Union heeft door zijn link met Brighton toegang tot een veel grotere scoutingcel dan wij, die inderdaad wel (in eerste instantie) scout op basis van een welbepaald datamodel. Ze haalden daar tot nu toe zeker mooie successen mee, maar hun filosofie werd ook nog nooit echt getest op CL-niveau, als ik me niet vergis.t4nd schreef: ↑30 okt 2023, 10:32Ik denk dat deze post onze malaise eigenlijk netjes samenvat. De afgelopen jaren hebben we vooral 'spelers' gekocht en nadien gekeken hoe we ons systeem konden aanpassen om ze te laten renderen. Als Club zijnde zouden we een systeem moeten hebben en spelers aankopen die binnen het systeem passen. Dat betekent dat je soms een goeie speler niet moet kopen omdat hij niet of minder rendeert in ons systeem.Levi schreef: ↑30 okt 2023, 01:14 Omdat we al jaren tientallen miljoenen euro’s spenderen en nog steeds geen herkenbaar dominant voetbal op de mat brengen in België. Als je ziet wat wij spenderen in vergelijking met anderen mag het dan niet wat meer zijn dan dit? Eerste helft beide ploegen precies tegen degradatie aant spelen. Rond tikken van Antwerp en wij die afwachten.
Sorry maar met onze middelen verwacht ik een herkenbaar systeem met dominant voetbal. We zijn al heel lang zoekende. Jaren hebben we op flitsen kunnen teren.
Ik zeg chapeau Union wat ze met die middelen nu derde jaar doen. Jullie doen alsof we zoveel meer punten verdienen dan we hebben. Feiten zijn dat we al weken weinig creeeren en steeds goals slikken.
Blij zijn met punten wel ben ik ook, maar is toch duidelijk dat het absoluut niet goed gaat met onze club?
Bij Union doen ze dat wél. Ze kijken niet naar namen maar wél naar de positie in het 11tal waarop ze versterking nodig hebben - vandaar dat ze zo goed blijven meedraaien bovenaan.
Bij ons heb ik vooral de indruk dat de laatste jaren wordt gestreefd naar een polyvalente kern, om trainers maximale flexibiliteit te bieden. Op zich niet helemaal onlogisch, gelet op de spreidstand tussen het niveau van onze tegenstanders (en dus onze speelstijl) in CL vs competitie. Spreidstand die er voor ploegen uit de G5-competities toch al wat minder is. Wij kunnen gewoon moeilijk spelers aantrekken waarmee we ook tegen pakweg Real consistent dominant kunnen spelen, dat is nu eenmaal een economische realiteit.
Een duidelijke filosofie zou inderdaad wel meer richting kunnen geven aan ons transferbeleid en de jeugdopleiding, net zoals bijvoorbeeld ook het geval is in de Redbull-groep. Vraag is dan alleen : "dewelke?" . Ik lees soms over het 'Club-DNA', maar vraag is wat dat historisch gezien is, behalve "no sweat, no glory", en hoe je dat DNA dan vertaalt naar een op vandaag relevante voetbalfilosofie op een wijze die voldoende flexibiliteit toelaat om daar over meerdere jaren/decennia successen mee te behalen (desgevallend via diverse binnen deze filosofie passende systemen). Als iemand dat (zelfs in grote lijnen) kan omschrijven, lees ik het graag.
En een beetje provocerend misschien, maar ik lees ook graag eens wat dan wel de filosofie is van een van de objectief gezien meest succesvolle ploegen in Europa/ter wereld, Real Madrid. Of van Bayern München.