Nieuws Club Brugge

Nieuws over spelers, bestuur, wedstrijden, ... Alles wat Club gerelateerd is.
Arnio
Profvoetballer

Re: Nieuws Club Brugge

Bericht door Arnio »

Iemand die dit artikel kan posten aub?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230622_96479962
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Arnio schreef: 23 jun 2023, 08:59 Iemand die dit artikel kan posten aub?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230622_96479962
[spoiler]
Nog 34 dagen tijd om Club Brugge klaar te krijgen: Ronny Deila begint nu aan zijn race tegen de klok

Club Brugge en Ronny Deila beginnen er vandaag aan. En er valt geen tijd te verliezen. Over 34 dagen wachten de voorrondes van de Conference League al.

Pieter-Jan Calcoen en Junior Verbeeke

Vandaag om 03:00

Op het eerste gezicht zou je denken: het stelt allemaal nog niet heel veel voor. Het zijn slechts de traditionele medische testen die vrijdag op het programma staan – een formaliteit. En niet eens de hele selectie zal zich melden op het Belfius Basecamp. Internationals als Noa Lang en Maxim De Cuyper ontbreken bijvoorbeeld, zij sluiten later aan. Maandag is er rond 11 uur de eerste veldtraining.

Op het tweede gezicht: we moeten die eerste werkdagen niet minimaliseren. Voor Club en Ronny Deila, overgekomen van Standard, betekent het een nieuwe start. En veel marge om rustig kennis te maken is er niet. Want op 27 juli moet Club niet een ietsepietsie klaar zijn, zoals dat de afgelopen seizoenen misschien het geval was bij de eerste officiële wedstrijd – er was toen steeds zekerheid over de Champions League-groepsfase. Neen, blauw-zwart moet er nu meteen stáán. In de voorrondes van de Conference League tegen het Deense Aarhus – allerminst een hapklare brok – kan Club het zich niet permitteren om te verliezen. Jammer genoeg voor Club tellen de komende 34 dagen maar vierentwintig uur, want er is wel wat werk…

Het is geen geheim dat Deila veel belang hecht aan een goede groepssfeer. Bij Standard liet hij de bus geregeld stoppen bij een feestzaal om er samen pinten te pakken. De verwachting is dat hij er ook bij Club één vriendenbende van zal willen maken. Daar moet je in de voorbereiding meteen tijd in investeren – anders blijft het allemaal zo oppervlakkig.

Nieuwe filosofie

Maar het zal niet alleen maar hoempapa kunnen zijn. Deila moet vanaf dag één zijn filosofie introduceren. Die omschreef hij in het verleden als volgt: “Als coach wil ik de bal zo veel mogelijk in mijn team en verticaal voetbal om kansen te creëren. Ik sta voor agressieve druk vanuit de verdediging. Als we de bal hebben, wil ik het spel snel verleggen met crossballen om overtalsituaties te krijgen. Ik ben steeds bezig over hoe we goals kunnen scoren. Ik win liever met 5-4 dan met 1-0… Maar 1-0 is ook niet slecht.”

Het goeie nieuws is dat dit geen hogere wiskunde is. Ook onder Rik De Mil, die aanblijft als assistent, was hoge druk een basisprincipe. Normaal gezien zou de selectie die richtlijnen dus snel moeten kunnen oppikken.

Een moeilijkheid voor Deila is wel dat er nog transfers in de lucht hangen. Inkomend is er al veel gebeurd – met Igor Thiago is er bijvoorbeeld een nieuwe spits, middenvelder Hugo Vetlesen arriveert vermoedelijk pas op 9 juli –, maar uitgaand valt het te bezien wie vertrekt. Krijgt hij Lang nog te zien na zijn vakantie? En wat met Skov Olsen, Buchanan en Clinton Mata?

Deila zal het straks niet als een excuus moeten inroepen. De verwachtingen zijn hoog – hij moet het vuur weer aanwakkeren en voor prijzen zorgen. Te beginnen vanaf 27 juli. Of beter gezegd: vanaf 23 juni. De race tegen de klok start nu.
[spoiler]
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Artikel in HNB:
[spoiler]
De hectische zomer van Club Brugge: om de drie dagen wedstrijd in augustus, 31 spelers op eerste training

De zoektocht naar eerherstel begint maandag: Club Brugge verzamelt dan om 11.00 uur voor de eerste groepstraining van het seizoen. Het begin van een drukke periode waarin de spelers met mondjesmaat zullen aansluiten, én waarin in het beste geval maar liefst 18 wedstrijden op 65 dagen worden afgewerkt. De hectische Brugse zomer in vijf cijfers.

Junior Verbeeke

Met T1 Ronny Deila en zijn assistent Efrain Juarez vervoegen twee nieuwe gezichten de sportieve staf, die verder zo goed als intact blijkt. Juarez is een Mexicaanse ex-international die 39 caps verzamelde. Hij kwam vooral uit voor Mexicaanse clubs, maar speelde ook twintig keer voor Celtic Glasgow. Juarez werkte ook al onder Deila bij New York City en Standard.

Enkel physical coach Dieter Deprez koos voor een nieuwe uitdaging en wordt op termijn nog vervangen.

Wie een batterij nieuwkomers verwacht op de eerste schooldag, is eraan voor de moeite. Met Igor Thiago - die voor acht miljoen euro werd weggeplukt bij Ludogorets - duikt er maandag amper één nieuw gezicht op. Michal Skoras (ex-Lech Poznan) heeft nog vakantie na twee interlands met Polen - hij speelde 73 minuten tegen Duitsland. Maxim De Cuyper (terug van huur Westerlo) is nog actief op het EK voor beloften met België. Ook Victor Barbera (ex-Barcelona B) sluit pas later aan.

En dan is er nog Hugo Vetlesen (op weg van Bodø/Glimt), die Club Brugge straks aankondigt als aanwinst. Dat komt omdat hij nog in actie komt bij zijn Noorse club, waar de competitie nu gewoon loopt.

6 dagen in Nederland

Club Brugge trekt de Nederlandse traditie verder: het gaat van 10 juli tot en met 15 juli op stage in de buurt van ’s-Hertogenbosch. Daar slaat het zes dagen de tenten op. Verwacht wordt dat Vetlesen daar aansluit na zijn vakantie. Club speelt ook twee oefenwedstrijden op Hollandse bodem: Feyenoord (woensdag 12 juli) en Go Ahead Eagles (zaterdag 15 juli) zijn dan de sparringpartners. Fans die de verplaatsing willen maken, zijn eraan voor de moeite: de oefenmatchen worden afgewerkt achter gesloten deuren.

(Mogelijk) 18 matchen op 65 dagen

Het wordt een razend drukke zomer voor blauw-zwart: indien het elke voorronde voor de Conference League speelt, werkt het tot de interlandbreak begin september maar liefst 18 wedstrijden op 65 dagen af. Zes oefenwedstrijden, zes competitiewedstrijden, en mogelijk zes Europese duels. En dat terwijl de spelers deze zomer - na de nodige vakantie of interlandverplichtingen - maar met mondjesmaat aansluiten. Een hele puzzel. En of het zaak wordt om de boel goed te managen.

De eerste competitiewedstrijd van Club staat gepland op 30 juli, thuis tegen KV Mechelen. Enkele dagen eerder ontvangt de ploeg van Deila reeds Aarhus GF, de tegenstander in de tweede voorronde van de Conference League. Een week later volgt de return. Als Club telkens doorstoot, werkt het drie voorrondes af, ofwel zes wedstrijden voor de poulefase. In augustus komt het dan om de drie à vier dagen in actie: geen sinecure wanneer je nog volop aan het bouwen bent. De fans halen er maar best nu al hun agenda bij.

31 spelers op eerste training

Barbera, Buchanan, De Cuyper, Hendry, Lang, Nusa, Odoi, Skov Olsen, Skoras en Vanaken zijn er maandag nog niét bij, maar toch verwacht Deila 31 spelers op de eerste training. Dat zit namelijk zo: naast 23 A-kernspelers - daar worden Ordonez, Homma en Talbi bijgerekend - sluiten er ook acht jongens van Club NXT aan. Het gaat om Seys, Willems, Lund Jensen, Salah, Vroman, Audoor, De Roeve en Yakymenko.

Na een eerste trainingsweek wordt er zaterdag meteen geoefend tegen Zulte Waregem in The Nest in Roeselare, waar Club NXT zijn matchen afwerkt. Die oefenpartij is toegankelijk voor het publiek. Ook de match tegen KFC Heist (19 juli) en de Brugse Metten tegen AZ (22 juli in Jan Breydel) worden bijgewoond door fans.
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Artikel in HNB:
[spoiler]
“Het wordt fijn werken met Noa Lang”: dit was de eerste training van Ronny Deila bij Club Brugge

Meteen volle bak: zo is Ronny Deila (47) eraan begonnen bij Club. Een sfeerverhaaltje met een Noorse journaliste, Pep Guardiola en de (boxer)short van Roman Yaremchuk.

Pieter-Jan Calcoen en Junior Verbeeke
Maandag 26 juni 2023 om 19:27

Veel wind, daar in Westkapelle. Het voordeel is, zegt Ronny Deila, dat hij wel wat stormen gewend is.

Zo herinnert u zich ongetwijfeld de hetze na de wedstrijd Westerlo-Standard van in mei. Deila ontkende toen in alle toonaarden dat hij al een contract bij Club getekend had, waarna een paar dagen later bekendraakte dat hij de nieuwe trainer van… Club zou worden. Dat ze in Luik vonden dat hij gelogen had, merkte één van de twee Franstalige collega’s in West-Vlaanderen op – na een verplaatsing met de trein, de bus en te voet waren zij niet zinnens géén vragen over Standard te stellen. Hun goed recht, maar Deila wuifde weg: “Gelogen, ik? Niet waar. Ik kan mezelf in de spiegel bekijken.”

Het is een welles-niettesspelletje en we gaan er waarschijnlijk niet meer op terugkomen tot Standard-Club. Wanneer die match exact gepland staat? Deila: “In oktober.” Juist – de zevende. Het houdt hem dan toch bezig. Ofwel kent de freak in Deila de kalender uit het hoofd, dat kan ook.

Basecamp van Premier League-niveau

Er waren niet alleen journalisten uit het Luikse op bezoek, er was ook een cameraploeg vanuit Noorwegen afgereisd. Wat Deila zijn landgenoten verteld heeft, daar hebben we het raden naar, maar de verwachting is dat het in dezelfde lijn lag van zijn uitspraken bij het Belgische journaille. Iets in de trend van: “Voor mij is dit een stap vooruit, ik heb deze keuze gemaakt omdat ik voor de prijzen wil spelen. We gaan voor de titel.”

Het tegendeel zou verbazen. Zijn ex-lief Standard was qua ambities ook niet min, benadrukte Deila, “met even hoge verwachtingen, maar hier is het realistischer om ze waar te maken”. Deila keek rond zich heen om die – nochtans evidente – stelling te staven: “Dit basecamp is op Premier League-niveau. Daarnaast weet de club wat het is om elk jaar bovenin mee te draaien. Die ervaring is er, de kwaliteit evenzeer.”

De kwantiteit ook: er verschenen 31 spelers op het appel, met onder hen heel wat jongeren. Te veel, vindt Deila, zeker in de wetenschap dat er nog tien internationals aansluiten en er hopelijk ook nog wat versterkingen bij komen. “De doelmannen buiten beschouwing gelaten moet je het met achttien, negentien spelers kunnen redden, aangevuld met aanstormend talent. Als zelfs Pep Guardiola het bij Manchester City op die manier aanpakt….” Het kostte ons niet heel veel moeite om de zin aan te vullen: ‘… waarom zouden wij het dan niet doen?’

Er komen dus nog uitgaande transfers aan. Met in principe ook Noa Lang. Of niet, Ronny Deila? “Noa houdt van Club en hij is een geweldige speler. Het wordt fijn werken met hem.” Tiens, tiens…

Goedlachse Yaremchuk

Wat dat ‘werken’ betreft: de sessie van net geen twee uur toonde in elk geval aan dat Deila inderdaad niet naar de kust gekomen is om de toerist uit te hangen. De opwarming liet hij nog over aan zijn assistenten – “Het is fantastisch dat Rik De Mil aan boord blijft”. Nadien zat hij er zelf kort op. Recordaanwinst aller tijden Roman Yaremchuk, met zijn broekje opgerold tot er enkel een soort boxershort overblijft, kreeg de nodige complimenten. Het is maar een eerste werkdag en we moeten er vooral niet te veel conclusies aan vastknopen, maar we kunnen wel meegeven dat de Oekraïner op zijn minst goedlachs was. Het is op zich een vooruitgang.

“Ik hou ervan om mijn spelers tot het uiterste te pushen”, sprak een ontspannen Deila aan de rand van het veld. Het past wel bij No Sweat/No Glory. Deila: “Hoe meer zweet we hier laten, hoe minder we zullen bloeden in het weekend. Ik wil graag het enthousiasme aanwakkeren, maar dat kan ik niet alleen. Ik reken ook op Bart Verhaeghe en Vincent Mannaert.”

En daar was inmiddels voor een tweede keer de Noorse dame. Of ze toch nog een paar vragen extra mocht stellen? Deila vond het allemaal prima. Het past bij zijn imago: hij schijnt een echte mensenvriend te zijn. ’t Is iets wat hij ook zelf aanstipte: “Luik was leuk, ik had er een goeie tijd. But I love people, not cities.”

De volgende quote klonk net daarom niet zo hol als hij lijkt: “Wij willen eerste worden. Ik hoop voor de mensen van Standard dat zij tweede zijn.” Deila meende het, voor zover we het konden inschatten.

De komende weken zal hij de grip niet lossen. Over exact een maand wacht al de eerste opdracht, meteen een cruciale, in de Conference League-voorrondes tegen Aarhus. Deila had de Denen zowaar al aan het werk gezien, gaf hij de aanwezige media mee. Het zette zijn ijver extra in de verf. Niet dat het nodig was: van achter de reclameborden bekeken was de eerste training indicatief genoeg.

Het moge duidelijk zijn: wie niet mee wil met Deila, gaat gewoon níet mee.
Tiki Taka
Sterspeler

Bericht door Tiki Taka »

Talbi zou, na eerder dus Bursik, nu ook zwaar gekwetst zijn uitgevallen op training.
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Artikel in HNB over begin stage (zonder Jutglà en Boyata, beiden - officieel - door blessure), en mogelijk vertrek van Buchanan en Skovke:
[spoiler]
Club Brugge mét nieuwkomer Vetlesen, maar zonder Jutgla en Boyata op stage naar Nederland

Club Brugge zet maandag koers richting Nederland, waar het een zesdaagse oefenstage afwerkt en twee wedstrijden speelt. Mét nieuwkomer Vetlesen, maar zonder Jutgla en Boyata.
Junior Verbeeke

Blauw-zwart richting Nederland begin juli: ’t is ondertussen traditie. Maandag rijdt de bus richting Sint-Michielsgestel, op een steenworp van ’s Hertogenbosch, een dikke 200 kilometer van Brugge. Nieuwkomer Hugo Vetlesen stapt er voor een eerste keer op het oefenveld onder Ronny Deila, net als enkele internationals die nog vakantie genoten. Zo sluit Maxim De Cuyper aan: na twee seizoenen Westerlo moet de belofteninternational nu proberen doorbreken bij de hoofdmacht van Club. Enkel Victor Barbera (Spanje U19) is er nog niet bij in Nederland.

Uitgaand verkeer

Zullen we ook nog niet zien op stage: Ferran Jutgla en Dedryck Boyata. Beiden revalideren nog van blessures die meegesleept werden uit vorig seizoen. Jutgla had een probleem met de buikspieren, Boyata sukkelde met de knie. Zij sluiten normaal gezien aan bij de groep na de stage, en missen de oefenwedstrijden tegen Feyenoord (woensdag) en Go Ahead Eagles (zaterdag). Maar aangezien Deila over een brede kern beschikt (die hij zelf nog wat wil afslanken), vormt dat geen probleem. De kans is bestaande dat er nog uitgaand verkeer is op stage.

En dan komen we bij Andreas Skov Olsen en Tajon Buchanan, twee sterkhouders die mogelijk nog de uitgang vinden deze zomer. Buchanan wil àbsoluut weg bij Club: hij mag op interesse van enkele Italiaanse ploegen rekenen, waaronder Inter. Skov Olsen heeft niets tegen een extra seizoen in Brugge, maar zal wellicht ook aanbiedingen krijgen. Of daar effectief gevolg aan gegeven wordt – hij heeft nog drie jaar contract – zal aan de transferprijs liggen.
Peter
A-kern

Bericht door Peter »

Boyata gaat nooit meer fit raken. Beter zen contract proberen te ontbinden.
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Peter schreef: 10 jul 2023, 09:28 Boyata gaat nooit meer fit raken. Beter zen contract proberen te ontbinden.
Verdient hier goed natuurlijk. Dus er zal iets tegenover moeten staan (zie bijvoorbeeld Hazard en Real).
Sanders
Supersub

Bericht door Sanders »

Even de gedachten neerschrijven, vandaar dat ik het in dit topic schrijf.
  • Zoals hier op het forum dus gemeld is, is Club bezig met Meunier.
    Financieel vind ik het een zeer duur risico. Hij is al wat blessure gevoeliger en we hebben geen zicht op hoe het gesteld is met zijn vorm.
    Hij zal blijkbaar een redelijk hoog salaris opstrijken en dat voor iemand waar je geen winst meer kan op maken via een doorverkoop. Ook sportief weten we niet of hij dat loon nog gewettigd is. Van Mignolet wisten we dat hij sportief nog top was, van Boyata dachten we dat. Aangezien we dus geen referentie hebben op zijn sportieve vorm is het dus moeilijk inschatten wat hij waard is. Een normale Meunier zou op zijn eigen de flank moeten kunnen afdweilen en overklassen. Goede voorzet en gevaarlijk met het hoofd op stilstaande fases.
  • De uitspraak van Deila dat zowel De Cuyper als Meijer in de basis kunnen staan. Hij hintte op Meijer als linker centrale verdediger. Ik ben wel gewonnen voor dit idee, want De Cuyper is aanvallend sterker dan Meijer.
  • Ik heb afgelopen weekend de oefenmatch tegen Beerschot met een half oog op Youtube gevolgd. Buiten dat ik het nog niet overtuigend vond tegen een Beerschot waar enkele sterkhouders weg zijn; merkte ik wel enkele zaken op.
    Skoras moet duidelijk zijn draai nog vinden, net zoals Thiago. Opvallend was dat Vanaken in de eerste helft en Vermant in de tweede helft echt wel dicht bij de diepe spits speelden. Dit doet mij vermoeden dat een twee spitsen systeem een optie kan zijn. Dit kan misschien ook wel goed zijn voor Yaremchuk, die kan profiteren van Thiago die een verdediging bezig houdt.Yaremchuk was destijds bij Gent ook op zijn best met een spitspartner.
  • Bovenstaande zaken doen mij vermoeden dat Deila ook ernstig nadenkt over 3-5-2/5-3-2. De Cuyper en Meunier kunnen perfect zo een flank op hun eigen doen, en zijn ook defensief beter gedekt dan. Met Meijer op linkse CV heb je ook iemand die gewoon is om de linkse flank te verdedigen als De Cuyper eens te hoog zit. Rechts heb je dat voorlopig niet. Noch Mechele, noch Spileers hebben de wendbaarheid om een rechtse flank af te dekken. Sabbe mist helaas het gestalte en lijkt mij ook beter als hij mee naar voor mag schuiven.
    Een 4-2-3-1 met een hoge 10/hangede spits kan het ook worden.
  • Met het nakende vertrek van Sylla en het duidelijk tekort schieten van Boyata, vind ik het wat vreemd dat er zelfs zo goed als geen geruchten zijn ivm inkomende verdedigers. Ordonez kan misschien wel doorschuiven, maar is nog niet de kwaliteit die we meteen nodig hebben. Een echt leiderfiguur in de verdediging lijkt mij toch aangewezen. Liefst ook één die comfortabel aan de bal is.
  • Gesteld dat we de groepsfase van de ECL halen (opletten voor onderschatting van de tegenstanders in de kwalificaties. Die mannen spelen altijd op leven of dood); dan komt bij mij de vraag naar boven waar we onze prioriteit moeten leggen. Europees voetbal kost punten in de nationale competitie. Dat hebben wij vorig seizoen bewezen voor nieuwjaar, en Union na nieuwjaar. Hebben we op papier het talent om ver (kwartfinale?) te geraken in de Conference League? Ik denk het wel. Is dat het financieel waard? Brengt het "genoeg" op? Geen idee. Het kan misschien ook beter zijn om de focus op het kampioenschap te leggen. De kampioen komt namelijk weer automatisch in de groepsfase van de CL terecht. Met de nodige automatische miljoenen (misschien zelfs meer dan wat de ECL ons dit jaar kan opbrengen).
  • Ik zag gisteren een post op de social media van Transfermarkt.be dat Club de drie duurste inkomende transfers (in de JPL) van aanvallers heeft gedaan. Namelijk Yaremchuk, Sowah en Okereke. Over Sowah zou je nog kunnen discussiëren of hij een echte aanvaller is, maar het feit is wel dat we drie keer veel betaalden en er op alle gebied weinig van weer hebben gekregen. Stof om over na te denken...
Peter
A-kern

Bericht door Peter »

Een 3-5-2 lijkt mij optimaal voor de huidige spelerskern.

Ik vind het raar dat we Sylla nu al gaan verkopen. Intrinsiek onze beste centrale verdediger, ook voetballend. Mechele en Spileers is uitvoetballend matig, al maakt Spileers daar weinig fouten in. Maar het profiel: ervaren, goed uitvoetballend en leider is geen makkelijk te vinden profiel. Ik had wel gelezen dat ze er mee bezig zijn of dat er toch op zen minst geweten is dat er daar nog iets bij mag.

Qua prioriteiten vind ik het simpel: ge speelt alles wat ge mee doet om te winnen. De kern is breed genoeg om europees & de competitie mee te spelen. Als er later in het seizoen een echte keuze gemaakt moet worden, dan vind ik dat eerder een luxeprobleem.
Sanders
Supersub

Bericht door Sanders »

Artikel in HLN vandaag:
IJsland deels als teambuilding: hoe de aanpak van Deila Club opnieuw laat lachen

Gletsjers zullen ze niet zien, een walvis evenmin. Toch is Akureyri away grotendeels teambuilding voor Club Brugge. Om iedereen aan boord te houden en de goeie groepssfeer verder vorm te geven.

Matchday in Aarhus, zo’n twee weken geleden. Hier en daar flaneren groepjes spelers doorheen het stadscentrum, een beetje tot de verbazing van de honderden trouwe Europagangers die Club Brugge overal nareizen. Anderen kiezen voor een koffiebar. ’s Avonds na de wedstrijd wordt er in de hotellobby gekaart. Enkele anciens delen één flesje wijn. Ronny Deila staat het allemaal toe. Meer nog, zó heeft hij de dingen het liefst. Zolang het professioneel blijft, is de losse aanpak in zijn optiek de beste. Want verderop in diezelfde lobby zijn stafleden lang na twaalven nog beelden van zowel de match in Aarhus als Westerlo, op dat moment de volgende tegenstander, grondig aan het analyseren. Keepertrainer Wouter Biebauw en Simon Mignolet nemen enkele fases door. Enkele dagen later speelt Club een topmatch in de Kempen.

Liefde

De filosofie van Ronny Deila, uitgezet in Sint-Michielsgestel op zomerstage, wordt gesmaakt. Goeie resultaten zijn natuurlijk de best mogelijke energiebron, maar de goeie groepssfeer is intussen helemaal terug. Het Scandinavisch, oer-Vlaams en internationaal getinte Club Brugge gaat opnieuw als één ensemble door het leven. ‘A gang’, zoals Deila dat graag ziet. Door staf, medewerkers en publiek - de fans waren top in Eupen - overladen met liefde. Zelfs TJ Buchanan vindt het plots opnieuw een beetje leuk in Brugge.
Of het straks tot successen zal leiden, te beginnen in de cruciale en levensbelangrijke matchen tegen Osasuna, valt nog af te wachten. Deila en zijn assistenten investeren in ieder geval veel tijd en energie in de groepsdynamiek. Het is geen toeval dat psycholoog Rudi Heylen opnieuw alomtegenwoordig is bij Club. De stafleden maken van elke gelegenheid gebruik om in dialoog te gaan met de spelers. Ook Rik De Mil, die Deila niet alleen tactisch versterkt, speelt daar een belangrijke rol in. Veel korte, informele gesprekjes. Niet enkel met de basiself, ook met zij die daar tot op vandaag weinig deel van hebben uitgemaakt. De trainingen zijn dit seizoen korter en intensiever. Er is evenwel veel meer quality time - de basis voor een goed huwelijk. Na de zomerstage in juli snelde niet iedereen naar huis, maar was er nog een geanimeerd en gezellig groepsdiner op de terugweg van Nederland. Een stevig avondje, ergens in het Meetjesland. Het zijn dat soort dingetjes die van Club Brugge opnieuw een plaats moeten maken waar iedereen gelukkig rondloopt. De ideeën en aanpak van Deila zijn duidelijk. Zowel op als naast het veld. Het maakt dat de sfeer een pak positiever is, dat het zelfvertrouwen bij Club in enkele maanden tijd enorm is toegenomen.

Rust voor sterkhouders

Ook de trip naar Reykjavik wordt grotendeels aangewend om de goeie groepsdynamiek te versterken. Dat er enkele sterkhouders mogelijk zullen thuisblijven, onder meer Vanaken, Mechele en Skov Olsen komen daarvoor in aanmerking, zal daar weinig of niets aan veranderen. Sportief is de terugmatch tegen Akureyri KA een formaliteit. Maar Club wil ook van deze overbodige uitstap het beste maken. Naast het veld kiest Deila ongetwijfeld voor dezelfde losse aanpak als in Aarhus. Op het veld geeft hij straks een handvol spelers een basisplaats en perspectief op meer speelminuten. Iedereen aan boord houden, wordt één van de uitdagingen dit seizoen - zeker in het geval dat Osasuna uitdraait op een nachtmerrie. Vorig seizoen liep de helft van de spelerskern ongelukkig rond. Carl Hoefkens zette in de beginmaanden - al dan niet terecht - de ene na de andere uit zijn wedstrijdselectie. Aan de hand van speelminuten en kansen wanneer het kan, hoopt Deila ook zij die in de voorbije zes matchen nauwelijks aan bod kwamen enigszins op te fleuren. Dat geldt voor Odoi (22 minuten), Ordonez (64 minuten), Nielsen (78 minuten), Yaremchuk (88 minuten) en Skoras (140 minuten). En ook voor Nusa (378 minuten), die als enige zijn basisplaats is kwijtgeraakt.
Dat de sfeer veel beter is dan vorig seizoen, wordt door eenieder binnen Club bevestigd. Zinckernagel verwees tijdens zijn interview in Eupen meermaals naar dat gegeven. Het moet dat hij een verschil heeft gemerkt met de kleedkamer van Standard, waar nochtans diezelfde Deila de plak zwaaide. Het slechte seizoen indachtig wil gans blauw-zwart er opnieuw het beste van maken. Bereid om veel opofferingen te doen - zélfs bij een 0-5-voorsprong in Eupen gingen de Bruggelingen er in de slotfase nog vol op. De aanpak en de filosofie van Deila worden niet alleen gesmaakt, ze werpen ook hun vruchten af. So far, so good - wat dat betreft zit Club Brugge na een chaotisch seizoen met veel personeelswissels alvast weer op het juiste spoor.

Aantal speelminuten dit seizoen (6 wedstrijden):
Simon Mignolet - 540 minuten
Hans Vanaken - 540 minuten
Jorne Spileers - 525 minuten
Brandon Mechele - 495 minuten
Tajon Buchanan - 495 minuten
Raphael Onyedika - 486 minuten
Andreas Skov Olsen - 448 minuten
Maxim De Cuyper - 420 minuten
Igor Thiago - 396 minuten
Antonio Nusa - 378 minuten
Hugo Vetlesen - 336 minuten
- - - - - - - -
Mats Rits - 167 minuten (is vertrokken)
Michal Skoras - 140 minuten
Kyriani Sabbe - 127 minuten
Philip Zinckernagel - 97 minuten (sloot later aan)
Roman Yaremchuk - 88 minuten
Casper Nielsen - 78 minuten
Joel Ordonez - 78 minuten
Romeo Vermant - 54 minuten
Bjorn Meijer - 26 minuten (is geblesseerd)
Denis Odoi - 22 minuten
Tiki Taka
Sterspeler

Bericht door Tiki Taka »

Gerucht ... Versluys ZOU interesse betonen in de overname van Club Brugge.
Arnio
Profvoetballer

Bericht door Arnio »

Tiki Taka schreef: 16 aug 2023, 11:13 Gerucht ... Versluys ZOU interesse betonen in de overname van Club Brugge.
Kan die dat betalen?
Weer een aannemer, goed voor de bouw van het stadion :D
IsO
Sleutelspeler

Bericht door IsO »

Arnio schreef: 16 aug 2023, 13:59
Tiki Taka schreef: 16 aug 2023, 11:13 Gerucht ... Versluys ZOU interesse betonen in de overname van Club Brugge.
Kan die dat betalen?
Weer een aannemer, goed voor de bouw van het stadion :D
ja, maar zal hem toch een mooi stuk van zijn vermogen kosten dan, als we deze bron mogen geloven... https://derijkstebelgen.be/vermogende/familie-versluys

Bart Verhaeghe staat 69e in dit lijstje
Sanders
Supersub

Bericht door Sanders »

Artikel uit HLN vandaag:
Hoe Ronny Deila Club na weifelende start net op tijd op de rails kreeg voor trip naar Osasuna

Club Brugge beleeft in de Conference League zijn extreme make-over. Maar aan het einde van de zomer is op alle niveaus van de club de sereniteit terug. Voor een groot stuk te danken aan Ronny Deila, die voor zichzelf en voor de spelersgroep een modus vivendi heeft gevonden waar iedereen blij van wordt.

Champions League-habitué Club Brugge in de Conference League, dat is als van Angelina Jolie naar Moeder Overste gaan. Da’s goed voor één jaar – je ziet en hoort eens wat anders –, maar daarna wil je zo snel mogelijk gaan lopen.
Club Brugge draagt nu eenmaal de gevolgen van tien dramatische maanden op de Belgische velden. Naar verluidt, als Vincent Mannaert ergens op een televisie beelden ziet verschijnen van vorig seizoen, vraagt hij om een andere zender op te zetten.

Het is wat het is.

Overweldigd

Ook voor Ronny Deila. Anderhalf jaar geleden deed-ie nog een legendarische striptease voor de ogen van de New Yorkers na het behalen van de titel in de MLS, deze zomer stapte diezelfde Deila zowaar weifelend het Basecamp in Westkapelle binnen.
De negatieve framing na zijn ophefmakende overstap vanuit Standard had immers sporen nagelaten bij Deila – iemand die mensen oprecht graag ziet. Tijdens zijn eerste weken als Club-coach struinde Deila vaak tobbend over de zeedijk van Knokke. Van het Lichttorenplein naar het Casino en terug.
De Noor had dan wel New York City beleefd – elke maandag twee lijntjes in de ‘New York Post’ –, en Celtic Glasgow, maar zelfs die laatste kon niet tippen aan de cultuur en de (trainings)infrastructuur die hij aantrof in het Basecamp. Deila was overweldigd, én hij voelde al heel snel de druk intern om (veel) beter te doen dan de vierde plaats van vorig seizoen.

Ronny Deila had duidelijk niet gedacht dat de stap van Luik naar Brugge zó immens zou zijn. De mindere voorbereiding had daarom óók met de trainer te maken. Deila moest aanvankelijk een weg vinden: voor zijn spelers in de kleedkamer, voor de ploeg op het veld, maar ook voor zichzelf – omgaan met de staf, met het management, met de verwachtingen... Het maakte dat nogal wat mensen binnen de club vreemd, maar daarom niet negatief, opkeken bij de eerste televisie-interviews van Deila: snel op zijn paard, argwanend voor de vragen, stroef. Ronny Deila en het voetbal van Club Brugge kwamen maar niet los.

Ommekeer

Tot Aarhus op bezoek was, eind juli, in de tweede voorronde van de Conference League. Die avond – met de argwaan voelbaar op de tribunes – was Club voor het eerst onder Deila goéd. En zag men flitsen van waar de persoon en de trainer Ronny Deila voor staan: spelers die met plezier op het veld lopen, waardoor het collectief gaat draaien. Bij Deila staat het peoplemanagement ten dienste van de tactiek. Deila is weliswaar niet tactisch onbeholpen, maar zijn management start bij spelers een goed gevoel geven. Van daaruit volgt de rest. ’t Is niet de meest moderne aanpak in het voetbal, maar het is wél een aanpak die Club Brugge nodig had na de strapatsen van vorig seizoen.
Was de eerste wedstrijd in de derde voorronde tegen die ene IJslandse ploeg nog té veel met ups en downs, daarna ging het alleen maar crescendo: 0-5 in Eupen, 1-5 in IJsland, 7-1 tegen RWDM.
Het Basecamp straalt zo weer plezier uit. Zelfs een zwartkijker als Skov Olsen staat weer lachend in het leven. Deila is stilaan helemaal zichzelf geworden: open, grappig, zelfzeker... Oudgedienden van de club typeren hem als ‘een afgeborstelde Trond Sollied’, al heeft die eerste liever een rood wijntje dan een biertje.

Uitkijken

Om een lang verhaal kort te maken: Club Brugge en Ronny Deila hebben net op tijd hun draai gevonden, net voor het ingaan van de belangrijke slotweek in augustus.
Dat is maar goed ook. Het is een conditio sine qua non om straks CA Osasuna uit te schakelen. In de vorm van één maand geleden – toen Club zijn galamatch tegen AZ verloor, bijvoorbeeld – was dat niet gelukt. Osasuna, dat komt uit de brede subtop in La Liga, dat is de finalist van de jongste Copa del Rey-editie, dat is... Spaans. Die cocktail van techniek, snelheid en sluwheid. Het is niet iets dat uit Madrid of Barcelona komt, zelfs niet uit Sevilla, maar Club moet uitkijken – voor de lengte in de ploeg van Osasuna, voor hun snelheid op de flanken, voor de intimiderende sfeer ook in het stadion El Sadar, dat sinds dit weekend zwaar onder vuur ligt in Spanje wegens homofobe gezangen en kreten aan het adres van Bilbao-doelman Unai Simón.
Osasuna verloor zaterdagavond weliswaar met 0-2 van Bilbao, maar het had 57% balbezit, trapte 7 keer binnen het doelkader, plus nog 5 afgeblokte shots, en het telde 30 (!) voorzetten in de box van Bilbao.
Maar Osasuna is evengoed een elftal dat kwetsbaar is in de rug van de defensie, en eenmaal onder hoge druk gezet, vallen de tekortkomingen op in snelheid van uitvoering en in de opbouw.

Een sterk Club Brugge zal nodig zijn — in moeilijke weersomstandigheden, op het uur van de aftrap (20.30u) wordt om en bij 30 graden Celsius verwacht.
“Yes, we know”, knikte Ronny Deila gisteravond in de perszaal van El Sadar. Hij sprak in zijn gebruikelijke ‘gekapt’ Engels, en oogde gezond gespannen. “Osasuna is een uitstekende ploeg. Met een goede organisatie. We moeten top zijn.”
Bronnen binnen de club vertellen dat Deila vanavond weinig wijzigt aan de speelstijl van de afgelopen wedstrijden. Voetbal geënt op geestdrift, enthousiasme, passie, en een scheut tactiek.
Daarbij neemt Hans Vanaken zijn plaats in de basis opnieuw in, vermoedelijk ten koste van youngster Antonio Nusa. Elke club kent het fenomeen van de jarenlange vedette die, eenmaal de dertig gepasseerd en met jonge snaken die hijgen in de nek, de langzame transitie bewandelt naar de status van niet langer onmisbaar. En er moet altijd één trainer zijn die de vedette die boodschap brengt.

Deila ging de vraag niet uit de weg: “Als het zo is dat ik die trainer word om Hans Vanaken naar de bank te verwijzen, dan zal dat betekenen dat ik lang bij Club Brugge zal zijn. Vanaken speelt bij mij – daar is geen twijfel over. Hoe hij de dingen oppikt en het voetbal kent, dat is enorm belangrijk voor mij en voor de ploeg. Daarnaast is Vanaken omzeggens nooit geblesseerd. Hij houdt zijn lichaam fit en leeft bijzonder gedisciplineerd. Ik zie op korte termijn geen enkele reden om het talent van Vanaken uit de ploeg te houden.”
‘No further questions?’, vroeg de persverantwoordelijke van Club.
En weg was Ronny Deila.
Pamplona by night is Madrid niet. En Moeder Overste is Angelina Jolie niet. Maar het new look Club Brugge schikt zich (voor even) in zijn lot.
Plaats reactie