Tiki Taka schreef: ↑30 nov 2023, 15:24
Cameron Puertas, C(A)M, 25 jaar, Union. Werd gehaald bij Lausanne Sport in januari`22 voor 1,16 miljoen euro.
Zit nu in 19 matchen (competitie en Uefa League) aan 13 assists en 4 goals. En wij halen Zinckernagel, Skoras, Thiago en consoorten ?!
Hoe Union dat doet, met heel beperkte middelen steeds spelers te halen die op korte termijn een meerwaarde betekenen, heel straf.
Club heeft veruit het grootste budget van 1ste klasse maar slaagt er al vele seizoenen niet in een echte goalgetter te halen.
Ik vind dat toch frappant en een teken aan de wand dat het vierkant loopt bij de scouting en sportieve cel de laatste seizoenen.
Hoogtijd voor tabula rasa op het einde van het seizoen.
Puertas liep daar vorig jaar ook rond en was toen alles behalve indrukwekkend. Dus gehaald na hun eerste seizoen in de JPL.
Ze hebben ook een systeem waarin hij perfect past. Hun kern is ernaar gevormd.
Hij heeft er eigenlijk ook bijna geen concurrentie op zijn positie.
Ook is de druk ook veel lager bij Union. Ondanks dat ze nu al drie seizoenen bovenin meedraaien, zitten ze nog steeds zo wat in de luwte in de media. Op tv, op de radio, in de kranten, ... gaat het bijna altijd over Club, Antwerp, Standard, Gent en Genk.
Hun supporters zijn ook minder kritisch, lijkt me.
Neem dat allemaal mee en die jongen kan daar op een rustige manier spelen (en groeien). En in een goed elftal speelt iedereen altijd een tikkeltje beter.
Als je dan naar ons kijkt:
Wegens onze successen de laatste jaren, is het geweten dat we wat geld beschikbaar hebben. Wees maar zeker dat de verkopende partij zich altijd informeert over de situatie van de kopende partij. Dus de vraagprijs gaat omhoog bij interesse van ons. Wij doen krak hetzelfde als speler X bvb interesse geniet van Rijsel; maar plots komt West Ham op de proppen. West Ham heeft gewoon meer geld, dus vragen wij ook meer geld.
Ons systeem draait momenteel vierkant, zowel tactisch als mentaal.
Dan is er ook de druk van de media en de supporters. Er wordt veel meer met een kritisch oog naar gekeken. Skoras heeft zich bijna altijd moeten tonen met wat invalbeurten, in een team dat dan slecht draait. Het is als invaller al niet gemakkelijk om het verschil te maken, en al zeker niet als het vierkant draait.
Thiago moet ook nog altijd stappen zetten. Die komt uit de Bulgaarse competitie, maar die was daar geen Lewandowski he. In de JPL gaat alles harder, sneller en feller.
Zinckernagel wordt nog altijd niet op zijn beste plaats uitgespeeld en past ook gewoon niet op de flank. Hij is niet snel genoeg en niet genoeg dribbelkont daarvoor. Vanaken speelt op zijn plaats, maar Deila wil hem per se in het elftal. Door zijn ervaring bij Standard vorig jaar zou hij wel wat meer mogen tonen in de JPL, ook als hij vanop de flank komt.
Die jongens komen terecht in een groep die vorig jaar diep zat, en allemaal met concurrentie op hun plek. Het team draait niet: ze hebben schrik om iets mis te doen voor twee redenen. Enerzijds schrik dat als ze iets mis doen dat het slecht is voor het team in de match, en anderzijds omdat er iemand op de bank zit die hun plek kan innemen.
En ook al zijn ze buitenlander en/of zeggen ze dat ze geen media volgen: in deze tijden is het onmogelijk om geen wedstrijdverslagen/kritiek/punten/... over jezelf te zien. En daarbij, we zijn allemaal mensen, wie zou nu niet gaan kijken hoe zijn prestatie beoordeeld wordt?
Hoe en waarop men scout bij ons is mij echter niet duidelijk.
En mijn bovenstaande tekst wil zeker niet aantonen dat die transfers geslaagd zijn, maar ik wil enkel wat kaderen.
Wij hebben ook spelers gehad die er stonden zonder aanpassingsperiode