R Union SG
Re: R Union SG
Het is David Hubert geworden.
Wie komt er nog naar de titelviering?
Wie komt er nog naar de titelviering?
“Never say never, because limits, like fears, are often just an illusion.”
- Michael Jordan -
- Michael Jordan -
Rare keuze toch. Zat op de wip bij OHL en zijn passage bij anderlecht was ook niet fantastisch.
-
vanGentmaarvoorClub
- Basisspeler
McAllister mag zomaar een STVV aanvaller in de rug omverbeuken in het strafschopgebied.. zuivere penalty. tja, vreemd toch wat die kerel en Burgess altijd mogen
Ge weet natuurlijk nooit zeker dat ze hem scoren, maar zo laat in de match is dat wel redelijk wedstrijdbepalend
-
vanGentmaarvoorClub
- Basisspeler
Gele bond dacht ik eerder 
-
maartendr81
- A-kern
Nu breekt mijn klomp! Lees ik vanochtend toch wel dat Hubert vindt dat er soms hard ingegaan wordt op zijn spelers. Dit is toch dezelfde Hubert die McAllister, Burgess en Vandeperre heeft rondlopen, toch? Ik zou verwachten dat zijn verwachtingspatroon qua vuile tackels toch een stuk hoger zou liggen 
Je oogst wat je zaait zeker? Hier een overzichtje van Burgess zijn kunststukjes. Als dat amper wordt gesanctioneerd kan je verwachten dat de tegenstander van tijd tot tijd 'het recht eens in eigen handen neemt'. https://x.com/i/status/2048722856083669260maartendr81 schreef: ↑28 apr 2026, 08:30 Nu breekt mijn klomp! Lees ik vanochtend toch wel dat Hubert vindt dat er soms hard ingegaan wordt op zijn spelers. Dit is toch dezelfde Hubert die McAllister, Burgess en Vandeperre heeft rondlopen, toch? Ik zou verwachten dat zijn verwachtingspatroon qua vuile tackels toch een stuk hoger zou liggen![]()
-
maartendr81
- A-kern
En dan krijg je onmiddellijk vanuit alle hoeken (trainer zowel as nieuwsblad watcher) commentaar dat dit moet stoppenIsO schreef: ↑28 apr 2026, 12:38Je oogst wat je zaait zeker? Hier een overzichtje van Burgess zijn kunststukjes. Als dat amper wordt gesanctioneerd kan je verwachten dat de tegenstander van tijd tot tijd 'het recht eens in eigen handen neemt'. https://x.com/i/status/2048722856083669260maartendr81 schreef: ↑28 apr 2026, 08:30 Nu breekt mijn klomp! Lees ik vanochtend toch wel dat Hubert vindt dat er soms hard ingegaan wordt op zijn spelers. Dit is toch dezelfde Hubert die McAllister, Burgess en Vandeperre heeft rondlopen, toch? Ik zou verwachten dat zijn verwachtingspatroon qua vuile tackels toch een stuk hoger zou liggen![]()
-
maartendr81
- A-kern
Er wordt deze week veel geschreven over de rode kaart van Mac Allister en of deze nu terecht was of niet, daar wil ik niet verder op ingaan. Wat mij wel aan het denken zette was de opmerking uit La Tribune dat er geen rekening gehouden mag worden met het feit dat bepaalde spelers, in dit geval dus Mac Allister, een bepaald track record hebben wanneer het gaat over een bepaald type fouten. Nu besef ik wel dat het waarschijnlijk één van de beginselen is van toezicht houden op vastgelegde regels, dat er een vaste procedure moet gevolgd worden zodat er geen willekeur optreed. En dit zou dus bevestigen dat je als scheidsrechter niet naar de speler mag zien.
Echter met Union in het achterhoofd en het feit dat dit een deel van hun spel is om, bewust en beredeneerd, het spel stil te leggen bij geval van gevaar, zou ik toch opteren om wat meer rekening hiermee te houden en de strafmaat, rood ipv geel in dit geval, dan ook hieraan aan te passen.
De situatie van Mac Allister geef ook perfect aan hoe bewust en beredeneerd die ingreep was. Hij gaat er bewust niet met de voet vooruit in, noch trekt hij de speler met de handen naar de grond. Wel was de uitvoering van die kwaliteit dat Sebaoui geen schijn van kans had om nog door te gaan.
Mijn vraag is dus. Moeten de scheidsrechters niet gewoon meer rekening houden met voorgeschiedenis? En ja, ik ben mij bewust dat met Blondel ik vaak gevloekt heb omdat hij te snel rood kreeg
Echter met Union in het achterhoofd en het feit dat dit een deel van hun spel is om, bewust en beredeneerd, het spel stil te leggen bij geval van gevaar, zou ik toch opteren om wat meer rekening hiermee te houden en de strafmaat, rood ipv geel in dit geval, dan ook hieraan aan te passen.
De situatie van Mac Allister geef ook perfect aan hoe bewust en beredeneerd die ingreep was. Hij gaat er bewust niet met de voet vooruit in, noch trekt hij de speler met de handen naar de grond. Wel was de uitvoering van die kwaliteit dat Sebaoui geen schijn van kans had om nog door te gaan.
Mijn vraag is dus. Moeten de scheidsrechters niet gewoon meer rekening houden met voorgeschiedenis? En ja, ik ben mij bewust dat met Blondel ik vaak gevloekt heb omdat hij te snel rood kreeg
Als je vergelijkt met het strafrecht bijvoorbeeld zijn er ook daar contextuele zaken die meespelen, en die verzachtende of net verzwarende omstandigheden kunnen zijn. "Voorgeschiedenis" van de speler kan dan met enige goede wil worden gelijkgesteld met "recidive", wat een verzwarende omstandigheid is.maartendr81 schreef: ↑05 mei 2026, 14:34 Er wordt deze week veel geschreven over de rode kaart van Mac Allister en of deze nu terecht was of niet, daar wil ik niet verder op ingaan. Wat mij wel aan het denken zette was de opmerking uit La Tribune dat er geen rekening gehouden mag worden met het feit dat bepaalde spelers, in dit geval dus Mac Allister, een bepaald track record hebben wanneer het gaat over een bepaald type fouten. Nu besef ik wel dat het waarschijnlijk één van de beginselen is van toezicht houden op vastgelegde regels, dat er een vaste procedure moet gevolgd worden zodat er geen willekeur optreed. En dit zou dus bevestigen dat je als scheidsrechter niet naar de speler mag zien.
Mijn vraag is dus. Moeten de scheidsrechters niet gewoon meer rekening houden met voorgeschiedenis? En ja, ik ben mij bewust dat met Blondel ik vaak gevloekt heb omdat hij te snel rood kreeg![]()
Zo'n omstandigheden mogen voor alle duidelijkheid géén rol spelen bij de beoordeling van de vraag of er al dan niet een misdrijf (overtreding) werd gepleegd (gemaakt), maar wordt wél mee in rekening gebracht bij het bepalen van de strafmaat (bijv. schorsingsvoorstel + uiteindelijk opgelegde schorsing, die vaak hoger uitvalt indien recidive).
Een ander contextueel element zou het verloop van de match kunnen zijn. Als je merkt dat meerdere spelers van een team continue kleine overtredingen begaan, en je daarin als arbiter een patroon begint te zien, dan mag je daar wel rekening mee houden vind ik.
Ik herhaal in dat verband wat ik in februari schreef in een (bredere) post over Tresoldi:
Enerzijds denk ik dat de "laws of the game" arbiters op vandaag al een zekere ruimte laten om zo'n reeks van opeenvolgende foutjes, elk op zich misschien te licht voor een kaart, als geheel en binnen een welbepaalde context beschouwd wél te sanctioneren met een kaart wegens "unsporting behaviour". Alleen is het de facto altijd één specifieke fout die dan (wellicht na één of meerdere waarschuwingen van de ref aan het adres van de speler) - op zichzelf beschouwd vaak eigenlijk te zwaar - wordt bestraft, terwijl het eigenlijk voor iedereen duidelijk zou moeten kunnen zijn dat het om een opéénvolging van fouten gaat die wordt gesanctioneerd. Af en toe zie je een arbiter die dan vier of vijf vingers de lucht in steekt, om aan te geven dat het de zoveelse overtreding van die aard was. Laat de arbiter dat na, dan wordt er de dag daarna in de pers en aan de (digitale) toog gediscussieerd over de vraag of geel geen te zwaar verdict was voor die specifieke overtreding die er net aan vooraf ging. Communicatie en transparantie zijn dus belangrijk, ook naar het publiek toe.IsO schreef: ↑19 feb 2026, 12:47Maar net als op Thiago vroeger mochten er op hem toch weer héél veel kleine en minder kleine fouten gemaakt worden zonder dat de arbitrage ingreep. Werd volgens Whoscored bijvoorbeeld "maar" 2 keer echt gefould, maar kreeg herhaaldelijk tikken tegen de hiel of enkels, armpje laten hangen, duwtjes in de rug,... Dat hoort er natuurlijk bij op topniveau en ik vind zeker niet dat het spel constant voor het minste moet worden stilgelegd. Ik vind wél dat een scheids die vaststelt dat er een systematiek begint in te zitten, zou moeten ingrijpen. Want continue zo'n foutjes (ploegen als antwerp vroeger en Union zijn daar ook goed in) zijn ook een vorm van spelbederf en halen de flow evengoed uit het spel.
Om opnieuw de analogie te maken met de rechtbank: "Justice must not only be done, but must also be seen to be done.".
Nadeel daarvan is niet alleen de noodzaak aan meer communicatie en transparantie, maar tevens aan het feit dat zo'n spelers na hun eerste gele kaart gewoon nog een aantal van dergelijke fouten zullen kunnen maken vooraleer de scheids hen een tweede gele zal durven geven.
Een nóg beter alternatief zou voor mij daarom kunnen liggen in het invoeren van de blauwe kaart (of equivalent). En dan bedoel ik niet het recent geteste systeem met blauwe en paarse kaarten voor het vragen van VAR-referals (op zich ook niet slecht), maar wél het systeem waar een paar jaar terug sprake van was, waarbij een speler bij "cynical fouls" of mekkeren tegen de ref (waarbij voor de captain de drempel natuurlijk hoger moet liggen, gelukkig voor Hans
over het imago van Union, in HNB: