algemeen

Alle voetbalnieuws uit België dat niet Club gerelateerd is.
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

IsO schreef: 26 jan 2023, 10:02
Sanders schreef: 26 jan 2023, 07:15 Proficiat aan Simon Mignolet voor het winnen van de Gouden Schoen.
Blijkbaar de grootste voorsprong en het grootste totaal ooit. Zeer mooie herkenning voor zijn totale jaar 2022.

Ook proficiat een Nicky Evrard die hem won bij de vrouwen. Ik volg het vrouwenvoetbal niet echt, maar ik herinner mij wel haar saves op het EK waarmee ze ook belangrijk was.
Wel alweer een belachelijke reactie van Wullaert. Afwezig blijven omdat ze hem vorig jaar niet won en na de overwinning van Evrard gisteren zet ze op haar instagram-verhaal gewoon een zwarte achtergrond met een clown-emoji. Tweede jaar op rij dat ze zo zuur reageert. Moet daar tof zijn bij de Flames als die samen komen.
Helemaal mee eens.
Nielsen nog tweede geworden (zij het dus op grote afstand), voor Mike Trésor.
Dat moment met De Bilde en Sari Kees was hilarisch trouwens
Ik heb er iets van gehoord: Hij wist niet wie wie was zeker? En noemde Sari Kees dan ook maar doelman/doelvrouw ipv verdediger blijkbaar? :mrgreen:
Nu ja, wat wil je met De Bilde; niveau nihil.
Sanders
Invaller
Berichten: 997
Lid geworden op: 04 okt 2021, 15:03

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Sanders »

Communicatie ivm de speelkalender voor volgend seizoen: https://sporza.be/nl/2023/01/26/nieuw-s ... 752138144/

Slechts 8 weken tussen het einde van dit seizoen en de start van volgend seizoen...
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Een magazine dat hier af en toe eens aangehaald wordt - Sport/Voetbalmagazine - stopt ermee

https://www.tijd.be/ondernemen/media-ma ... 46534.html
Tiki Taka
Sterspeler
Berichten: 5310
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:08

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Tiki Taka »

Als Antwerp de beker wint en 3de eindigt, speelt de 4de dan sowieso Europa League, Conference League
of dient er dan nog tegen de 1ste van play off2 te worden gespeeld voor een Europees ticket ?
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Arnio »

Tiki Taka schreef: 08 mar 2023, 14:00 Als Antwerp de beker wint en 3de eindigt, speelt de 4de dan sowieso Europa League, Conference League
of dient er dan nog tegen de 1ste van play off2 te worden gespeeld voor een Europees ticket ?
Ik denk dat 4de dan laagste ticket EL krijgt, winnaar PO II conference league
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

Arnio schreef: 17 mar 2023, 13:34
Tiki Taka schreef: 08 mar 2023, 14:00 Als Antwerp de beker wint en 3de eindigt, speelt de 4de dan sowieso Europa League, Conference League
of dient er dan nog tegen de 1ste van play off2 te worden gespeeld voor een Europees ticket ?
Ik denk dat 4de dan laagste ticket EL krijgt, winnaar PO II conference league
Union kan zich nog rechtstreeks plaatsen voor CL, mauve en kwek nog voor EL :hide:
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Arnio »

IsO schreef: 17 mar 2023, 16:34
Arnio schreef: 17 mar 2023, 13:34
Tiki Taka schreef: 08 mar 2023, 14:00 Als Antwerp de beker wint en 3de eindigt, speelt de 4de dan sowieso Europa League, Conference League
of dient er dan nog tegen de 1ste van play off2 te worden gespeeld voor een Europees ticket ?
Ik denk dat 4de dan laagste ticket EL krijgt, winnaar PO II conference league
Union kan zich nog rechtstreeks plaatsen voor CL, mauve en kwek nog voor EL :hide:
Hahaha stel je voor :D
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

Antwerp betere ploeg in de bekerfinale. Daardoor zijn wij, als ik me niet vergis, ook al zeker van minstens 2e voorronde Conference League, en moeten we - als we 4e zouden worden in POI - geen barrages meer spelen tegen winnaar POII
maartendr81
Jeugdspeler
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 jul 2022, 15:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door maartendr81 »

IsO schreef: 30 apr 2023, 16:45 Antwerp betere ploeg in de bekerfinale. Daardoor zijn wij, als ik me niet vergis, ook al zeker van minstens 2e voorronde Conference League, en moeten we - als we 4e zouden worden in POI - geen barrages meer spelen tegen winnaar POII
zo had ik het ook begrepen :D
Gebruikersavatar
Arnio
Belofte
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 aug 2018, 09:34

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Arnio »

maartendr81 schreef: 01 mei 2023, 11:50
IsO schreef: 30 apr 2023, 16:45 Antwerp betere ploeg in de bekerfinale. Daardoor zijn wij, als ik me niet vergis, ook al zeker van minstens 2e voorronde Conference League, en moeten we - als we 4e zouden worden in POI - geen barrages meer spelen tegen winnaar POII
zo had ik het ook begrepen :D
Inderdaad merci Polle Plastiek, als het goed is mag het ook gezegd zijn :hurr:
IsO
Sleutelspeler
Berichten: 3277
Lid geworden op: 02 jun 2016, 17:14

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door IsO »

Artikel van een goeie week terug uit HNB over de handspelregel en een paar andere mogelijke wijzigingen van (spel)regels:
[spoiler]
Eindelijk duidelijkheid over handspel (nu ja, een beetje toch): Referee Department zet twee sleutelregels en drie aanvullingen op een rij

Het Referee Department heeft voor het begin van de play-offs nog eens de puntjes op de i willen plaatsen. Vooral de regel van het handspel was uiteraard een belangrijk gespreksthema.


Ludo Vandewalle
Woensdag 26 april 2023 om 20:17

Het Referee Department nodigde alle trainers, aanvoerders, technische directeurs en analisten/journalisten uit om de voorbije reguliere competitie te overlopen en vooruit te blikken naar de play-offs. Hein Vanhaezebrouck, trainer van AA Gent en met voorsprong de grootste en luidste criticaster van onze refs en videorefs, was niet aanwezig. De Gentse teammanager Peter Balette wel.

In het verleden noemde Vanhaezebrouck de scheidsrechtersbaas Bertrand Layec een leugenaar omdat hij tijdens die bijeenkomsten zou liegen over cijfers van de refs. Ook nu kwam Layec daarmee op de proppen: volgens zijn berekeningen waren 87 procent van de beslissingen over strafschoppen, rode kaarten en vrije trappen die gevaar kunnen opleveren de voorbije 34 speeldagen al vóór de interventie van de VAR correct. Omgerekend naar exacte aantallen betekent dit 162 verkeerde beslissingen, na interventie van de VAR gereduceerd naar nog slechts 26 foute beslissingen.

“Die 26 foute beslissingen, ongeveer 0,8 per speeldag, zijn er nog te veel”, oordeelt ook Bertrand Layec. “Maar perfectie is niet van deze wereld. Dat bestaat niet, zelfs niet bij de VAR.”

De meeste discussies over verkeerde beslissingen kwamen er na al dan niet handspel. Dat zorgde ook op deze bijeenkomst voor de meeste onenigheid. Daarom herhaalde Layec nog eens de regels voor iedereen die het horen wil.

De twee sleutelregels voor het bestraffen van handspel zijn:

o Als de hand naar de bal gaat, is het handspel.

o Als het lichaam groter wordt gemaakt, in de lucht of op de grond, is het handspel.

Omdat er dan nog veel reden is voor interpretatie, dienen spelers en publiek ook dit te weten:

o Als de bal van een ploegmaat komt en de hand is al op zijn positie wanneer de bal er tegen komt – als er dus geen beweging van de arm is – dan is het geen handspel. Als in eenzelfde situatie de bal van een tegenstander komt, is het wel handspel.

o Als de arm in natuurlijke beweging is, is het geen handspel.

o Als de bal tegen de steunarm komt, is het geen handspel. Het is wel handspel als je al vallend de bal tegen de hand krijgt.

Zelfs na de verduidelijking van de regels blijft het handspel de grootste ruimte voor interpretatie behouden. Maar Layec hoopt in elk geval dat dit nu wat duidelijker is gesteld.

“Het zijn de regels”, aldus Layec. “En of we die nu goed of slecht vinden, dat doet er niet toe. We moeten ze volgen. Ik verwacht op korte termijn, voor het komende seizoen 2023-2024 dus, slechts heel minuscule aanpassingen.”

De Europese voetbalbond UEFA liet zich al horen over de materie en klaagde na een gesprek met gewezen topspelers en toptrainers al over de onduidelijkheid. Het is evenwel de wereldvoetbalbond FIFA en de makers van de reglementen, de IFAB, die daarover zullen beslissen. En daar worden op korte termijn dus niet veel wijzigingen verwacht.

Meer communicatie

Anders dan andere jaren zullen tijdens de play-offs bepaalde spelers bij overtredingen niet extra in de gaten worden gehouden of bestraft. Wat ze wel nastreven, is een betere communicatie tussen de refs en de trainers. Zo zullen de ref en de coaches nu 70-75 minuten voor de aftrap van elke match even met elkaar praten. Ook tijdens de match moet de ref minder als politieagent naar de trainers optreden en meer in dialoog gaan. Op het veld mogen na de wedstrijd geen discussies meer ontstaan. Twintig minuten na de wedstrijd zwaait de kleedkamerdeur van de ref open en kan er wel gediscussieerd worden.

Minpunt is toch nog altijd dat de refs achteraf hun beslissingen niet publiek mogen komen uitleggen. Dat zou ook al veel onbegrip wegnemen. Nu is het 24 tot 48 uur wachten en hopen op een verklaring waardoor in de meeste gevallen de ref aangeschoten wild wordt voor spelers, trainers en het grote publiek.

“We willen niet in die val trappen”, zegt Layec. “Er gaan emoties mee gepaard. De ref kan niet meteen na een wedstrijd de fase bekeken en geanalyseerd hebben. Ze hebben decompressie nodig. De dag dat IFAB en FIFA beslissen om de gesprekken tussen VAR en de ref publiek te maken, staan wij in België wel op de eerste plaats om daarin mee te gaan. Maar tot vandaag moeten we de regels van die instanties respecteren.”
t4nd
Basisspeler
Berichten: 1959
Lid geworden op: 31 aug 2016, 06:57

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door t4nd »

Net bijgeleerd uit een artikel van het Nieuwsblad : de G5 wordt blijkbaar steeds bepaald op basis van de ranglijst van de afgelopen 5 jaar. Antwerp heeft ondertussen Standard zijn plaats al ingenomen, de positie van anderlecht wordt bedreigd door Union (met die bemerking dat Union nog maar 2 seizoenen in 1ste gespeeld heeft - voor elk seizoen dat ze in 1B zaten wordt een '19' als positie geteld). Maar goed, als anderlecht blijft kwakkelen verliezen ze sowieso hun plaats aan Standard of Union lijkt me. Niet bij de G5 betekent minder geld van TV (en vooral ook prestigeverlies)
Gebruikersavatar
Duffman
Invaller
Berichten: 799
Lid geworden op: 30 mei 2016, 10:05
Locatie: Het gat van Pluto

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door Duffman »

Ik ga dit waarschijnlijk maar één keer in mijn leven zeggen; voor mijn part speelt Club volgende week met de beloften op Union.
“Never say never, because limits, like fears, are often just an illusion.”
- Michael Jordan -
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Als Genk vanavond wint, hebben ze het natuurlijk volgende week zelf in handen.
Ik denk dat de Antwerp fans zich nu wel beklagen dat Noa Lang zich vorige week een gele kaart liet aannaaien door Alderweireld. Denk dat ze Noa liever op het veld hadden zien staan vanavond.
Iedere Club supporter daarentegen ziet liefst Union de titel pakken.
vanGentmaarvoorClub
Basisspeler
Berichten: 1750
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:44

Re: Belgisch voetbal algemeen

Bericht door vanGentmaarvoorClub »

Ah neen, klopt niet wat ik zeg, als Genk zowel vandaag als volgende week wint, en Union wint ook, dan is de titel voor Union
Plaats reactie